Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Mo   >  
Maria Nilsdotter, gift med Hans Olsson Skräck 1796
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15705) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Onsdag den 06 maj 2015 kl. 10.06
Är det någon som stött på paret Hans Olsson Skräck och Maria Nilsdotter i Mo och Naverstad? Paret gifte sig i Mo 1796-11-13 (Naverstad C:4 bild 207 sid 403). Framgår där att ungkarlen Hans Olsson bor i Tippan och pigan Maria Nilsdotter bor i Fjällemon.
Hans Olsson har jag koll på. Han var född i Naverstad 1774-08-24 som son till Hans Olofsson och Ingeborg Jonsdotter. Han blir soldat i Mo med soldatnamnet Skräck och senare i Naverstad under namnet Mörck. Han dör 1845-11-19.
Maria Nilsdotter lever till 1830-03-03 då hon dör i Nybygget Rör, Naverstad. Hon uppges då och i husförhörslängder varit född 1777-09-06. Men ingen födelseort anges.
Paret Hans Olsson Skräck och Maria Nilsdotter får minst 7 barn tillsammans. Det första - Brita - föds i Sör Hogeröd, Mo 1797. Det andra - Kari föds i Mo 1800 (födelsebok saknas detta år).Det tredje - Olaus - föds i Myren, Mo 1803. Övriga barn föds i Naverstad.
Av vigselnoteringen 1796 vet man att Maria kom från Fjällemon detta år. I husförhörslängden finner man henne som piga hos paret Anders Larsson och Ingeborg Svensdotter. Markeras där tydligt att pigan flyttar till Sör Hogeröd.
I bilagorna till inflyttning Mo (HII:1 bild 178) finns attester med bristfällig information. Där framgår att paret Anders Larsson och Ingeborg Svensdotter dels utflyttat från Torps pastorat (Dalsland) till Krokstad pastorat (eventuellt till Hede socken i Krokstads pastorat)1792-04-10. De har pigan Maria Nilsdotter med sig. Dels anges på attesten att hushållet 1795-06-16 flyttar från Krokstads pastorat. Men ingen närmare uppgift om varifrån i pastoratet. Hushållet inkl pigan Maria noteras inflyttade till Mo 1795.
Jag har en längre tid försökt finna Maria Nilsdotters ursprung. I husförhörslängderna anges under åren antingen bara födelseåret 1777 eller såväl årtal som 6 september.
Allt detta sökande har hittills varit förgäves. Har funnits ett antal kandidater;
Maria Nilsdotter född i Skee på just detta datum 1777-09-06 som dotter till Nils Knutsson i Mardal. Men denna Maria tycks gifta sig med en Lars Olsson i Mardal.
Maria Nilsdotter född i Krokstad 1777-10-16 som dotter till Nils Rasmusson i Flovene. Denna familj har haft kopplingar till Mo socken och dottern Maria har inte gått att spåra. Men hennes namn förekommer i en bouppteckning efter systern Johanna Nilsdotter som dog i Krokstad 1801. I bouppteckning 1801:465 (Tunge, Stångenäs, Sörbygdens o Sotenäs härad) framgår att denna Maria Nilsdotters rätt bevakades av hennes förmyndare Olof Olsson i Gunnarsbo. Förmyndaren är troligen son till den morbror Olof Bryngelsson som 1790 utsågs till förmyndare när Maria Nilsdotters mor Anna Bryngelsdotter dog i Krokstad.
Om Maria Nilsdotter i Krokstad vore identisk med Maria Nilsdotter i Mo så borde väl inte den gifta Maria Nilsdotters i Mo intressen bevakats av en "förmyndare" från Krokstad? Eller kan det vara möjligt?
Jag är intresserad av denna släktkrets p g a att Hans Skräcks och Maria Nilsdotters dotter Anna Maria född i Naverstad 1814 med största sannolikhet är identisk med min anmoder Anna Maria Hansdotter som dör i Kville 1858. Mer om detta under Kville socken.
M v h
/Paul Neptune
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15706) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 07 maj 2015 kl. 14.41
I attesten från Torps pastorat 1792 står att de "täncka sig til Liane i Hede Församling".

