Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Bolander - bröderna Carl Joachim (1798-1862) och Petter Zacharias (1804-1896)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16997) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 19 november 2016 kl. 08.18
Peter Bolander, arrendator på Musland, och Christina Seinknecht, dotter av framlidne lantmätaren Seinknecht och dess fru Sara Brita Thun, vigdes på Signeröd den 2/5 1826 (Naverstad C:5, s. 309).

Det finns en attest från Foss pastorat för ynglingen Petter Bolander, daterad Skogen (som är prästgården i Svarteborgs socken) den 11/8 1822, av vilken framgår att han är född den 4/1 1804 (men det står ej var) och har flyttat till Oddevall (eller "Uddevalla" som är den besynnerliga stavningen här :-)).

Attesten 'återanvänds' sedan några gånger. Först när han flyttar från Oddevall den 19/11 1823. Det står inte vart han då flyttar, men det är väl till Kville, eftersom han den 18/3 1824 flyttar från den socknen (där han "vistats hos sina släktingar"). Vid den sistnämnda flytten står det att han ska till Göteborg, men eftersom attesten inte har någon notering därifrån, så kom han väl aldrig dit, utan hamnade i stället i Naverstad, där den mottagande prästen har skrivit till "På Musland". (Naverstad HII:4, AD-bild 128; AID: v953.b128.)

Det finns också en attest från Petters och Christinas korta visit i Strömstad 1827. Attesten har notering från den 6/4 vid deras flytt från Naverstad, och den 25/9 vid återflytten från Strömstad. (Naverstad HII:4, AD-bild 321; AID: v953.b321.)

I husförhörslängden (AI:5, uppslag 19) finns på Musland också en Carl Joachim Bolander, född den 12/5 1798, och det står att han är Petters bror. Och när Petter är i Oddevall, så finns de båda bröderna på samma sida i husförhörslängden (s. 161 i AI:3).

Det påstås där att Petter är född i Foss, men det ska vi ta med en nypa salt; han hade ju attest därifrån, där det bara stod födelsedatum, men inte socken - och så blev Foss hans "födelsesocken" (ett mycket vanligt fel i husförhörslängder landet runt). Då är det mer trovärdigt att hans bror sägs vara född i Kville - det är nämligen sant... :-)

Följer vi Petter genom Naverstads husförhörslängder, så står det födelsesocken på ett enda ställe (AI:10, s. 103), och det är Kville. Vi kan också se att han i senare längder har fått ytterligare ett förnamn, Peter Zacharias.

Och om vi återvänder till Oddevall, så finns brodern tidigare (alltså före s. 161 i AI:3) på s. 160 i samma längd. Och dessförinnan hittar vi honom på s. 90 i AI:2, och före det på s. 107 i samma längd. På det sistnämnda stället heter han Zachrisson, och på nästa ställe har tillkommit Bolander.

Då vet vi alltså att bröderna är födda i Kville socken, och att fadern heter Zach(a)ri(a)s, samt att Bolander sannolikt är ett namn som Zachrissönerna själva tagit.

Carl Joachim gifte sig i Oddevall den 5/11 1820 med Maria Elisabet Bratt (C:7, s. 613).

Och på Musland står det i husförslängden att de flyttar till Skede 1826. Och där finns de i inflyttningslängden (Skee B:1, s. 56), men det står inte till vilken gård de flyttar in. Men det spelar mindre roll; det står nämligen att de återfått beviset för flytt till Strömstad 1827 - och där är det 'naturligtvis' en lucka i inflyttningslängden det året...

Men med hjälp av landsarkivets register över Strömstads husförhörslängder (som också finns hos AD), så finner vi dem på s. 54 i AI:9 och s. 56 i AI:10. I den förstnämnda längden har han titeln hökare. Och i den andra har det först stått viktualiehandlare, men det är ändrat till kronolänsman.

De flyttar från Strömstad till Skede socken 1834 (attest daterad den 1/4; Skee HII:7, SVAR-bild 175). Och där återfinns de på länsmansbostället Jortorp (AI:5, s. 115, och AI:6, s. 157). I den sistnämnda längden har de noteringen att de flyttar till Tanums pastorat med bevis 1838.

