Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Nordgård: Jöns Gunnarsson, död ca 1800 (anor m.m.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18533) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jens Sandahl - Måndag den 30 december 2019 kl. 12.43
Min ana Johanna Jönsdotter dog på Klädesholmen 1815, men var född i Kville vilket framgår av flyttattest. Där föddes även hennes bror Truls som hamnade som tiggare på Klädesholmen. Av flyttattesten framgår att Truls är från Nordgården i Kville och där har jag hittat både Johanna och Truls som barn till Jöns Gunnarsson.

Genom mantalslängderna har jag kommit fram till att Jöns Gunnarsson bör ha dött 1801. Hans hustru Kerstin (mor till Johanna?) lär ha dött 1793. Jöns far lär vara Gunnar Trulsson som nämns i mantalslängderna fram till 1730-talet.

Inte helt lätt att hitta i Kville för en nybörjare, så innan jag själv ger mig i kast med att försöka hitta ytterligare information undrar jag om någon har några pusselbitar att bidra med när det gäller upggifter om Jöns familj och bakgrund.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18536) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 03 januari 2020 kl. 21.09
Detta rör inte Kville Nordgård (som är en av jordeboksgårdarna i Kville 'kyrkby'), utan gården som bara heter Nordgård (utan 'förnamn') och ligger längst norrut på Homborön ("Hamburgön"). (Jag har därför ändrat gårdsnamnet i rubriken.)

Nordgård består av 2 1/2 tunna, varav 1 1/2 är skatte och 1 prästebol. ("Prästebolsjorden brukas över hela gården", enligt jordrannsakningen 1735, d.v.s. varje bonde brukar lika stora andel av prästebolsjorden som av skattejorden.)

I mantalslängden 1733 är Gunnar Trulssons hustru död, och bör då ha dött omkring 1732. Gunnar själv är kvar 1734. Sedan är det en lucka bland längderna 1735-1741. 1742 står Johannes Gudesson för Gunnars tidigare bruk.

Det finns dock jordeböcker i mantalslängdsluckan. 1732 har Gunnar 1/4 mtl av Nordgård (som totalt är på 1 mtl), vilket 1736 har halverats; den andra åttingen har övertagits av Johannes. 1738 är Gunnar borta, och Johannes har hela fjärdingen. (Jordeböckerna 1733-1735 och 1737 finns ännu inte på nätet.)

Var kom då Johannes Gudesson ifrån? Jo, av domboken vid höstetinget 1735 (§ 73, s. 418; app.arkivdigital.se/aid/v278379.b2110.s419) framgår att Gunnar Trulsson på Nordgård den 24/9 1735 lånat 30 daler silvermynt av Johannes Gudesson i Lille Jore och lämnat 1/8 Nordgård i pant på 16 år (se också diskussionen om Johannes Johannesson [död 1803] i Lille Jore.) Det var alltså därför som Johannes övertagit hälften av Gunnars fjärdingsbruk i jordeboken 1736.

Gunnar är alltså borta i jordeboken 1738 (kanske redan 1737, som alltså ännu inte finns på nätet), och bör då ha dött omkring 1736-1738. Johannes har då övertagit också den andra halvan av Gunnars bruk.

Var Gunnars barn finns efter hans död framgår ju inte av jordeboken. Mantalslängder finns inte förrän 1742, och då finns under Johannes en inhyses dräng Truls Gunnarsson med syster Marta.

Nästa bevarade mantalslängd är från 1748, och då kan vi se att Johannes är gift till Kalvskinn. I stället har Jöns Gunnarsson tagit över det bruket på Nordgård. Och där står också att Asmund Arngrimssons piga Kjerstin på Tollboden under Nordgård är gift med Jöns; de har alltså gift sig omkring 1747.

Går vi till jordeboken, så ser vi 1746 att Johannes visserligen står för bruket av 1/4, men att han bara äger hälften av det (egentligen är ju den jorden bara tillpantad, men det framgår inte av jordeboken). Den andra åttingen ägs av avlidne åbon Gunnars barn. 1747 finns ingen jordebok på nätet. Och 1748 har Jöns Gunnarsson tagit över bruket av 1/4, men äger bara en tredjedel av den jorden; resten ägs av hans syskon.

Det kan alltså inte vara någon tvekan om att Jöns Gunnarsson är son till Gunnar Trulsson.

