Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Svarteborg   >   Sissela Jönsdotter (f. 1690), troligen gift med Hans Vettlesson i Kville socken   >  
Sissela Jönsdotter (f. 1690), troligen gift med Hans Vettlesson i Kville socken [äldre inlägg]
Den här diskussionen har brutits ut ur Kville: Arngrim Olsson i Doveland (1600-talet) och hans släkt, eftersom den handlar om en (troligen) ingift person och hennes släkt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16273) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 14 februari 2016 kl. 19.06
Hej alla forskarvänner,
Noterade plötsligt att ni gjort en radda av nya upptäckter kring Arngrim och hans släkt. Min linje börjar vid Hans Wettlessons dotter Ingeborg. Och nu har Birgitta kommit med den för mig efterlängtade modern till Ingeborg - Cicilia Jönsdotter. Vore väldigt roligt att finna mer om Cicilias bakgrund.
Jag tittade lite i Svarteborgs kyrkböcker för denna period och fann ett dop 1721-03-12 (bild 137)då Erik Jönsson och Börta Olofsdotter får en dotter ANNA i Prästgården. Vittnen vid dopet är bl a Sissela Jönsdotter i Bräcka, Qville sn! Kan detta vara samma person som Cicilia?!
I så fall kan det ju vara intressant att veta om hon exempelvis var syster till barnets far Erik Jönsson. När paret Erik Jönsson och Börta Olofsdotter gifte sig i Svarteborg 1718-02-02 noteras att Eriks föräldrar var Jöns Mårtensson och Anna Ericksdotter från Långevall. Börta Olofsdotter anges vara dotter till Olof Svensson och Martha Ingewallsdotter på Hällevad.
Är detta bara en tillfällighet? Eller vågar man utläsa ett släktskap?
Jag har inte funnit någon Sissela/Cicilia född som dotter till Jöns Mårtensson i Svarteborg. Men sonen Erik föddes i den socknen.
Noteras kan också att Erik och Börta redan 1718 fick en son Gullbrand. Då var det helt andra vittnen.
Hälsningar
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16274) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 14 februari 2016 kl. 19.31
Hej igen,
I mitt förra inlägg påstod jag att ingen Sissela/Cicilia hittats född som dotter till Jöns Mårtensson/Anna Ericksdotter i Svarteborg. Jag baserade det påståendet på Släktdatas förteckning. Men blev lite misstänksam när det i Släktdata noterades att detta föräldrapar år 1690 fick ett barn "Selka"!!! När jag kollade detta direkt i födelseboken 1690-04-06 (C:1 bild 20) framgår tydligt att det står SISSLA.
Vilket väl kan innebära att "vår" Sissela/Cicilia Jönsdotter skulle kunna vara identisk med den Sissla som föddes 1690 i Svarteborg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16275) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 14 februari 2016 kl. 22.14
Samma par får också en son i Langevall 1695, döpt annandag jul (C:1, s. 98).

Men honom hittar man inte hos Släktdata om man letar efter Jöns Mårtensson och Anna Eriksdotter. Hon kallas där för Christensdotter - men i kyrkoboken står det inte Christens, utan Erichz

Sonens namn förmodar jag ska vara Gisle, här skrivet Gielzle. Det blev nog ett l för mycket där... :-) Det står i varje fall inte Christen, som han är registrerad som hos Släktdata.

En intressant sak med Eriks födelsenotis 1693 (döpt den 29/6; överst på sidan 62) är att ett av vittnena är Hans Eskilsson i Svarteborg. Om Eriks syster är 'rätt' Sissela och uppgiften som lämnas i diskussionen om Jörn Claesson också är riktig, så skulle systersonen till det här döpta barnet komma att gifta sig med vittnets sonsonsdotter.

Och bland Sisselas egna vittnen 1690 (C:1, s. 30) finns Ivar Sörensson på Kävestad, vars dotterson Johannes Simonsson gifte sig med Anna Gulbrandsdotter från Lersten, kusin till Jörn Claessons hustru Börta Larsdotter.

