|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 21 mars 2018 kl. 20.22
|
Anders Nilsson på Lille Jore Oppegård dog omkring år 1800 (någon bevarad bouppteckning finns inte). Han är med i mantalslängden det året, men nästa år står hans enka för bruket. Anders var gift två gånger: 1) Anna Olsdotter, född omkring 1745 och död i september 1779 (bouppteckning: Tanums m.fl. HR 15:187). Barn: · Ola, f. 1766, död omkring 1846 (ingen bouppteckning bevarad). Bonde på Ulene Sörgård (där han kallades Ola d.ä.). Gift med styvmoderns syster Anna Jacobsdotter, f. omkr. 1768, död 1815 (bouppteckning: Kville HR 5:883). · Johannes, 1768-1828 (bouppteckning: Kville HR 7:809). Bonde och nämndeman. Bodde några år på Signeröd i Lane-Ryrs socken, sedan på Kalvskinn i Kville socken, och slutligen på föräldragården. Gift med Karin Siversdotter, född omkr. 1766 och död 1822 (bouppteckning Kville HR 6:879). · Anna, f. omkr. 1775, eventuellt död innan hon fyllt 15 (se nedan), · Nils. Har sedan tidigare en egen diskussion: Nils Holmberg (1777-1855), lotsålderman på Dyngö. 2) Oliana Jacobsdotter, född omkring 1761. Står för bruket efter att Anders dött, men är borta i mantalslängden 1804 (styvsonen Nils har då tagit över). Troligen omgift, eftersom hon inte finns kvar på gården och bara var lite dygt 40 år när hon blev enka. Barn: · Annika, f. omkr. 1781, eventuellt död 1840 (i så fall bouppteckning: Kville HR 10:67). Eventuellt gift med bonden Ola Andersson (d.y.), 1769-1827 (bouppteckning: Kville HR 7:625). Bodde i så fall på Ulene Sörgård. (Se nedan om det "eventuella".) · Anders, f. omkr. 1783, eventuellt död 1803 (se nedan). Sonen Johannes löste ut syskonen ur föräldragården 1803 (uppbudsprotokollet vid vintertinget 1803 § 33, AD-bild 1610). Han köper 1/5 vardera av bröderna Nils (i Kalvskinn) och Ola (i Ulene), och har, enligt det där citerade köpebrevet, köpt ytterligare 2/5 på auktion "denna dag" (den 22/2), och dessutom själv ärvt 1/5. Jag har inte hittat auktionen i något protokoll. (Det finns inget i domboken den 22/2 1803 [= § 69-109]. Inte heller i förmyndareprotokollet vid höstetinget 1802 eller vinter- och sommartingen 1803.) Bröderna har som synes ärvt 1/5 vardera. Bror ärvde ju dubbelt mot syster vid den här tiden. De 2/5 som Johannes köpte på auktionen är förmodligen från omyndiga syskon, som då måste vara... · två bröder, eller · en bror och två systrar, eller · fyra systrar. Detta stämmer ju med de ovan nämnda syskonen Anna, Annika och Anders - men... I en annan diskussion (Carl Magnus Hansson, 1790-1868) spekulerade jag om vad som eventuellt hände med de tre sistnämnda syskonen. Nu höll den spekulationen inte (av skäl som jag återkommer till i ett senare inlägg där), så den kan vi glömma. Men det svar som jag fick där gör att man kan undra om Anna och Anders levde vid auktionen; kanske var det i stället följande... Eventuella barn: · Jacob, 1789-1867 (bouppteckning: Kville HR 17:565). Båtsman med namnet Bram. · Anna, 1795-1852 (bouppteckning: Kville HR 13:569). Gift med Didrik Andersson, 1794-1866 (bouppteckning: Kville HR 17:161). Torpare under Ulene Nordgård. Att dessa två, Jacob och Anna, är syskon är helt klart, likaså att de har en syster Annika som är född 1781 (vilket ju passar in på Annika här ovan). Detta går att fastslå genom upplysningar i alla deras egna samt systrarnas mäns bouppteckningar. Men där går det inte se några kopplingar till Jore eller ovan nämnda (andra) barn till Anders Nilsson; det är alltså bara Annikas namn och födelseår som passar. Om vi kan stryka "eventuella", d.v.s. att de verkligen är Anders och Olianas barn, så måste alltså den äldre Anna samt Anders ha dött före auktionen - annars går inte ekvationen med gårdsdelarna ihop. Om det är på det viset, så förklarar det i så fall varför Anna aldrig dök upp som betalande i