|
Av Annica Eriksson - Måndag den 04 juni 2018 kl. 18.31
|
Jag söker efter Erik Nilsson f 1807 död 1878. Bouppteckningar Kville H F II:20 1878-82 b258/sid 511. Han var gift med Ingeborg Svensdotter f 1806 Ejgde o d 2/2 1858, i hennes andra gifte. Hon var tidigare gift med Johannes Olofsson Kjellstorp 1799-1840.. Tillsammans hade Erik Nilsson o Ingeborg döttrarna Johanna Gustava f 1842 och Matilda som dog ung. Johanna Gustava gifte sig sen med Otto Bernhard Olsson, skeppare Hamburgsund. Jag hittar Erik Nilsson 1850 på Ejgde Norr , Efter giftermålet med Ingeborg (ibland Ingrid) Svensdotter, Frågan är om man kan hitta vart han kom ifrån innan giftermålet. Föräldrar? Med vänlig hälsning, Annica
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 04 juni 2018 kl. 20.15
|
Erik Nilsson är inskriven i efterhand på Nordre Ede i mantalslängden 1842 (Norrvikens HS FIa:44; AID v65500.b66). Samtidigt är Jonas Hanssons son Erik, född 1807, struken på Boråseröd (AID v65500.b8). Jonas är styvfar till Erik. Fadern är Nils Jakobsson, som dog redan 1828 (bouppteckning i Kville HR 7:801). Modern Maria Eriksdotter dog däremot 1869, och då borde man väl kunna se i bouppteckningen (17:869) var sonen Erik bor? Nej, där står bara att hon har en son och fyra döttrar från förra giftet, men det står inte deras namn. Och "då i fråga af arf ej finnes någon tillgång förrättades bouppteckningen i sagde arfingars frånvaro..." Så "sagde arvingar" har heller inte undertecknat den. Men det kan väl möjligen gå att luska ut på något annat sätt om det är rätt Erik...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 04 juni 2018 kl. 21.50
|
Maria Eriksdotter hade ärvt gården i Boråseröd, och dessvärre sålde hon och Jonas den 1853 (uppbudsprotokollet vid ST 1854 § 9; AID v278235.b4640). Vi kan alltså inte hitta var barnen bor vid något skifte av gården heller. Men bland systrarna till Erik från Boråseröd finns Anna Katrina, född 1810. Hon är struken i mantalslängden 1834, samtidigt som Olaus Olsson Kjellstorp på Hjälpesten Nordgård har fått hustru, född 1810, inskriven i efterhand. Hans hustru heter Anna Katrina Nilsdotter, enligt deras bouppteckningar (Kville HR 17:583 och 22:707). Denne Olaus är bror till 'din' Ingeborgs förste man Johannes. En annan syster till Erik från Boråseröd är Christiana, född 1821. Hon är struken i mantalslängden 1847, samtidigt som Johannes Gunnarsson på Nordre Torp Nordgård har hustru för första gången, född 1821. Hustrun heter Christiana Nilsdotter enligt uppbudsprotokollet när de köper en del av gården av Johannes mor (HT 1854 § 28; AID v278235.b7780). Och i 'din' Ingeborgs bouppteckning (15:119) finns en fordran på Johan Gunnarsson i Nordre Torp. Detta är ju inte några säkra bevis på att Erik från Boråseröd är 'din' Erik - men nog börjar det att brännas... (Ändrat av kontoinnehavaren den 05 juni 2018 kl. 00.27.)