Den 4/3 1782 säljer Jöns Gunnarsson och hans hustru Kjerstin Nilsdotter 1/4 Nordgård till sonen Ola (uppbudsprotokollet vid VT 1782 § 33, s. 1191; app.arkivdigital.se/aid/v278426.b6080.s1191).

Kjerstin är med i mantalslängden (hos sonen Ola) t.o.m. 1793; 1794 är hon borta, och har då som sagt dött omkring 1793. Jöns är med t.o.m. 1800; 1801 är han borta, och har då dött omkring 1800. Bouppteckning finns inte bevarad efter någon av dem.

Du säger inte vilka attester det är som du hänvisar till, men med hjälp av Tjörns Släktforskares register hittade jag dem. I Truls attest från 1785 (Stenkyrka HII:2; app.arkivdigital.se/aid/v205234.b2450) står som sagt att han är från Nordgård och född 1762, och då kan det inte finnas något alternativ. (Truls attest är ingen flyttattest, utan bara ett utdrag ur Kville födelsebok; han har alltså flyttat tidigare.) Men i Johannas attest 1778 (Stenkyrka HII:1; app.arkivdigital.se/aid/v205233b.b4690) står bara att hon är född i Kville socken, inte på vilken gård.

Jöns och Kjerstin har barn med namnen Truls och Johanna i mantalslängderna, men var (i vilken källa) har du sett att Johanna och Truls på Kläsholmen är syskon (vilket ju är en förutsättning för att hon också ska vara från Nordgård)?

Och var har du sett att Jöns hustru heter Kjerstin; är det i någon av de källor som jag nämner eller nämns hon också någon annanstans?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18542) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jens Sandahl - Måndag den 06 januari 2020 kl. 11.17
Hej Jörgen!

Jättetack för uppgifterna som jag så klart ska fördjupa mig i mer!

Uppgifterna om att Jöns hustru / Olofs mor heter Kerstin är från mantalslängderna, exempelvis här:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0005802_00367#?c=&m=&s=&cv=366&xywh=17%2C336%2C2246%2C1208

Uppgifterna om att Truls Jönsson och Johanna Jönsdotter är syskon fick jag av Stig Rutgersson i den här 20 år gamla tråden på Anbytarforum där vi hade uppe syskonen till diskussion Jörgen:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=2415.0

Där skriver Stig - dessvärre utan att ha specifik primärkälla - att de är syskon och att även systern Kerstin bor på Klädesholmen:

"Ang Johanna Jönsdr.
Broder Truls f 12/8 1762. Från(N)orgård i Kville s:n.
Flyttade till Klädesholmen 1785. Vigd (1) där 1785
med Malin Persdr.
Syster Kerstin n 1786 på Klädesholmen.
Källor: Flyttningslängd och mantalslängd.
Hälsningar
Stig Rutgersson"

Edit/uppdatering:

I 1785-års mantalslängd står "svågern Trulls" och i 1786-års mtl står "svägerskan Kjerstin" hos Olof Andersson (Johanna Jönsdotters make) på Klädesholmen.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 januari 2020 kl. 12.22.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 januari 2020 kl. 19.50.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18543) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 06 januari 2020 kl. 14.52
Där fanns ju mer upplysningar om Johanna...

En titt i Stenkyrkas födelsebok (C:1) visar att en Truls Jönsson på Kläsholmen var fadder till Johannas son Anders (född den 18/6 1787, s. 109).

(Jag kan tillägga att dottern Christina är född den 22/1 1794, inte den 6/2 som det står i ditt gamla AF-inlägg. Den Christina som föds sistnämnda datum har andra föräldrar. Men det har du kanske hunnit att upptäcka vid det här laget... :-))

Och vid Truls Jönssons och Malin Persdotters barns dop hittar vi följande faddrar:

· Ingeborg (född den 28/11 1785, s. 86; fadder: Ola Andersson på Kläsholmen).

· Petter (född den 14/12 1787, s. 117; fadder: Johanna Jönsdotter på Kläsholmen).

Detta minskar i vart fall inte sannolikheten för att Johanna och Truls är syskon... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 januari 2020 kl. 14.53.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18544) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 06 januari 2020 kl. 15.12
Jag missade ditt tillägg...

Vilket år är svägerskan Kjerstin med i mantalslängden? Det är bara Truls som är där 1785.

