Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Anna Maria Hansdotter (död 1858), stranden Taskan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15678) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Tisdag den 28 april 2015 kl. 12.07
Hej alla Kville-forskare,
Är det någon som stött på Anna Maria Hansdotter i er forskning. Hon var min mormors farmor och gifte sig ca 1844 med fiskaren Andreas Johansson i Taskan (Sjöviken). Jag har efter idogt sökande inte lyckats finna hennes ursprung.
När Anna Maria Hansdotter dött i augusti 1858 upprättas en bouppteckning (1858:175 Kville härad). Där framgår att hon efterlämnar maken fiskaren Andreas Johansson och att de tillsammans har barnen Johan Martin (mormors far född 1845, Johan Hindrick (född 1854) samt tvillingarna Elis och Thilda (som båda avlider några månader gamla 1858-11-27).
Genom letande i Kvilles dödslistor har jag funnit att Anna Maria och Andreas hade ytterligare ett antal barn som tidigare avlidit; Elis Hilmer (troligen född i februari 1852 och död i mars 1852), Emma Amalia (död i februari 1854), Thilda Elisabeth (död 1855-05-05.
Min gissning är att Thilda Elisabeth var den först födda dotter, eftersom namnet Thilda upprepas som namn på tvillingdottern född 1858. Tvillingsonen Elis får ju namn efter sin avlidne bror Elis. Detta skulle kunna betyda att Anna Maria Hansdotter hade en mor med namnet Thilda/Mathilda.
Andreas Johanssons bakgrund är utredd. Han var son till Johannes Olsson (född 1785 Lössgård och död 1839 i Taskan) samt Elin Larsdotter (född Snixholmen 1778 och död Taskan 1861). Han gifte efter 1858 om sig med en Johanna Andreasdotter. När Andreas avled 1864 framgår av hans bouppteckning (1864:693) att paret tillsammans hade barnen Emma Amalia (född 1860) samt Augustina (född 1863).
När Anna Maria Hansdotter dött utses Benjamin Andersson på Södra Röd att bevaka de minderåriga barnens rätt. Men han är troligen inte nära släkting och utses till samma uppdrag åt andra barn samma tidsperiod. Jag tolkar det som att Anna Maria inte hade några levande manliga släktingar i närheten. Född i annan socken?
Under flera år har jag sökt efter Anna Maria i mantalslängder mm i Kville, Svenneby och Bottna. Jag har inte funnit henne och/eller hennes föräldrar före 1844. Jag har också letat i samtliga socknar med några mils avstånd till Kville efter en Anna Maria född 1814 med en far med namnet Hans. Har funnit ett flertal och kunnat utesluta de flesta.
Återstår EN i mina anteckningar. Det är den Anna Maria Hansdotter som föddes i Naverstad 1814-10-16 som dotter till bonden och soldaten Hans Olofsson Skräck (även soldatnamnet Mörck) och dennes hustru Maria Nilsdotter. Hans Skräck avled i Naverstad 1845-11-19 efter att ha dränkt sig. Maria Nilsdotter var född i Krokstad 1777 och avled i Naverstad 1830.
Deras dotter Anna Maria Hansdotter vistas i Naverstad hos sina föräldrar eller som piga hos andra fram till 1836. Hon tjänstgör detta år som piga (se Naverstad husförhörslängd 1836 sid 63) och noteras detta år flytta till Kville. Jag kan därefter inte finna henne. Jag kan inte se att hon återflyttar till Naverstad. Är det någon som stött på denna Anna Maria Hansdotter - anmoder till många Kvilleättlingar.
Tacksam för alla tips.
Med vänlig hälsning/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15679) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 28 april 2015 kl. 16.55
Benjamin Andersson (f. 1817) i Söndre Röd (som alltså bevakade de omyndiga barnens rätt vid Anna Marias bouppteckning) var son till nämndemannen Anders Andersson i Ormetorp (S. Torp), vilket kanske förklarar varför han fick en del uppdrag.

