Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Olof Larsson Grinberg (Grimberg), 1785-1832
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15552) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gittan Iseland - Torsdag den 22 januari 2015 kl. 04.47
Didrik Grip

Didrik och hans hustru:

soldaten Didrik Hansson GRIP nr 82
född 1835-05-05 i Svenneby socken i Bohuslän (O).
död 1905-06-29 Dammane, Sandbäck nedre, Svenneby. (Myrdammen)
GIFT MED
Carolina Olsdotter f 1823 Kville.
Död 1888-06-14 Djupedal u Öfvertun prästgård, Svenneby.

Fadern till Carolina heter Olof Grimberg född 1785.
(Grunberg/Grimberg/Grymberg? Soldat?)

Didrik är son till soldaten Hans Rask Olsson f 1801. Död 1873-12-18 i Ulfvekärr, Svenneby.
och Catarina Pettersdotter Kring nr 81

Didrik och Carolinas barn är:
JULIA Beata 1856
ALMA Mathilda 1860
Olof Martina 1858-1862

**************************

Men VEM VAR CAROLINAs far..


Carolina Olsdotter f 1823 Kville
Död 1888-06-14 Djupedal u ÖfverTun prästgård i Svenneby socken.

CAROLINA och hennes familj finns under soldattorpet Djupedal under Övertuns prästgård i Svenneby socken.
Det står att hennes far är Olof Grimberg på Mossen under Allestorp Uppegård I Kville. Född 1785.

Olof Grimberg
Är han Carolinas far?
Varifrån kommer han?
Vad är hans patronymikon???


**************************

Där finns en Olof Grimberg i Håby, som gifter sig 1812.
Änkemannen och pensionerade soldaten Olof Grymberg tar ut lysning annandag jul 1812-12-27.
Olof bor på Brunnen under Bäckevall Norra i Håby.
Han gifter sig med Barbro Jonsdotter.
Barbro avlider 1822-02-22. Då bor de på Giljan under Östeby i Svarteborg. Hon är då 56 år.
Olof avlider 1833-05-12 på Näggeröd under Bäckevall i Håby. 82 år gammal.
På Näggeröd under Bäckevall i Håby bor Sven Wall med hustrun Christina och deras barn, när Olof dör där.

**************************
(Erik Otto Grimberg heter också Häradshövdingen i Svarteborg. Han bor i Wäsjö i Svarteborg. Avliden 1820-01-05. Men Grimberg är ju ett soldatnamn.. så därför behöver de ju inte ha med varandra att göra)
**************************
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15553) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gittan Iseland - Torsdag den 22 januari 2015 kl. 11.29
Mer info om OLOF GRIMBERG


Johan Petter SPEL
soldat nr 75 (1847-1880)
Stenhällan under Hunstad i Svenneby socken i Bohuslän (O).

Född den 26 oktober 1825 i Måssen under Allestorp Nedergård.
SON till Olof Grimberg.

Antagen som soldat den 15 okt 1847
Kommenderad till Carlstens fästning 1853
Kopral den 30 november 1866
Kommenderad till Varberg 1873.
Avled den 5 nov 1880. 65 år.

Gift med Inger Helena Olsdotter född 1824 i Svenneby socken. Avliden i Hoga, Svenneby 1903-11-08. (Förmodligen bodde hon då hos sin dotter Britta Lovisa)

Bosatta på Stenhällan under Hunstad i Svenneby
Barn:
Olof Edvard 1848
Catarina Augusta 1850
Britta LOVISA 1853 gift 1879-04-04 med Johan Aron Pakander på Ejdestämmen (kanske född på Svenneby Storgård?)
Carl Alfred 1855
Berhardina 1858 död 5 jan 1862
HEDDA Elisabeth 1861-10-29 gift med skeppare Karl AUGUST Kindström och bosatta i Rockneby i Ryssby socken i Småland.
Hans 1865-07-23 död 1873-12-12
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15554) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gittan Iseland - Torsdag den 22 januari 2015 kl. 11.31
Jag fann detta också...

Bouppteckningsregister Kville häradsrätt-B8
Sidnummer: s469
Torparen Olof Grinberg
Kasen under Alstorp
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15556) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 23 januari 2015 kl. 08.26
Om Carolina Olsdotter skriver du: "Det står att hennes far är Olof Grimberg på Mossen under Allestorp Uppegård i Kville."

Var någonstans står det?

Ola Grinberg har en dotter Carolina som är född 1823, men hur vet du att hon är 'din' Carolina? Vid Grinbergs bouppteckning 1832 är dottern bara 9 år (Kville HR FII:8, s. 469). Och i Carolinas egen bouppteckning sägs inget om några släktingar (FII:22, s. 463).

Hur som helst vet jag nu vem Ola Grinberg är, så då kan jag ju lika gärna tala om det, oavsett om han är din förfader eller inte... :-)

Olof Grinberg (som det rätteligen stavas i bouppteckningen, men Grimberg i mantalslängderna; mer om stavningen längst ned) finns med sin familj på torpet Mossen under Allestorp Nedegård (!) i mantalslängderna från 1819. Sista gången som de är med där är 1833 (Norrvikens HS FIa:42, AD-bild 179). 1834 är änkan och barnen strukna; de har alltså flyttat.

