|
Av Ingemar Johansson - Torsdag den 29 oktober 2015 kl. 23.33
|
Jag söker föräldrar till Helena Carlsdotter f. 1802-04-22 g.m Peter Nilsson f. 1813-12-06, bosatta i Granhogen i Bärfendal, enligt husf. Bärfendal 1831-1835 sid 5 kom Helena från Kville. Jag matchar DNA med en person som har Helena som ana, jag har en Laurina Carlsdotter f. 1814(mamma till Johannes Johannesson som jag efterlyst tidigare) och tror att Laurina och Helena kan vara systrar. Har inte hittat bouppteckningar för föräldrarna Carl Hansson eller hans fru bosatta i Rostock, tidigare i Blankenborg och Håltan, troligen avlidna runt 1855. Däremot har jag hittat en Helena som dotter i familjen ålder 4 år i mantalslängden 1807 i Blankenborg, EIIIa:44(1807-1807) sid 1241. Finns det någon som kan bekräfta eller bestrida att denna Helena är den jag söker. Torde inte finnas många med samma namn och ålder. Mycket tacksam för svar.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 19 mars 2018 kl. 18.11
|
Bättre sent än aldrig... Bland de fyra barnen till Helena och Petter som finns i Berfeldals födelsebok, så är det bara en Carlsson/Carlsdotter bland faddrarna, nämligen Olaus Carlsson när dottern Amalia döps i december 1840 (C:2, s. 117). Dessvärre står det inte var Olaus bor. (Prästen har glömt att skriva barnets namn i födelseboken , men enligt husförhörslängden heter hon Amalia.) Enligt Kvilles mantalslängder har Carl Hansson en son Olaus, född 1820. Han är hemma på Klova i mantalslängden 1840 (Norrvikens HS FIa:43, AD-bild 344), och det är Olaus som tar över torpet i längden 1843 (FIa:44, AD-bild 152). Och jag hittade nu en intressant notering i Kvilles dödbok: Olaus Carlsson på Klova u. Vrem dör den 6/10 1898 (Kville F:2, uppsl. 34), och bouppteckning förrättades den 27:e i samma månad (Kville HR FII:24, s. 1497). Olaus var ungkarl, så syskonen (eller rättare sagt de avlidna syskonens barn) ärver honom. Att det är rätt Olaus framgår av att det bland arvingarna finns systern Laurinas son Johannes Johansson i Rödde. Och bland syskonen finns också... "Aflidna systern Helenas barn: Okände till namn och vistelseort utom dottern Karolina, som lärer vistas i Tossene socken å okändt plats." I bouppteckningen efter Helena Carlsdotter på Granhougen 1870 (Tunge m.fl. HR FII:30, s. 1167) finns bara två barn i livet: Niklas och Anna Carolina (vid underskriften står hon bara som Carolina). Så långt stämmer det alltså... Niklas dog redan två år efter modern, så att han inte var känd vid morbrodern (?) Olauses bouppteckning 26 år senare är väl inte så underligt. Men hur var det med Anna Carolina; bodde hon i Tossene då? Vid moderns död var hon fortfarande hemma hos föräldrarna. Men i husförhörslängden AI:7 (uppsl. 22) står att det är lyst till äktenskap med Mart. Alfr. Johansson, och hon är struken med noteringen att hon har flyttat till Bökebacka 1874. Det ligger i - Tossene socken! I församlingsboken 1898-1907 (AII:1, uppsl. 45) finns hon på Kännebacken u. Bökebacka, som hustru till soldaten Martin Alfred Johansson Strid. Detta är ju inget bevis - men det minskar ju inte sannolikheten för att Helena på Granhougen är syster till 'din' Laurina. (Ändrat av kontoinnehavaren den 19 mars 2018 kl. 18.39.)
|
|
|
Av Ingemar Johansson - Måndag den 19 mars 2018 kl. 20.39
|
Tackar så väldigt mycket för dom uppgifterna. Ska skicka vidare till vederbörande. Vi har då troligen funnit var gemensamt DNA kommer på min farfars sida. DNA segment på farmors sida hade vi redan funnit och lyckats hitta. Ännu mer komplicerat blir det när jag har funnit att Laurinas och Helenas mormor Börta Larsdotter också är en direkt ana på min farmors sida. Enligt bouppteckning Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt FIIa:16 (1826-1829) sid 899 var Helena (mamma till Helena vi sökte), dotter till Börta gift med Carl Hansson i Blankenborg.
|
|
|
|
|