|
Av Karin Jorthé - Fredag den 02 juli 2021 kl. 13.40
|
Hej! När jag följer min släktingar i Svarteborg stöter jag på Johannes Hansson född 1729, son till Hans Hansson och Anna Maria Gottfriedsdotter, i Svarteborg. Alla uppgifter jag hittat från andra släktforskare/släktträd står Johannes som soldat Lydig och gift med Ingebor Hansdotter född 1740. När jag börjar leta runt och följa dem så blir jag konfunderad. Dels är Johannes Lydig enligt soldatregistret född 1749 och dels antas han som soldat i generelmönsterulla 1771 och får avsked och blir gratialist 1799. Han och Ingebor gifter sig 1767 och får 6 barn. De bor i Svarteborg socken. Efter Ingebors död 1802 i Gullskår u Folkesberg bor Johannes (som nu oftast står som Johan) kvar i Gullskår med dottern Cherstin. Här ändras nu hans födelseår till 1756, ingen dag eller månad anges och så förblir det livet ut för honom. I AID Svarteborg AI:5 sid 23 har fästmön Sara Larsdotter och hennes dotter Maria kommit till Gullskår, Sara och Johannes gifter sig 1815. Inledningsvis saknas födelseuppgift helt på Sara, längre fram anges 1775 som födelseår samt att hon skall vara född i Svarteborg (vilket jag inte kunnat hitta). Johan/Johannes Lydig dör 23 juni 1841 i Hålkekärr, Svarteborg av ålderdom. Sara dör 16 okt 1846, då står det att hon har avlidit i Kville, men att hon är skriven i Svarteborgs och Tose socknar (AID Svarteborg C:4, sid 173). Här finns lite kvar att reda ut, men jag misstänker att gällande Johannes har det blivit en sammanblandning mellan Johannes Hansson f 1729 och Johannes (eller Johan som han döptes till) Hansson född 1749. Anledning till att jag tror att dessa båda blandats ihop är att båda är från Svarteborg i Svarteborg. Därtill är de (troligen) släkt: Johannes 1749 är barnbarn till Clafve Hansson och Clafves bror Hans Hansson (Hans Eskilssons och Astri Jöransdotters barn)är far till Johannes född 1729. Anledningen till att jag inte tror att Johannes född 1729 är Johannes Lydig är dels för att jag misstänker att det är ovanligt att någon antas som Dragon vid ålder 42 och stannar kvar till ålder 70 (och därefter lever till 1841 ). Därtill stämmer det inte heller med Generalmönsterullans uppgifter. Vad gäller giftermålet med Ingebor 1767, så förstår jag att man här tänker att Johannes född 1729 kanske vore den "troligare" kandidaten än en 18-åring, men dels har jag sett att det inte var ovanligt att kvinnan var äldre än mannen och dels även sett vigslar med 18-åriga brudgummar tidigare. I bouppteckning 1795 efter en Olof Hansson uppges Johannes Lydig vara Olofs bror (Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt (O) FIIa:9 (1794-1798) Bild 360 / sid 715 (AID: v65916.b360.s715, NAD: SE/GLA/11098). Johannes 1729 har ingen bror som heter Olof, men det har däremot Clafves barnbarn Johan/Johannes född 1749, hans bror Olof ska i så fall vara är född 1751. Tyvärr har jag inte lyckats hitta Olofs död i dödboken, så jag har inte kunnat verifiera hans ålder. Johannes Lydig står som fadder när Olofs dotter Kiertin föds 1792. Olof Hansson bor också i Svarteborg, Svarteborg och var gift med Karin Pärsdotter som nämns i bouppteckningen 1795. Nu till mina frågor: Är det någon som har ytterligare information som skulle kunna stödja de antaganden jag har gjort här, exempelvis att Johannes Lydig och Olof Hansson verkligen är Clafve Hanssons barnbarn via sonen Hans Classon född 13 juli 1722, bouppteckning 3/8 1761 i Svarteborg, Svarteborg (har inte hittat exakt döddag)? Är det någon som vet vad som hände med Johannes Hansson född 1729? Hans finns omnämnd i sin fars bouppteckning 1761, men ingen bostadsort eller övrig uppgift anges. Vet någon vem Sara Larsdotter är? Hennes dotter hette Maria och i husförhör samt i dödbok den 16 maj 1816, står hon som Johan Lydigs barn Maria Bryngelsdotter, 9 år, vilket säger att hon inte var Lydigs biologiska dotter. Är det någon som vet någonting om Maria och hennes biologiska far? Jag ha inte lyckats hitta hennes födelse i Svarteborg, så jag misstänker att hon är född någon annanstans. Tacksam för hjälp och idéer. Mvh Karin
|
|
|
Av Birgitta d'Aubigné - Fredag den 02 juli 2021 kl. 17.46
|
