Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Christina Larsdotter från Tvetane (född 1786)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17057) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Åke Öster - Måndag den 26 december 2016 kl. 19.34
När jag kompletterade mitt släktträd med några av Jacob Pehrssons i St Jored ättlingar i Södra Röd, nämligen Karl Johanssons f 1873 barn, fann jag att Signe Augusta
f 1913-02-07 gifte sig med en Sven Erik Johannes Lindbohm f 1912-01-14 från Fisketången. Detta var ju intressant eftersom jag själv är född där och att det visade sig att hans farmor,
Christina Svensdotter f 1852-08-30 på Tången 22 i Kungshamn var min mormors farmors farbrors sondotter. Hon var gift med Oskar Julius Johansson f 1851-07-21 på Lössgård i Kville
(Kungshamn AII:1 (1896-1905) Bild 2130 / sid 205), vilket kanske förklarar varför denne S E J flyttade "hem".
Men, Christina Svensdotters farmor, Christina Larsdotter f 1786-01-15 kom också (Kungshamn HII:1 (1779-1874) Bild 810) från Kville, 1809, närmare bestämt från Tvetarne, som jag
inte vet var det ligger. Då, för ett par år sedan, ansåg jag att Kville före ca 1806 var bortom den möjliga att reda ut. När jag nu kollar 1772 års mantalslängd ser jag en
Jöns Larsson med flera barn bl a en Lars; det verkar ju lovande. Efter denne Jöns finns en bouppteckning (Kville häradsrätt FII:2(1770-1779) Bild 40 / sid 75) med bl a
Lars Jönsson 13 år som arvtagare. Änkan gifter tydligen om sig, men 1785 står Kerstin som änka och 1790 står Lars för 1/4. Möjligen går det utför för Lars för 1813 står han som torpare.

Jag antar att denne Lars är Christinas far, men har svårt att definitivt slå fast att så är fallet. Och vad hette hennes mor? Finns det hjälp att få?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17059) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 27 december 2016 kl. 20.05
Det finns ingen Christina, varken som dotter eller piga, i något av hushållen på Tvetane (eller Tveten, som det skrivs där) i mantalslängderna 1808 och 1809, alltså längderna närmast innan Christinas flyttattest från den 19/6 1809. Antingen har hon missats vid mantalsskrivningarna, eller så skrev prästen föräldragården, även om hon tjänade som piga på en annan gård när hon gifte sig två veckor tidigare.

Lars Jönsson har en piga Christina i mantalslängderna 1804-1806. Det står ingen ålder, så det är inte lätt att veta om det är en dotter som kallas för piga. Det vore i så fall inte första gången som titeln blir fel i en mantalslängd; Lars själv kallas t.ex. för dräng när sonen Jonas tagit över bruket 1809 - i Kammarkollegiums exemplar, men i häradsskrivarexemplaret står han som fader.

Lars är ogift hos modern Kjerstin i mantalslängden 1786, och 1787 har tillkommit Kjerstins sonhustru Lisa. "Lisa betalar för 2:ne år", står det då, så hon borde alltså ha varit med redan 1786, d.v.s. de gifte sig omkring 1785. De kan alltså mycket väl ha en dotter född 1786; och en namnlös underårig dotter finns också i mantalslängden fr.o.m. 1788.

I häradsskrivarens mantalslängd 1809 står att Jonas köpt gården av fadern Lars, men jag kan inte hitta något uppbud vid något av tingen 1808.

Däremot byter Lars samma 1/4 i Tvetane mot Elias Halvordssons 1/4 i Bodeland Västergård den 29/5 1809. Bytesbrevet är också undertecknat av Jonas, som förklarar sig "alldeles nöjder" med den uppgörelsen. Både Lars och Jonas bor enligt underskrifterna i Tvetane, medan Elias bor i Bodeland. (Uppbudsprotokollet vid ST 1809 § 12, AD-bild 3190.)

Men redan dagen innan (!), alltså den 28/5 1809, säljer Lars fjärdingen i Bodeland till sonen Jonas. Både Lars och Jonas har undertecknat köpebrevet, och det står att de båda bor i Bodeland. (Uppbudsprotokollet vid HT 1809 § 21, AD-bild 3070.) Några med dessa namn finns dock inte i Bodeland (varken på Väster- eller Östergården) innan Jonas tar över Elias Halvordssons 1/4 i mantalslängden 1810, så det måste ju vara far och son från Tvetane; vittnena är dessutom de samma i båda köpebreven den 28 och 29 maj. (Ett av datumen har väl blivit fel vid avskriften.)

Det första köpebrevet (när Lars sålde Tvetane till Jonas) hade väl visats upp vid mantalsskrivningen 1809, men så ångrade man sig tydligen och genomförde bytet Tvetane/Bodeland, och så sålde Lars Bodeland till Jonas i stället - vad nu poängen var med det i stället för att Jonas bytte gård med Elias... :-)

Lars Jönsson och hustrun Elisabet Svensdotter hade löst ut hans syskon ur föräldragården i Tvetane den 10/4 1787. Det står i köpebrevet vilka syskonen är och var de bor samt vilka systrarna är gifta med. (Uppbudsprotokollet vid HT 1787 § 32, s. 1730.)

Och Elisabet var dotter till Sven Andersson och Marin Johannesdotter på just Bodeland Västergård, enligt faderns bouppteckning 1790 (Kville HR 4:403). Hon var dock född på Röd i Berfeldals socken (C:1, f. 72r); familjen har flyttat till Bodeland i mantalslängden 1761.

Några bouppteckningar har jag inte funnit efter Lars och Lisa.

Det finns f.ö. också en diskussion om den ovan nämnde Oskar Julius Johansson här i forumet.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)