mantalslängden när hon skulle varit gammal nog. (Att barn som bevisligen lever saknas i längderna finns det annars många exempel på.) Anders är däremot med så sent som i längden 1803 (daterad den 20-21/1 1803), och måste i så fall ha dött strax före auktionen. Jacob och Anna d.y. var däremot för unga för att betala mantalspenning innan deras eventuella mor Oliana försvann från Jore. I svaret som jag fick i den andra diskussionen hänvisas till en bouppteckning (Jacob Brams, se ovan), där det i sin tur hänvisas till ett skifte efter en annan person, där arvingarna är kusiner och halvkusiner och deras barn, vilka fyller två hela sidor. En önskedröm för en släktforskare! Men det tar en stund att gre ut. Jag återkommer - så småningom... (OBS! Notera det flera gånger upprepade ordet "eventuellt" här ovan. Det betyder att det inte ska spridas vidare som sanning förrän det är bevisat... )
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 21 mars 2018 kl. 21.02
|
Vid en mycket snabb titt i den lååånga listan med arvingar, så ser det faktiskt ut att stämma. Bland halvkusiner till den avlidne finns Annika och Anna Andersdöttrar och deras bror Jacob Andersson Bram. Där finns också Johannes och Mattias Gudessöner. Och söner med de namnen har Oliana Jacobsdotters syster Maria. Men mitt emellan Anna och Jacob står en Johanna Andersdotter. Om hon är deras syster, så spricker gårdsandelsekvationen - om inte Oliana var omgift med en annan Anders... Det blir till att försöka luska ut när Johanna var född. Jag ska väl kanske också säga vilken bouppteckning det gäller... Petter Olsson i Ulene Nordgård 1866, Kville HR 17:21. (Ändrat av kontoinnehavaren den 21 mars 2018 kl. 21.03.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 22 mars 2018 kl. 09.35
|
Jag ska återkomma med detaljer när jag har haft tid att granska det hela lite närmare, men preliminärt ser Johanna Andersdotter ut att vara född 1785. Därmed är alltså Anders Nilsson också hennes far, och inte Olianas man i ett nytt gifte. Gårdsandelsekvationen kan ändå gå ihop, under två förutsättningar: · Anders och Anna köpte in gården under äktenskapet. Därmed är 1/3 hennes giftorätt, och ärvs bara av hennes barn. · Oliana har en son eller två döttrar till (och Anders har inte dött före auktionen). Då får sönerna i det första giftet 1/5 var (om deras syster Anna är död), och barnen i det andra giftet sammanlagt 2/5 (som då är det som Johannes köpte på auktionen). En märklig sak i Jacob Brams bouppteckning är att det bara är hans helsyskons barn som räknas upp. Också halvsyskonen (alltså Anna Olsdotters barn) borde ju ärva honom. (Men det är ju inte första gången som arvingar glöms eller "glöms" i en bouppteckning...)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 22 mars 2018 kl. 09.58
|
För den nyfikne kan också upplysas - även om det kanske egentligen inte hör till den här diskussionen - hur det hela hänger ihop med hel- och halvkusiner till Petter Olsson. Petter kan ju inte ha några syskon eller syskons barn, eftersom det bara är kusiner som ärver honom. Alla helkusiner är Hans- eller Larsbarn. Halvkusinerna är barn till Oliana Jacobsdotter och hennes systrar. Jacobsdöttrarnas mor Marin Tolfsdotter (död 1788) var först gift med Lars Esbjörnsson (död 1756) och sedan med Jacob Olsson (död 1788) Bouppteckningar: Lars: Kville HR 1:143. Jacob: Kville HR 3:711. Marin: Tanums m.fl. HR 20:163. Med Lars hade Marin sönerna Ola, Lars och Hans. Petter måste då vara son till Ola. Hans helkusiner är barn till faderns helbröder Lars och Hans. Och hans halvkusiner är barn till faderns halvsystrar Oliana, Ingeborg, Maria och Anna.
|
|
|
Av Åke Öster - Fredag den 23 mars 2018 kl. 06.49
|
Intressant läsning för en Tolfättlingsspanare. Man kan förstå att många arvtagare anmälde sig; ungkarlsbröderna var ju bankirer........
