Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Oskar Julius Johansson, född 1851
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16149) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Fredrik Häller - Söndag den 27 december 2015 kl. 20.35
Hej,

Jag söker en Oskar Julius Johansson, född 21 juli 1851 i Kville. Jag har sökt i slaktdata.org utan att finna några föräldrar. Däremot så ser jag att i husförhörslängderna så finns det en O.J Johansson registrerad som "fosterson" hos C. Olsson, född 1826 och A. Johansdotter, född 1830. Kan Oskar Julius Johansson vara ett utomäktenskapligt barn och går det att finna hans biologiska föräldrar?

mvh

Fredrik Häller
Lysekil
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16151) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 28 december 2015 kl. 09.13
Orsaken till att du inte hittar hans föräldrar i Släktdatas register är att det inte finns någon födelsebok från 1851 att registrera, p.g.a. att Kvilles gamla kyrkoböcker har brunnit upp. Men det finns annat än kyrkoböcker...

Du lämnar inte särskilt mycket upplysningar om Oskar Julius. Inte var (vilken källa) du har fått hans födelsedatum ifrån, inte var han finns senare i livet, och inte på vilka sidor han finns i Kville långa husförhörslängder (som egentligen inte är några husförhörslängder, utan bara SCB:s utdrag ur de riktiga längderna).

Egentligen borde jag be dig att återkomma med mer upplysningar innan jag tittar närmare på det här - men eftersom jag är nyfiken, så kunde jag inte vänta... :-)

Jag började med att söka i SVAR:s s.k. "folkräkningar" (som bygger på samma SCB-utdrag, fast för hela landet). Där fann jag bara en tänkbar herre som passade in (åtminstone nästan :-)) på de upplysningar som du lämnat, och han finns på Tången i Kongshamns församling, gift med Kristina Svensdotter. Är det han? Annars är det förhoppningsvis någon annan som har nytta av nedanstående upplysningar... :-)

I Kongshamns inflyttningslängd 1878 (B:1, inget sidnummer, AD-bild 58) finns han som nummer n:r 3, inflyttad till Tången 22 (med hänvisning till uppslag 81 i husförhörslängden).

Det finns också en flyttattest från Kville:

Kongshamn HII:2, SVAR-bild 86

(Kongshamn HII:2, inget nummer, SVAR-bild 86.)

Här står alltså att födelsemånaden är augusti. Och i Kongshamns första husförhörslängd som han är med i (AI:5, uppslag 81) är det kladdigt skrivet:

Kongshamn AI:5, uppsl. 81

(Bilden från Arkiv Digital.)

Det är inte lätt att avgöra om det först har stått en felskriven 5:a, som sedan har rättats till en 8:a enligt attesten - eller om det först har skrivits dit en 8:a enligt attesten, vilken sedan har rättats till en 5:a. I nästa längd (AI:6, u. 89) är det i varje fall en tydlig 5:a. Men om den 5:an beror på att prästen vid uppläggningen av den nya husförhörslängden också har haft svårt att tyda sitt eget kladd i den gamla längden, eller om det är 5 (alltså maj) som är det rätta, det är inte lätt att veta.

Helt klart är i varje fall att Kville-prästen, som skrev ut flyttattesten, korrekt skrev av attestens datum från Kvilles kyrkobokföring. Och hur kan jag säga det när kyrkoarkivet numera är uppbrunnet? Jo, samma datum (den 21/8) står nämligen i mantalslängden, vars uppgifter hämtas från kyrkobokföringen. Normalt står bara födelseåret i mantalslängden, men under de värnpliktiga åren skrevs fullständigt namn och födelsedatum in där, för att användas till beväringsmönsterrullan. Och så här ser det ut i mantalslängden 1872 (då han var 21 år och mönstrade):

Norrvikens HS FIa:50, AD-bild 72

(Norrvikens häradsskrivare FIa:50, inget sidnummer, AD-bild 72. Också denna bild kommer alltså från Arkiv Digital.)

Sedan är ju frågan om uppgiften i attesten (och ovanstående datum i mantalslängden) hämtades från Kvilles husförhörslängd, vars uppgift kanske var felaktig, eller direkt från födelseboken. Kanske är attestens uppgift fel, och sedan har den felaktiga månaden rättats i Kongshamn. Hur det är med den saken lär vi inte få veta - men nog tycker jag att det ser ut som att 5 är kraftigast skrivet i den kladdiga uppgiften... Men du uppger att 'din' Oskar Julius var född i juli - så då finns det tre alternativ... :-)

Efter denna långa utläggning om en liten siffra kanske det är dags att övergå till en något viktigare sak, nämligen att hitta hans föräldrar... :-)

Han kommer alltså från Nordgård i Kville socken, enligt flyttattesten. Det ligger längst norrut på Homborön (eller "Hamburgön" som är den officiella bisarra stavningen).

Och av ovanstående bild från mantalslängden framgår att den C. Olsson som han är fosterbarn hos i SCB-utdragen heter Carl och äger och brukar 1/16 mantal. Och hos Carl och hans hustru Augustina Johansdotter finns Oskar i mantalslängderna 1862-1878, men Carl har också en underårig son utan namn 1858-1861.

Och vilka är då Oskar Juliuses föräldrar?

