|
Av Stig Niklasson - Måndag den 03 februari 2020 kl. 14.40
|
Hej,jag har anfäder som bott på Dyngö o nu undrar jag när mantal blev fastighetsbeteckningar o om man idag kan se var dessa fastigheter finns.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 03 februari 2020 kl. 16.11
|
Mantal är ingen fastighetsbeteckning; det är ett mått på gårdens storlek, som infördes i Båhuslän genom den svenska erövringen 1658. Du kan läsa mer om mantal under rubriken Gårdarnas storlek på sidan Jordnatur och gårdsstorlek i Båhus Arkivguide. Fastighetsbeteckningarna är de nummer som finns i fastighetsregistret i dag. 1:1 motsvarar där den gamla stamfastigheten. Och 1:2, 1:3 o.s.v. är avstyckningar därifrån. För att se var dina förfäders fastighet finns i dag, så får du bedriva 'släktforskning' på själva fastigheten, d.v.s. följa generationerna fram i tiden tills de moderna fastighetsbeteckningarna införs, och sedan se på Lantmäteriets karta var fastigheten med det numret finns i dag. Handlingar som du kan använda då är bl.a.: Lagfartsböckerna, som lades upp 1875 när det moderna lagfartssystemet ersatte den gamla bördsrätten: · Kville härad, del I, blad 44-48. · Kville härad, del IV, blad 57-61. Lantmäteriets alfabetiska register, där man kan se om och när några avstyckningar har gjorts och vilka nummer de i så fall har fått: · Dyngö, 4 sidor. Lantmäteriets nutida karta, med de aktuella fastigheterna med nummer och gränser: · Dyngö. (Välj "med gränser" i rullisten uppe till höger. Topografisk = vanlig karta. Ortofoto = flygbild. Du kan zooma in och ut med plus- och minusknapparna upp till vänster.) Om dina förfäder levde på Dyngö före 1875, så får du följa dem i uppbudsprotollen (länk till mer information i Arkivguiden) och mantalslängderna. Vad hette dina förfäder på Dyngö, och när bodde de där?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 03 februari 2020 kl. 22.29
|
"Mantal är ett svenskt mått på gårdens storlek. Det är dock inget ytmått." Hittade formuleringen här: http://bahus.arkivguiden.net/ba04/ba04014.shtml Kanske leker med ord men om man. Läste mig till på annat håll att mantal är/var en kameral skatteenhet. Se länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Mantal Mått på gårdens storlek. Se länk om ytmått: https://sv.wikipedia.org/wiki/Areaenhet
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 03 februari 2020 kl. 23.14
|
Vi kanske ska citera hela det första stycket på sidan i Båhus Arkivguide, inte bara inledningen: "Mantal är ett svenskt mått på gårdens storlek. Det är dock inget ytmått. En gård på ett mantal var ursprungligen en gård som kunde försörja en bonde med familj och tjänstefolk. Vid mantalssättningen av gårdarna togs inte bara hänsyn till jordbrukets avkastning, utan även fiske och annat togs med i beräkningen." Och några stycken längre ned står detta: "Genom att en gårds en gång fastställda mantal oftast låg fast även om gårdens avkastning ökade genom nyodling och/eller förbättrade jordbruksmetoder, så kom med tiden även en gård på mindre än ett mantal att kunna försörja en familj. Ordet mantal förlorade därigenom sin ursprungliga betydelse, och blev enbart ett mått på gårdens storlek, vilket låg till grund för skatter, arvskiften och köp, gårdens andel i allmänningar m.m." Mantalet användes alltså bland annat - men inte bara - vid skattläggningen av gårdarna. (På sidan om mantal i Wikipedia blandar den anonyme skrivaren in saker som inte har med mantalssättningen av gårdar att göra - och därför inte ska upprepas här... )
|
|
|
Av Stig Niklasson - Torsdag den 06 februari 2020 kl. 10.52
|
Stort tack för era svar,nu har jag lite att gå på,jag är ännu inte så driven släktforskare hoppas på att bli bättre! Lite roligt att du Jörgen svarade,har hittat det du skrev 2016 om Nils Holmberg lotsålderman Dyngö ,vilken är min mormors morfar o honom som jag försöker få reda på var på Dyngö dom o deras efterkommande bodde.
|
|
|
Av Thomas Christianson - Torsdag den 06 februari 2020 kl. 11.27
|
Har varit i kontakt med 2 släktforskande ättlingar till Nils Holmberg, båda boendes utomlands.
|
|
|
Av Stig Niklasson - Torsdag den 06 februari 2020 kl. 18.18
|
Thomas,har du själv uppgifter om Nils Holmberg?Vem är dessa som forskat om honom?Går det att ev få kontakt?
|
|
|
Av Thomas Christianson - Torsdag den 06 februari 2020 kl. 19.12
|
Har deras mejladresser men vill inte lägga ut dem här.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 06 februari 2020 kl. 19.38
|
Det har bott Holmbergar på Dyngö ända tills för några år sedan. Här är en karta över Dyngö år 1829. Som synes är husen samlade i två grupper: På det egentliga Dyngö vid hamnen och på Holmen i norr. Det lär väl vara på det förstnämnda stället som Nils Holmberg bodde - men för att vara säker får man som sagt följa fastigheterna från generation till generation.
|
|
|
|
|
|