Torps pastorat omfattade då Torps och (Valbo-)Ryrs socknar. Och attesten är underskriven "Rölanda i Ryrs Sochn".

I 1793 års mantalslängd (daterad december 1792) finns på Rölanda i Ryrs socken den adjunkt Wästrin som undertecknat attesten. Och på Prästgården i Torps socken finns kyrkoherde Ullman.

Rölanda är visserligen en frälsegård, så det är alltså inget komministerboställe i formell mening, men han sitter knappast där och skriver ut attester till någon som flyttar från Torps socken.

När det gäller de två 'kandidaterna' du har, så kan det inte vara den Maria som har en förmyndare samtidigt som din Maria är gift. Om en omyndig kvinna har en förmyndare, så upphör det förmyndarskapet när hon gifter sig. Därefter företräds hon av sin man.

Och Maria i Mardal finns kvar på föräldragården i mantalslängden 1793 (landskontoret, f. 105v; AID: v84.b115.s106), samtidigt som din Maria har flyttat från Ryr till Mo.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15707) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 07 maj 2015 kl. 16.40
Det finns fler 'kandidater' - åtminstone en... :-)

Nils Mattsson (död den 14/12 1789) och Annika Magnusdotter (död den 8/1 1790) i Ysteröd (officiellt stavat Österöd) i Kville socken har en dotter Maria, som enligt föräldrarnas gemensamma bouppteckning den 4/2 1790 är 12 år (Kville HR FII:4, s. 31).

Denna 12-åriga Maria Nilsdotter har alltså rätt ålder, hon bör ju vara född runt 1777. Men inte bara det... :-)

Nils har varit gift en gång tidigare, och i det första giftet har han två döttrar. Deras namn nämns inte i ingressen; där står bara att Nils mågar heter Hans Olsson och Axel Andersson. Men i delningen i slutet av bouppteckningen framgår döttrarnas namn, Ingrid och Johanna, dock utan att det sägs vem som är gift med vem. Men eftersom Axels hustru, enligt hans bouppteckning, heter Johanna Nilsdotter, så måste Hans alltså vara gift med Ingrid.

Ingrid och hennes man bor i Edsten, enligt Nils och Annikas bouppteckning. Och enligt 1790 års mantalslängd (daterad den 27/11 1789) finns det bara en Hans Olsson i Edstens sex jordeboksgårdar (Edsten Nedegård och Oppegård, Hög-Edsten Nordgård och Sörgård, Nord-Edsten Kronogård och Frälsegård, inkl. torpare och andra under gårdarna), och det är på - Edsten Nedegård. Samma gård som din Marias dotter Karin flyttar till när hennes man blir soldat där (fast då är inte Hans och Ingrid kvar), och Karins troliga syster Anna Maria senare blir piga på.

Kan kanske vara värt att kika lite närmare på... :-)