Jo, tar vi en titt i Carl Olssons bouppteckning från den 27/1 1902 (Kville häradsrätt FII:25, sidan 549), så ser vi att Carl inte hade några egna barn, utan arvingarna är hans syskons barn. Och i den långa listan med arvingar finns systersonen Oscar Johansson på Fisketången. Oskar hade alltså varit fosterbarn hos sin morbror.

Carls syster hette Anna Olsdotter, och hennes bouppteckning från den 3/8 1883 hittar vi i Tanums häradsrätt (FII:9, s. 909). Hon dog nämligen på Norra Väderön (som då judiciellt hörde till Tanums härad, men dess befolkning var kyrkobokförd i Fjällbacka kapellförsamling inom Kville socken). Av bouppteckningen framgår att hon var gift med Aron Pettersson och att de hade fem barn. Dessutom hade Anna tre barn i sitt första äktenskap, bland dem Oskar Julius Johansson på Fisketången "af Grafvarne kapellförsamling" (som den egentligen inte heter - men det är en annan historia... :-)).

Lotsen Aron Pettersson med familj finns i Fjällbackas första husförhörslängd AI:1 (1882-1890), uppslag 176. Anna finns också i dödboken den 22/6 1883 (F:1, inget sidnummer, AD-bild 9).

Och Annas förste man, som alltså är Oskars far?

Bouppteckning efter skepparen Johan Petter Johansson från Lössgårdshamn förrättades den 30/10 1852 (Kville HR FII:3, s. 607). Enkan heter Anna Olsdotter, och de tre barnen är Aron Emanuel 7 år, Albertina Justina 4 år och Oscar Julius 1 år.

I mantalslängden 1852 (Norrvikens HS FIa:46, AD-bild 149) finns på Lössgårdshamn jordägaren Joh. Pet. Johansson född 1817, med hustru (namnlös som vanligt i mantalslängderna) född 1823, samt 2 underåriga söner och en underårig dotter (också barnen saknar namn här, fast de egentligen borde ha det).

1853 är Johan Petters födelseår struket, och h[ustru] är ändrat till enkan Anna. 1854 är jordlägenheten såld och Anna står som inhyses. 1855 är hon struken.

Sistnämnda år finns i stället enkan Anna Olsdotter 1823, med 3 underåriga barn, inskrivna i efterhand som inhyses under Olof Olausson på Nordgård. Där är hon kvar 1856.

1857 (FIa:47, AD-bild 32) är hon däremot struken, och ovanför är inskrivna torparen Aron Pettersson 1830, hustru 1823, samt Aron 1845, Oscar 1851, Albertina 1848, Johan 1855. Här har alltså barnen namn för första gången; Annas från tidigare giftet samt deras första gemensamma, Johan.

1858 är de kvar på samma ställe, med undantag av Oskar, som är struken. Samtidigt har alltså Carl Olsson fått en underårig namnlös son. Aron med familj finns sedan kvar som torpare på Nordgård t.o.m. 1862 års längd.

1863 är de strukna. I stället finns sekundlotsen Aron Pettersson med familj på Norra Väderön (FIa:48, AD-bild 83). Men det är bara hans och Annas gemensamma barn som är med. Oskars helsyskon Aron och Albertina saknas alltså.

Och Oskar finns alltså sedan kvar hos morbrodern tills han gifter sig 1878.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16152) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 28 december 2015 kl. 09.42
Aron Pettersson var alltså lots på Väderöarna. Bland hans och Annas barn, som alltså var Oskars halvsyskon, finns sonen Nestor.

Nestor tog sig namnet Nordblom, och blev lots som sin far. Också Nestors son och sonson blev lotsar.

Om denna lotsfamilj kan man läsa i nummer 56 av Fjällbackabladet [pdf-fil] från juni 1984.

Och Nestors sonsonson Karl-Allan har skrivit flera böcker om Väderöarna och Fjällbacka skärgård.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16154) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 28 december 2015 kl. 13.30
Jag ser nu att du har ställt samma fråga i Anbytarforum två timmar efter att du fick svar här...

Och där lämnar du de upplysningar som jag saknade här ovan: Det är den Oskar Julius som gifte sig i oktober 1878 med Kristina Svensdotter.

Så då ska alltså mitt svar avse rätt person.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16155) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 28 december 2015 kl. 14.17
Nu noterar jag också att du i Anbytarforum anger födelsemånaden till augusti, alltså det som stod i attesten från Kville.

Och när jag följer honom framöver i församlingsböckerna i Kongshamn, så ser jag att i boken 1914-1925 (AII:4, uppslag 13) är 5:an ändrad till en tydlig 8:a (och det syns tydligt på den kraftiga skriften att det är en ändring). Så då får vi anse den saken avgjord... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16156) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 28 december 2015 kl. 14.44
Nu är jag här igen... :-)

En liten rättelse till din uppgift i Anbytarforum:

Oskar dog den 11/11 1936 på Tangen i Kongshamn - där han bott hela tiden - inte den 21/11 på Smögen.

Jag antar att det är SCB-utdraget av dödboken som du har läst, eftersom det inte finns någon originaldödbok efter 1934 på nätet.

Så här ser det ut:

Kongshamn SCB-F 1936

(Bilden från SVAR.)

21 är numret, inte datumet. Och Smögen, som står underst, är bara där som utdraget är skrivet och daterat.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 28 december 2015 kl. 15.36.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16158) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Fredrik Häller - Måndag den 28 december 2015 kl. 17.50
Fantastiskt uttömmande svar. Tack!
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)