Jag hittar henne inte i flyttattestregistret, men hon kan väl ha flyttat och fått den gamla attesten med sig igen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18545) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 06 januari 2020 kl. 15.28
Jag kan svara själv... :-)

Svägerskan Kjerstin är med 1786. Och Ola Jönsson på Nordgård har systern Kjerstin i mantalslängden 1785, men hon är borta 1786.

1787 är svägerskan borta på Kläsholmen, men systern är tillbaka på Nordgård.

Detta passar ju bra.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 januari 2020 kl. 15.33.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18550) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jens Sandahl - Måndag den 06 januari 2020 kl. 20.00
Slarvigt av mig att få fel årtal på mantalslängden där, trots att jag tyckte att jag trippelkollade... :)
Ändrat i det tidigare inlägget nu.

Ja, det känns ju inte helt osannolikt att jag har mina rötter i Nordgård!
Stort tack igen Jörgen! Har du någon känsla kring möjligheterna att komma vidare bakåt på de nämnda personerna? Det är ju alltid en rätt så lång startsträcka att sätta sig in i ett nytt geografiskt område där man saknar lokalkunskap. Men en och annan sen kväll är man ju villig att offra... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18554) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 07 januari 2020 kl. 01.27
Jo, nog går det att komma längre bak än till Gunnar Trulsson.

För den svenska tiden finns det mantalslängder fr.o.m. 1669. Man ska heller inte glömma jordeböckerna, men det är först fr.o.m. 1697 som de är pålitliga när det gäller böndernas namn, d.v.s. uppdateras årligen.

Och tidigare finns det också norska länsräkenskaper.

Dessutom har vi självklart den stora guldgruvan: Domböckerna.

Vid en snabbtitt i mantalslängderna ser det ut som att Gunnars föräldrar är Truls Taraldsson och hans hustru Ingeborg. Men det är som sagt en snabbtitt - utan garantier... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 07 januari 2020 kl. 01.28.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18655) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 11 februari 2020 kl. 23.20
Gunnar Trulsson var född omkring 1670, och hans bror Jöns omkring 1663. De är 30 resp. 37 år enligt enrolleringsrullan år 1700 (landskontoret GId:1, s. 58 hp/244 mp; app.arkivdigital.se/aid/v96.b125.s245).

Bröderna löste ut systern Helgas del i Nordgård den 2/2 1702. Avtalet innbär att hon "skall besittia een plaß kallas Tolbon som under gården är belägen emoot des parts afstående i siälfwa gården". (Vintertinget 1702 § 15, Göta hovrätt EVIIaaba:70; app.arkivdigital.se/aid/v307662.b340). Helga finns med på Tollboden i mantalslängden 1700-1704. 1705 är hon "gift hädan".

Under samma punkt i domboken framgår också hur en lång rad andra "wederbörandhe odellßmän" sålt sina andelar i Nordgård till Gunnar och Jöns.

Gunnar var gift två gånger. Han är ogift i mantalslängden 1701, och har hustru 1703 (1702 saknas längd). Hustrun dör omkring 1717 (hon är död enligt mantalslängden 1718). 1719 är Gunnar fortfarande enkling, men 1720 har han hustru igen. Den andra hustrun dör omkring 1732 (hon är död enligt mantalslängden 1733). Dessvärre vet jag inte vad någon av hustrurna heter, men deras namn kan förhoppningsvis gömma sig någonstans i domböckerna.

Dottern Marit är med i mantalslängden redan 1726, och modern måste då vara Gunnars första hustru. Däremot går det inte att säga säkert vem som är sönernas mor. Sonen Truls står för hushållet när han och Marit är inhysta under Johannes Gudesson i mantalslängden 1742, och bör då rimligen vara myndig, alltså född senast 1720. Och Jöns dyker upp i längderna först 1748 (men det är stora luckor, så han kan ju ha varit med i nu försvunna mantalslängder).

