|
Av Johan Mattsson - Söndag den 30 november 2014 kl. 06.36
|
Jag söker information om Helena Ivarsdotter (1792-06-09 - 1870-06-28), gift med Andreas Jonsson, som levde på Heekullen i Kville. Varifrån kom Helena och vilka var hennes föräldrar? Någon som har stött på dem i sin forskning? Med vänliga hälsningar Johan Mattsson
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 30 november 2014 kl. 13.01
|
Helena är dotter till Ifwar Hansson och Anna Olsdotter på Skogby Mellomgård i Svenneby socken. Bevisen för det är följande: Enligt Per Anderssons bouppteckning på Skogby Mellomgård den 6/4 1790 (Kville häradsrätt FII:4, sid. 83) heter änkan Anna Olsdotter, och bland barnen finns bl.a. sönerna Anders, 6 år, och Hans, 2 1/2 år, samt dottern Oliana. Följer man gården i mantalslängderna, så är det helt klart att det är Anna som gifter om sig med Ifwar Hansson. Och senare tas gården över av sönerna Anders och Hans Perssöner, födda 1783 resp. 1787. Ifwars dotter Helena, född 1792, är med i mantalslängden i Skogby 1825 (upprättad i dec. 1824; Norrvikens häradsskrivare FIa:155, inget sidnummer, AD-bild 96), men saknas där nästa år (nov. 1825; AD-bild 114). Med Helena på Hekollen är det tvärtom; Jon Christensson har en sonhustru Helena, född 1792, i mantalslängden 1826 (FIa:40, AD-bild 333), men hon är inte med året innan (AD-bild 230). Helena har alltså flyttat till Hekollen 1825 (eller december 1824). I Andreas Jonssons bouppteckning 1842 (FII:10, sid. 437) finns fordringar på Anders och Hans Perssöner i Skogby. Helenas halvbröder är (enligt mantalslängden) de enda Anders och Hans Perssöner i Skogby (Mellomgården, Nedegården och Sörgården) vid tiden för Andreas bouppteckning. Helena i Skogby har, enligt mantalslängderna, en fyra år yngre syster Anna, m.a.o. en helsyster. Och enligt bouppteckning efter Anna Ifwarsdotter i Humlekärr 1871 (FII:18, sid. 255) har hon och hennes tidigare avlidne man Ola Axelsson inga barn. De ärvs därför av sina avlidna syskons barn och barnbarn, som det går åt två och en halv sida att räkna upp. Anna är, enligt 1871 års mantalslängd (FIa:49, AD-bild 396), född 1796, och hennes arvingar är: Avlidna systern Helenas barn, sonen Johan Jacob Andreasson i Hekollen, och dottern Olena Andreasdotter, gift med Anders Olsson i Grind. Och barnen (som jag inte räknar upp här) efter avlidna halvbröderna Anders och Hans Perssöner i Skogby och avlidna halvsystern Olena Persdotter. Helenas egen bouppteckning förrättades den 10/2 1873 (FII:18, sid. 613). Efter föräldrarna Ifwar och Anna finns inga bevarade bouppteckningar, men de avled troligen 1837. Båda är nämligen strukna i mantalslängden 1838, där de finns som undantagsfolk på Skogby, födda 1766 resp. 1753 (FIa:156, AD-bild 148). (Redigering: Rättat ett skrivfel. Helena är Jon Christenssons sonhustru, inget annat.) (Ändrat av kontoinnehavaren den 30 november 2014 kl. 21.00.)
|
|
|
Av Johan Mattsson - Söndag den 30 november 2014 kl. 14.56
|
Hej Jörgen! Tack för snabbt och fylligt svar på min efterlysning. Mvh/Johan
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 30 november 2014 kl. 15.13
|
Jörgen! Kan inte låta bli att undra en sak. Det står i texten du skrivit att "Jon Christensson har en sondotter Helena, född 1792". Om man vänder på det så borde Helena ha en farfar som heter Jon Christensson. Samtidigt står det bland annat inledningsvis "Helena är dotter till Ifwar Hansson och Anna Olsdotter". Och nu funderingen: Om Helenas far hette Ifwar Hansson så borde hennes farfar hetat Hans i förnamn och inte Jon. Om farfar hetat Jon Christensson borde sonen hetat Jonsson i efternamn eller något liknande. Vet inte om det är jag som missat något men du får rätta mig om min tankegång är fel...
