Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >   Oliana Jonsdotter i Trätteland (död 1794) och hennes släkt   >  
Oliana Jonsdotter i Trätteland (död 1794) och hennes släkt [äldre inlägg]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14873) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Christianson - Tisdag den 04 mars 2014 kl. 23.58
Är det någon som klarat att reda ut släktskapet mellan Oliannas arvingar? Bouppteckningen finns i Tanum, Bullarens, Kville och Vette Häradsrätt FII:23(1794-1795)sid 367. en ana till mig Anders Lassesson Solbräckedalen finns nämnd där. En annan ana Per Christensson finns också nämnd men han har väl bara en fordran?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15702) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tommy Nilsson - Söndag den 03 maj 2015 kl. 20.51
Otroligt omfattande bouppteckning, här kan man krångla till det ordentligt. :-)

Jon Hansson som nämns som hennes fader, bör väl vara Jon Hansson i Skistad Mellangård,
med hustru Karin.
Dom har barnen Olof Jonsson boupptecking 1777-03-05 i Skistad, Anders Jonsson bouppteckning
1784-02-23 i Skistad. Lars Jonsson i Östwidingen och en syster är gift med Johannes Andersson
i Back.

Där det står om mödernesidan hade varit roligt med ett klarläggande, är denna
Ingri Olsdotter syster till Olianans moder, då borde Karins namn vara Olsdotter?

Detta var bara ett litet inlägg i en stor släktutredning..............
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15703) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 03 maj 2015 kl. 21.39
En mycket trevlig bouppteckning, där hela tjocka släkten räknas upp. Mer sådant! :-)

Det här har jag rotat i vid något tidigare tillfälle, men missade tydligen att svara på inlägget för ett år sedan...

Jag återkommer senare, men nu kan jag i varje fall säga att föräldrarna är Jon Hansson och Ingrid Olsdotter, som båda dog på Sör-Trätteland Nedegård inte så långt före dottern Oliana.

Jon den 5/12 1791 (bouppteckning: Kville HR FII:4, s. 777) och Ingrid den 14/1 1793 (s. 857 i samma volym). Oliana dog den 3/11 1794, och var deras enda barn.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15704) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tommy Nilsson - Söndag den 03 maj 2015 kl. 22.01
Du har rätt Jörgen, hittar bouppteckningarna nu......

Ja det blev nog lite för krångligt för en amatör.............
För att komma med någon bortförklaring så snöade jag nog in för mycket på
Olof Larsson i Skistad som nämns.

Men nu är diskussionen igång :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15750) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Christianson - Lördag den 23 maj 2015 kl. 15.14
Väntar spännt på att någon ska skrämma liv i Olianna!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16634) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Christianson - Måndag den 11 juli 2016 kl. 20.28
Hade Ingri Olsdotter en bror Thore Olsson vars änka Margareta Nilsdotter var omgift med Herman Hansson och hade med honom sonen Christian Hermansson som bodde på Ljungåsen Ön i Tanum och hade fordran i Trättelanda?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16636) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 11 juli 2016 kl. 20.56
Det stämmer bra det. D.v.s. personerna stämmer, men var Christian bodde som vuxen har jag inte noterat. Däremot bodde han och fadern Herman på Dyredomen under Backa i Mo socken, enligt bouppteckningen efter Christians halvbror Per Toresson 1775 (Kville HR 2:483).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16637) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Christianson - Måndag den 11 juli 2016 kl. 21.03
300 meter mellan Ljungåsen och Dyrdomen, fanns det någon mer på denna "gren"? Oliannas fars släkt syns ju enkel att utreda, är övriga släktingar via Oliannas mormor?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16638) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 11 juli 2016 kl. 21.21
Ingrids enda syskon var Tore. Och eftersom både han och hans enda barn Per dog före Oliana, så är det Ingrids kusiner, på både fars- och morssidan, som ärver Oliana - eller snarare kusinernas barn, eftersom också kusinerna (åtminstone de flesta) dött före Oliana.