Men han var också gift med Johanna Christina Andersdotter (f. 1820), som var dotter till Anders Johannesson (1793-1855; bouppteckning Kville HR 14:477) och Olena Hansdotter (1801-1859; Kville HR 15:393) i Berga.

Hos Anders är det i efterhand (alltså med annan penna, vid själva mantalsskrivningen) inskriven pigan Anna 14 i 1837 års mantalslängd (upprättad den 5-7/12 1836; Norrvikens HS FIa:43, AD-bild 57), alltså den första längden efter att Anna Maria Hansdotter flyttat från Naverstad till Kville. Är det hon? Varför hamnade hon i så fall just där?

Har du gått igenom den längden efter fler "Anna 14"?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15680) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 28 april 2015 kl. 18.54
Jag kan tillägga att Anders Johannesson i Berga var tremänning med Anna Maria Hansdotters svärmor Elin Larsdotter.

Anders var son till Johannes Trulsson i Berga (d. 1805; bouppteckning Tanums, Bullarens m.fl. HR 30:179), som i sin tur var son till Cornelius Larssons syster Barbro Larsdotter (d. 1776) och hennes man Truls Andersson i Berga (d. 1779; gemensam bouppteckning Tanums, Bullarens m.fl. HR 15:194).

Anders farmor var alltså syster till Elins farfar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15681) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Tisdag den 28 april 2015 kl. 19.01
Hej Jörgen,
Tack för hjälp och visat intresse.
Det fanns nog visst släktskap mellan Andreas Johansson i Taskan och Benjamin Anderssons hustru från Berga. Andreas Johanssons mor Elin Larsdotter, som dog i Taskan 1861, var dotter till Lars Corneliusson född ca 1746 i Berga.
Jag minns nu att jag för något år sedan noterat en piga Anna 14 i Berga. Men trodde nog då att det borde stå Anna Maria/Maja. Fast nu ser jag ju att det i dessa mantalslängder bara kostas på ETT förnamn per person.
Så det låter ju fullt möjligt att pigan Anna 14 i Berga 1837 kan vara "min" Anna Maria.
Men hon tycks försvinna efter ett år från Berga!
Hon har dock "konkurrens" med en piga Anna 14 som jag finner för första gången i mantalslängden för Edsten Nedergård 1837 bild 13. Denna piga Anna 14 förekommer i Edsten Nedergård fram till och med 1840 (bild 288) Men är borta från Edsten 1841.
Inga pigor Anna 14 fanns dock med varken i Berga 1836 eller i Edsten 1836.
Jag kan ha missat någon Anna 14. Men har letat i flera omgångar utan att lyckas. Så mycket pekar på att en av dessa damer var Anna Maria Hansdotter från Naverstad.
Men vore det inte rimligt att någon av döttrarna i Taskan åren 1844-58 fått namnet Maria efter modern till Anna Maria Hansdotter från Naverstad? Å andra sidan kan det ju ha funnits en dotter Maria som inte syns i dödslistorna för Kville.
Får nog bläddra några gånger till i mantalslängderna för att försöka finna de försvunna pigorna.
Hälsning/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15682) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Tisdag den 28 april 2015 kl. 19.03
Hej igen,
Jag var några minuter för sen med mitt inlägg. Men nu bekräftar du vad jag misstänkte om släktskapet i Berga. Tack!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15683) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 28 april 2015 kl. 19.11
Det är riktigt att det i mantalslängderna oftast bara står ett förnamn (åtminstone på barn, drängar och pigor), även om de egentligen har två.

Observera också att när det står i Naverstad att hon har flyttat till Kville, så kan det vara pastoratet som avses, alltså också Svenneby och Bottna socknar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15684) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 28 april 2015 kl. 20.57
Anna i Edsten är onekligen också en stark kandidat - åtminstone umgås hon i samma kretsar som sin namne i Berga... :-)

Hon är piga hos Simon Hansson i Edsten Nedegård. Han är son till Hans Simonsson och Catrina Olsdotter. Och Hans är i sin tur son till Cornelius Larssons svägerska (hustrun Elin Hansdotters syster) Börta Hansdotter och hennes man Simon Andersson.

