|
Av Johan Mattsson - Måndag den 05 augusti 2019 kl. 15.06
|
Anders Hansson omnämns i Kville häradsrätt 1705 (Arkiv Digital: Göta hovrätt nr 167 år 1705 bild 530) och bor på platsen uti Tanemark (?). Kan någon tolka vad det egentligen står och även var detta ligger är jag tacksam. Jag är främst intresserad av Anders hustru, så har någon stött på dem i sin forskning tar jag tacksamt emot all ev info. Mvh/Johan
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 05 augusti 2019 kl. 15.20
|
Det finns en ö Dannemark utanför Hedestrand i Svenneby socken, men där finns ingen i mantalslängderna vid den här tiden.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 05 augusti 2019 kl. 16.59
|
Den Nils Jacobsson i Grind, som nämns i det målet och är svåger till Anders Hansson (morbror till sonen Hans Andersson), lär väl vara den Nils Jacobsson i Nord-Grind som är far till Anders Nilsson i Solbräcke.
|
|
|
Av Johan Mattsson - Tisdag den 06 augusti 2019 kl. 05.34
|
Tack för informationen/Johan
|
|
|
Av Birgitta d'Aubigné - Onsdag den 07 augusti 2019 kl. 07.31
|
Som jag letat efter hur Nils Jacobsson och Anders Hansson kan vara svågrar!! Hittar inte bland Anna Halfwordsdotters syskon och deras respektive och inte hittat syskon yill Nils Jacobsson. Tips Jörgen!!
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 07 augusti 2019 kl. 15.35
|
Nils och hustru finns på Nord-Grind fr.o.m. mantalslängden 1700. 1699 saknas mantalslängd, men Nils är där i jordeboken. Och 1698 finns där bara en Oluf i mantalslängden, och då finns de heller inte på Ulene Nordgård, som hustrun Anna Halvordsdotter kom från. Mer än så vet jag inte om Nils och Anna. Dessvärre är Grind en frälsegård, så de behöver ju inte vara släkt med någon som brukat gården tidigare. Har du sett någon annanstans också att Nils och Anders är svågrar? Och vet du var det var Anders bodde? På Dannemark vid Hedestrand finns det ju ingen i mantalslängderna. Däremot bor det senare folk på grannön Ulön.
|
|
|
Av Birgitta d'Aubigné - Onsdag den 07 augusti 2019 kl. 17.04
|
Tyvärr bara gått efter målet 1705 och inte hittat någon Anders Hansson i det området runt den tiden.
|
|
|
|
|