|
|
|
Av Annica Eriksson - Torsdag den 07 juni 2018 kl. 11.02
|
Oh så spännande det plötsligt blev. Visst ser det ut som att det är "min" Erik. Jätte tack! Annica
|
|
|
Av Annica Eriksson - Torsdag den 07 juni 2018 kl. 20.56
|
Letar då efter efter Nils Jakobsson. Som kom ifrån? 4 döttrar. Anna Katrina, Christiana. Vilka hittar vi mer o vart? Modern Maria Eriksdotter ärvde då gården efter första mannen då eller? Nils Jakobsson antar jag. Jag förstår inte riktigt hur du hittar allt.... Men är bara tacksam för all hjälp. Annica
|
|
|
Av Thomas Christianson - Torsdag den 07 juni 2018 kl. 21.12
|
Staby Nils Jakobsson. Född 1767 i Staby, Kville(O). Död 1828-03-01 i Boråseröd, Kville(O). Gift med Maria Eriksdotter. Född 1781 i Boråseröd, Kville(O). Död 1869-01-16 i Boråseröd Kasen, Kville(o) Har ytterliggare 5-6 generationer före honom mejlar du mig på thomch60(at)gmail.com så kam jag sända mer info
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 07 juni 2018 kl. 21.48
|
Lägg gärna ut allt här. Det är av intresse för andra också. Källor är också av intresse... (Ändrat av kontoinnehavaren den 07 juni 2018 kl. 21.49.)
|
|
|
Av Thomas Christianson - Torsdag den 07 juni 2018 kl. 22.18
|
det är bara min dator som är källa 1 f Jacob Nilsson. Död 1789 i Staby, Kville(O). (Barn Proband) Gift med efterföljande ana. Barn: Nils Jakobsson. Född 1767 i Staby, Kville(O). Död 1828-03-01 i Boråseröd, Kville(O). (Se Proband). Simon Jacobsson. Död 1803-11-?? i Staby, Kville(O). I:2 m Maria Gustafsdotter. Död 1789 i Staby, Kville(O). (Barn Proband, Far II:3, Mor II:4) Gift med föregående ana. II:3 mf Gustaf Hessling. Död 1741 i Hogsäm, Tossene(O). (Barn I:2) Gift med efterföljande ana. Barn: Maria Gustafsdotter. Död 1789 i Staby, Kville(O). (Se I:2). II:4 mm Catarina "Trine" Larsdotter. Död 1772 i Wälseröd, Bärfendal(O). (Barn I:2, Far III:7, Mor III:8) Gift med föregående ana. III:7 mm f Lars Persson Gris. Född 1685. Död 1758 i Heljeröd, Tossene(O). (Barn II:4, Far IV:13, Mor IV:14) Gift med efterföljande ana. Barn: Catarina "Trine" Larsdotter. Död 1772 i Wälseröd, Bärfendal(O). (Se II:4). Kierstin Larsdotter. Född i Heljeröd, Tossene(O). Död 1787 i Hogsäm, Tossene(O). III:8 mm m Maren Larsdotter. Död 1757 i Tossene(O). (Barn II:4) Gift med föregående ana. IV:13 mm ff Per Andersson Gris. Död 1716-03-01 i Ödby Nordgård, Askum(O). (Barn III:7, Far V:25) Gift med efterföljande ana. Barn: Anders Persson Gris. Född 1683-08-19 i Ödby Nordgård, Askum(O). Död 1758 i Rörby Sörgård, Tossene(O). Lars Persson Gris. Född 1685. Död 1758 i Heljeröd, Tossene(O). (Se III:7). IV:14 mm fm Maria Larsdotter. (Barn III:7) V:25 mm ff f Anders Andersson Gris. Död 1675-12-17 i Ödby Nordgård, Askum(O). (Barn IV:13) Gift Barn: Per Andersson Gris. Död 1716-03-01 i Ödby Nordgård, Askum(O). (Se IV:13).