(Marias troliga dotter diskuteras här: Kville: Anna Maria Hansdotter, död Taskan augusti 1858.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 07 maj 2015 kl. 16.58.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15708) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Torsdag den 07 maj 2015 kl. 17.21
Tack Jörgen!
Jag kunde inte uttyda orden "täncka sig..." i flyttattesten. Men anade att det var till Hede i Krokstads pastorat de flyttade. Jag hittade mantalslängden för Hede 1794 (bild 83) och Liane en Anders Larsson med hustru och en piga Maria. Är helt klart berörda personer. Men har inte funnit Anders Larssons hushåll i mantalslängderna 1793 (tror det står obesatt för Liane det året) eller 1795 då en herr Ahlberg (?) är skriven för stället.
Är ju sedan synd att inga mantalslängder finns inlagda på SVAR åren 1787-1792.
Mantalslängden 1786 är för tidigt för att jag ska kunna spåra rätt Anders Larsson. Men du har nog rätt i att det är i Valbo Ryr socken och Torp pastorat man ska leta.
Jag får väl söka vidare bland alla Maria Nilsdöttrar i samtliga grannsocknar.
Hoppades att någon annan redan gjort allt detta sökande. Tar ju sin tid att först leta upp tänkbara kandidater och sedan följa dem framåt i livet för att kunna bocka av alla felaktiga.
Än en gång stort tack!
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15709) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Torsdag den 07 maj 2015 kl. 17.24
Hej igen,
När jag skickade mitt inlägg kl 17.21 hade jag ännu inte sett ditt inlägg från 16.58. Din upptäckt i Edsten, Kville låter mycket intressant. Ska genast kolla vidare.
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15710) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Fredag den 08 maj 2015 kl. 07.25
Har följt spåren i mantalslängderna för Kville.

Den Hans Olsson i Edsten som var gift med Ingrid Nilsdotter hittar jag första gången på Edsten Nergård 1790 (bild144). Där finns då fyra hushåll:

-Nämndeman Olof Pärsson, dr Nils, dr Lars
-Enkan Anna Berg, dr Johannes
-Hans Olsson, döttrar Karin, Ragnild (utbruk av Hans Simonsson på Fjällbacka)

Och år 1791:
-Nämndeman Olof Persson, pig Kerstin, dräng ?
-Enkan Anna Berg, dräng Olof
-Husman Hans Olsson, ?Karin (utbruk av Hans Simonssons gård på Fjällbacka)

1792 hittar jag ingen Hans Olsson i Edsten Nergård.
1786 och 1789 noterades en Anders Olsson på samma hushållsrad framför "enkan Anna Berg". 1785 noteras att den gården var "utbruk av Anders Olsson på Fjällbacka".

Vet inte hur jag ska tolka allt detta. Någon dotter Maria till paret Nils Mattisson och Annika Magnusdotter i Österöd har jag inte spårat. Hon företräds ju som 12/13-åring vid bouppteckningen av sina bröder Magnus, Peter och Andreas. Hennes syster Catarinas man Rasmus Hansson står ju följande år skriven för Österöd. Där bor 1791 även "svågern Peter och 1792 svågrarna Peter och Andreas.
Verkar ju inte blivit så många slantar i arv till Maria efter föräldrarnas död. Hon försvann väl ut i landskapet som piga. Och från Österöd är det ju inte långt till socknar som Hede, Valbo Ryr, Torp och Krokstad...
Hälsning/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15711) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Fredag den 08 maj 2015 kl. 14.15
Har tittat vidare på vart Hans Olsson med hushåll tog vägen från 1792 och framåt - efter tiden i Edsten Nergård.
Fann familjen i Stufängen 1792 (mantalslängd EIIIa:29 bild 145 och sid 136): "Hans Olsson, dr Anders, dott Ragnild". En dotter Ragnild nämns ju även i Edsten Nergård 1790.
För samma hushåll 1793 (EIIIa:30 bild 145 och sid 138) noteras "Hans Olsson, dr Peter, d´dött Karin och Olivina"
Tänkte att hans svägerska unga Maria kanske placerats i halvsyster Ingrids hem. Men ingen Maria nämns i Stufängen dessa år.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15712) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 08 maj 2015 kl. 18.09
Ingrid Nilsdotter dog redan ett år efter fadern och styvmodern, upptäcker jag nu. Det finns en bouppteckning efter Hans Olssons hustru i Edsten från den 15/3 1791 (Kville HR 4:391). Hon dog den 14/12 1790.

Inte heller i sin egen bouppteckning fick hon med sitt namn... Men att det är hon framgår dels av mannens och gårdens namn, och dels av att hennes bror och svåger är med för att bevaka de omyndigas rätt.

