|
Av Gullvi Uthberg - Onsdag den 02 mars 2016 kl. 21.51
|
Hej! Jag har lite funderingar angående en man som heter Jon Andersson, ibland Endesson. Jag försöker hitta varifrån han kommer. Han gifter sig 1795-08-15 med Anna Larsdotter. Jag har försökt att följa dom i mantalslängder för Grinneröd. 1796 hittar man Jon här: Mantalslängder för Grinneröd, 1796, bild 408 (SVAR). Visst ser det ut som det står Jon Dansk? Det står Andersson senare. Kan det vara att han kommer från Danmark? Sen hittade jag en Jon Andersson som inflyttad till Grinneröd 1794. Forshälla C:2, s319. Det står att han kom från Gillebergia. Finns det i Danmark? Det finns Gillberga i Värmland och Uppsala-trakten. Sist på raden ser det ut som han är utskriven igen. Eller vad står det? Kan detta vara min Jon? Hälsningar Gullvi (Ändrat av kontoinnehavaren den 02 mars 2016 kl. 22.15.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 02 mars 2016 kl. 23.12
|
Bilderna kom inte med, men jag hittar en Jon Dansk på Änghagen under Lisleröd på den sidan som du hänvisar till i 1796 års mantalslängd. Så visst står det så. Den Jon Andersson som finns i inflyttningslängden 1794 har noteringen "återflött 1797", så han kan det ju inte vara - om 'din' Jon var kvar då. Dansk är ett båtsmansnamn i Långelanda socken på Orust. Så kanske var han en avskedad båtsman, även om det väl borde stått det, eller en båtsmansson. Nu var ju båtsmansnamnet ett 'tjänstenamn', och inget som 'ärvdes' av barnen - men om det fanns flera Jon Andersson i bygden och de behövde kunna skiljas åt, så kanske... Hur som helst är Långelanda en grannsocken (om inte direkt till Grinneröd, så i varje fall till Grinneröds granne Ljung). Det är bara den smala fjorden emellan. Så där kan det kanske löna sig att kika lite närmare.
|
|
|
Av Gullvi Uthberg - Torsdag den 03 mars 2016 kl. 09.28
|
Ok, tack för det! Ett nytt uppslag, dina brukar vara bra. Han var över 40 år när han gifter sig med Anna. Så han måste ju haft ett tidigare liv... Om det inte är för mycket besvär. Vad står det sist på raden efter Jon Dansk 1796 mtl? Säkert utfattig, men jag kan inte riktigt tyda det till det.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 03 mars 2016 kl. 11.16
|
Det står utsäde. Under några år noterades i mantalslängden om torpare hade utsäde eller inte. Det var väl skatt på det, antar jag.
|
|
|
|
|