|
|
|
Av Åke Öster - Torsdag den 07 juni 2018 kl. 22.57
|
När Maja Carlsdotter Berggren dör barnlös i Fossane 1793-01-20 (Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt FII:22 sid 645) räknas hennes hel- och halvsyskon upp; eller deras barn om de är döda, bl a Nils Jacobsson i Staby. Här får man mycket information om Catarina Larsdotters barn i två äktenskap.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 07 juni 2018 kl. 23.58
|
Innan jag kommenterar personer i tidigare generationer, så låt mig först säga att jag är övertygad om att Erik Nilsson i Boråseröd är den samma som Erik Nilsson i Ede. Men att vara övertygad är inte det samma som att vara säker. Säker kan man bara vara om man har klara bevis. Men det är lite för många saker som passar för att de alla ska vara slumpar. Erik försvinner från Boråseröd samtidigt som en man med samma namn och födelseår dyker upp i Ede. Han har en syster som försvinner från föräldragården samtidigt som en hustru med samma namn och födelseår dyker upp hos Ingeborg Svensdotters svåger Olaus Kjellstorp i Hjälpesten. Och ytterligare en syster försvinner samtidigt som en hustru med samma namn och födelseår dyker upp hos Johan Gunnarsson på Torp, som sedan har en skuld till Erik och Ingeborg i Ede. Nej, 'slumpkedjor' tror jag inte på... Men helst skulle jag ju vilja se i klartext någonstans att det är så här det ligger till. Men det kanske bara är jag som är petig... Om Erik i Ede kom från Boråseröd, och det är hans systrar som är hustrurna i Hjälpesten och Torp, så är det ju i varje fall helt klart hur han träffade Ingeborg. De kände ju varandra i så fall mycket väl långt innan hon blev enka och gifte om sig med honom. Eriks syster Anna Katrina och Ingeborg var ju då svägerskor, gifta med två bröder Kjellstorp.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 08 juni 2018 kl. 00.40
|
När det gäller Nils Jakobsson och hans två andra döttrar, så hänvisar jag i ett tidigare inlägg till hans bouppteckning (Kville häradsrätt FII:7, s. 801). I bouppteckningen framgår att de är Maria, gift med Axel Olsson i Kville [Sörgård], och Olena, gift med Anders Larsson i Allestorp [Oppegård]. Men i deras bouppteckningar har jag inte hittat några ledtrådar: Maria (1890): 23:131. Axel (1865): 16:869. Olena (1853): 14:145. Anders (1868): 17:775. (Samtliga i Kville HR.) I Nilses bouppteckning finns också den då 9-årige sonen Johannes. Men han är inte med i modern Marias bouppteckning, så han lär ha dött barnlös innan dess. Nils Jakobssons hustru Maria Eriksdotter ärvde gården efter sina föräldrar. I det uppbudsprotokoll som jag också hänvisar till i ett tidigare inlägg (sommartinget 1854 § 9), när hon och Jonas säljer gården, står också säljarnas åtkomst: Hon har ärvt 2/8 mtl efter fadern och 1/8 efter modern. Och föräldrarna är Erik Andersson (död 1804; bouppteckning i Tanums m.fl. HR 30:149) och Johanna Olsdotter (1839; Kville HR 10:55). Som synes av bouppteckningarna var Maria enda barnet - åtminstone det enda som överlevde föräldrarna... (Ändrat av kontoinnehavaren den 08 juni 2018 kl. 00.47.)
|
|
|
Av Birgitta d'Aubigné - Fredag den 08 juni 2018 kl. 09.00
|
Johannes Nilsson levde i alla fall 1836. Ansökan 1836-05-02 Sånnen Johannes Nilsson och Christiana Nilsdottter i Boråserö och som hon nu utti förleden vinter ingåt utti et nyt gifte, och som icke heller har ved Något tilfälle ipratat? heller förretet förmyndare Räkning för de omyndigas Närmaste Släktingar, helle för öfverförmyndaren. På denna grund anhåler vi ödmiukaste hos vällåflige Domstol att förmyndaren Maria Ericiks Dotter måtte ålägas att förmyndarskapet afträda samt rediga rekningar förrete på att dät hon omhända haft för de omyndigas räkning. Om vällåvelige Domstol tager denna vår ansökan i öfvervägande så tiltror vi oss att til en ny förmyndare utnämna Anders Larsson i Allestorp, som är de omyndigas svåger som är dertil både skikelig och vederhäftig. Vi öfverlämna detta til vällåfeliga Domstol att taga i öfvervägande. Hjälp Edsten den 2 Majus 1836 Olaus Kjelstorp Hjälp Edsten, Axel Olsson i Kville. Kville häradsrätt AIIc:1 bild 160. I ett svagt ögonblick trodde jag att denne Johannes var den torpare som fanns på Blötskog under Kville Prästgård i mantalslängden 1882, men.. som du skriver Jörgen, han fanns inte med i moderns bouppteckning.