|
Av Maja Viita - Lördag den 05 december 2020 kl. 21.11
|
Hei Jag har försökt att hitta en gemensam nämnare mellan Karolina Vilhelmina Olaussen (f. Johannesdotter) och Benjamin Johannesson (1832-1910) båda från Kville. På vilket sätt är de besläktade med varandra? Mvh Maja Viita
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 05 december 2020 kl. 21.43
|
Jag förmodar att du menar den Karolina Vilhelmina Johannesdotter (f. 18/3 1839, d. 7/3 1925) som var gift med skepparen Carl August Olausson (f. 30/9 1840, d. 13/12 1901) på Nordgård i Kville. Och jag förmodar också att du menar den Benjamin som far till Johan Benjaminsson/Bengtsson från Södra Ödsmål. Är det dessa två du menar? De är i vart fall inte syskon. Benjamins enda syster (i vart fall den enda som lever vid faderns bouppteckning 1858) heter Ottilia Beata. Varför misstänker du att de är släkt?
|
|
|
Av Maja Viita - Söndag den 06 december 2020 kl. 10.14
|
Tack för svar Jag har gjort 2 stk. dna-tester (23andme och My Heritage), som först och främst styrker mina Bohusländska rötter. Släkten i Bohuslän totalt okänd för mig. Via en släktning i USA, i My Heritage-sida, leder spåren dels till Kville och till Hjärtum. Den personenes släkting; Edith Carola Thoren (15/12 1895-14/09 1991) emigrerade till USA (okänt år). Jag delar 3,4% (243,1‎ cM) med den amerikanska slätningen. Bland annat finns följande personer i USA-släktingens släkträd: Edith Carola Thorens mor Emilie Olausson Korlén Torinsson (31/3 1865 - 17/12 1901) från Kville och hennes make Karl Fredrik Torinsson (18/11 1870-02/09 1948) från Hjärtum. Emilias mor Karolina Vilhelmina Johannesdotter (f. 18/3 1839, d. 7/3 1925) i Kville och hennes make Carl August Olaussen (1840-1901). Föräldrar till Carl Fredrik Torinsson: Torin Andersson (1840-?) och Johanna B. Jonasdotter (1836-1913). I dna-sidan 23andme, kom jag i kontakt med en släkting, som också har rötter i Kville. Personen har följt sin modes slätträd till Kville. Vi har gjord den bedömningen att vår gemensam släkting bör vara Benjaminsson/Bengtsson, som du nämner och Olaussen/Johannesdotter. Vi kanske är på helt på fel spår? Emilia och Karl Fredrik fick 4 gemensamma barn. Karl Fredrig var gift 3 gånger, men barnen födda efter 1901 är inaktuella. Vad finns det för möjligheter att undersöka släktförhållanden till nutid? Med vänliga hälsningar Maja Viita
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 06 december 2020 kl. 15.07
|
Den finns ett samband mellan Karolina Vilhelmina Johannesdotter och Benjamins hustru Emma Charlotta Samuelsdotter (1847-1927). Karolinas fm mm m och Emmas mm fm m är samma person: Anna Olsdotter, sondotter till nämndemannen Gunnar Larsson från Ytterby i Svenneby socken och syster till den senare nämndemannen Hans Olsson. Anna bodde som gift på Nedre Sandbäck i Svenneby socken. I sitt första gifte med Halvord Persson hade hon dottern Ingeborg Halvordssotter, som är Karolinas fm mm. Och i sitt andra gifte med Gulbrand Andersson hade hon dottern Kjerstin Gulbrandsdotter, som är Emmas mm fm. Men jag vet inte hur mycket utslag ett så avlägset släktskap ger på ett DNA-test. Karolinas föräldrar var Johannes Jonsson och Johanna Jonsdotter från Lössgård i Kville. Johannes morssida har jag hyfsad koll på, men på hans farssida är det bara ett par generationer. På Johannas sida är det tomt än så länge, men det ska väl gå att fylla på där också - förhoppningsvis... Det kan alltså tänkas att det finns kopplingar till Benjamin själv också, och närmare i tiden. (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 december 2020 kl. 18.20.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 06 december 2020 kl. 23.51
|
Jag kan tillägga att Karolina Vilhelmina är faster till Oskar Julius Johansson (1851-1936), vars far Johan Petter Johannesson (1817-1852) alltså var hennes bror. (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 december 2020 kl. 23.52.)
|
|
|
Av Ingemar Johansson - Måndag den 07 december 2020 kl. 21.18
|
Hej Maja! Tycker nog att du är på rätt spår. DNA tyder på att du och din MyHeritage träff är sysslingar, och om din träff är barn till Edith, så är hon 3 generationer tillbaka i tiden på din sida, eventuellt kan det även vara 4 generationer. Antalet segment brukar vara 10-15, hur många är det i erat fall. Stämmer det med din ålder? Hur är det med din träff på 23andMe, jag antar att den är mindre. Hur mycket totalt cM har du där och hur många segment? Jag har själv träffar i Kville på 30-35 cM där gemensam ana var 7 generationer tillbaka i tiden. Med lite släktforskning kan du säkert hitta kandidater som du kan DNA testa och utesluta eller bekräfta vilken linje som leder till dig. Enligt församlingsboken i Hjärtum lämnade Edit församlingen för att resa till Amerika 1913-08-16 se Hjärtum AIIa:5 (1910-1917) Sida: 248
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 07 december 2020 kl. 23.50
|
Maja, du skriver att din släkt i Båhuslän är totalt okänd för dig. Men hur ser Kville-anorna ut för din andra DNA-träff (från 23andMe)? Det är lite enklare att hitta kopplingen mellan dina båda träffar om man vet vad man ska jämföra med... (Ändrat av kontoinnehavaren den 08 december 2020 kl. 00.55.)
|
|
|
Av Maja Viita - Tisdag den 08 december 2020 kl. 16.01
|
Hej! Hjärtlig tack för svaren. Min andra träff via 23andme var den "gemensamma nämnaren" Anna Olsdotter och Emilie Olausson Korlén Torinsson via via My Heritage. Mvh MJ Viita
|
|
|
|
|