Men det äldsta barnet, dottern Johanna Elisabet, är 17 år vid bouppteckningen 1832, alltså född omkring 1815. Så var bodde de innan de kom till Mossen?

1812 års mantalslängd är den första där åldern är utsatt på alla personer. Jag gick gick därför igenom den för att leta efter alla Olof som då var 26 år, alltså födda 1785 (åldern uträknad i slutet av 1811). Det finns tydliga kolumner för åldern i den längden, så det går hyfsat snabbt att gå igenom den (allt är ju relativt... :-)). Jag fick nöja mig med att söka på förnamn och ålder, eftersom det ju inte var säkert att han var gift eller ens hette Grimberg 1812.

Jag hittade då en intressant 'kandidat', nämligen lärodrängen till sockneskräddaren Hans Larsson på torpet Heden under Hamn. Att han var skräddare gjorde det hela värt att titta lite närmare på; jag hade nämligen bestämt för mig att det hade skymtat förbi en skräddare Dalbom någonstans i andra årgångar av mantalslängderna. Dalbom heter ju Grinbergs hustru, så kanske var det genom skräddarekontakter som deras äktenskap tråcklades ihop? :-)

En genomgång av mantalslängderna bakåt i tiden visar att Ola är dräng hos Hans också 1811. Men 1810 (f. 1662v, SVAR-bild 1733) är det Lars Olsson som står för torpet, och han har sönerna Olof (24 år) och Hans, som båda står som skräddare. Hans Larsson har också mycket riktigt i de senare längderna fadern Lars och modern Marta boende hos sig.

1809 saknas namnet Heden i längden, och den som står för hushållet heter plötsligt Hans Hallberg - men ålder och övriga familjemedlemmar stämmer. Detta är i Kammararkivets exemplar av längden (som finns hos SVAR), men i häradsskrivarens exemplar (som finns hos AD) heter han Lars Olsson Hallberg och torpet Heden; "Hans" Hallberg var alltså ett rent slarvfel. Också under några tidigare år heter han Hallberg.

När jag kom bak till 1805 års längd (landskontoret [hos AD], uppsl. 778), så utropade jag högt för mig själv: "Där har vi det!"

Och varför nu detta hojtande? :-) Jo, torpet heter där inte Heden, utan - Grinshed.

Den här upptäckten gjorde att jag blev helt övertygad om att det var rätt Ola. De bor på Grinshed och fadern heter Hallberg - och så tar sonen namnet Grinberg; sannolikt i samband med att han blir lantvärnist, han står nämligen som det i 1809 års mantalslängd.

Men övertygelse är en sak, vetskap en annan. Och för att veta krävs bevis - och han står ju faktiskt inte som Grinberg i de här tidiga längderna...

Finns det någon bouppteckning efter Lars Olsson eller hans hustru Marta? Ja, efter Lars, närmare bestämt från den 18/3 1816 (FII:5, s. 989).

Änkan heter Marta Olsdotter i ingressen och Hansdotter vid underskriften. Det är bara en avskrift, men om skrivaren kan läsa innantill när han gör avskriften, så läser han underskriften rätt. Att deras andre son heter Hans, gör det väl också hyfsat troligt att hans morfar heter det samma.

De har tre söner och två döttrar, men det enda barnet som nämns vid namn i bouppteckningsingressen är den omyndiga dottern Laurina. Och inga barn har undertecknat. Men under skulder finns alla tre sönerna - med förnamn...

Vad gör vi då? Går framåt i mantalslängderna. 1812 fanns alltså Ola som dräng hos brodern Hans, och där är han också 1813. Men 1814 är han borta.

Men jag lyckades hitta honom på Fjällbacka - som naturligtvis står i slutet av längden... :-) Där är han gift och heter Grimberg, och de finns i nummer 24 åren 1814 (uppsl. 1100, SVAR-bild 1110) till 1816 (men inte 1813 och 1817).

Då fattas det bara två år innan Ola Grinberg med familj dyker upp i Allestorp. Tänk om... Jomenvisst - han flyttade hem till Heden efter faderns död. I 1817 och 1818 års mantalslängder finns torparen Olof Grimberg på Heden under Hamn. Och 1817 (f. 1392r, SVAR-bild 1408) finns där också modern Marta. Saken är klar! :-)

Några ord till sist om namnet. Torpet står som Grinshed i längderna 1804-1805, Grinhed 1802-1803, och Grinnehed 1801 och bakåt. Den sistnämnda stavningen gör det helt klart att det ska vara Grin och inte Grim. Men n uttalas ju som m framför b, så därför har det skrivits Grimberg i längderna. Men i bouppteckningen står det helt riktigt Grinberg.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 januari 2015 kl. 08.34.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15558) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Fredag den 23 januari 2015 kl. 08.47
Diskussionen har flyttats hit från Svenneby, eftersom det var i Kville som Grinberg bodde. Men vidare diskussion om soldaten Grip och hans familj förs lämpligen under deras hemsocken Svenneby.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15559) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gittan Iseland - Lördag den 24 januari 2015 kl. 04.15
Härliga uppgifter TACK
Kärt barn har många namn

Uppgifter ang. Olof Grimberg/Grinberg/Grunberg... har jag från
"De indelta soldaterna vid Sotenäs Compani och Båtsmän i Kville och Sotenäs"
av Sivert Pihl
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)