Att Ingrid och Hans hamnade just på Edsten Nedegård är kanske inte så konstigt. Annika Magnusdotter i Ysteröd - alltså Nils Mattssons hustru, Marias mor och Ingrids styvmor - har nämligen vissa kontakter där...

Hon är dotter till Magnus Dalberg och Malena Willumsdotter. Fadern var sadelmakarmästare, men sadlade sedan om - ursäkta... :-) - och blev gästgivare på Hede i Tanums socken, och flyttade sedan till Rabbalshede i Kville socken.

Annikas syster Catrina var gift med Ola Axelsson, som så småningom skulle ta över som gästgivare på Rabbalshede. Olas bror Christen var gift med Oliana Olsdotter från Nord-Solberg, vars bror Nils var gift med en tredje Magnusdotter, Brita. Olas och Christens far var nämndemannen Axel Bryngelsson i Solum.

Axels bror Per Bryngelsson i Store Jore var också nämndeman, liksom sin son Ola. Och denne Ola Persson var den som ägde Edsten Nedegård - och han var alltså kusin till Annika Magnusdotters svåger Ola Axelsson och dennes bror Christen, som i sin tur var svåger till Annikas svåger Nils Olsson. :-)

Ola sålde halva gården till sonen Anders Olsson 1781, men Anders bodde kvar på Fjällbacka till sin död 1785. Det är alltså han som har sin del som utbruk. Hans änka Anna Greta Jacobsdotter Berg flyttade till Edsten, men brukade bara 1/4 tills hon gifte om sig. Det var deras andra fjärding som Hans och Ingrid satt på.

Den andra halvan av Edsten Nedegård sålde Ola Persson till dottern Catrina Olsdotter 1789. Hon var gift med Hans Simonsson, och deras son Simon Hansson tog senare över. Och det var ju hos Simon som "Anna 14" var piga (se diskussionen om Anna Maria Hansdotter).

Och det kommer mera... :-)

Axel Bryngelsson var gift med Kierstin Olsdotter från Rörvik, som alltså var mor till Ola och Christen. Och Axels bror Anders var gift med Kierstins syster Börta. Och Olsdöttrarnas bror Gunnar Olsson var far till Lars Gunnarsson, som alltså också var kusin till Annika Magnusdotters svåger Ola Axelsson och hennes svågers svåger Christen Axelsson.

Lars hamnade på Berga när han gifte sig med Cornelius Larssons och Elin Hansdotters dotter Anna. Elin Hansdotter var moster till Hans Simonsson, som alltså i sin tur var måg till nämndemannen på Edsten. Och Annas bror Lars Corneliusson var ju far till Elin Larsdotter, som var svärmor till Anna Maria Hansdotter på Taskan - som alltså möjligen var dotter till Annika Magnusdotters dotter Maria Nilsdotter från Ysteröd.

om Anna Maria Hansdotter på Taskan var dotter till Maria Nilsdotter och Hans Skräck (och det är ju sannolikt), och om Maria var från Ysteröd (vilket inte heller är osannolikt), så var det kanske ingen tillfällighet att Anna Maria hamnade här... :-)

