|
Av Ingemar Johansson - Söndag den 02 augusti 2015 kl. 12.13
|
Hej! Efterlyser pappa till min FFMF Johannes Johannesson född 1839-05-01, troligen I Kville socken. Mamma var Laurina Carlsdotter född 1814-09-04 (beräknat). I mantalslängd från 1840 Norrvikens häradsskrivare FIa:43 bild 344 i AD, var Laurina hemma hos bror och föräldrar med sitt barn i Klåvan under Rostock, Kville socken pappa var Carl Hansson. Laurina gifte sig senare med soldaten Börje Christiansson Klint och var då bosatt i Tegen, Kville. Pappan till Johannes kanske kan lösa en hel del av mina träffar i DNA släktforskningen. Med vänlig hälsning Ingemar
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 03 juli 2016 kl. 01.11
|
Enligt Laurina Carlsdotters bouppteckning den 28/8 1893 (Kville häradsrätt FII:23, s. 1267) bor hennes son Johannes Johannesson i Röddedalen. Men i Bottnas mantalslängder närmast före och efter bouppteckningen, alltså 1893 och 1894 (upprättade i slutet av 1892 resp. 1893; Norrvikens HS FIa:10, AD-bild 302 och 321) finns Johannes Johannesson (född 1839) på Dammen, inte Dalen, under Rödde. Och i Bottnas församlingsbok 1895-1910 (uppslag 90) finns han också på Dammen under Rödde (både här och i mantalslängderna skrivet skrivet "Röddö"), med födelsedatum 1/5 1839 och födelseförsamling Kville. Då kan vi alltså stryka "troligen" när det gäller att han var född i Kville. Den Laurina som finns hos bror och föräldrar i mantalslängden 1840 (daterad den 1-2/12 1839) är inte där 1839 (3-5/12 1838; samma volym, AD-bild 254). Det finns då två alternativ: · Antingen var hon gift, men så dog mannen strax innan eller efter att sonen föddes. Hon ska då finnas i 1839 års mantalslängd som namnlös hustru till en Johan(nes), eller som enka med eller utan nämnande av makens namn (och står hennes eget namn, så är det troligen bara förnamnet). · Eller så var hon ogift, och Johannes alltså "oäkta". Då ska hon finnas i 1839 års mantalslängd som pigan Laurina. Och i Kville mantalslängd 1839 har jag bara hittat en som passar in på något av dessa alternativ och är född 1814: Jonas Anderssons piga Laurina 14 på Nord-Edsten Frälsegård (AD-bild 259). Men det är ju möjligt att det kan finnas någon mer, som jag har missat. Dessutom är det ju inte säkert att hon finns i Kvilles mantalslängd 1839; det är ju möjligt att hon bodde i en annan socken vid mantalsskrivningen i slutet av 1838, men sedan flyttade hem till föräldrarna innan Johannes föddes i maj 1839. Men om det är rätt Laurina, så tjänar hon på en gård där husbonden har en son Johannes, född 1816. Men det behöver naturligtvis inte vara han som är barnets far, även om det är rätt Laurina; Johannes är ju inte precis ett ovanligt namn. En hyfsat stark 'kandidat' är han i varje fall. (Ändrat av kontoinnehavaren den 03 juli 2016 kl. 01.19.)
|
|
|
Av Ingemar Johansson - Söndag den 03 juli 2016 kl. 01.28
|
Fantastiskt! Tack så mycket, ska försöka styrka med DNA att det är rätt man (eller få bevis om motsatsen). Antingen koppla anor till denne Johannes med DNA matcher jag har på min pappas sida eller hitta ättlingar till Johannes som är villiga att testa sig.
|
|
|
Av Ingemar Johansson - Söndag den 03 juli 2016 kl. 12.38
|
Det verkar stämma, jag har redan en DNA släkting i USA som matchar mig på 3 segment på fars sida och hans mmmf var Johannes Jonsson på Nord Edsten född 1816. Jag hade utrett hans släkt så gott det gick förra året men kunde då inte hitta något samband. Väntar på min pappas kusins DNA resultat och där borde matchningen vara ännu bättre, dom är 4-männingar. I samband med att jag utredde hans släkt i Kville lyckades jag hitta pappa till en oäkta pojke i Kville med hjälp av DNA. Min DNA släkting och en av hans DNA släktingar var enligt DNA resultat sysslingar men kunde inte hitta kopplingen. Det är pappa till Anders född 1872-10-21 i Kville, mamma Charlotta Larsdotter. Är det OK att tala om DNA resultat i forumet, dvs papppans namn?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - forumguide - Söndag den 03 juli 2016 kl. 14.01
|
Ja, det är helt OK - så länge det inte rör sig om nu levande personer. Men han lever knappast i dag om sonen föddes 1872...
|
|
|
Av Ingemar Johansson - Söndag den 03 juli 2016 kl. 14.25
|
Kopplingen som kunde göras med hjälp av DNA visade att pappa till Anders född 1872-10-21 var Carl Alfred Andreasson född 1840-10-22, mamma Charlotta Larsdotter var piga hos Carl Alfred i Hee Vernixgärd vid tillfället. Anders kallade sig Anders Carlsson och drog som ung till USA.
|
|
|
|
|