Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Bottna   >  
Sven Jonsson (d ca 1793) och Anna Nilsdotter (d ca 1801) i Hala
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18511) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan Mattsson - Söndag den 17 november 2019 kl. 09.46
Jag har i Riksgäldsarkiven (1740) Bild 2520 funnit att en Sven Jonsson den 27 januari 1740 gifter sig med Nils Asmundssons dotter Anna, för att sedan bo på Hala ett antal decennier. Jag har dock fullständigt misslyckats med att finna Svens anor. Hittar ingenting i Riksgäldsarkiven 1740 (i Kville härad) och mantalslängder finns ju inga tillgängliga 1735-1741.

Har dock en notering från TBKV nr 31 år 1740 (bild 1310) där en Sven Olsson i Bottna norgård borgar för Sven Jonsson då han blir rusthållare för Hala. Det är ju inte sällan släktingar som går i borgen, vilket gör att Bottna skulle kunna vara ett alternativ, om än på väldigt lösa grunder... Sven Olsson har ju diskuterats på annan plats i detta forum, men jag kan inte utifrån det resonemanget se något släktskap (om det nu skulle finnas).

Är det någon som noterat denne Sven Jonsson i Hala i något annan sammanhang, som kan ge vägledning till var hans anor kan finnas? Han bor som sagt med Anna Nilsdotter i Hala till ca 1782, därefter i Skärskild.

När det gäller Anna är ju Nils Asmundsson hennes far och han är 1726 gift med en Marin Olsdotter (TBKV nr 19 bild 2130), men jag tror inte det är Annas mor. Eftersom Anna gifter sig i januari 1740 är hon ju född senast 1718-19, förmodligen några år tidigare, och i mtl 1719 noteras att Nils q är död och året därpå är han åter gift, vilket möjligen är med Marin Olsdotter.

Då kommer nästa efterlysning: Har någon sett någon namngiven hustru till Nils Asmundsson i Hala före 1719, som ju har större chans att vara Annas mor?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18512) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 17 november 2019 kl. 10.18
Det är troligen Marin Olsdotter som är Nils Asmundssons döda hustru i mantalslängden 1719. Se diskussionen om Gertrud Jonsdotter på Valö (död 1719) och hennes släkt. (Gertrud är Marins mor.)

Har du nu säkra bevis på att Sven och Anna är föräldrar till Maria Svensdotter i Sör-Grind?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18513) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan Mattsson - Söndag den 17 november 2019 kl. 10.51
Tack för snabb lösning på den frågan! Jag brukar googla på namnen och hoppas att jag hamnar på någon intressant websida, men denna har jag missat.

100-procentigt säkra bevis vet jag inte, men tämligen goda. I mtl 1786-90 finns hos Jöns Hansson i Skibevall drängen Svennung och pigan Maria. De försvinner därifrån i mtl 1791 medan det hos Anders Olsson i Yllene sörgård dyker upp en son Svennung och sonhustru Anna. Svennungs morfar Hans Andersson är från Skibevall och det är ju inte osannolikt att Jöns Hansson är en morbror till Svennung. I TBKV nr 78 bild 2540 figurerar en Hans Svensson i Skärskild/Hala och han uppges ha föräldrarna Sven Jonsson och Anna Nilsdotter. Sedan namnges övriga syskon, där bland annat Börta Hansdotter uppges bo i Skibevall med Jöns Hansson tillsammans med den yngsta dottern Maria (som även Jöns undertecknar dokumentet för). Detta ärendet är ju från 1786, samtidigt som en piga Maria finns i Skibevall. Det KAN ju finnas två Maria i Skibevall samtidigt, men att Börtas yngsta syster är pigan är nog mer sannolikt.

Sedan gäller ju även att bevisa att Svennung och Anna i Yllene 1790 senare dyker upp i Sör Grind, och där blir det för tillfället mtl som utgör "bevisen", vilket inte gör det 100-procentigt.

Redan i mtl 1792 försvinner de från Yllene samtidigt som en Svennung Andersson dyker upp i Utgård, Kville sn. Denne Svennung finns kvar i Utgård till mtl 1799, då han, hustru och en piga Oliana bor där (+ en hop med barn). I mtl 1800 finns inte Svennung et al i Utgård, men väl en Svennung Andersson, hustru och piga Oliana i Sör Grind.

Det blir till att läsa domböcker för 1790-talet och se om man kan hitta Svennung i Utgård eller Grind med mer entydiga bevis på att han är samma man som 1790 bor i Yllene.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18514) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 17 november 2019 kl. 11.15
Svennung Andersson i Sör-Grind är son till Anders Olsson i Ulene, enligt Anders bouppteckning (Tanums m.fl. HR 28:633; app.arkivdigital.se/aid/v65846.b318.s633).

Och visst är Jöns Hansson i Skebevall morbror till Svennung - som jag skrev redan i maj i det senaste inlägget i diskussionen om Maria Svensdotter... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 17 november 2019 kl. 12.24.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18517) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 18 november 2019 kl. 12.26
Sven Olsson på Bottna Nordgård (som gick borgen för Sven Jonsson när han tog över rusthållet på Hala) bör ha varit gift tre gånger. Se diskussionen Asgud i Svenneby (1600-talet) och hans släkt. (Asgud i rubriken är förfader till Sven O:s första hustrus förste man. :-))

Den första hustrun var enkan Ragnila Jönsdotter från Svenneby Mellomgård (gifta omkring 1720). Den tredje var Börta Eriksdotter från Orreberg (gifta 1745).

Men det borde varit den andra (för mig okända) hustrun som Sven O. var gift med när han gick i borgen 1740. Det kanske var hon som var släkt med Sven J. En syster?
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)