Så en viss kontakt mellan släkterna fanns det tydligen också innan Johannes Hansson och Oliana Jörnsdotter gifte sig - om alla uppgifter stämmer... :-)

----------

(Ett litet tips till den som inte vill missa när det görs nya inlägg i intressanta diskussioner: Det går att abonnera på inlägg.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 februari 2016 kl. 23.27.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16276) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 14 februari 2016 kl. 22.39
Hej Jörgen,
Jag ser också att Anna Eriksdotter avlider 1711 i Långevall med angiven ålder 60 år. Skulle i så fall vara född ca 1651.
Jöns Mårtensson gifter om sig 1712 med en Elin Svensdotter. Jag har inte sett några barn födda i det äktenskapet. Och jag hittar ingen dödsnotering i Svarteborg för Jöns Mårtensson.
Eftersom det heller inte noteras någon vigsel för Sissela Jönsdotter i Svarteborg runt år 1716/17, så kan det ju vara så att fadern, styvmodern och hon själv flyttat till Kville redan innan hon gifte sig med Hans Wettlesson.
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16277) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 14 februari 2016 kl. 23.10
Hej på er

Om ni (och även alla andra) hittar fler fel så uppskattas det säkert om ni påtalade detta för dem inom Släktdata så att registren kan rättas till och därmed bli ännu bättre!

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16278) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 15 februari 2016 kl. 00.29
En liten koppling till mellan släkterna, fast på samma tema:

Anna Gulbrandsdotters syster Marin var gift med Truls Johannesson på Lille Jore, som var farbror till Annas man Johannes Simonsson - vilket också betyder att Johannes var själv kusin till sina barns kusiner... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16279) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Måndag den 15 februari 2016 kl. 10.26
Fann ytterligare ett dop i Svarteborg (C:1 bild 136) 1720-09-11 där Sissela Jönsdotter från Bräcke i Qville sn är vittne. Det är dopet av Christoffer i Dryp, son till Hans Christoffersson och Barbro Björnsdotter. Dryp i Svarteborg ligger ju väldigt nära Ö Bräcke i Kville och jag tycker detta ytterligare stärker teorin om att det är Sissla född i Svarteborg 1690 som gift sig med Hans Wettlesson i Kville.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16280) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 15 februari 2016 kl. 15.14
Bland vittnena 1720 finns också Christoffer Björnsson i Damp-Edsten i Kville socken.

Och vid Kville och Bullarens hösteting 1725 (§ 41, s. 169) fick denne Christoffer tillsammans med sina svågrar Engebret Olsson i Kanebu [senare Svennungsön] och Hans Christoffersson i Kärrby fastebrev på 14 sättingar i Damp-Edsten Oppegård som fadern/svärfadern Björn Christoffersson den 17/2 1691 tillpantat sig av sin svåger.

Christoffers systrar nämns inte vid namn här, men Engebrets hustru heter Ingeborg Björnsdotter (det framgår när de senare köper jord i Svennungsön), och Björn har en dotter Barbro i mantalslängden 1709 och 1710.

Björns svåger bor på Fjällbacka och kallas 1725 för Anders "Jöensson", alltså en blandning av Jönsson och Jo(e)nsson. Vid de två första uppbuden heter han Jonsson resp. Joensson (vid det tredje nämns han inte).

Det är väl en inte alltför vild gissning att han heter Jönsson, och att Björns hustru är en Jönsdotter. Det skulle i varje fall förklara varför både sonen Christoffer och dottern Ingeborg har söner som heter Jöns.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16281) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 15 februari 2016 kl. 15.55
Pantebrevet var alltså daterat den 17/2 1691, och vid tinget denna dag finns detta som § 9 (Göta hovrätt EVIIaaah:30, inget sidnummer, AD-bild 256).