(Du kan naturligtvis få källor till alla dessa lösa påståenden... :-) Det här var bara en liten snabbeskrivning av 'släktnystanet'.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15713) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Fredag den 08 maj 2015 kl. 18.55
Hej Jörgen,
Sitter här i det sydligaste av Skåne och skrattar! Du har lyckats slå knut på dig själv! Maken till släktutredning har jag aldrig sett. Fattar inte hur du lyckats hålla isär alla släktgrenar och koppla rätt person till rätt släkting...
Är verkligen mycket som pekar på en sannolik koppling till Edsten och Kville för såväl Anna Maria Hansdotter som hennes mor Maria Nilsdotter. Jag misstänker att man aldrig kan slå fast Maria Nilsdotters i Mo koppling till Kville med fullständig säkerhet. Jag har parallellt med denna diskussion sökt vidare i alla tänkbara socknar för att finna någon annan kandidat. Men inte hittat någon.
Ska nu läsa din fantastiska släktskildring och rita upp alla kopplingar.
Du ska ha stort tack för all hjälp!
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15716) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 10 maj 2015 kl. 15.06
Jag roade mig med att söka bakåt ytterligare på paret Anders Larsson och Ingeborg Svensdotter - som pigan Maria Nilsdotter arbetade hos - när de flyttade till Mo 1795.
Vi vet ju sedan tidigare att paret med piga anlände till Krokstads pastorat och Hede 1792 från Torp/Valbo Ryr.
Paret gifte sig i Torp (P) 1775-10-08. Det angavs då att Anders Larsson kom från Grinåsen/Grimåsen i Ryr och att Ingeborg Svensdotter kom från Torsbyn, Torp. I tidigare nämnd flyttattest anges deras gemensamma födelseår till 1749 och Torps pastorat.
Visar sig att Anders Larsson föddes i Holmen, Valbo Ryr 1749-07-26 som son till Lars Larsson och Ingeborg Olofsdotter.
Ingeborg Svensdotter föddes i Tängnaby, Torp 1749-09-24 som dotter till Sven Segolsson och Anna Andersdotter.
Efter vigseln 1775 finner man paret boende hos Ingeborgs föräldrar i Torsbyn, Torp enligt tillgängliga mantalslängder fram till 1786. Sven Segolsson dör 1787 efter att ha varit änkeman i två år.
Det saknas ju mantalslängder i SVAR åren 1787-1792. Och 1792 flyttar ju paret med pigan Maria Nilsdotter från pastoratet. Jag har sökt i kyrkoböckerna i Torp och Valbo Ryr efter spår av paret Anders/Ingeborg. Hittar inget för denna period i Torp. Men i Valbo Ryr dyker en Anders Larsson från Lilla Tåkan upp som fadder vid ett dop i Lerryr Norra hos Anders Svensson och Marta Bryngelsdotter som fått tillökning. Det visar sig att barnets far Anders Svensson är bror till Ingeborg Svensdotter och född i Torp som son till Sven Segolsson och Anna Andersdotter. Anders Svensson och Marta Bryngelsdotter är sedan tidvis skrivna i Lilla Tåkan - där Anders Larsson och Ingeborg Svensdotter bor 1789.
Jag har även funnit en Anders Larsson, Lilla Skogen som dopvittne i Mjövattnet hos Anders Persson och Britta Larsdotter som fått tillökning 1792-02-05. Där har jag inte kunnat finna något släktskap och är inte lika säker på att det rör sig om samma Anders Larsson. Den Anders Larsson finns inte med i husförhörslängden för Lilla Skogen 1793 och har inte kunnat spåras i socknen.
Men jag tycker ändå att det mesta tyder på att paret Anders Larsson och Ingeborg Svensdotter uppehöll sig i Valbo Ryrs nordvästra trakter inte långt från Svarteborg eller Kville när de flyttade till Hede/Krokstad 1792. Alltså fullt logiskt att pigan Maria Nilsdotter hämtades från det hållet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15718) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Måndag den 11 maj 2015 kl. 17.14
Jag har ägnat mig åt att undersöka ytterligare ett antal Marior Nilsdöttrar födda 1777 i landskapet samt angränsande socknar i Dalsland. Det flesta har varit ganska enkla att sortera bort. Men så började jag följa Maria född i Håfors, Krokstad 1777-11-26 som dotter till Nils Andersson och Dorotea Torstensdotter. Visade sig att modern Dorotea dog i Pölane, Krokstad 1782 27 år gammal. Nils Andersson var född i Håfors, Krokstad 1749-07-21 och dog 1790-01-17.
Jag tyckte det lät som en rimlig bakgrund för pigan Anna Maria som troligen runt 1790 begav sig ut för att tjänstgöra som piga. Modern Doroteas födelseplats har jag inte funnit. Men när hon dött 1782 upprättades en bouppteckning (1782:2367 Tunge, Sotenäs.... häradsrätt)i vilken framgår att efterlevande barns intressen bevakas av morfadern Torsten Michelsson.
Visar sig att Dorotea/Dordi Torstensdotter föddes ca 1755 som dotter till Torsten Michelsson och Maria Persdotter i Naverstad. Det bekräftas också när Torsten Michelsson dött i Norrnäs, Naverstad 1790-05-28. I bouppteckningen (1790:485 Tanum, Bullarens....häradsrätt) noteras att han har en avliden dotter Dordi med efterlevande barn. Tyvärr står inget om barnbarns vistelsort etc.