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 08 juni 2018 kl. 12.45
|
I inledningen på ovanstående ansökan skriver Olaus Kjellstorp och Axel Olsson att Maria Eriksdotter är deras svärmor, och under deras underskrifter står också "de omyndigas svågrar". Därmed har vi fått bekräftat att det är Anna Katrina Nilsdotter från Boråseröd som är gift med Olaus. Jag kan tillägga att där du har skrivit ett frågetecken står det "uprattat", vilket väl ska vara upprättat.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 08 juni 2018 kl. 13.56
|
Jag kan också bekräfta att Nils Jacobsson kommer från Staby, och att föräldrarna är Jacob Nilsson och Maria Gustafsdotter. Maria Gustafsdotter var gift två gånger. Först med Simon Helgjesson, och sedan alltså med Jacob Nilsson. Bouppteckningar: Simon (står ej när han dog, bouppteckning den 10/1 1758, Tanums m.fl. HR 8a:11). Maria (död 1789, Kville HR 3:783). Jacob (död 1789, Kville HR 3:791). Som synes av bouppteckningarna hade Maria barn med bägge gubarna. Med Simon: Sönerna Per, Anders och Simon. Med Jacob: Sönerna Nils, Christen och Gustaf. Någon son Simon Jacobsson finns alltså inte. Men det finns dock en bouppteckning (Tanums m.fl. HR 29:391) efter en Simon Jacobsson i Staby, som dött i november 1803. Men denne "Jacobsson" kan inte vara någon annan än Simon Simonsson, alltså Simon Helgjessons son. När Simon Simonsson och hans hustru Karin Persdotter 1793 säljer gården till Karins syster Kjerstin och hennes man Ola Hansson, så står det att Simon förbehåller sig ett undantag "bestående av ett stycke åker och äng" (uppbudsprotokollet vid HT 1793 § 31, s. 1545; AID v278437.b7770.s1545). I mantalslängden 1793 finns Simon Simonssson med familj på 1/4 mtl Staby. 1794 finns de i stället under Staby, och där är de kvar t.o.m. 1805. 1804 års längd är daterad den 31/10-1/11 1803, så då hade han ju inte dött än. Det märkliga är att Simon Simonsson är kvar också 1805 (26-27/11 1804), men barnen stämmer inte med Simons, så det kan ju vara skrivaren som har rört till det. 1806 finns där i stället Ola Jonsson med hustru. Och där stämmer barnen med Simons, så Karin har tydligen gift om sig. Allt stämmer alltså med att det måste vara Simon Simonsson som dött i november 1803. Både hans och Simon "Jacobssons" hustru heter Karin Persdotter. Simonsson har ett undantag "bestående av ett stycke åker och äng" (vilket också stämmer med att det i mantalslängden, de år sådant noteras, står att han har utsäde), och "Jacobsson" ägde "ett litet markestycke som han bebott och här efter tillfaller hans arvingar". Simonsson har två underåriga döttrar i mantalslängden, och "Jacobsson" har döttrarna Sara Maja 10 år och Catrina 3 i bouppteckningen. Och Simonsson försvinner i nästan rätt mantalslängd efter "Jacobssons" död... Att Simon kallas "Jacobsson" i bouppteckningen måste vara ett rent misstag av skrivaren, förmodligen för att hans bror Nils var närvarande vid bouppteckningen. När brodern heter Jacobsson, så gör naturligtvis Simon det också... Eftersom det måste vara Simon Simonsson som dött, så är alltså Nils Jacobsson hans halvbror. De är m.a.o. Maria Gustafsdotters söner med Simon Helgjesson respektive Jacob Nilsson. Och Nils bor, enligt Simons bouppteckning, i Boråseröd.
