|
Av Agneta Schick - Onsdag den 07 januari 2015 kl. 17.15
|
Får jag lov att ställa en fråga här som jag förut ställt på Anbytarforum utan att stötta mot några ordningsregler? Jag söker när och var Willom Olofsson dog. Det jag vet: Willom Olsson var född 1752 på Skälle Nordgård i Tossene. År 1801 sålde Willom Olsson 1/4 mtl Skälle (Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt CIIIa:1 (1762-1819) s 7) och flyttade med hustrun Kierstin Andersdotter, styvbarnen och den gemensamma dottern Brita till Svarteborg ( Foss HII:1 bild 5060 ). Där finns de på Råröd (Svarteborg AI:2 s 24) med anteckning ”flytte till Stången” vilket jag tyder som Stångenäset. Det finns en bouppteckning (Tunge m.fl. FIIa:13 s385) efter Willom Olsson med Kierstin Andersdotter boende på Holmedal. Eftersom wärderingen upptogs av två män från Medbo och Holländeröd antar jag att denna gården Holmedal ligger i Brastad, t. ex. Holma eller Hjelmedal. Men jag hittar varken Willom Olsson eller Kierstin Andersdotter på dessa gårdar. Var kan denna Holmedal ligga? I en annan socken? Bouppteckningen är daterat '18010' vilket skall nog vara 1810 eftersom familjen fanns i Svarteborg i hfl 1803-1807. Jag hittar Willom Olofsson varken i släktdata.org, eller i db och hfl (AI:1) för Brastad.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 07 januari 2015 kl. 18.42
|
Det strider i varje fall inte mot några regler i Arkivguidens Forum. När det gäller Anbytarforums "ordningsregler", så avstår jag från att kommentera dem här...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 07 januari 2015 kl. 18.43
|
Det är säkerligen Stångenäs som avses med flyttnoteringen. Det står "Stången:", alltså en förkortning. Och prästen anger också häradsnamnet vid andra flyttningar; både Sotenäs och Sörbygden hittar jag vid en snabbtitt. I mantalslängden är Wilhelm Olsson, med hustru och ett underårigt barn, med på Råröd 1805 (daterad den 11/12 1804; SVAR-bild 733), men de är borta 1806 (27/1 1806; bild 989). De bör alltså ha flyttat mellan de mantalsskrivningarna. Men det finns en Wilhelm Olsson under Holländeröd i mantalslängden 1806 (bild 892). Han är inte där 1805 (bild 640). "abs. 1805" står det efter Willums namn i husförhörslängden i Svarteborg, alltså frånvarande (absent) vid husförhöret det året. Och till vänster står också "abs." med en klammer om hela familjen. Har de flyttat utan attest? Orten i bouppteckningen ser ut som Galmedal, vilket skulle kunna vara Hjälmedal stavat med G och glömda prickar över ä. Hjälmedal ligger ju under Holländeröd. (Observera att Råröd finns under Tose socken i mantalslängden, eftersom den fortfarande existerade som jordebokssocken.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 07 januari 2015 kl. 19.33
|
De är kvar på Holmen under Holländeröd också i mantalslängderna 1807 (SVAR-bild 955), 1808 (748) och 1809 (814). 1810 (bild 1222) finns där i stället Nils Olsson, som har en gammal och bräcklig mor Kierstin. 1811 (929) står Kierstin som svärmor till Nils (som nu heter Jonsson), och hon är då 52 år, vilket stämmer med födelseåret 1758 i Svarteborgs husförhörslängd (om åldern är uträknad i slutet av 1810). Jag lyckades också hitta Willum med familj i Brasäters husförhör AI:1, där de finns på torpet Holmen längst ned på sidan 38. Åtminstone tycker jag att det ser ut som de... (Jag begriper inte varför prästen klottrade dit dem mellan och över de överstrukna som bodde där innan. Det finns ju gott om plats att skriva in dem nedanför...) Och i AI:2 finns Holmen på sidan 54. (Ändrat av kontoinnehavaren den 07 januari 2015 kl. 19.34.)
|
|
|
Av Agneta Schick - Onsdag den 07 januari 2015 kl. 22.15
|
Ser nu att jag skrev fel ang. barnen - de flyttade 1801 till Svarteborg med dottern Maria f1779, sonen Johannes f1788 och dottern Brita f1797. Svaret på min fråga är alltså Willom Olofsson dog mellan dec 1808 (mtl 1809) och aug 1810 (mtl 1810) på Holmen under Holländeröd i Brastad socken. (konstigt att han inte finns i dödboken för 1810 var det väl en dödbok och inte längre bara en begravninsbok?) I hans bouppteckning nämns bara dottern Brita. Johannes var klen så han dog kanske före fadern. Om Kerstin var svärmor måste det finnas en dotter till men hon nämns inte i bouppteckningen. ??? Men här sätter jag punkt. Det var Willoms öde jag ville veta och det fick jag - stort tack Jörgen!
|
|
|
Av Agneta Schick - Onsdag den 07 januari 2015 kl. 22.23
|
Nu har jag hittat honom!!! Jag var så inriktad på 1809/1810 pga bouppteckningen - han dog den 16 dec 1808.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 07 januari 2015 kl. 22.46
|
I attesten när de flyttar till Svarteborg står att Willum flyttar med hustrun och styvbarnen Maria Engelbrechtsdotter och Johan Andersson samt egna dottern Brita. Det är därför som bara Brita finns med i Willums bouppteckning. Kierstin måste alltså ha varit gift två gånger tidigare, med en Engelbrecht och en Anders. Det kan ju då finnas fler barn i de äktenskapen, barn som inte nämns i flyttattesten för att de inte bodde kvar hemma 1801 och därför inte följde med från Skälle till Råröd. Och den 18/5 1810 vigdes drängen Nils Jonsson från Löcke och pigan Stina Engelbrechtsdotter från Holmen under Holländeröd (C:3, sidan 261).
|
|
|
|
|