|
Av Laila Falk - Fredag den 30 december 2016 kl. 20.34
|
Jag försöker följa en man från Naverstad, Johan Alfred Jonsson född 1861 i Naverstad, död 1951 i, tror jag Ulricehamn. Han kallar sig sedan John Johnson. Jag vet att han flyttar till Göteborg och är bosatt Gustavi 8:e kvarteret, no 17. Gift med Ingeborg Josefina Klemetsen och två barn Arne 1886 och Reidar 1889, och ger sig in i vinbranschen men att han senare flyttar till Stockholm. I Stockholm kan jag inte hitta honom. Han är förmögen och placerar sina pengar i konst. Konst som han senare testamenterar till Uddevalla stad. Samlingen kan beskådas i det s k Johnson-rummet på Bohusläns museum
|
|
|
Av Laila Falk - Fredag den 30 december 2016 kl. 21.35
|
Uppgiften om familjens boendeort i Göteborg har jag hittat på annat ställe. Försökte i Göteborg men lyckades inte hitta. Där borde jag ju sett när de flyttar till Stockholm
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 31 december 2016 kl. 00.45
|
Med hjälp av SVAR:s s.k. "folkräkningar" (alltså registreringen av SCB-utdragen ur husförhörslängder och församlingsböcker) hittade jag familjen på följande ställen: 1890: Östra Haga n:r 53 Ca & Db, Haga församling i Göteborg. 1900: 8:e kvarteret n:r 17, Göteborgs domkyrkoförsamling. 1910: Tranbygge, Västra Ryds socken, Uppsala län. På det sistnämnda stället finns de på följande sidor i församlingsboksoriginalen: AIIa:2, uppslag 141. AIIa:4, uppslag 161. Johan Alfred har där titeln godsägare, och det står att de flyttade dit från Oskars församling i Stockholm 1910 och tillbaka till samma församling 1913. Arne är född i Kristine församling den 8/1 1886, och Reidar i Haga församling den 30/4 1889.
|
|
|
Av Laila Falk - Lördag den 31 december 2016 kl. 11.07
|
8:e kvarteret, är det samma sak som 8:e roten?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 31 december 2016 kl. 14.45
|
Nej. 6:e-10:e kvarteren är de områden som bebyggdes när de gamla befästningsvallarna revs under 1800-talet. De ligger alltså utanför den gamla roteindelningen för att vallarna stod där tidigare. Kvarteren är m.a.o. i praktiken nya rotar, även om de inte kallas så. Eftersom den kvartersnumreringen börjar med 6, så förmodar jag (även om jag inte har sett det i klartext någonstans) att den gamla staden inom vallarna (alltså 1:a-10:e rotarna) tidigare indelades i kvarter. Det blir ju fem delar (två i norr och tre i söder) om man låter hamnkanalerna utgöra gränser. Tomt 17 i 8:e kvarteret är hörnet av Basargatan och Kungstorget. (Ändrat av kontoinnehavaren den 31 december 2016 kl. 15.10.)
|
|
|
Av Laila Falk - Lördag den 31 december 2016 kl. 17.30
|
Tack Jorgen och ett Gott Nytt År till dig och tack för all kunskap som du delar med dig till oss okunniga.
|
|
|
|
|