Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Svarteborg   >  
Gottfrid Paul Olsson - 3 äktenskap?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19552) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Karin Jorthé - Lördag den 10 juli 2021 kl. 17.22
Hej!

Gottfrid Paul Olsson född 6 mars 1753 i Slaängen, Svarteborg. Lämnar föräldrarhemmet och återkommer till Slaängen i 1778 års mantalslängd. Han har då en dotter Maria som ska vara född 1784, hon dör 28 dec 1804. Jag kan inte hitta var hon är född eller vem hennes mor är. Är det någon som har uppgifter om detta?

Kanske är hennes mor Börta Nilsdotter som Gottfrid är gift med i slutet på 1770-talet. Börta föddes 17 dec 1743, var kan jag inte hitta. Hon dör 5 maj 1814, Slaängen, Svarteborg, men jag kan inte hitta någon bouppteckning. Hon har en bror Lars Nilsson som står som fånig och bor tillsammans med familjen. Inga övriga uppgifter finns på honom.

I mantalslängden för Svarteborg 1811, har man skrivit Gottfrid med hustru Börta, dotter Barbro. Jag misstänkter att denna dotter Barbro är möjligen är en sammanblandning med pigan Barbro Nilsdotter född 10 feb 1785 (vet ej var) som arbetar hos familjen. Gottfrid gifter sig med denna piga Barbro Nilsdotter den 15 jan 1815. Paret hinner få två döttrar innan Gottfrid dör 26 mars 1817. Kan det vara så att Barbro var Börtas dotter och alltså Gottfrids styvdotter?

Tacksam för hjälp i att reda ut detta.

/Karin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19553) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 10 juli 2021 kl. 22.39
När jag såg namnet, så misstänkte jag direkt att han inte hette Gottfrid Paul Olsson, utan Gottfrid Olsson Pohl. När man ser namnet Gottfrid i de här trakterna, så går nämligen tankarna direkt till den gamle pistolsmeden Gottfrid Pohl och hans släkt.

Bland Gottfrid P:s barn finns dottern Anna Maria, gift med Hans Hansson på Svarteborg (som nämns i diskussionen om Johannes Hansson Lydig). De har en dotter Dordi, som den 29/6 1750 gifter sig med Ola Börgesson från Slaängen (Svarteborg C:2, s. 291; app.arkivdigital.se/aid/v383.b152.s291) - och sedan den 6/3 1753 får sonen Gottfrid.

Om Gottfrid O. kallar sig Pohl (Paul/Pål), så har han alltså tagit mormoderns släktnamn. Jag kan f.ö. tillägga att Dordis kusin Hans Classon Lydick var gift med Ola Börgessons syster Kjerstin.

Varifrån kommer uppgifterna att Gottfrid var gift med Börta Nilsdotter i slutet av 1770-talet? Han är med hos föräldrarna på Slaängen i mantalslängden 1767 (då ännu underårig). 1768-1769 saknas mantalslängd. 1770 är han borta. Sedan kommer och går han. De år han är med är 1771, 1775-1778 och 1782. Därefter dyker han inte upp igen förrän 1799, och först då har han hustru.

I den första husförhörslängden efter att han kom tillbaka (1803-1807, AI:2, s. 74; app.arkivdigital.se/aid/v357.b40.s75) är han mycket riktigt gift med Börta Nilsdotter och har en dotter Maria som är född 1784. Då lär väl Börta vara Marias mor.

De bör ha flyttat till Slaängen 1798, men dessvärre finns ingen inflyttningslängd. Och deras flyttattest är inte bevarad (åtminstone inte insorterad under åren 1797-1799). Men det troliga är väl att de kom från Kville, eftersom det inte går att hitta vare sig vigseln eller Marias födelse. Så 'lite' bläddrande i Kvilles mantalslängd 1798 kan ge napp. Så många Gottfrid kan det ju inte finnas där... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 11 juli 2021 kl. 00.43.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19555) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Karin Jorthé - Söndag den 11 juli 2021 kl. 10.49
God morgon,

Stämmer väl att Gottfrid Paul är barnbarnsbarn till Gottfrid Pohl. Men oavsett om det var prästen, klockaren eller någon annan som skrev in hans födelse och dop i boken, så skrev han Gottfrid Paul som dopnamn. I övrigt har jag inte sett namnet Paul eller efternamn Pohl användas i några andra källor för Gottfrid den yngre. Svarteborg (O) C:2 (1730-1788) Bild 167 / sid 321 (AID: v383.b167.s321, NAD: SE/GLA/13518)

När det gäller Gottfrid och hans hustru, så skulle det naturligtvis ha varit 1790-tal inte 1770-tal som jag skrev - helt rätt :). Jag kommer leta vidare i Kville för att se om jag hittar honom med hustru och barn där, men däremot kvarstår frågan kring hans sista hustru Barbro som står som dotter och piga innan giftermålet. Vad tror du om detta?

/Karin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19556) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Christianson - Söndag den 11 juli 2021 kl. 11.34
Finns en Gottfrid Olsson på Dahlane under söder Grind i Kville 1786 och några år framåt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19557) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Karin Jorthé - Söndag den 11 juli 2021 kl. 17.05
Tack för tipset - en Gottfrid Olsson verkar finnas där 1784-1788, skulle mycket väl kunna vara han eftersom han är gift när han dyker upp 1784 utan barn, och 1785 står en dotter noterad (Maria föddes 1784 vilket kan stämma), men han finns med i 1782 års mantal i Svarteborg och sedan först 1784 i Kville, sedan försvinner han efter 1787 igen. Kanske har han flyttat någon annanstans i Kville, detta får utredas.