Gunnar dör omkring 1738. Han är som sagt borta i jordeboken det året. Och han är död enligt samma års taxeringslängd för bevillningsavgiften, daterad den 28/10 (länsräkenskapernas verifikationer, f. 1869r; app.arkivdigital.se/aid/v915313.b2520.s1869).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18665) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jens Sandahl - Söndag den 23 februari 2020 kl. 17.01
Hej Jörgen!
Stort tack för nya intressanta inlägg! Jag gjorde ett försök att ta mig an mantalslängderna från 1600-talet och började kika på de norska länsräkenskaperna. Inser dock att jag har mycket svårare att läsa 1600-talstext än 1700-tals dito. Även när det är välskriven 1600-talsskrift har jag svårt att läsa dem, så det var vara ett långsiktigt projekt att ta sig an det materialet!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18666) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 29 februari 2020 kl. 19.17
De "vederbörande odelsmän" som, enligt VT 1702 (se mitt förra inlägg), säljer sina andelar i Nordgård till Jöns och Gunnar Trulssöner är följande:

1 sätting och 1/3 skrull:
Tarald Eriksson i Tegneby
Börta Eriksdotter i Rörvik
Ingrid Eriksdotter på Gåsö

En systerlott efter deras mor, 1/2 sätting och 1/6 skrull:
Ola Gunnarsson
hans systrar Tora och Sissela Gunnarsdöttrars barn

En systerlott, 1/2 sätting och 1/6 skrull:
Anders Sörensson på sin hustru Börta Jonsdotters vägnar

En systerlott efter deras mor:
Tarald Asmundsson
hans syster Börta Asmundsdotter

Deras eget arv efter fadern, 1 sätting och 1/3 skrull:
Jöns och Gunnar Trulssöner

Här finns alltså två broderlotter och tre systerlotter.

De som har den första broderlotten - Tarald Eriksson i Tegneby (Tanums s:n) och hans systrar - omnämns också i diskussionen Maja Carolina Nilsdotter, född 1833, och hennes förfäder i Rörvik. De är där barn till Erik Taraldsson, som då måste vara från Nordgård och bror till Jöns och Gunnars far Truls Taraldsson.

De tre systerlotterna som Jöns och Gunnar köpt lär då vara deras fastrars andelar.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 29 februari 2020 kl. 19.22.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18668) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta d'Aubigné - Söndag den 01 mars 2020 kl. 08.01
Kanske inte tänkt klart.. men borde inte dess mål ha samband med ovanstående??

Ting den 21 januari 1696. No 13. Per Andersson i Mällerödh då des egna så och medarfwingars wägnar efter swärfadern sahl. Oluf Gunnarsson i Ödegården hade instämbdt Asmund i Öens efterlefwerska Anna Taraldsdotter benembd, så och hennes barn aflade med sahl. Asmund i Öhn för 10 rdr skulld, som sahl. Asmund lånt af Oluf på Ödegården uti förra giften för 36 åhr sedan; Änkian med hennes barn mötte, som bekiände och tillstodh skullden, och att hon all den tijdh som hennes sahl. man lefde, och inn till hon nu för 5 åhr sedan öfwergaf bruket,...Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Göteborg och Bohus län (O) EVIIAAAH:32 (1695-1698) Bild 133 (AID: v49307.b133,

Ting den 21 januari 1696. No 15.Taralld Assmundsson i Öen med dess svågrar Hans Mattsson i Hee å sine barns wägnar, som han aflladt med aflijdne hustru sahl Kirstin Asmundsdotter, så ock Kiähl Knutsson i Torp på sin hustru Marij Asmundsdotters wägnar, så ock samteliga å deras systrars Gunnur och Börta Asmundsdöttrars, jämbwäll å deras aflijdne systers Börtta Assmundsdotter i Ytterby wägnar, bekände att såsom dhe ingendehra ähre mäktige att hwar andra uthlöösa, förden skulld sålldt och afhändt dheras ägande fäderne jord en fierding eller en hallf tunna skylld uhti Öen i Qville sockn belägin till Pehr Andersson i Mellerödh...Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Göteborg och Bohus län (O) EVIIAAAH:32 (1695-1698) Bild 133 (AID: v49307.b133,
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18669) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 01 mars 2020 kl. 09.56
I målet från 1702 står ju inte var säljarna bor, utom Eriksbarnen, men namnen stämmer i vart fall med målen från 1696.

Så många Tarald Asmundsson kan det ju inte finnas. Dessutom har han alltså en mor Taraldsdotter och en syster Börta, så det ser ut att vara rätt släkt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18670) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 01 mars 2020 kl. 18.12
Det Ön som nämns här måste vara Svennungsön. Där finns det en Asmund som är "under barnen" i mantalslängden 1688, och på nästa rad kommer Tarald.

I mantalslängden 1674 står fullständigt namn, och då heter han Andersson. Och redan då är han "utgammal", d.v.s. över 63 år.