När jag så än en gång undersökte min sannolika anmoder Anna Maria Hansdotters öden i Naverstad (se vidare under Kville socken) under 1820- och 30-talen så noterade jag en Maria Torstensdotter boende i Hästhagen, Naverstad. Just Hästhagen är den gård som Anna Maria Hansdotter (vars mor är just den Maria Nilsdotter f. 1777 som jag här söker) flyttar till när hon för första gången lämnar sitt hem i Nybygget under Rör, Naverstad och börjar arbeta som piga. Det noteras i husförhörslängden för Naverstad (AI:6 sid 90) att Anna Maria Hansdotter i början av 1830-talet flyttar till Hästhagen. Och under Hästhagen (fanns elva stycken i Naverstad) finner man Anna Maria Hansdotter i samma husförlängd (sidan 49).
Gården brukas av en Torsten Michael Jörnsson f. 1792, vars mor Maria Torstensdotter f. 1765 fortfarande bodde på gården till 1831. Denna Maria Torstensdotter var halvsyster till Dorotea/Dordi Torstensdotter och alltså dotter till den Torsten Michaelsson som bevakade sin avlidna dotters dotter Maria Nilsdotters intressen vid bouppteckningen i Krokstad 1782.
Frågan är om det är en tillfällighet att Maria Nilsdotter f. 1777 och död i Naverstad 1830 har en dotter Anna Maria född 1814 som tar sitt första pig-jobb hos en möjlig gammelmoster? Om detta stämmer var ju Torsten Michael Jörnsson halvkusin med Maria Nilsdotter. Och sånt höll man nog reda på vid den tiden.
Jag har för övrigt inte kunnat finna några spår efter vad som hände Maria Nilsdotter född 1777-11-26 i Krokstad. Har inte funnit någon bouppteckning efter hennes far 1790 och inte funnit henne gift eller föda barn i Krokstad eller grannsocknar.
En halvbror till Dordi Torstensdotter och helbror till Maria Torstensdotter övertar soldatnamnet Skräck sedan Maria Nilsdotters make Hans Olosson fått avsked - Gude Torstensson Skräck.
Skulle det vara så att Maria Nilsdotter i denna diskussion var dotter till Dordi Torstensdotter, så var hon av allt att döma via sin mor Maria Persdotter (död i Naverstad 1758)även ättling efter Dorta Gunnarsdotter Wingård i Naverstad. Då kan man tycka att slumpen är intressant när man ser att Anna Maria Hansdotters sista pig-jobb i Naverstad 1836 var hos Didrik Wingård med familj (sid 63 samma husförhörslängd). Därefter begav hon sig till Kville socken- Och den historien diskuteras under Kville.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15743) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Fredag den 22 maj 2015 kl. 12.39
När man söker efter den ena så finner man det andra... Råkade titta närmare på generalmönsterrullan för Hans Olofsson Skräck och upptäckte att han 1799 antogs som dragon (BR 08-0018-1799) under Vidinge rote, Sotenäs kompani och Kville socken!!! Detta trots att han bodde och hade familj i Mo samt Naverstad.
I soldatregistret står det (felaktigt?) att han var kopplad till Vidinge Björnsgården, Kalfskinn. Men tittar man i själva rullan står det Vidinge Botolfsgård. En annan soldat är där skriven vid Björnsgården.
Kan det vara så att Hans Skräck lejdes som soldat av en rote i annan socken, men fortsatte att bo i sin hemsocken?
Kan rotebönderna haft släktkoppling och fixat jobb åt "Skräcken"?
För Botolfsgården står i mantalslängden 1800 en Nils Larsson som brukare. Är ju för övrigt inte stora avstånd mellan Vidinge och Edsten. Kan det finnas kopplingar till Maria Nilsdotters släkt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15751) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 24 maj 2015 kl. 08.32
Rättelse:
Jag upptäckte just att jag i min inledande fråga till denna diskussion uppgav fel föräldrar till Hans Olsson Skräck. Det föräldrapar jag uppgav var Hans Olssons farföräldrar. Hans verkliga föräldrar var Olof Hansson (född 1739 i Naverstad) och Börta Karlsdotter (född 1747 i Naverstad). Olof Hansson avled i Tippan, Mo 1798 och Börta Karlsdotter på samma gård 1785.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15752) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 24 maj 2015 kl. 11.41
Jag har tittat närmare på spåret Nils Mattisson och Annika Magnusdotter i Österöd.
I mantalslängderna får man fram en del intressant för Nils Mattissons tid i Österöd. Dottern Maria föddes ju ca 1777. Så jag har följt familjen från 1771 och bakåt. Några exempel:
1771 (sid 211) Nils, h, dot Johanna samt sönerna Mattias och Magnus, dot Catarina och svärmor Mallena (dvs Magdalena Willumsdotter)
1765 (sid 168) Nils M, h en son en dotter. Dräng Hans (från Edsten Ng?) dot Ingrid
1760 (sid 219) En dotter Börta anges. (Hon var ju inte med i bouppteckningen 1790)
1759 (sid 224) Nils M samt notering att hustrun är död!!! (Innebär väl att första hustrun avled ca 1758/59.)
1756 och 1758 dottern Börta anges.
1752, 1753 och 1754 en son Axel anges (Han var ju heller inte med i bouppteckningen 1790.)
1742 (sid 82) Nils Mattisson samt en ? Ingrid som anges "inhyses i Mörn?" (första svärmodern?)
1734 (sid 7) Anders Axelsson samt en Johan Hansson med hustrur. (Kan Axel Andersson vara Nils Mattissons förste svärfader? Och innehavare av gården. Namnet Axel går sedan vidare till den förste sonen - i alla fall den son som först dyker upp i mantalslängderna...