|
|
|
Av Birgitta d'Aubigné - Fredag den 08 juni 2018 kl. 14.49
|
Här hittat om Simon Simonssons tänkta handel med hans del av Staby: Ting 3 oct. 1787. No 38.Wid det tillfälle köparen Clarinettblåsaren Gabriel Berggren från Öfre Sandbäck och drängen Per Olsson från Nedre dito, låto genom deras wissa ombud till rätten ingifwa, deras och säljarens Simon Simonssons under den 12 sistl junii emot 200 dlr specie ärhåldna köpebref å dennes ett sjundedels mantal Staby, hade Simons broder Anders Simonsson låtit till rätten ingifwa en skriftelig inlaga, så lydande: Jag underteknade blef för en månads tid sedan blefwet kunig, dät min Broder Simon Simonsson i Staby uti sistl. iulli månad, wara med drängen Pähr Ollofsson och Gaberiäl Bergren i Sandbäck i Svänneby sockn, på dess Bått utti så kalladt dörijefisket, wid hwilket tillfälle förbemte båtskiperen uti ... besynnerligen? Pär Ollsson, frågade min broder om han wil försälija sin ägande 1/4del i Staby?, hwarpå bemte min broder fantt? sig afslutta kiöp som widare då de kommo i land, skolla med kiöppe handl/det verkar som om köpet av gården Staby skulle lagfaras och Ander Simonsson bestrider detta köp och bl a att brodern bör stå under förmyndare och att handeln måtte förfalla. Anders Simonsson på Backa i Sotenäs härad och Tossene socken. Svårt att läsa brevet pga att en del text kommit in i bindningen. Wid upläsande hwaraf, det anmähltes, att så wäl sökanden Anders Simonsson, som dess broder säljaren Simon Simonsson woro personligen tilstädes, af hwilka den förre yrkade skriftens innehåld, men den sednare som wäl syntes stilla och enfaldig, men ej kunde wisas antingen benägen till slöseri eller wanwettighet, på tillfrågan, ej heller hade något emot den omförmählta handelen att påminna, Nu och medan Tingsrätten icke utom föregången laga stämning kan sig härmed befatta, icke eller utom laga skjäl och ordsak under förmyndarnas eller Curators wård och upsigt inskränka Simon Simonssons lagliga rätt, att råda sig och gods sjelf.Thy blef sådant genom utdrag af protocollet sökanden till beskjed och efterrättelse meddelat.Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) AIa:79 1787 Bild 8270 / Sida 1607 (AID: v278431.b8270.s1607, NAD: SE/GLA/11097). Jag letat så efter Nils Jacobssons fars, Jacob Nilssons härkomst och har lite funderingar om Simon Helgessons härkomst.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 08 juni 2018 kl. 14.53
|
När det gäller Catrina Larsdotter, så har hon betydligt fler syskon än bara systern Kjerstin, bl.a. Svennebys nämndeman Per Larsson i Ytterby. Syskonen tvistar om arvet, både fast och löst, efter föräldrarna vid tinget 1759 (Tunge m.fl. HR AIa:29): VT § 18 (inget sidnummer; AID v550901.b827). ST § 18-19 (AID v550901.b941). Det finns också ett testamente av deras far Lars Persson inskrivet i domboken vid ST 1758 (bland uppbud och inteckningar, § 7; AID v550901.b121): Han skriver: "...till förekommande av all oredighet och missförstånd emellan mina efterlevande barn, yttrar jag härmed min yttersta vilja..." Men det hjälpte som synes inte... Jag kan tillägga att Catrina Larsdotter och hennes andre man Carl Berggren är föräldrar till Anna Stina Berggrens farfar Petter Carlsson Berggren. Uppgifterna om Grisarna känner jag igen från Sotenäs sockenlängder, så det är väl därifrån de kommer. Men sockenlängderna har ju dessvärre inga källor angivna, och allt däri kommer ju inte från mantalslängderna.
