Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Härestad (Herrestad)   >  
Johannes Andersson Myrberg (född 1752), sjöman
Diskussionen hade ursprungligen rubriken "Sjöman = båtsman?".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16803) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gullvi Uthberg - Torsdag den 15 september 2016 kl. 09.39
Jag undersöker en man, Johannes Myrberg. Jag tror det är samma man som står som Johannes Andersson ibland. Han är lite svårfångad.
I Herrestad AI:3, s74 Hallen finns sjömannen Johannes med efternamn Myrberg (samt familj).
Han står som sjöman Johannes Myrberg (40 år) i Mtl Herrestad 1804 bild 429 längst ner höger.
I dottern Margaretas födelsenotis (Herrestad C:2, s409, 1800-09-22) heter han sjöman Johannes Andersson.
Är sjöman detsamma som båtsman? Eller kanske försörjde han sig som sjöman. Men varför ett annat namn i så fall?
Kan man hitta båtsmännen för denna tid i SVAR?

Han har lite olika födelseår. Jag hittar honom inte före dotterns födelse 1800.
Han har en annan dotter, Anna Christina. Hon sägs vara född 1797, men jag hittar inte hennes födelsenotis.

Dottern Anna Christina gifter 1817-11-23 sig med båtsman Andreas Hansson Finpå som jag inte heller hittar ursprunget för (men dock i generalmönstringsrullor).

Huvudfrågan är om han är båtsman?

Hälsningar
Gullvi Uthberg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16808) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 20 september 2016 kl. 22.19
Den här diskussionen har fått ny rubrik (tidigare "Sjöman = båtsman?").

Samtidigt har ett inlägg (den 20/9 kl. 11.30) flyttats till den nystartade diskussionen Sanne: Andreas Hansson Finpå (född 1797), båtsman, eftersom det var i Sanne som Andreas blev båtsman.

På det här viset får Johannes och mågen Andreas var sin diskussion.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16809) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 20 september 2016 kl. 22.22
Eftersom Myrberg står som sjöman i kyrkoböcker och mantalslängder, så var han 'vanlig' sjöman. Hade han varit båtsman, så hade det stått det.

Det finns en annan sjöman Myrberg i trakten, nämligen Jon i Uddevalla, gift med Christina Andersdotter. Enligt husförhörslängderna (AI:1 s. 159 och AI:2 s. 287) ska han vara född i Krokstad den 22/9 1764. Men det föds ingen Jon där den dagen, och inte heller i annexen Hede och Sanne. Men år eller datum kan ju vara fel, eller så har han bara bott där en tid och så har Krokstad blivit "födelseförsamling" efter flytten därifrån.

Jon behöver ju inte vara släkt med Johannes; det var ju fritt fram att ta sig vilket namn man ville. Men två i stort sett jämngamla sjömän Myrberg, som nästan är grannar är ju lite 'misstänkt'... :-)

Kanske kan faddrarna till Johannes och Jons barn ge några ledtrådar?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17010) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gullvi Uthberg - Onsdag den 23 november 2016 kl. 22.39
Det var ett tag sen jag var här och jag trodde att jag skulle få ett mail om att ett svar inkommit. :-)
Det var ju en överraskning att hitta detta.

Ibland står Johannes som båtsman i längderna.

Genom faddrar hittar jag inget. De kommer alla från Herrrestad och inget Lars eller Anders i efternamnen.

Jag har hittat lite uppgifter själv under tiden.
Skredsvik (O) HII:2 (1787-1810) Bild 3130 : Här finns en slags flyttbevis (1794) där det meddelas att han kyrktagit Brita Larsdotter (Stormfeltsdotter) som sin hustru. Han säger sig vara född i Krokstad Pastorat och vistats i Bokenäs. De verkar redan ha fått barn.

Herrestad (O) AI:2 (1788-1796) Bild 25 / Sida 39: Här hittar man Johannes som dräng hos sin (blivande?) svärfar.
Herrestad (O) AI:3 (1813-1815) Bild 42 / Sida 75: Här hittar man hela familjen. Så det kan ju inte vara Jon i Uddevalla eftersom det är samma tid och olika fruar. Men väldigt konstigt att de är födda i Krokstad bägge två.

En annan uppgift som jag hittade idag i norska kyrkböcker. 1796 gifter sig i Berg, Östfold en svensk matros Johannes Myrberg med Brita Larsdotter från Sverige.

Som sagt - han är lite svårfångad.

Gullvi
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)