Om jag räknar rätt, så är alltså också Simon Hansson (precis som Anders Johannesson) tremänning med Elin Larsdotter. Deras farmödrar är systrar.

Bouppteckningar:
Börta Hansdotter (1760) K 1:267
Simon Andersson (1796) TB 25:49
Catrina Olsdotter (1827) K 7:539

Efter Hans Simonsson finns ingen bouppteckning, men han och hustrun Catrina köper 1/2 mtl Edsten Nedegård av hennes far 1789 (uppbudsprotokollet vid vintertinget 1789 § 34: TB AIa: 81, s. 1280). Och till det köpebrevet hänvisas när änkan Catrina och övriga barn säljer gården till Simon 1817 (uppbudsprotokollet vid vintertinget 1817 § 8: K AIa:16, AD-bild 3940).

(K = Kville HR. TB = Tanums, Bullarens m.fl. HR.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15685) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 28 april 2015 kl. 21.36
Glömde en inte helt oviktig detalj: Simon Hanssons syster Olena Hansdotter = Anders Johannessons hustru i Berga.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15686) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Tisdag den 28 april 2015 kl. 22.41
Hej Jörgen,
Helt klart intressanta personkopplingar.
Jag har nu försökt hitta den piga Anna som arbetade sitt sista år i Edsten Nedergård 1840. Kan vara den piga Anna 14 som dyker upp i Ödsmål Nor. eller Ner. gård 1841 hos en skeppare Ch.an Hansson (FI:a 43 bild 414), Hon fanns inte i Ödsmål 1840. Men finns kvar 1842 (FI:a 44 bild 47) och 1843 (FI:a bild 136). År 1844 är hon borta från Ödsmål.
Det troliga är att Andreas Johansson och Anna Maria Hansson gifte sig omkring 1844. Han står dock ensam i mantalslängden för 1844 under Taskan.
Jag funderar också på om det inte rör sig om TVÅ pigor Anna 14 1837. Kan det vara samma person som blivit dubbelinförd? Råkade kanske vara på Berga som piga en kort tid och övergick till Edsten i flera år innan det blev Ödsmål?!
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15687) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 28 april 2015 kl. 23.24
Skepparen Christian Hansson på Nordre Ödsmål Nordgård (vid Fjällbacka, precis som Edsten) är Simons bror.

Att samma Anna av misstag skrivits in på både Berga och Edsten är något jag lurat på också. Det kanske var oklart hos vilket av syskonen Simon och Olena hon skulle vara - och så hamnade hon hos båda i mantalslängden... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 28 april 2015 kl. 23.27.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15688) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Onsdag den 29 april 2015 kl. 06.55
Fantastisk koll du har på alla inblandade släkter! Känns som att det borde vara en och samma piga som jobbat i alla dessa tre hushåll.
Pigan Anna 14 fanns ju inte med i mantalslängden för Ödsmål Nordre 1844. Men samma år (FI:a 44 bild 214) finner man en piga Anna 14 skriven i Norgård hos Andreas Jonasson! Hon fanns inte där 1843 och är borta från Norgård 1845.
Och 1845 noteras under Berga att fiskaren Andreas Johansson 15 har en hustru född 14. Dvs den Anna Maria Hansdotter som föddes 1814...
Det är väl i Norgård/Nordgård på Hamburgön som Andreas Jonasson har sin gård?
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15689) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Onsdag den 29 april 2015 kl. 09.06
Har nu också kollat mantalslängderna för Svenneby och Bottna aktuella åren kring 1836/37 då Anna Maria Hansdotter flyttade från Naverstad till Kville.
I Bottna hittar jag ingen piga Anna 14. Däremot finns en piga Anna 14 i mantalslängden för Svenneby (FI:a:156 bild 120) år 1837 vid Nor Kärraby. Noteras där att Olof Olsson har en piga Anna 14, som inte finns kvar 1838. För samma hushåll 1836 noteras dock att Olof Olsson i Nor Kärraby har en dotter Anna 14, som samma år har strukits.
Kan det vara så att det är dottern som 1837 kallas piga?
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15690) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 29 april 2015 kl. 21.00
Ja, det är på Nordgård på Homborön som Andreas Jonasson håller till. (Nordgård, Berga, Lössgård och S. Röd är gårdarna på ön.)