Min hypotes om att Maria Nilsdotter även kan vara dotter till ovan nämnda Nils Andersson och Dorotea Torstensdotter kvarstår. Men en del i indiciekedjan för den hypotesen har försvagats. Att Marias dotter Anna Maria får sitt första pigjobb hos familjen på Hästhagen behöver inte bero på att Marias eventuella moster Anna Torstensdotter levde där. Det visar sig att samma Anna Torstensdotter var gift med en kusin till Hans Olsson Skräck. Så släktskap fanns ändå.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15753) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 24 maj 2015 kl. 12.48
Enligt jordeboken 1736 brukas Ysteröd av Anders Axelsson och Johan Hansson med 1/4 mtl vardera. 1738 står änkan Kierstin Börgiesdotter för hela gården, alltså 1/2 mtl. 1740 har Nils Mattisson tagit över.

Enligt mantalslängden 1755 är sonen Axel åbo på Grimslätt. Den ende Axel där är Axel Johansson.

Och enligt mantalslängden 1760 är dottern Börta gift med Lars Olsson i Träsvall. Lars Olsson och hans hustru Börta Johansdotter i Träsvall säljer 1/4 mtl till Lars bror Jon den 21/4 1770 (Kville och Bullarens vinterting, uppbudsprotokollet § 24, s. 1746).