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 30 november 2014 kl. 15.15
|
Kan Jon Christensson vara far till Andreas Jonsson, nämnd i första inlägget. En tanke bara...
|
|
|
Av Johan Mattsson - Söndag den 30 november 2014 kl. 16.45
|
Hej Du har helt rätt Håkan, Jon Christensson på Heekullen är far till Andreas Jonsson. Så Helena Ivarsdotter är sonhustru till Jon. Mvh/Johan
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 30 november 2014 kl. 21.04
|
Hoppsan! Det var jag som slant på tangenterna - naturligtvis är Helena Jons sonhustru. Och det är också "Sonh" som det står i mantalslängden - på den sidan som jag hänvisar till... Felet är rättat nu, så att ingen som läser inlägget blir lurad.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 30 november 2014 kl. 23.19
|
Men det är i alla fall intressanta inlägg och läsa.
|
|
|
Av Johan Mattsson - Söndag den 14 december 2014 kl. 09.37
|
Är det ren slump att tre barn från Heekullen, Kville, gifter sig med tre barn från Skogby, Svenneby? Det är inte bara Andreas Jonsson och Helena Ivarsdotter som finner varandra, utan även Andreas systrar Helena och Sara har gift sig med folk från Skogby enligt bouppteckningen efter deras mor Oleana Svennungsdotter (Kville häradsrätt FII:8 (1829-1834) Bild 212 / sid 419). Helena är gift med Hans Persson och Sara med Anders Persson, vilket väl är halvbröderna till Helena Ivarsdotter? Vad finns det någon länk mellan Skogby och Heekullen? Eftersom Jon Christensson härstammar från Heekullen, kan det vara Oleana Svennungsdotter som är kopplingen? Eller är det hos Anna Olsdotter man ska leta? Johan
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 15 december 2014 kl. 08.16
|
Det behöver ju inte finnas någon tidigare förbindelse mellan gårdarna bara för att tre syskon från en gård gifter sig med tre syskon från en annan gård. Det kan ju bara vara så enkelt som att när det första paret gifter sig, så kan det ju inte undvikas att deras syskon träffas... Men det kan faktiskt finnas en länk mellan Helena Ifwarsdotter och Andreas Jonsson. Kan finnas... Jag har försökt att hitta var Ifwar Hansson kom ifrån innan han dök upp som dräng hos sin blivande hustru, änkan Anna Olsdotter i Skogby, i 1791 års mantalslängd. Han ska, enligt mantalslängden 1825, vara född 1766. Då borde han vara med i mantalslängden 1767 (då också underåriga står med namn), om han inte föddes i slutet på 1766 (efter mantalsskrivningen). För att slippa att gå igenom en hel längd i fånyttan, så valde jag att kolla 1770 års längd (1768 och 1769 saknas). Där hittade jag bara en enda underårig Ifwar i Kville härad, och hans far heter faktiskt Hans. Hans Andersson med hustru och sex söner bor på Skogen under Sköröd (landskontoret EIIIa:7, folio 434r). När jag nu visste var de fanns, så kollade jag också 1766 (som är det första året som underåriga barn har namn) och 1767. 1766 har Hans fem söner, ingen av dem heter Ifwar. 1767 har Ifwar kommit till; han bör alltså vara född 1766. På Sköröd, alltså själva gården, finns Tolle Andersson på ett av bruken. Hans far heter Anders Ifwarsson. Det är ju inte alltför långsökt att Hans Andersson är Tolles bror, och har döpt sin son till det inte alltför vanliga namnet Ifwar efter sin farfar. Om det är så - om - så finns det en länk mellan Helena och Andreas. Tolle Andersson är nämligen far till Hans Tollesson Snäll (som diskuteras på den länkade sidan). Och Hans är gift med Börta Andersdotter från Gillingsmarken i Bottna socken. Börtas bror Jonas Andersson är gift med Anna Brita Swennungsdotter. Och Anna Brita är syster till - just det - Oliana Swennungsdotter. * Om Ifwar är son till Hans på Skörödsskogen, och Hans i sin tur är bror till Tolle - då är Helenas far alltså kusin till Andreas mors svågers svåger. Det är i varje fall klart att Anders Ifwarsson har en son Hans. Det framgår av mantalslängden 1748 (landskontoret, folio 136r), där han flyttar som dräng till Halfword [Axelsson] i Allestorp Nedegård. Men där är han inte kvar i mantalslängden 1752 (längderna 1749-1751 saknas). 1763 dyker Hans Andersson upp för första gången på Skogen, och han kommer då från Sör-Grind (s. 425, SVAR-bild 225), där han haft ett av bruken sedan mantalslängden 1753 (f. 108v, SVAR-bild 119). I den sistnämnda längden står att han kommer från Vrem och är gift med förre Grind-åbon Ola Taraldssons dotter Johanna. Och på Lille Vrem står han som dräng hos sergeant Sven Dalius, även 1752. Frågan är alltså var han fanns 1749-1751... Hans dör omkring 1770. I 1771 års längd är det Hans Anderssons änka (utan namn) som är skriven på Skogen. * Olianas och Anna Britas föräldrar är Swennung Olsson och Ragnila Andersdotter på Övre Hede. Bouppteckningar: Fadern Swennung 1801: Tanums, Bullarens m.fl. HR FII:28, s. 591. Brodern (Olianas alltså) Jacob Swennungsson 1822: Kville HR FII:6, s. 855. Modern Ragnila finns det ingen bouppteckning efter, men hon har dött omkring 1808. Hon är med i det årets längd, men är död 1809.
|
|
|
Av Johan Mattsson - Måndag den 15 december 2014 kl. 10.31
|
Tack för en fyllig beskrivning av de - eventuella - samband som kan finnas mellan gårdarna. Det är inte helt lätt att följa alla släktband, men man får ställa upp det så blir det en aning tydligare. Johan
|
|
|
|
|