Det beviset är daterat den 15/3 1838 och finns i Tanums kyrkoarkiv (HII:9, SVAR-bild 644). I Tanum bor de på Nord-Kärra. Och de första husförhörslängderna som vi finner dem i där är s. 152 i AI:17 och s. 144 i AI:18.

På den sistnämnda sidan finns också Bolanders föräldrar inskrivna: Zacharias Andersson, född den 20/5 1765, och Christina Helena Kjellstorp, född den 3/4 1774. Det står att de har flyttat in 1843. Foss är noterat som Zachrises födelsesocken, men det är - precis som för sonen Petter - bara därifrån de flyttat.

Det finns en attest som visar att de har flyttat runt en hel del under åren 1828-1843 (Tanum HII:10, SVAR-bild 243). Den första noteringen är från Foss, men eftersom sönerna är födda i Kville, så har de alltså kommit därifrån (direkt eller via en annan socken) någon gång före 1828.

Och Zachris Andersson och Christina Helena Kjellstorp är gamla bekantingar - för mig i varje fall... :-) I Kville bodde de på Bodeland Västergård - så det är ju inte särskilt svårt att räkna ut var sönerna fick sitt nya efternamn ifrån.

Zachris och Christina gifte sig omkring 1794, och tog över bruket av 1/2 mtl Bodeland Västergård i mantalslängden 1795. De finns där i mantalslängderna t.o.m. 1809; 1810 är de borta.

I längderna har de barnen Carl, Johannes och Petter, som enligt deras angivna ålder bör vara födda omkring 1798, 1800 respektive 1804.

Zachris och Christina dog båda på Nord-Kärra i Tanums socken 1853; han den 23/2 (C:5, s. 416.), och hon den 1/4 (s. 417).

Carl Joachim dog på Store Vässby i Skede socken den 30/6 1862 (Skee F:1, AD-bild 12). Och Petter Zachris dog på Hovsäter i Naverstads socken den 9/6 1896 (Naverstad E:3, s. 11 i dödboksdelen) - han levde alltså under nästan hela 1800-talet.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 19 november 2016 kl. 20.11.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17000) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta d'Aubigné - Lördag den 19 november 2016 kl. 18.02
Vilken överraskning!!! Som jag letat efter Zachris och Christinas barn!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17001) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 19 november 2016 kl. 18.14
Att hitta vart Zachris och Christina tog vägen har stått på min 'att-göra'-lista - och så hittade jag dem 'bakvägen' via barnen... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17002) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 19 november 2016 kl. 21.39
Det är rättat, men jag ska väl också påpeka det i ett eget inlägg, så att ingen missar det: Jag råkade först kalla Carl Joachim för Olof Joachim - av någon anledning.

Kanske är det en släkting till mig som spökar. :-) Han är nämligen den ende med namnet Joakim som jag kan påminna mig att jag har stött på i de här trakterna tidigare - och han heter just Olof Joakim...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17818) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Åke Öster - Söndag den 06 maj 2018 kl. 09.54
Jag sitter nu med de döda i Naverstad (NÅDD). 18781228 dog Christina Bolander; enligt inlägget ovan "dotter av framlidne framlidne....Seinknecht och dess fru....". I Svarteborgs FB (Svarteborg C:3 sid 203) ser jag bara "Tvillingar oäkta från Hökärr...."

Var framgår det att hon är dotter till lantmätaren S??
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17819) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 06 maj 2018 kl. 10.35
Källan är vigselboken, som står inom parentes efter den citerade meningen: Naverstad C:5, s. 309.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17820) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 06 maj 2018 kl. 10.53
Modern Sara Brita Thun var hushållerska hos Seinknecht på Hökärr, enl. vigselboken 1812 (Svarteborg C:3, s. 303). Och enligt husförhörslängden 1803-1807 (AI:2, s. 132) var hon det också när tvillingarna Carolina och Christina föddes 1805 med en "okänd person" som far.

Och dessutom hade hon redan tre barn: Anna Greta 1796, Johannes 1800, Hedvig Charlotta 1803.

Den sistnämnda är också född på Hökärr och har en "okänd person" som far (s. 168). De andra två ser ut att vara födda någon annanstans.

Därefter fick hon också Samuel Fredrik 1811 (s. 289), men då är faktiskt herr lantmätaren angiven som far. Så jag tror nog att jag kan gissa vem den "okände personen" är... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 maj 2018 kl. 11.13.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)