Summa summarum: Nils första hustru är Johan Hanssons änka Kierstin Börgiesdotter, och Axel och Börta är Kierstins barn i första giftet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15754) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 24 maj 2015 kl. 13.40
Maria Nilsdotter från Ysteröd är inte din Maria! Hon finns hos sin svåger Rasmus Hansson i Åbrott Nordgård åtminstone i mantalslängderna 1795-1798 (jag har inte kollat fler just nu).

Jag sitter och rotar i alla kusiner och kusinbarn till Oliana Jonsdotters mor Ingrid Olsdotter i Trätteland. Nils Mattisson i Ysteröd är en av alla kusiner, men han är död vid Olianas bouppteckning 1795 - så det står var hans barn bor. Och Maria är alltså i Åbrott.

Som du själv sa härom dagen: När man söker efter det ena, så finner man det andra... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15755) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 24 maj 2015 kl. 13.59
Hej Jörgen,
Tack igen för värdefull hjälp! Synd att "förlora" släktskapet med Ysteröd-familjen, som jag börjat känna. Men samtidigt väldigt bra att kunna stryka en av flera hypoteser.
Det är väldigt tydligt - när man tittar i domböcker mm - hur folk rörde sig mellan socknarna i norra landskapet. Sedan min mormors bohusländska antavla börjat bli omfattande - till stor del tack vara din hjälp - så hittar man ju släkt på var och varannan sida i domböckerna.
Jag söker vidare.
Hälsning/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16628) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Christianson - Måndag den 11 juli 2016 kl. 11.52
Hittade denna diskussion som ju i mångt å mycket berör Kville så mina frågor har inte med Skräcken att göra.
Catrina som var gift med Ola Axelsson, var hon också mor till hans barn: Carl Magnus, Magnus(samma Magnus?) och Kjerstin?
Min ana Erik Hansson som i sitt första gift var gift med Ingeborg Larsdotter från Solberg var i sitt andra gifte gift med Ingeborg Wilhelmsdotter och bodde på Sör Svandal. Ingeborg var född ca 1710 och gästgivaränka från (Tanums)Hede. Kan hon va syster med Magdalena Willumsdotter?(försöker finna om Erik möjligen har nån koppling till dessa personer).
Om Nils Mattson var kusin till Oliana Jonsdotter, Trättelanda, var då Nils mor antingen en Jonsdotter eller en Hansdotter?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16630) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 11 juli 2016 kl. 18.39
Catrina Magnusdotter gifte sig med Ola Axelsson omkring 1755 (de är gifta enligt mantalslängden 1756; Rabbalshede, SVAR-bild 237). Jag har inte följt honom i mantalslängden hela tiden för att se om han saknar hustru något år (och alltså är omgift), men hans hustru dör i varje fall omkring 1806 (saknas i mantalslängden 1807). Och i Olas egen bouppteckning från den 5/9 1807 (Tanums, Bullarens m.fl. HR FII:31, s. 305) sägs inget om att han varit gift flera gånger, och där finns dessutom innestående möderne arv till alla barnen, med en ränta som borde motsvara ungefär 1 år. Och Carl Magnus och Magnus är två olika söner (se mitt inlägg den 28/3 kl. 21.29 i diskussionen om Axel Qvist). De har dessutom syskonen Axel och Malena, förutom Kjerstin.

Jag vet inte vilka som är Willumsdöttrarnas föräldrar, men det är troligt att Malena och Ingeborg är systrar, eftersom Malena är dopvittne till två av Ingeborgs barn (Catrina döpt 6/1 1738 och Johannes 12/3 1742) och Ingeborgs förste man Sven Malmberg till två av Malenas barn (Anna 14/3 1736 och Brita 9/10 1737). Bland vittnena till det sistnämnda barnet finns också en Ola Willumsson, vilken lär vara den samme som får dottern Malena som döps den 12/9 1742 med Ingeborg på Hede bland vittnena.

Det är Olianas mor Ingrid Olsdotter som är kusin till Nils Mattsson. Deras fäder Ola och Matts Perssöner från Åbrott är bröder.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)