Hej Karin, jag har inte så mycket om dessa personer, men har detta mål: Ting den 26 nov. 1766. No 82. Unge drängen Johannes Hansson i Swarteborg, ansöker om att såsom minderårig få gifta sig med sin trolovade Ingeborg Hansdotter, dotter till Hans Torbiörnson i Folkesberg Han bliver nästkommande år 18 år och ärvt efter sin fader afl Hans Claesson så stor henmmansdel i gästgifwaregården i Swarteborg att han därå kan vara besutten. Prästen intygade att enligt Swarteborgs kyrkas annotationsbok är Johannes döpt den 4 juni och född den 31 maii 1749 ..fader Hans Claesson moder Kerstin Börjesdotter...anhållan bewiljade icke...Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt (O) AIa:32 (1765-1766) Bild 1249 (AID: v550904.b1249,
|
|
|
|
Av Karin Jorthé - Fredag den 02 juli 2021 kl. 21.08
|
Hej Birgitta och Jörgen! Hjärtligt tack för era svar. Birgitta - detta var precis vad jag behövde för att bekräfta att det är Johannes 1749 som gifter sig med Ingeborg och att det dessutom är sonson till Clafve. Det bekräftar ju även broder Olof Hanssons identitet - tusen tack för denna info! Jörgen, det var intressant med släktnamnet! Men då jag ser att det uttryckligen står soldat eller dragon Johannes Lydig i mantalslängderna, så känner jag mig trygg i att det rör sig om en Johannes Lydig - soldat född 1749. Men det är bra att veta att namnet kan figurera i denna släkt utan soldatkoppling. Jag får helt enkelt hålla ögonen öppna efter Lydick/Lydig framgent. Skall bli intressant att se framgent om någon får upp ett spår på Johannes f.1729. Trevlig kväll! Mvh Karin
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 03 juli 2021 kl. 00.41
|
Jag vet inte vem Sara Larsdotter är, men det finns åtminstone en med rätt namn och någorlunda rätt födelseår. Nämligen dottern till Johannes kusin Marta Jörnsdotter (som också omnämns i diskussionen om båtsmannen Carl August Svensson Broberg). I sitt andra gifte med Lars Svensson har hon en dotter Sara. I Martas bouppteckning den 2/1 1792 sägs Sara vara 12 år, alltså född omkring 1779 (Kville HR 4:701; app.arkivdigital.se/aid/v65703.b353.s701). Och i halvsystern Helena Svensdotters bouppteckning 1834 kallas Sara hustru, men det står inte var hon bor eller vem hon är gift med (Kville HR 8:887; app.arkivdigital.se/aid/v65707.b446.s887).
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 03 juli 2021 kl. 09.01
|
I mantalslängden 1757 står att Hans Hanssons son Johan på Svarteborg har flyttat till Orreberg i Berfendals socken (s. 267; app.arkivdigital.se/aid/v224223.b1420.s267). Och på Orreberg finns Johan Hansson gift med Erik Engebretssons dotter Anna, och med delat hushåll med svärfadern (s. 255). Och den 9/6 1756 vigdes Johan Hansson från Svarteborg och Anna Eriksdotter från Orreberg (Berfendal C:1, f. 126r; app.arkivdigital.se/aid/v155.b131.s126).
|
|
|
Av Birgitta d'Aubigné - Lördag den 03 juli 2021 kl. 09.21
|
Det är väl denne? Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt AIa:45 (1780-1780) Bild 8360 Hans Hansson i Svarteborg, JOHANNES HANSSON i Orreberg, Olof Börjesson i Slaängen låtit instämma sin bröder och swågrar Jöran och Gottfrid Hanssöner i Svarteborg...moder o swärmoder Maria Gottfridsdotter Pohl..Jöran Hansson utwärkat genstämning...mycket
|
|
|
Av Karin Jorthé - Lördag den 03 juli 2021 kl. 10.38
|
Wow! Ni är skarpa! Ska absolut undersöka om Sara är Marthas dotter - jag är ju direktsläkt med alla utan Anna och Erik (vad jag vet ), så spänningen ökar. Och tack till er båda för allt ni har hittat! /Karin
|
|
|
Av Karin Jorthé - Lördag den 10 juli 2021 kl. 23.52
|
Hej igen, nu har jag följt Johannes Hansson född 1729 och hittat följande: Johannes Hansson f. mars 1729 i Svarteborg, Svarteborg gifter sig 9 juni 1756 med Anna Ericksdotter f. 1733 i Orreberg, Bärfendal. Paret bosätter sig i Orreberg, Bärfendal. De får dottern Annicka Johansdotter (Anna enligt dopboken) f. 5 aug 1759 i Orreberg, Svarteborg. Anna dör 16 sep 1764 i Orreberg, Bärfendal. Johannes gifter om sig 3 nov 1765 i Bro med Annika Wilhelmsson f. 10 okt 1736 i Österöd, Bro, Annika dör 24 sep 1787 i Orreberg, Bärfendal Det fanns inga barn i äktenskapet. Johannes gifter om sig i september 1789 - detta är släktdatas uppgifter - med Margareta Mattiasdotter f. ? - detta kan vara Margareta som dör 1807 i Kungshamn, Bro. Paret bor i Amborseröd i Askum under äktenskapet och det är härJohannes dör 1799/1800 - hans bouppteckning görs den 26 feb 1800 i Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt (O) FIIa:11 (1800) Bild 70 / sid 131 (AID: v65918.b70.s131, NAD: SE/GLA/11098) Dottern Annicka står c:a 1775 som blind, 1780 har hon träffat sin livskamrat Olof Mårtensson f. 1765 (jag har inte hittat hans födelse eller föräldrar). Paret får sitt första barn, en flicka Anna Maria Olsdotter den 3 apr 1780 i Orreberg, Bärfendal, hon dör 5 aug 1780 i Orreberg, Bärfendal. Olof är alltså 15 år när dottern föds och han flyttar i samband med detta in hos svärfadern Johannes där han står som måg fram till dess att han har fyllt 18 och gifter sig med Annicka den 7 okt 1782 i Bärfendal. 