Det var visst det där som jag skulle återkomma till "senare"... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16641) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 12 juli 2016 kl. 10.41
Det kan tillläggas att jag fick utrett det mesta av röran med kusiner och kusinbarn förra året - men så kom annat emellan, och resten blev liggande... Jag får väl ta tag i det igen efter sommaren.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16642) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Christianson - Tisdag den 12 juli 2016 kl. 12.03
Väntat i 2 år så jag får väl ge mej till tåls ett par månader till. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16797) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Christianson - Söndag den 11 september 2016 kl. 00.51
Spås sommar nån vecka till :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16798) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 11 september 2016 kl. 01.00
Vinterdagen infaller den 14 oktober - och då är sommarhalvåret slut... :-)

Men både före och efter den dagen har dygnet 24 timmar...

(Ändrat av kontoinnehavaren den 11 september 2016 kl. 12.37.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16857) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Christianson - Måndag den 17 oktober 2016 kl. 09.53
Brr, vad kall helgen varit, Nu blir det snart vintertid och det dygnet har 25 timmar!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19609) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lennart Andersson - Måndag den 20 september 2021 kl. 14.43
Eftersom jag har anförvanter som nämns i Olianas bouppteckning har jag naturligtvis försökt reda ut alla kopplingar för de nämnda släktingarna. Jag anser mig nästan klar, men i slutet av detta inlägg kommer frågan som jag ännu letar definitivt svar på; vilken koppling har föräldrarna till Börta o Kerstin Larsdotter till Oliana eller rättare sagt till hennes mor Ingrid Olsdotter?
Många namn, årtal, källor och kopplingar, så jag blir inte förvånad om jag angett fel källor, syftat fel eller gjort några andra konstigheter! Självklart blir jag tacksam om ni då påpekar det!

Oliana Jonsdotter
född beräknat 1776, Trätteland Nedergård, Kville (O) 1)
död 1794-11-03, Trätteland Nedergård, Kville (O) 2)
Olianas föräldrar
Jon Hansson
född 1735-11-28, Mulltorp, Tanum (O) 3)
död 1791-12-05, Trätteland Nedergård, Kville (O) 1)
Ingrid Olsdotter
född i Trätteland Nedergård, Kville (O)
död 1793-01-14, Trätteland Nedergård, Kville (O) 4)

Olianas farbröder o fastrar. I bouppteckningen nämns dessa eller barnen (dvs Olianas kusiner på farssidan) till de som avlidit före 1795.
Föräldrarna var Hans Jonsson och Marta Olsdotter. Levde 1735 i Mulltorp, Tanum (O) 3)
Hans död 1772-04-26 i Mulltorp, Tanum (O) 7)

Jacob Hansson, levde 1795 i Mulltorp, Tanum (O) 2)
Anders Hansson Frestare, levde 1795 i Trätteland Nedergård, Kville (O) 2)
Lars Hansson, död 1783-04-21 i Stora Ryk, Tanum (O) 5)
Anna Hansdotter, död före 1795 i Branneby, Kville (O) 2)
Mari Hansdotter, född 1747 6), död 1804-06-15 i Lilla Annerås, Långö, Tanum(O) 7)
6 kusiner på Olianas fars sida nämns i bouppteckningen.

Olianas morbror, Thore Olsson, o hans barn avled före Oliana. Därför blir det modern Ingrids föräldrars syskon som står näst i tur. Alla var dock avlidna 1795 och då blir det deras barn, dvs Ingrids kusiner som ärver. I bouppteckningen nämns dessa eller barnen.

Föräldrarna till Ingrid Olsdotter var Olof Persson och Elsa Thoresdotter i Trätteland Nedergård. Olof levde 1764 8) och Elsa avled före 1756 9).
När det gäller Elsa så var hennes föräldrar Thore Wettlesson och Olug Olofsdotter, Trätteland Nedergård. Elsas syskon och deras barn avled alla före 1795.
Från dombok Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) AIa:26 (1735) Bild 1260 / sid 249;
- Olof Persson anges som granne och svåger till Wettle Toresson
- Olug (Olofsdotter) anges som svärmor till Olof Persson
- Elsa Toresdotter anges som Olofs hustru

Över till den för mig mer komplicerade delen, Ingrid Olsdotters kusiner på fadern Olof Perssons sida!
Hans far var Per Ivarsson, levde 1689 i Åbrott, Kville (O) 10), död 1720 i Åbrott Sörgården 11)
Per Ivarssons övriga barn är vad jag hittat:

Mattis Persson, född 1685 12), död 1756 i Åbrott Norgården 13)
Kerstin Persdotter, död ca 1743 i Trätteland Nedergård 14)
Kerstin var gift 1:o med Olof Perssons hustrus bror Wettle Thoresson
Gurin Persdotter, levde 1742 i Möre, Kville 15)
Anders Persson Bråttman, död före 1744 i Kville 16)
Dessa syskon hade, om jag räknat rätt, 21 barn, kusiner till Ingrid och som nämndes i Olianas bouppteckning. Ytterligare kusiner fanns men de var avlidna före Oliana.

