Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Svarteborg   >  
Carl Eriksson Ulfström, född 1785, soldat i Sparlösa s:n i Västergötland
Diskussionen har hitflyttats från Obestämd socken i Värmland.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8878) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Torsdag den 10 mars 2011 kl. 20.22
I Stora Levenes husförhör 1811-15 sid 44 (Skbg län), finns soldaten Carl Ullström från Fors.... Värmland. Vid hans vigsel 1809 15/12. Nämns han föräldrar som Erik Invaldsson och Barbro Utbrandsdotter. Någon som vet eller sett något om dessa personer. Barbro Utbrandsdotter kan det ju inte många.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8880) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Peter Borg - Fredag den 11 mars 2011 kl. 19.07
Kan tyvärr inte hitta någon Carl Ullström på den sida du hänvisar till.
Är det Levene AI:5 1810-1815) sid 44 du avser?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8881) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 11 mars 2011 kl. 20.02
Peter,
det är Sparlösa AI:3 (1811-1815) sidan 44. Kenneth höll sig iallafall inom Levene pastorat... :)

Vigseln finns i Levene B:1 sidan 260. Och jag tror att det står Ulbrandsdotter.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8882) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Peter Borg - Fredag den 11 mars 2011 kl. 21.46
Tja, det där var svårt, namnet på en värmlandssocken är det dock inte....
Det ser ut som"Forssberg" men det hittar jag inte i något ortregister för Värmland, "Forsbyn" finns i Sillerud men ingen Carl född 21/1 1785 där, ett Forsby finns också i Karlskoga... "Torssby" borde det heller inte vara då socknen hette Fryksände, hittar heller ingen där som stämmer i födelseboken.

Det var inte lätt, får fundera på detta....

MvH

Peter
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8883) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Fredag den 11 mars 2011 kl. 22.00
Peter, jag slarvade till det. Rätt som vanligt Lotta ( min ängel). Modern namn i vigselboken är Ulbrandsdotter inte Utbrandsdotter. Men i Sparlösa församlings husförhör 1811-15 AI:3 sid 44 måste det väl stå att Carl i född Vermeland något med Fors får bara inte ihop det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8884) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Fredag den 11 mars 2011 kl. 22.02
Peter, jag slarvade till det. Och Lotta visst står det nog Ulbrand inte Utbrand. Men vet någon om dessa Erik Ingvalsson och numera Barbro Ulbranddotter. Får väl dra lite bouppteckningar i Värmland. Men vore tacksam för all hjälp. Vistt måste denne Carl
vara fööd i Vermeland, eller är jag helt fel ute ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8885) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Fredag den 11 mars 2011 kl. 22.18
Peter och Lotta ett gick iväg av misstag, men står det Vermeland i husförhöret? (missade Peters inlägg på grund av att jag skrev ett av det förra) Bara en tanke vad fanken kan det stå annars ? Och Peter det fanns väl ingen församling i Värmland på denna tid som hette något med Fors. Det kanske Jörgen vet ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8887) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 12 mars 2011 kl. 00.08
Jag tycker att det har stått Forshem från början, men "hem" är struket och "Vermeland" inkilat över/brevid. Det där "Vermeland" ser också lite knepigt ut, kan det vara något annat?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8889) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 12 mars 2011 kl. 08.09
Ja, du Lotta, visst ser Vermeland konstigt ut. Men vad skulle det annars stå ? Carl Eriksson, kanske förblir olöst. Men föräldrarnas namn är väl inte de vanligaste. I alla fall inte moderns. Mitt hopp är att någon sett dessa namn.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8892) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 12 mars 2011 kl. 09.02
Ja, inte kom han från Forsudden i Ransäter inte heller från Forsås i Väse.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8894) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 12 mars 2011 kl. 11.49
Hej Kenneth!

Det var värst vad du låter pessimistisk! :)
Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid...eller vad är det man brukar säga?