/Karin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19559) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 11 juli 2021 kl. 18.13
Ja, det står ju faktiskt Gottfried Paul i födelseboken. Det lyckades jag missa - men min första reaktion när jag såg namnet i inlägget ledde mig alltså trots det på rätt spår. Vilket väl inte är så märkligt; att hans mormors far heter Gottfrid Pohl var nog inte helt utan betydelse för valet av namn... :-)

Gottfrid Olsson med hustru finns som sagt på Dalane under Sör-Grind i mantalslängden 1784-1787. 1783 finns där en Anders Andersson och 1788 är det obesuttet, så det ger ingen ledtråd.

Men i Gottfrids egen bouppteckning (Tunge m.fl. HR 14:967; app.arkivdigital.se/aid/v65921.b493.s967) finns en ledtråd till var han var innan han kom tillbaka till Slaängen som gift. De omyndiga barnens rätt bevakades av Johannes Nilsson på Vässje. Enligt den samtida husförhörslängden (AI:6. s. 111; app.arkivdigital.se/aid/v361.b63.s111) är han gift med Kjerstin Gödesdotter, född den 27/3 1786. Och en Kjerstin Gödesdotter finns tidigare som piga hos Gottfrid (AI:4, s. 96; app.arkivdigital.se/aid/v359.b54.s97), med noteringen "gift till Vässje". Och går vi tillbaka till AI:2 (s. 74; app.arkivdigital.se/aid/v357.b40.s75) är hon fosterdotter.

Gude Rasmusson på Gesje har en dotter Kjerstin, född den 8/4 1786. Det stämmer ju inte med födelsedatumet, men det lär vara hon ändå, för i Gudes bouppteckning den 31/3 1798 (9:2131; app.arkivdigital.se/aid/v65916.b1068.s2131) bevakas de omyndigas rätt av Gottfrid Olsson på Dryp. Jag kan tillägga att Kjerstins mor Ingjerd Hansdotter sannolikt är kusin till Gottfrid.

Det finns åtminstone två Dryp. En gård i Svarteborg, och ett torp under Grind i Kville. Det är ju lätt att misstänka att det är det sistnämnda, eftersom Gottfrid bott på ett annat torp under Grind - men det är det inte. Men dessa båda är egentligen samma Dryp, men på varsin sida socken- och häradsgränsen.

Han finns på 1/8 mtl Dryp i Svarteborgs socken i mantalslängden 1795 (f. 113r; app.arkivdigital.se/aid/v86.b122.s113)-1797. Och 1798 är Dryp utbruk av Gottfrid Olsson på Slaängen.

Då är frågan var han var 1783 och 1788-1794...

(Ändrat av kontoinnehavaren den 11 juli 2021 kl. 18.17.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19560) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 11 juli 2021 kl. 18.37
I lagfartsprotokollet vid HT 1793 (§ 32; app.arkivdigital.se/aid/v550930.b7850) får Gottfrid Olsson från Bräcke i Svarteborgs socken första uppbud på 1/8 mtl Dryp som han den 9/8 1793 köpt av Erik Hindriksson.

Det står alltså att Bräcke ligger i Svarteborgs socken, men det gäller bara kyrkosocknen. Bräcke hörde då till Tose jordebokssocken (som försvunnit som kyrkosocken redan på 1500-talet), och det är då också där vi hittar Bräcke och Gottfrid i mantalslängden (först under kronogårdarna).

(Ändrat av kontoinnehavaren den 11 juli 2021 kl. 18.51.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19562) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Karin Jorthé - Tisdag den 13 juli 2021 kl. 11.42
Tack för er hjälp med att hitta Gottfrid. Jag har nu följt alla trådar och kan konstatera att jag känner mig övertygad om att det är rätt Gottfrid som hittats. Jag har läst böckerna Kville och Svarteborg, men kan inte hitta honom 1783, men därefter löper informationen oavbrutet. Han finns mantalsskriven i Dalarne u Sör Grind i Kville fram till 1787, 1788 finns han i Skjerfwum, Svarteborg för att 1789 finnas i Bräcke, Tose/Svarteborg. Här förs det in ytterligare en dotter? 1793 som sedan inte finns med 1795 när familjen har flyttat till Dryp i Svarteborg. Jag har kollat födelse- och dödbok under dessa år, men det finns ingen Gottfridsdotter där, så jag gissar att det var en "lillpiga" u 15 år alternativt ett fosterbarn som var där.

Johannes Nilsson i Vässje har, vad jag kan se, inget släktskap med någon av Gottfrids fruar Börta eller Barbro Nilsdotter, så jag gissar att förtroendet hamnade på honom genom att han var gift med Kjerstin Gödesdotter.

Jag lämnar Gottfrid och hans fruar här och hoppas att svaret på vilka dessa fruar var och var de kom ifrån dyker upp genom att deras efterlevande gör sina släktträd så att vi kan pussla vidare :).

/Karin
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)