Ytterligare 9 kusiner nämns i Olianas bouppteckning.
Det är barnen till Börta Larsdotter, född 1720-05-01, Kville 19), död 1789-03-04 i Hällan, Hud, Tanum 20). Gift med Lasse Andersson, född 1714 i Tanum 21). Han flyttade omkring 1795 från Blötan Såtorp i Tanum till Skistad i Kville 21)
samt barnen till Kerstin Larsdotter, född ca 1724 17), gift med Gude Rasmusson, född ca 1722 18), död 1798-02-21 i Gässje (Hällevadsholm), Svarteborg (O) 18)

Men hur hänger Börta och Kerstin Larsdotter ihop med de övriga i Olianas bouppteckning?
Eftersom deras barn var Olianas mors kusiner var de naturligtvis syskon till hennes, Ingrid Olsdotters, föräldrar, Olof Persson ellerElsa Thoresdotter.
Som tidigare angetts, så var alla på Elsas sida avlidna före 1795, så då återstår det att Kerstin o Börta Larsdotter hade en förälder som var ytterligare ett barn till Per Ivarsson.
Systrarna Larsdöttrars far var Lars Svensson, död ca 1745 i Trättestad Oppegård, Kville 22) och deras mors förnamn var Jören eller Jora, levde 1746 o 1748 i Trättestad Oppegård, Kville 22, 23).
Mycket stor sannolikhet att släktskapet är på modern Joras sida, då i ett mål 1744 i domboken anges att käranden Lars Svenssons i Trättestad hustrus avlidna faderbroder hette Anders Ivarsson! 24)
Mitt antagande är då att det är Per Ivarsson som är far till Jören/Jora och att hennes patronymikon då är Persdotter. Sålunda skall Jören Persdotter läggas till i barnaskaran efter Per Ivarsson.

Tyvärr har jag trots idogt letande inte hittat några ytterligare bevis för att min hypotes är sann. Någon som har mer kött på benen?

1) Kville häradsrätt (O) FII:4 (1790-1794) sid 777
2) Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) FII:23 (1794-1795) sid 367
3) Tanum (O) C:1 (1719-1749) Bild 185 / sid 374
4) Kville häradsrätt (O) FII:4 (1790-1794) sid 857
5) Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) FII:23 (1794-1795) sid 367, Tanum (O) AI:3 (1782-1785) sid 971
6) Husförhörslängd Tanum
7) Dödbok Tanum
8) Mantalslängder Kville
9) Göteborgs och Bohus läns landskontor (O) EIIIa:2 (1764) sid 429
10) Generalmönsterrulla 1689 Bohusläns Dragonbataljon Kapten Falkengrens komp nr 122
11) Mantalslängd Kville (O) 1720 uppsl 93, Mantalslängd Kville (O) 1721 uppsl 88
12) Tanums kompani sid 172, nr 109
13) Mantalslängd Kville (O) 1757 sid 454, Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) AIa:47 (1756) sid 129
14) Kville häradsrätt (O) FII:3 (1780-1789) sid 699
15) Mantalslängd 1742 Kville
16) Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) AIa:35 (1744) sid 435
17) Svarteborg (O) C:2 (1730-1788) sid 535
18) Svarteborg (O) AI:1 (1756-1758) sid 30
19) Tanum (O) C:3 (1767-1808) sid 1008, Tanum (O) HII:2 (1764-1773) Bild 3920
20) Tanum (O) C:3 (1767-1808) sid 1008
21) Tanum (O) AI:5 (1792-1796) sid 105
22) Jordebok Kville (O) 1744 sid 685, Jordebok Kville (O) 1746 sid 683
23) Göteborgs och Bohus läns landskontor (O) EIIIa:1 (1748) uppsl 132
24) Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) AIa:35 (1744) sid 265

(Ändrat av kontoinnehavaren den 20 september 2021 kl. 15.35.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 20 september 2021 kl. 20.21.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19610) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 21 september 2021 kl. 01.38
Det var ju detta som jag skulle ha återkommit till för länge sedan...