Och här står det mycket tydligt att Björn Christofferssons svåger heter Anders Jönsson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16283) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Måndag den 15 februari 2016 kl. 16.42
Storartat! Jag har nu också tittat på pantbrevet och ser att det är en Anders JÖNSSON.
Om man då tänker sig att denne Anders var bror till Sissela Jönsdotter och son till Jöns Mårtensson och Anna Eriksdotter så bör han varit född senast runt 1670. Anna Eriksdotter uppgavs ju vara 60 år när hon dog 1711 - dvs född ca 1651. Fullt troligt.
När man granskar dopen i Svarteborg 1690 (Sissla) och 1693 (Erik) så var en hustru Gunnla Mortensdotter vittne vid båda tillfällena. Denna Gunnla/Gunilla är förmodligen identisk med den hustru Gunnilla Mårtensdotter i Kvarnskogen, Svarteborg, som dog 1697-10-10 60 år gammal (dvs född ca 1637). Kan det ha varit en syster till Jöns Mårtensson? Hon var gift med Anders Jonsson på Kvarnskogen.
Ser ut som om Sissela Jönsdotter var bosatt i Kville - kanske hos storebror Anders - när hon gifte sig med Hans Wettlesson. Hade även Jöns Mårtensson och hans nya hustru flyttat till Kville då?
Jag har kollat lite på andra Mårten-söner/döttrar i Svarteborg vid perioden.
Finns en Gregor Mårtensson som enligt vigselboken var son till Mårten och Engeborg Gregersdotter i Krokstad. Samt en Rasmus med syster Börta Mårtensson/dotter med föräldrarna Mårten Olofsson och Anna Jacobsdotter i Granås. De senare tror jag är för unga för att vara föräldrar till Jöns Mårtensson.
Hälsning/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16284) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 15 februari 2016 kl. 18.01
Jag tänkte mig snarare att Anders och hans syster kunde vara kusiner till Jöns Mårtensson, eller släkt på något annat sätt. Visserligen är inte alla Jönsar släkt :-), men eftersom Sissela är dopvittne till Barbros barn och Jöns är ett namn som finns i bådas familjer, så borde de hänga ihop på något sätt.

Barbro är med som dotter till Björn på Edsten i mantalslängden 1709 (daterad den 13/2), vilket troligen är första gången (hon finns där i varje fall inte 1708 eller i någon av de bevarade längderna dessförinnan, men det är en del luckor). Hon bör alltså vara född omkring 1693-1694, och är m.a.o. jämngammal med Sissela. Barbros mor och morbror Jönsbarn tillhör alltså samma generation som Sisselas föräldrar Jöns Mårtensson och Anna Eriksdotter.

Visserligen kan det skilja 20 år mellan äldsta och yngsta barn i en kull, men det är inte troligt att Anders Jönsson är Sisselas bror.

Barbros bror Christoffer är med (namngiven) i mantalslängden 1703, men Björn har en namnlös son 1701 (längden daterad den 1/2). Björn Christoffersson - och därmed också hans hustru Jönsdotter - har alltså en son som är född omkring 1685-1686, när Anna Eriksdotter är cirka 35 år (om åldern i dödboken stämmer). Biologiskt är det visserligen möjligt att Anna är Christoffers mormor - men inte särskilt sannolikt... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 februari 2016 kl. 21.34.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16285) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 15 februari 2016 kl. 18.11
Kanske är Anders och systern halvsyskon till Jöns M? Deras far Jöns dör och modern gifter om sig med en Mårten - och sedan får deras förste son namn efter hennes avlidne man, vilket är mycket vanligt. I så fall är Barbro och Sissela kusiner. Spekulera är ju tillåtet... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16286) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Måndag den 15 februari 2016 kl. 18.34
Hej Jörgen,
Ja man blir lätt generationsförvirrad. Jag såg Sissela och hennes yngre syskon som sladdbarn. När Jöns M och Anne E fick barn 1695 var ju Anna runt 45 år. Och då skulle det ju mycket väl kunnat finnas syskon som var födda redan runt 1670. Men teorin om att Anna E varit gift tidigare innan hon gifte sig med Mårten är ju tänkbar. Mårten gifte om sig 1712 och kan ju har varit mycket yngre än sin första hustru. Kanske det vanliga när en yngre dräng gift sig med änkan?
Jag plöjer domböcker och försöker hitta något. Paret Jöns Mårtensson och Anna Eriksdotter bor ju på Stenarna under Svarteborg vid dopen 1690 och 1693. Vid dopet 1695 är de bosatta i Långevall. Kan deras flytt finnas noterad någonstans?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16287) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta d'Aubigné - Måndag den 15 februari 2016 kl. 18.41
En vild gissning som nog inte kan bekräftas. Såg namnet Gisle på barnet som föddes 1695 i Långewall. Kom då ihåg att Ohrm i Tungene var gift med Giöa Gisslesdotter från Långevall.Ohrm troligen farfars far till Wettle Rasmusson.
I nedanstående mål står talas om en Erik i Långewall från samma green som Giöas son Lars Ormsson. Skulle denne Erik kunna vara Anna Eriksdotters far?

Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Göteborg och Bohus län EVIIAAAH:12 (1660-1675) Bild 261. Ting 1669 dhen 2 aprillis. No 22. Lars Ormsson ifrå Qwille sockn, bewijsar sigh wara trängdher af ryttaren ifrån sitt gårdhebruk Backa, tillstår medh sine brödher, at han således är förent medh sin modher at hon behålla skall sin lifstidh hans arfweiordh i Tungene, och som hennes odell i Langewaldh 7 sättingar skyldh, dhem han Lars nu siellf beboo och bruka will: Erik och Jacob i Langewall swara at af samma odelsgreen besitia 3 par folck en halfgårdh, och gifwet af dhe 7 sättr skyldh Larses modher Göa Gisslesdotter landskylld åhrl: Afsades det Lars Ormsson må bruka och besittia dhe 7 sättr skylldh i Langewall sin moders odell eftersom han är huusewildh/hemlös/. Målet även här: Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt AIa:1 (1660-1675) Bild 382 / sid 735.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16288) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 15 februari 2016 kl. 18.43
Det var Jöns M:s mor (inte Anna E) som i så fall skulle varit gift tidigare, med fadern till Anders och dennes syster.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16289) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Måndag den 15 februari 2016 kl. 19.27
Jag är med på noterna Jörgen. Bara en känning av tillfällig (hoppas jag) förvirring.
Och till Birgitta: Klart intressant uppslag. Finns en Erik med hustru som översta namn under Långevall i alla fall åren 1686-88 i mantalslängderna. Sedan försvinner de. Och någon Jöns M kan jag inte finna på 1690-talet under Långevall. Kan han vara skriven på flera gårdar?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16290) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Måndag den 15 februari 2016 kl. 21.26
Har försökt läsa ett antal mantalslängder för Långevall i Svarteborg under aktuella perioden för Birgittas domboksfynd.

1669:
Sifver i Langevall o h
Hällgie o h
Erik o h
Lars o h
Jacob o h

1673:
Erich Andersson
Sifver Erichsson o h
Hällgie Erichsson o h
Jacob Amundsson o h
Olof Hällgiesson
Lars Olofsson

1680:
Erich + dräng
Sifver o h
Hällgie o h
Jacob o h
Olof Hällgiesson h blind
Olof Persson

1685:
Erik + dräng
Jon?
Hällgie
Olof Hällgiesson
Amund
Olof

1690:
Per Olofsson o h
Börta
Lars
Hällgie
Olof
Olof Eriksson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16292) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Måndag den 15 februari 2016 kl. 22.34
Hinner inte just nu läsa och tolka allt. Men fann just i dombok EVIIAAAH:29 bild 115 samt bild 118 år 1686 en massa kring Långevall i Svarteborg. Verkar som att alla är släkt med alla och att Erik Andersson är ganska aktiv. Om någon av er är intresserade så finns det en del att ta i där. Själv går jag vidare i ärendet i morgon.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16293) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 15 februari 2016 kl. 22.38
Glöm det som stod i det här inlägget från början (och nu är borttaget). :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 februari 2016 kl. 01.28.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16294) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 15 februari 2016 kl. 23.06
(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 februari 2016 kl. 01.29.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16299) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 16 februari 2016 kl. 12.42
Hans och Sissela har flyttat från Bräcke till Hornlöcke i mantalslängden 1727 (som är daterad den 12/1). De bör alltså ha flyttat någon gång under 1726.