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 23 mars 2018 kl. 22.11
|
Den som söker finner... Jag hade tidigare gått igenom förmyndareprotokollen 1800-1801, men då noterat att jag inte kunde hitta sommartinget 1801 (domböckerna är ofta slarvigt inbundna, så att småprotokoll sitter på fel ställe eller helt saknas är inget ovanligt). Men jag hade tydligen haft för bråttom, och hoppat över det protokollets fyra sidor... Nu gjorde jag ett nytt försök - och där var det ju! Då var det nog där första gången också... § 4 (s. 2472; AID v278445.b13030.s2473). Avlidne Anders Nilssons i Jore barn i senare giftet: Sönerna Andreas och Jacob samt döttrarna Annika, Johanna, Maria och Anna. Det fanns alltså en Maria också. Då måste ju Anna d.ä. också leva när brodern Johannes köper 2/5 på auktionen. Men hon hade väl fått förmyndare redan vid moderns död. Hade hon varit gift, så hade han ju köpt direkt från henne och hennes man. Till förmyndare för barnen i andra giftet utsågs Lars Larsson i Mellom-Vidingen och Jon Johannesson i Store Jore. Lars är Olianas ovan nämnde halvbror, och Jon är gift med Olianas syster Ingeborg.
|
|
|
Av Birgitta d'Aubigné - Lördag den 24 mars 2018 kl. 13.50
|
Oj fick se först nu att ni höll på med min släkt!!Har nog kollat för mycket DNA. Didrik Andersson och Olof Andersson i Yllene verkar inte ha varit nöjda med sina hustrurs arv. De stämde Jon Johansson i Norgård och målet var uppe i tinget flera gånger. Ting den 21 febr 1823. No 79. Didric Andersson och Olof Andersson d ä i Yllene kärar till Jon Johansson i Norgård, gäller deras hustrurs fäderne arv och även för två avlidna syskon..Hänvisade till en dom 19 febr. 1803, som upplyste att Lars Larsson i Mellan Vidingen var gemensamt med svaranden varit förmyndare. Lars L är nu död, hans arvingar skall höras.. uppskov. Kville häradsrätt AIa:22 (1823-1823) Bild 920 (AID: v278204). Den 16 maj 1823. No 81. Lars Larssons i Grimslätts arvingar instämdes, Andreas, Lars, Olof och Elias Larssöner, som förklarade att de inte haft med detta förmyndarskap att göra..Kvitto visades på att Olof Andersson d y fått betalt av Jon Johansson 6 mars 1812..uppskov. Kville häradsrätt AIa:22 (1823-1823) Bild 2080 (AID: v278204.b2080). Den 3 okt. 1823. No 55. Här skriver Jon Johansson, i sin förmyndarräkning, om systern Maria, som inte var lefvande då delningen gjorts samt om en död broder Andreas, som själv var myndig när köparen halvbrodern Johannes Andersson i Lilla Jored lyftat sin andel(sid 2950)Kville häradsrätt AIa:22 (1823-1823) Bild 2910 (AID: v278204.b2910) Den 6 febr 1824. No 42. Förlikning.De arfvemedel förmyndarna John Johansson i Nordgård om händer haft och hafver för afl Anders Nilssons i Jored omyndige barn..fördelas mellan barnen i sednare giftet Jacob Andersson, döttrarne Annika, Johanna och Anna, samt sidoarfvet emellan förenämnde arfvingar, samt barnen i förra giftet Johannes Andersson i Lilla Jored, Olof Andersson den äldre i Yllene och Nils Andersson på Dyngö.. Lilla Jored den 26 januari Jon Johansson, Didric Andersson, Olof Andersson i Yllene, Johannes Andersson i Lilla Jored, Olof Nilsson på Fjellbacka. Kville häradsrätt AIa:23 (1824-1824) Bild 350, 370 (AID: v278205.b350).
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 24 mars 2018 kl. 15.30
|
Här kom ny intressant information! Jag återkommer när jag har läst igenom dessa mål i domböckerna. Men redan nu kan jag säga att den Ola Nilsson på Fjällbacka, som nämns sist här ovan, var gift med Johanna. Hon gifte sedan om sig med Lars Andreasson Bolin.
|
|
|
|
|