|
|
|
Av Birgitta d'Aubigné - Fredag den 08 juni 2018 kl. 15.10
|
Hur hänger detta ihop..Simon Simonssons svärfader Olof Hansson i Staby?? 2 ggr gift?? Ting den 1 nowember 1792. No 30. Under no 69 och 74 wid förlidit sommarting hade tingsrätten förehaft Simons jäfskäl instämda skuldfordringsmåhl emellan enkan Kirstin Olsdotter i Staby och Simon Simonsson därstädes, angående en dalr åtta skillingars fordran samt en halftunna korn som swaranden af kdens afledne man Gödde Andersson i lifstiden lånt, men icke betalt. ..Senare åter emillan berörde Simon Simonsson fordrar at enkan Kierstin Olsdotter at återställa de persedlar, spannemål, gårdsredskap med penningar, som nyssnämnde enkas man af den förre bekommit och icke af honom godtgiorda blifwit. Med ömse sidor yrkade rättegångskostnader, och som dessa parter, enkan Kerstin Olsdotter i egen person samt för Simon Simonsson des swärfar Olof Hansson i Staby, med uprop tilstädes anmälte, at de är förlikte..redogörelse för förlikningen.''Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) AIa:84 1792 Bild 9060 / Sida 1793 (AID: v278436.b9060.s1793, NAD: SE/GLA/11097).
|
|
|
Av Birgitta d'Aubigné - Fredag den 08 juni 2018 kl. 15.19
|
Per Andersson Gris i Ödby Nordgård Askums socken, far till sönerna nämndeman mm Anders Persson Gris i Rörby Tosssene socken, Lars Persson Gris först i Valla och sedan i Heljeröd Tossene socken och Olof Persson Gris i Långevik, Askums socken. Alla förekommer i flera domböcker i Tunge m fl härader.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 08 juni 2018 kl. 15.38
|
När Jacob Nilsson gifter sig med Maria Gustafsdotter, så kommer han från Valla Östergård i Tossene socken, där han var dräng hos Hans Hansson (mantalslängden 1759, s. 642). Jacob är dräng hos Hans i mantalslängderna 1752-1758. 1752 står han som broder och dräng. Då återstår bara att luska ut varifrån de kommer. Hans är inte där 1748 (1749-1751 saknas längder). Vi vet i varje fall att deras mor måste ha varit gift med en Hans och en Nils - och det är ju alltid en början...
|
|
|
Av Birgitta d'Aubigné - Fredag den 08 juni 2018 kl. 15.48
|
I Hans Hanssons bouppteckning v65911.b533.s1053, står det att barnens rätt bevakades av farbrodern Anders Nilsson i Klowene. Kanske börjar det brännas....
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 08 juni 2018 kl. 19.44
|
Det finns en Anders Nilsson på Klovene i Svarteborgs socken.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 08 juni 2018 kl. 19.45
|
Att Ola Hansson i Staby står som svärfar till Simon Simonsson måste vara ett rent skrivfel. Han är ju svåger.
|
|
|
Av Åke Öster - Fredag den 08 juni 2018 kl. 21.05
|
.......och enligt Hans Karlsson : Fiss s175 skulle denne Anders Nilsson på Klåvene vara född på Övre Rinden som väl skall vara Övre Runden. Där fanns en Kirsti Christensdotter som först var gift med en Hans Stefansson och sedan en Nils Jacobsson och sedan en Olof Andersson; skulle ju kunna stämma med dessa bröder Hansson/Nilsson (Tossene SNL:7 sid 21)..???
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 08 juni 2018 kl. 21.24
|
Visst stämmer det. Mantalslängden 1752 (f. 46r): Övre Runden: Ola Andersson, h., s. Anders, den andre Jacob hos Hans i Valla Österg. Och 1756 (s. 251): S. Anders åbor på Klovene i Svarteborgs s:n. (Ändrat av kontoinnehavaren den 08 juni 2018 kl. 21.41.)
|
|
|
Av Åke Öster - Lördag den 09 juni 2018 kl. 11.39
|
.....och enligt Tossene SNL:7 sid 21 kommer denne Nils Jacobsson från Bäckewall. Läser man Hans Karlsson : Fihs s2 fanns på Bäckevall i Håby en Jacob Reorsson f 1669 med en son Nils f 1698. Kan man knyta Nils Jacobsson på Runden till denne Jacob??
|
|
|
|
|