Är det någon som har kollat dopvittnen i Svarteborg från 1726 och framåt? De finns ju två Bräcke i Kville socken, men bara ett Hornlöcke... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16300) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Tisdag den 16 februari 2016 kl. 18.36
Jag har kollat åren 1725-32 lite snabbt. Men ser inga spår av Sissela Jönsdotter i Kville under dessa år.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16302) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Onsdag den 17 februari 2016 kl. 07.37
Har sökt vidare i domböckerna Tunge, Stångenäs mfl...., för att hitta bevis för kopplingarna mellan Kville och Svarteborg. Fann just ett intressant avsnitt 1694 (EVIIAAAH:31 bild 229) där Anders Jonsson på Svarteborg Mark köper tillbaka en half fjärding av halv gård i Jerrmunnaröd Foss socken. Anders Jonsson är gift med Gunilla Mårtensdotter och i ärendet framgår att Anders Jonssons svågrar är Giöder Mårtensson samt JÖNS MÅRTENSSON på Stenarna i Svarteborg.
Gunnilla Mårtensson som var dopvittne 1690 och 1695 var således syster till Jöns Mårtensson. Deras bror Giöder Mårtensson bor på den andra fjärdingen vid gården i Foss. Marken har köpts åter av saliga Engelbrekt Erikssons änka Ingrid Svennungsdotter i Foss.
Jag trodde ett tag att Jöns Mårtensson var mer kopplad till Kville och därför saknas i Svarteborgs böcker. Men detta ser ut som att hans bakgrund mer är kopplad till Foss och Jerrmunnaröd.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16303) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Onsdag den 17 februari 2016 kl. 08.00
Giöde Mårtensson gifte sig 1692-01-07 i Foss socken med Kari Andersdotter från Giermunnaröd, Foss. I den svårlästa vigselboken framgår att Giöde kom från Svarteborg och föräldrar till honom var Morten Jensson o Sissla med svårläst efternamn. Jag tycker det står Sissla Ericksdotter, men Släktdata har tolkat det som Börgesdotter.
Kari Andersson var dotter till Anders Nilsson och Ingeborg Rasmusdotter i Gånghult(?), Foss. Noteras att det nygifta paret ska bo i Giermunnaröd.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16304) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan Wikrén - Onsdag den 17 februari 2016 kl. 12.34
Jag har tittat lite i Foss kyrkoböcker för Giermunnaröd/(Jermunneröd nedan) (J.) och många tilltalsnamn kommer åter, så det är väl inte orimligt att de var besläktade.
Upppgifter från Släktdata om inget annat anges:

• Jöder Mårtensson (1632-1735) Foss C:2 (1730-1783) Bild 44 / sid 77, död i J.
• Mårten Giödesson (1672-1763), död i J.
• Swenning Giödesson (1674-1690), död i J.
• Gunilla Giödersdotter (1675-1710), död i J. Dotter till Giöder Mårtensson och Barbro Engebretsd i J. och gift 1704-05-29 (Foss C:1 (1688-1729) Bild 123 / sid 120) med Björn Eriksson, son till Erik Björnsson och Elin Wettlesdotter i J.
• Barbro Giödesdotter (1696-1696), död i J.
• Lena Mårtensdotter (1719-1719), död i J.
• Barbro Mårtensdotter (1714-1720), död i J., far Mårten Giöddarsson
• Kari Andersdotter (1678-1738) död i J, Giödes hustru? Står som änka.
• Jag hittar inte vår Giöde i begravningsboken.

• 1693-01-02 Martha (Foss C:1 (1688-1729) Bild 26 / sid 23) Faddrar: Oläsligt Engebertsson, dragon Jöns Andersson i svårläst, Ingri S... i svårläst, ... Andersdotter i Jermunneröd
• 1696-10-14 Barbro (Foss C:1 (1688-1729) Bild 49 / sid 46) Faddrar: Lars Andersson Jermunneröd, Ale Olsson i Liane (? i sådana fall Svarteborg), Ingri Svensdotter i Jermunneröd, Kirsti Jonsdotter i Jermunneröd
• 1700-02-01 Ingeborg (Foss C:1 (1688-1729) Bild 62 / sid 59) Faddrar: Jon Larsson i Jermunneröd, Hans Hansson ibm och dräng, Jon Andersson och hu Elin Roarsdotter ibidem, Kirtin Hansdotter ibidem

alla i Jermunneröd med Giöde och Kari som föräldrar.


En förmodad felaktighet i Släktdata:
"Vår" Giöde Mårtenssons hustru, Kari Andersdotter, gifter om sig 1693-03-05 med Hendric Hansson. Arkiv Digital: Foss C:1 (1688-1729) Bild 111 / sid 108
Jag tror dock inte Släktdata fått till hennes tilltalsnamn rätt, utan det här är nog en syster till henne (inte minst med tanke på barnen som föds ovan). Någon som är bättre på gamla kyrkböcker och kan utläsa hennes namn? Jag får inga ledtrådar av efterföljande födelsebok (kombinerar Henrik och Andersdotter i Släktdatas register)

Karin kan naturligtvis ha en syster med samma namn (samma föräldrapar anges för bägge vigslarna förresten) som gifter sig med Hendric. Hendrics efternamn är jag dock ganska säker skall vara Larsson, inte Hansson (även om en Hansson och Hansdotter är faddrar till Ingeborg ovan).
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)