Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Beata född 1861-05-25 i Kville, ev. arvtagare
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19522) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Karin Jorthé - Torsdag den 17 juni 2021 kl. 12.18
Hej!

Jag har följt min släkting Paulus Jöransson född 1833 i Kville och hans familj till Norge. Det första barnet är en dotter Beata. Hon föds den 25/5 1861 i Kville. Då är hennes mor Johanna Elisabeth Olsdotter/Olofsdotter f 1838 i Bärfendal ogift och står som inhysedotter i Kasen. Det finns inga uppgifter om vem fadern är i samband med födelsen. Johanna Elisabeth och Paulus gifter sig ett år senare och Beata står därefter som hans dotter och har även efternamnet Göransson. När hon dör 1948, begravs hon tillsammans med Paulus i Bamble, Telemark, Norge.

Saken är den att det i folketelling 1900 uppges att Beata lever av eget kapital (https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037524005658) och i folketelling 1910 står det att hon lever av sina medel och är rentenist (https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036519005350) , dvs en person som har en livsbärande intäkt från räntor på sina ekonomiska placeringar och/eller arv, mao en person som lever av en livränta. Saken är också den att i 1910 års folketelling uppges hon heta Thommassen i efternamn. Detta är enda gången detta namn förekommer. Hon verkar inte har varit gift och därmed inte heller änka. Vilket får mig att undra om hon någon gång mellan 1891 (då hon är tjänsteflicka av art) och 1900 har ärvt sin biologiska far Thomas/Thomasson (eftersom biologisk far inte uppgetts någonstans vad jag kunnat hitta.

Är det någon som har någon form av kännedom om hur jag kan gå tillväga för att få klarhet i detta? Eller om någon känner till en Thomas/Thomasson som dött och lämnat ett arv till en dotter Beata i Norge?

Jag har letat i Kvilletrakten, men inte hittat någon lämplig kandidat där än.

Tacksam för hjälp.
Mvh Karin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19523) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 17 juni 2021 kl. 19.08
Den rimliga slutsatsen är naturligtvis den som du har dragit, att om Beata inte varit gift, så har hon fått både namnet Tomasson och pengarna efter fadern. Men att hitta denne Tomas/Tomasson är inte lika lätt...

Beatas morfar, avskedade soldaten Olle Nilsson Kall, brukar 1/4 mtl Kasen vid Store Vrems säteri. I mantalslängden 1862 (daterad den 28/11 1861) är familjen struken på Kasen och i stället inskriven på Nordängen under Ulene Norgård, som ligger på 'andra sidan' Vrem från Kasen räknat. Efter att de lämnat bruket fick de väl bo kvar på Kasen tills de flyttade vidare, och räknades då som inhyses där (eftersom Johanna står som inhysesdotter i Beatas födelsenotis, d.v.s. dotter till en inhyses).

Kasen ägs av Store Vrems ägare, löjtnant Neiglick - som dock inte heter Tomas... :-) S. Neiglick står det bara i mantalslängden, men det kan väl knappast vara någon annan än den Sixten Oskar Neiglick som samtidigt var löjtnant vid Sotenäs kompani. Mantalslängdens födelseår stämmer också med rullans ålder.

Om Beata kunde leva på pengarna från fadern, så kan det ju inte ha varit en liten summa. Kanske var Tomas/Tomasson någon i kretsen kring Neiglick? Där lär i vart fall ha funnits pengar... :-)

Och det är ju inte säkert att Beata ärvde pengarna, så att det går att hitta detta i en bouppteckning. Kanske betalade fadern för att undvika en "skandal"? I så fall lär inte Beata ha kommit åt pengarna förrän hon blev myndig. Och om det var en sådan överenskommelse mellan Johanna (eller kanske snarare hennes far) och Beatas far, så går det naturligtvis inte heller att hitta någon underhållstvist i domboken (Utomäktenskapliga barn i Kville härad).

Oavsett vem Tomas/Tomasson var, så behöver han ju inte ha varit skriven i Kville eller ens i närheten, varken runt 1860 eller när han dog.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 17 juni 2021 kl. 19.14.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19525) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Karin Jorthé - Söndag den 27 juni 2021 kl. 17.28
Hej Jörgen!

Stort tack för ditt svar! Skönt att du drar samma slutsats som jag gällande Beatas efternamn och vad gäller att pengarna inte tycks ha kommit henne tillhanda förrän hon myndig stämmer också väl. Så långt tänkte jag inte ens som att det kunde vara kopplat till löjtnant Neiglick, mycket spännande spår. Som du säger så låter det ju som att summan var av större art eftersom Beata tycks ha kunnat gå i pension vid ålder 30 :).

Om utbetalning skedde till följd av att Tomas/Tomasson dog - kan det då vara synligt i en bouppteckning på annat vis än som som faderskap? T.ex som en skuld till exempelvis Johannas far, man eller liknande?

Nu till en helt annan fråga, fast rörande samma släkt:)och min 4:e gammelmorförälder. Jag som så många andra fick via en släktforskning som hade gjorts att hon skulle heta Christina Andreasdotter, vara född 1812 och död 1866 i Kville. Du hittade istället att hon flyttade till Norge, vilket stämmer, och jag har letat vidare på detta spår. Hon flyttade till Norge och gifte om sig där den 21 juni 1866 i Sem, Volden, Vestfold. Mannen hon gifte sig med Hette Hans Eriksson, en änkling från Kville född 1814 och de lämnade Kville tillsammans och flyttade till Norge. Officiellt emigrerade de 1866, men jag har hittat att de redan innan hade bott i Oseberg Store hos Hans son. Vidare så står hon i så gott som all dokumentation som Christiana, inte Christina. Hon dör den 1 mars 1885 i Tverved, Volden, Slagen, Sem, Vestfold. Det känns helt fantastiskt att ha hittat all denna information och kunna följa henne i ytterligare 20 år!

Jag har nu försökt följa henne bakåt i tid för att, om möjligt, hitta hennes föräldrar och var hon kom ifrån. Jag har läst alla bouppteckningar efter någon med förnamn Andreas, men hittar ingen med dotter Christiana (eller Christina) i lämplig ålder, jag har också försökt följa henne bakåt i mantalslängder, från 1833-1834, då jag är övertygad om att det är hon som befinner sig i Änghagen u Fossane i Kville som piga hos torparen Olof Nilsson och hans fru. I posten nedanför på samma sida står Hagen under Fossane och där finns hennes blivande make Sven Andersson och hans far (Norrvikens Häradsskrivare (O) Fla:42 (1831-1836) Bild 190 (aid: v65498.b 190, NAD:SE/GLA/11191). Hon försvinner som piga samtidigt som Sven står med hustru, så detta känns tryggt. Men jag har inte lyckats lokalisera henne innan hon kommer till Olof som piga. Jag har läst igenom mantalslängderna och följt olika spår, men problemet är just att man inte vet vilken kandidat som tar vägen var. Det fanns flera Christina/Christiana födda 1812 och ingen av dem leder till en pappa Andreas. Har du några goda råd på hur jag kan gå vidare?

Tack, Karin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19528) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Söndag den 27 juni 2021 kl. 19.13
Två inlägg (den 27/6 kl. 18.37 och 19.02), som var svar på frågan om Christiana Andreasdotters föräldrar, har flyttats till Carl August Svensson Broberg (1835-1920), båtsman, där samma personer redan diskuteras.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)