Han var vid den här tiden gift med Brita Larsdotter (d. 1857; bouppteckng Kville HR 14:1047). Jag har inte - ännu - hittat var de kom ifrån, men vid Britas bouppteckning bevakades de omyndigas rätt av Carl Elis Andersson i Berga, son till Anders Johannesson.

Andreas gifte sedan om sig med Johanna Olsdotter, dotter till Barbro Johannesdotter och hennes man Ola Arngrimsson på Store Jore Västergård. Just det - Barbro är syster till Anders.

Och Johannas syster Inger Helena var gift med Johannes Andersson i Grimslätt, till vilken det finns en mycket stor skuld (motsvarande över hälften av tillgångarna) i Britas bouppteckning. Johannes är f.ö. bror till Benjamin Andersson i S. Röd.

Så en viss anknytning till övriga inblandade finns det i varje fall... :-)

Pigan Anna i Kärrby Nordgård kan du nog glömma. Det är hos Benjamin Olsson, inte Ola Olsson, som hon finns i mantalslängden 1837 - men det är inte lätt att se Olssons förnamn under den stora bläckplumpen... :-) Ola finns lite högre upp på sidan. Anna finns hos Benjamin redan 1836, så det kan mycket väl vara Olas dotter, som ju ströks samtidigt.

Men det kan i varje fall inte vara Anna Maria från Naverstad som är där 1836. Fast det skulle ju kunna vara hon som är där 1837, även om det troligen är samma Anna som året innan.

Det troligaste är dock att det är den Anna som flyttar runt mellan olika gårdar i samma släktkrets där hon sedan blir ingift.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15691) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Onsdag den 29 april 2015 kl. 22.40
Än en gång stort tack! Dina kunskaper om de olika familjernas kopplingar till varandra är ovärderlig. Jag börjar betrakta Anna Maria Hansdotter från Naverstad som en mycket stark kandidat som anmoder till mig. Men skulle ju önska att det gick att få fram klar dokumentation som styrker indiciekedjan. Få väl fortsätta att söka.
Hälsningar/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15692) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Torsdag den 30 april 2015 kl. 08.56
Hej igen,
Nu gjorde jag ett verkligt fynd i Naverstads församling. Hade missat att Anna Maria Hansdotter född 1814 i Naverstad också hade en syster Kari född 1800 i Mo socken. Det saknas födelsebok för Mo just det året. Men i husförhörslängderna för Naverstad dyker syster Kari upp i hushållet för paret Hans Olofsson Skräck/Mörk. År 1819 noteras att dottern Kari Hansdotter flyttar till Skee socken.
I Skee socken 1825 gifter sig denna Kari Hansdotter med soldaten Anders Hansson Eld. Noteras att Karis far heter Hans Olsson.
Under Sågen Walex i Skee återfinns Anders Hansson Eld och anges vara född 1795 samt att flytt till Kville sker 1826-07-18.
I mantalslängden för Kville (FIa:43 bild 13) finner man f d soldaten Anders Eld f. 1795 och hustru f. 1800 skrivna under Edsten Nedergård!!! Just den gård Anna Maria Hansdotter flyttar till 1836. Och i mantalslängden för 1837 - när pigan Anna 14 flyttat dit - står paret Anders Hansson med hustru och barn kvar som boende i Edsten Nedergård.
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15693) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 30 april 2015 kl. 13.20
Och jag som just hade tänkt att fråga om du hade funnit några ledtrådar bland Skräckens övriga barn... :-)

Karin Hansdotter finns som n:r 17 i Skee inflyttningslängd 1819 (B:1, s. 27). Och hennes attest finns i HII:5, AD-bild 2540. Men det har du väl kanske sett redan...