Asmund var alltså gift två gånger; han lånade ju pengarna under det förra giftet. Eftersom det bara är sonen Tarald och den ena dottern Börta som säljer jorden i Nordgård (som de alltså ärvt efter modern Anna Taraldsdotter), så måste de andra döttrarna - Kjerstin, Marin, Gunnur samt den avlidna Börta i Ytterby - vara den första hustruns barn. Och man kan väl misstänka att hon hette Börta, eftersom Asmund har en dotter med det namnet också i andra giftet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19569) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta d'Aubigné - Torsdag den 29 juli 2021 kl. 08.19
Hittat detta, tänker hustru till Gunnar Trulsson, bl a.

Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) AIa:16 (1715-1724) Bild 3910 / sid 779 (AID: v278369.b3910.s779. No 51. Dragounen Oluf Winberg klagade inför tingsrätten öfwer Gunnar Trulsson i Norgård och des swägerska Sidsela Danielsdotter för det de icke willia förunna honom som nu bebor deras odell uti Allestorp till 1/4dell uti wärde..honom owetande försålt deras jord till Tålle Johansson i Bastekiärr..Gunnar o hans svägerska Sidsela sålt till Tålle och Gunnars hustru o Sidsela kan få sitt tillhålld där om ..pantsatt gården o när barnen blir stora kunna köpa tillbaks.

Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) AIa:21 (1730) Bild 2050 / sid 403 (AID: v278374.b2050.s403, No 45.
Lars Olufsson på Lilla Wremb Qwille sokn upwiste en panteförskrifning dat 15 nowemb 1724 utgifwen af Gunnar Olufsson i Nohlgl.. därutinnan bemte Gunnar tillstår sig hafwa af Lars uti försträckning bekommit i sin nöd och twång 12 rdr courant, samt des utan warit skyldig till samma Lars 1 dlr 24 ./. smt tillsammans 13 rdr courant 31: smt hwarföre Gunnar med dess hustru Dordi Danielsdotters goda ja och samtycke bemte åhr 1724 till honom Lars pantsatt på 16 åhrs pantedag, des ägande odals jord af 1/4ding uti Allestorp Hogen benämnd ....

Gunnar Olufsson ska egentligen vara Gunnar Trulsson?

Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) AIa:32 (1741) Bild 1750 / sid 345 (AID: v278385.b1750.s345. No 28.
Gunnar Larsson i Åbrott som för detta bott i 16 år i Allestorp hade instämt Truls Olsson Ödsmål förmynd för afl Daniel Danielssons dottersöner Truls o Jöns Gunnarssöner Lars Olsson, Gunnars fader brukat Allstorp och därefter Gunnar i 16 år. huseröta,Truls Olsson syskonebarn till myndlingarna.

I mitt letande efter hur Truls Olsson i Ödsmål är syskonebarn med Olof Rasmusson i Sandbäck hittade jag dessa mål, där Truls är syskonebarn även till Truls och Jöns Gunnarssöner.. Fortfarande förstår jag inte hur Olof Rasmusson och Truls Olsson är släkt, fullständigt vacuum!!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19570) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 29 juli 2021 kl. 16.30
Ola Rasmusson och hans bror Jacob köpte 1723 1 1/2 sätting i Tungene av sina syskonbarn (alltså kusiner) Truls Olsson i Ödsmål och hans syster Kjerstin Olsdotter (gift med Hans Olsson) i Brasteby. Rasmussönerna fick också resten av fädernegården Tungene till skänks av sina syskon. (ST 1726 § 32, s. 444; app.arkivdigital.se/aid/v278372.b1740.s445.)

Och när deras far Rasmus Jonsson köpte ut sina syskonbarn ur Tungene, så står det att Rasmus är "äldste brodersonen" och själv äger 1 1/2 sätting (HT 1695 § 23, hovrätten EVIIaaah:32; app.arkivdigital.se/aid/v49307.b62). Rasmuses andel i Tungene var alltså lika stor som Truls och Kjerstin Olsbarns andel. Den rimliga slutsatsen bör då vara att de sistnämndas far är bror till Rasmus och följaktligen heter Ola Jonsson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19571) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta d'Aubigné - Torsdag den 29 juli 2021 kl. 16.35
Ja så kan det vara!! Fullständigt glömt att kolla andelarna.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)