1791 blir Olof soldat Olof Gadd och familjen bosätter sig i Gadderöd, Bärfendal.Paret får ytterligare 5 barn.Annicka dör 14 maj 1800 i Gadderöd, Bärfendal. Olofs död har jag ännu inte funnit. /Karin
|
|
|
Av Birgitta d'Aubigné - Söndag den 11 juli 2021 kl. 17.27
|
Det kanske blev livskamrat till slut... Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt AIa:45 (1780-1780) Bild 3610 Annika Johansdotter Orreberg lönskaläge med Olof Mårtensson från Österöd.. hennes brev blind o inte kan wärja sig, han rymt.. haft tjänstetid hos Johan Hansson Orreberg, hennes morbroder Nils Eriksson i Hästhagen och syskonebarn Johannes Hansson Hunstad+Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt AIa:45 (1780-1780) Bild 4130.
|
|
|
Av Karin Jorthé - Tisdag den 13 juli 2021 kl. 11.25
|
Hej, Ja, livskamrat kanske inte var helt rätt.... Måste erkänna att jag inte har fullt uppövad läsförmåga när det gäller äldre skrifter, så jag har inte kunnat utläsa alla ord i exempelvis Annickas vittnesmål, men jag uppfattar det som att hon säger att hon inte kan ta hand om sig själv fullt ut pga av att hon är blind och vad gäller äktenskap med Olof uppfattar jag det som att Olof sagt att han ville gifta sig med henne och att det är detta som hennes far vill ska hända. Men jag kan inte utläsa om hon själv önskar detta eller om hon menar på att hon varit utsatt för ett övergrepp och inte vill gifta sig med förövaren. Två andra saker som står i domboken som jag vill fråga om: på bild 3620 (ArkivDigital: Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt (O) AIa:45 (1780) Bild: 3620) längst ner till höger, sista paragrafen uppfattar jag det som att Olof Mårtensson ska var 19 år? Läser jag detta rätt? Om så är fallet var han inte född 1765 som senare står i angivet i husförhör eller i generalmönsterulla. Det andra jag undrar över är nästa sida/bild 3630, vänster sida, några rader innan sista paragraf, där nämns Olof styvfader Jöns Erickson som ska bo på Kaserne u Skrapelund/land. Detta är den enda ledtråd till Olof Mårtenssons föräldrar som jag har hittat. 1775 föds barnet Nils på adressen med föräldrarna Jöns Ericksson och Börtha Corneliusdotter. 1771 föds barnet Johannes med föräldrarna Jöns Ericksson och Börtha Olsdotter. Eftersom Jöns omnämns som Olof styvfader i målet 1780 tror jag att Börtha Corneliusdotter är den troligaste kandidaten som Olofs mor. Problemet är att jag nu dammsugit mantalslängder upp och ner - både bakåt och framåt i tiden och inte inte för mitt liv hitta Kaserne u Skrapelund/land. Jag hittar Skrapelund/land men ingen Jöns. Är det någon som vet var detta ställe finns i mantalslängderna? Mvh Karin
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 13 juli 2021 kl. 12.11
|
Jag får det till att Annika vill gifta sig med Ola Mårtensson, men att det är hennes far Johan som sätter sig på tvären. Jag återkommer senare när jag har mer tid att skriva ett utförligare svar.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 13 juli 2021 kl. 12.33
|
Ett kort svar om Skrapeland hinner jag med... Skrapeland finns i mantalslängden under namnet Skrapeland och Haga i Svarteborgs socken. 1780 finns det på f. 167r i landskontorets ex. (app.arkivdigital.se/aid/v71.b177.s167). Men där hittar jag varken Kasene eller Jöns Eriksson.
|
|
|
Av Karin Jorthé - Tisdag den 13 juli 2021 kl. 12.36
|
Hej! Ska bli spännande att höra mer sen! Precis, Jag hittar också Skrapeland och Haga, de finns med i alla mantalslängder men ingen Kaserne och ingen Jöns. Jag har prövat att göra stickkontroller framåt i tiden för att se om det dyker upp, men inte i någon mantalslängd eller i husförhör har jag kunnat hitta detta boställe. Men det måste ju ha existerat eftersom det fötts barn där tycker man  . /Karin
|
|
|
|
|