Först tyckte jag att det verkade lite märkligt med en soldat i Skee; de har ju bara båtsmän där. Men när jag kikade lite närmare på Eld, så står det i Skee AI:3 (s. 157, tredje raden nedifrån) att han har fått bevis 1819 för att bli soldat i Kville.

Och i rullan 1821 finns korpral Anders Eld som som n:r 117 i Tanums kompani - Edsten Nedegård (några sidnummer finns inte i dessa rullor, men den som har Arkiv Digital hittar sidan här: AID v374166.b2310). Men - det är inte han! Det står att han har bråck och fått avsked vid senaste generalmönstringen, och blivit ersatt 1819 med Swen Eld. (Kolumnen längst till höger är noteringar från denna mönstring, och kolumnen innan är från förra mönstringen.) Och som synes har Swen Eld inte blivit godkänd; han måste därför i sin tur ha blivit ersatt, även om det inte syns här.

I nästa rulla (den 13/6 1825) finns n:r 117 Andreas Eld, 29 år gammal och i tjänst 3 1/4 år, och då ännu ogift (AID: v374167.b2440). Och vid mönstringen den 18/6 1835 är han fortfarande kvar, har då hunnit bli 40 år och varit i tjänst 13 1/4 år, och är gift (AID: v374169.b2590). Men i 1838 års GMR står att han fått interimsavsked den 13/7 1836 (AID: v374170.b2590).

I mantalslängden 1822 (FIa:39, AD-bild 162) är soldaten Swen Eld struken under Edsten Nedegård, och 1823 (FIa:40, AD-bild 16) är Anders inskriven. 1826 (bild 320) har han hustru; de har fel födelseår, men det är rättat nästa år (FIa:41, AD-bild 12).

Det här minskar ju inte sannolikheten för att det är rätt "Anna 14" som också hamnar här... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15694) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Torsdag den 30 april 2015 kl. 15.25
Hej igen,
Tack för alla intressanta uppgifter! Jag hade inte sett Karis flyttattest. Allt stämmer bra med uppgifterna från husförhörslängderna.
Jag kollade även vidare i mantalslängden för Kville och noterar att paret Anders Hansson/Eld och Kari Hansdotter med barn var helt utfattiga och försvinner från Edsten Nedegård 1839. De står då som skrivna på socknen.
Jag har grunnat en del över varför "Skräcken", den gamle soldaten i Naverstad med så många barn tvingas leva sina sista år i största armod. Till sist dränker han sig 1845-11-19.
Han hade då varit änkemän i 15 år och stått som utfattig periodvis ända sedan tidigt 1820-tal.
Han har en äldsta dotter Britta Hansdotter född 1797 i Mo, i sin närhet. Denna Britta gifter sig en första gång i Skee/Tjärnö socken 1724 med en Christian Jacobsson från Norr Koster. Mannen dör (troligen drunknad) inom ett år och hon står som änka med en son. Åter i Naverstad gifter hon sig sedan med en torpare Asmund Olsson i Amunderöd, Naverstad 1832 och får flera barn. Hans Olofsson/Skräck/Mörk bor tidvis i äldsta dotterns familj. Men även där brakar tryggheten samman. Hela familjen står som utfattig. Svärsonen Asmund dör 1843 och 1844 dör även Britta Hansdotter 47 år gammal. Tre barn placeras på socknen och den då 70-årige Hans Olofsson har förlorat all trygghet.
I Kville bor en annan dotter (Kari) i fattigdom. Och hans dotter Anna Maria har knappt hunnit sätta bo med den unge fiskaren Andreas Johansson. Jag söker nu efter tre söner till "Skräcken". Olaus född 1803, Johannes född 1811 och Niklas född 1817. De försvinner åt olika håll som drängar.
Har läst i olika sammanhang om mycket svåra sociala omständigheter uppe i trakterna kring Naverstad i början av 1800-talet. Hängde väl samman med norska fälttåget 1814. Man verkar inte haft förmåga att ta hand om soldatfamiljerna på samma sätt som varit brukligt tidigare århundraden.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)