Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Olof Persson (1800-1870) och Anna Stina Berggren (1802-1862)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17790) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annica Eriksson - Tisdag den 17 april 2018 kl. 22.15
Hejsan. Min morfars farfar hette Olof Pehrsson f 1800 troligen (men vet ej vart)d 1870 Ejgde Sör och flyttade in på Humleviken Ejgde Sör 1848. Tillsammans med sin hustru Anna Stina Berggren f dec 1802 d 12/6 1862. Ejgde Sör Kville. Och barnen Johanna Augusta f 1824, Justina Gustava f 1836, Johan Petter f1839, Otto Bernhard f 1842 (min morfars far) och Edvard nestor f 1844. Detta enl Kville Härads Pers historiska utskriva sockenlängder/mantalslängder.
Men de kom ifrån Hede Wernicksgård där barnen också var födda. Och några verkar ha dött under åren också.
Mellan 1830-1840 hittar jag Johan Berggren f 1770 med hustru (Annika Christoffersdtr 1773 Torsbo-1835 Hede Wernicksgård) och barn Olena f 1807 Peter f 1809 Maja f 1812 Agneta f 1813, lite drängar och pigor men också "måg" Olof Pehrsson f 1800 med hustru "inget namn" men det måste då vara Anna Stina f 1802/dtr eftersom Olof står som måg tillsammans med barnen. detta också enl Kvilles utskrivna mantalslängder. Även Johan Berggrens son Petter med familj finns med.
Detta är väl samma Johan Berggren som diskuterats förut. Fr Övre Sandbäck?
Tittar jag mellan 1840-1950 så finns bara Olof Pehrsson och Anna Stina kvar tills 1848 naturligtvis.Petter Berggren är kvar på Hede Wernicksgård med familj

Jag är ju väldigt nyfiken på vart denne Olof Pehrsson kommer ifrån.
Jag hittar honom 1820 under Hede Wernicksgård. I Svar mantalslängder 1642-1820 Gbg o Bohuslän.SE/RA/55203.14/111(1820)-A0005834_01954 (bild 1954 alltså). Då som dräng hos familjen Johan Berggren.Där också dotter Anna Stina 17 står med. Samt drängen Olof 21.Men innan dess? Hans föräldrar?
Är det någon som vet eller har sett något om dem?
Johan Berggren kom från Övre Sandbäck. Han finns ju där tidigare innan Hede Wernicksgård.
Kan Anna Stina vara född där också ?
Tacksam för all hjälp! mvh Annica
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17791) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 17 april 2018 kl. 23.07
I bouppteckningen (Kville HR FII:9, s. 159) 1835 efter Per Nilsson i Rörvik finns bland arvingarna bland andra sonen Ola på Hede och avlidne sonen Johannes barn i Hamn.

Det står inte vilket Hede som Ola bor på (det finns ju flera i Kville socken), men av bouppteckningen (Kville HR 8:531) efter Johannes Persson i Hamn 1832 framgår att det är på Vernikshede som barnens farbror Ola bor.

Och slutligen i bouppteckningen (12:567) 1849 efter Per Nilssons enka Johanna Olsdotter i Rörvik finns bland barnen Ola Persson under Ede.

Enligt mantalslängden 1812 (daterad i december 1811) är Per Nilssons son Ola 11 år, alltså född omkring 1800.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 18 april 2018 kl. 00.22.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17792) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 17 april 2018 kl. 23.29
Nämndemannen Johan Pettersson Berggren är mycket riktigt född på Övre Sandbäck (i Svenneby socken) 1770, men som gift bodde han på granngården Nedre Sandbäck.

Han och hustrun Annika Christoffersdotter omnämns i diskussionen Klockaren Benjamin Landgren (död 1818) och hans hustru Annika Axelsdotter (död 1814). Som sägs där köpte Johan och Annika 3/8 mtl (= hälften) av Vernikshede 1809. De äldsta barnen, bl.a. Anna Stina, är alltså födda på Nedre Sandbäck.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17793) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annica Eriksson - Onsdag den 18 april 2018 kl. 05.35
Fantastiskt. Nu kan jag leta vidare. Hittar du mera så är jag tacksam för all hjälp. Ibland är det jättesvårt att tyda den gamla skriften i handlingarna. Tack!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17795) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annica Eriksson - Onsdag den 18 april 2018 kl. 22.23
Nu dök det genast upp en annan ”stötesten”, Edvard Nestor f 1844 i Hede Wernicksgård. Jag hittar honom inte sen. Han är med till Humleviken Ejgde Sör ja egentligen Ede Sör. Soldat? Har läst någonstans att det kanske var så. Men noterade inte vart. Någon som vet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17796) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 18 april 2018 kl. 22.54
Sjömannen Edvard Nestor Olsson, född den 31/8 1844, är struken på Humleviken i mantalslängden 1869 (Norrvikens HS FIa:49, AD-bild 140).

I marginalen står: "Erhållit utflyttningsbevis d. 31/10 68, enl. Pastors anteckning i Beväringsrullan."

Sådana noteringar i mantalslängden är ovanliga. Normalt är de bara strukna eller saknas helt när de har flyttat. När man var i värnpliktig ålder behövde man tillstånd för att lämna landet; kanske är det det som avses.

Han finns inte i den s.k. "folkräkningen" 1880. Kanske har han flyttat till Norge eller emigrerat.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 19 april 2018 kl. 00.07.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17797) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 18 april 2018 kl. 23.17
Den dräng Ola Persson som finns hos Berggren på Vernikshede i mantalslängden 1820 är född 1795.

'Din' Ola är samtidigt hos föräldrarna i Rörvik, och där är han kvar t.o.m. mantalslängden 1822. Fadern Per står då för bruket av 1/2 mantal.

1823 har de delat gården, 1/4 mtl var. Ola är då fortfarande ogift.

1824 har han hustru, samtidigt som Anna Stina är borta från Vernikshede. De har alltså gift sig omkring 1823.

De äldsta barnen är m.a.o. födda i Rörvik. Först i mantalslängden 1830 har de flyttat till Vernikshede.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17838) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annica Eriksson - Måndag den 04 juni 2018 kl. 18.11
Hej igen! Ang Edvard Nestor Olsson så har jag hittat honom och en helhög med släktingar. Han hade mycket riktigt flyttat till Norge. Vestfold Tjöme. Ormelet. Och där bor släkten kvar tydligen. Vi har kontakt och utbyter info. Men jag har sett en annan man; Ephraim Hansen f 23/9 1830 Kville som också flyttade till Tjöme. Utflyttad 1862. Var det vanligt att de flyttade till Vestfold? Och sen har jag för mig att jag läst något annat inlägg här i forumet ang Edvard Nestor Olsson. Men då stod födelsedata 1842 istället. Jag har i alla fall lite info ang vår Edvard Nestor Olsson f 31/8 1844 i Kville. Delar gärna med mig om någon vill veta mer. Med vänlig hälsning, Annica
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17841) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 04 juni 2018 kl. 20.26
Ja, det var många från Kville som flyttade till Vestfold.

Det är bara att segla norrut längs kusten till Hvaleröarna utanför Östfold, och sedan styra västerut utanför mynningen på Oslofjorden. Hemmavatten m.a.o. Då hade man ju inte bil, så vattnet var inget hinder, utan band tvärtom naturligt ihop bygderna runt Skagerrak.

Det kan säkert finnas någon Edvard Nestor Olsson född 1842 också. Nestor dök upp som ett populärt namn här i trakten under 1800-talet - av någon anledning... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 juni 2018 kl. 20.29.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)