Jag hittade Carl Eriksson Ulfström(!) i generalmönsterrullorna för Västgöta-Dals regemente, livkompaniet nr 110, och på alla ställen jag hittade honom i GM så står det att han är bohuslänning. Så jag chansade på att det skulle kunna vara Foss, och eftersom Foss är/var moderförsamling i pastoratet så skulle han kunna vara född i Foss, Håby eller Svarteborg.

Och i Svarteborg finns han med i födelseboken C:2 sidan 630! :)

Han är född 21/1 1785 i/på "Winteren under Dingle", son till Erik Wigfalt(?) och Barbro Gulbrandsdotter. Inte många rätt prästen i Levene/Sparlösa hade där inte! :)
Vad hans far egentligen heter i efternamn är väldigt osäkert. Det är svårläst i dopboken. Men han kanske går att hitta på något annat ställe...

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8896) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 12 mars 2011 kl. 12.22
Erik heter Wigfält och var soldat, enligt bouppteckning 1807, Tunge m. fl. häradsrätt FIIa:12 sidan 797. Barbro dog 1804 och bouppteckningen efter henne finns i FIIa:12 sidan 1.

Han hade tydligen gift om sig med Oljanna Chrestensdotter som uppges vara hans änka. I "förra giftet" hade han sönerna Carl, Hans och Anders, och i "senare giftet" dottern Lowisa.
Familjen finns i Svarteborg AI:2 (1803-1807) sidan 38 på torpet Dalarne under Dingle Västergården.

I Generalmönsterrullan för Västgöta-Dals regemente 1838, Livkompaniet, nr 110 står om Carl Ulfström:
"Bewistat 3 fälttåg, tjent utmärkt väl, avskedas med anmälan till underhåll genast".

Enligt Sparlösa AI:9 sidan 148 dog Carl 1855-12-11 på Skattegården Ulfstorp.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8897) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 12 mars 2011 kl. 14.19
ÅH Lotta, jag kan bli kär för mindre. Som vanligt är du min ängel. Tar itu med resten senare. Fick ju bra med kött på benen angående Ullström. Och var hör diskussion hemma egentligen, Bohuslän eller Värmland. Ha´t så gôtt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8900) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 12 mars 2011 kl. 15.14
Svaret på den sista frågan är att diskussionen ju hörde hemma här, eftersom han skulle vara född någonstans i Värmland.

Men när den riktiga födelseorten nu är känd, så är det väl lämpligast att vidare diskussion om hans förfäder fortsätter under Svarteborg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8905) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Peter Borg - Lördag den 12 mars 2011 kl. 16.20
Vad roligt att det löste sej så pass snabbt!
Tyckte att det stämde dåligt med Värmland, däremot trodde jag nog i första tag på just "Guldbrandsdotter" istället för "Ulbransdotter", Gullbrand var ett relativt vanligt mansnamn i synnerhet i västra Värmland på 1700- och 1800-talen.

Hälsningar från Värmland.

MvH

Peter
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8907) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 12 mars 2011 kl. 18.42
Försöker, nog själv när tids ger, om inte då under Svarteborg. Tack för allt intresse och hjälp. Och Peter när Lotta (Arkivguidens klippa) är inblandad, brukar det mesta lösa sig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8912) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Peter Borg - Lördag den 12 mars 2011 kl. 19.32
Kennet, Lotta verkar vara bra på att tyda det mesta i gammal skrift och hitta lösningar där andra har stött på problem.

MvH

Peter

(Ändrat av kontoinnehavaren den 12 mars 2011 kl. 19.34.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8914) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 12 mars 2011 kl. 20.44
Nja, inte Kenneth utan Lotta. Hon är lite "mentor" och klippa för mig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8916) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Peter Borg - Lördag den 12 mars 2011 kl. 22.08
Kenneth, det var väl det jag skrev i mitt förra inlägg, att Lotta Nordin är bra på det mesta inom släktforskningen...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8917) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 12 mars 2011 kl. 22.28
Peter, visstär är hon det utan tvivel. Ursäktar om du kännt dig missuppfattad.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)