Börta och Kjerstin Larsdöttrar var också de som jag fastnat på, och det troliga är som som sagt att det är på modern Jörnas sida som släktskapet finns. Att hennes farbror heter Anders Ivarsson är ju då en viktig upplysning som var ny för mig. Om det är Jörna som är den 'felande länken', så måste hon ju vara syster till Ola Persson eller Elsa Toresdotter, men de behöver ju inte vara helsyskon.

Ola Perssons far (alltså Olianas morfars far) heter Per Siulsson (eller Siversson som det också skrivs, t.ex. i GMR 1689), alltså inte Ivarsson. (Siul och Siver är lokala varianter av Sigurd.) Ola och brodern Matts tvistar om fadersarvet vid sommartinget 1727 (§ 15, s. 658).

Det jag vet om Jörna är att hon enligt mantalslängden 1748 är omgift med "Anders" på Kampstorp Nedegård, men någon sådan finns inte. Det finns två Andersar på Kampstorp Oppegård, men de är det inte. Inte heller är det Ola på Nedegården eller Per på Oppegården. Återstår bara min ff mf ff f Asmund Olsson på Nedegården.

Jag ska ta en ordentlig titt på detta och återkommer innan veckan är slut - antingen jag har hittat något eller inte... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 21 september 2021 kl. 01.40.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19611) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lennart Andersson - Tisdag den 21 september 2021 kl. 11.09
Tackar för kommentarerna Jörgen!

När jag går tillbaka till GMR som finns mellan 1689-1715 är det mycket tydligt att det inte står Ivarsson utan Sifwersson! Jag har troligen utgått från GMR 1718 o 1725 där det, som jag tyder, står Ivarsson och sen tagit det för givet. Inte ens när även jag såg i målet från sommartinget 1727 (§ 15, s. 658) att han benämndes Jiuhlsson reagerade jag, utan antog att det var felskrivet där!

Jag har också noterat och letat efter Anders på Kampstorp utan att finna någon.

Väntar med spänning på dina efterforskningar!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19612) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 21 september 2021 kl. 20.26
Anders Ivarsson, som enligt domboken 1744 är farbror till Lars Svenssons hustru, kan ju mycket väl heta Siversson.

Hur lätt är det för skrivaren att höra skillnad på Anders Ivarsson och Anders Siversson?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19613) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lennart Andersson - Tisdag den 21 september 2021 kl. 21.27
Så kan det mycket väl vara!
I så fall är vi väl tillbaka till att Jören mycket väl kan vara ytterligare ett i syskonskaran efter Per Siversson (Sifwersson, Siuhlsson)?

Jag har reagerat på att inget av Pers barn eller barnbarn har fått namnet Siver eller närliggande namnformer.
Närmast är barnbarnet Ivar Mattisson, son till Mattis Persson. Ivar avled i feb 1774 i Löska, Svenneby (Kville häradsrätt (O) FII:2 (1770-1779) sid 355), men han är ju namngiven till Ivar och inte Siver!
Är namnformen Siver inte "i ropet" längre?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19621) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 22 september 2021 kl. 17.51
Ivar Mattsson är uppkallad efter sin morfar Ivar Björnsson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19622) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lennart Andersson - Onsdag den 22 september 2021 kl. 20.31
Ganska naturligt!
Är det Ivar Björnsson från Hög-Edsten?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19623) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 22 september 2021 kl. 20.57
Ja. Hans dotter Kjerstin var Matts Perssons första hustru. Det framgår när hennes bror Anders Ivarsson löser ut syskonen ur Hög-Edsten Sörgård (höstetinget 1733 § 41, s. 528).

Rättelse: Kjerstin var Matts andra hustru.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19624) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 23 september 2021 kl. 00.11
Bland Ola Perssons syskon har du med Kjerstin Persdotter, som var gift med Vettle Toresson. Det är ju troligt att hon var syster till Ola med tanke på att både han och hans bror Matts är förmyndare för hennes barn (vilket framgår av den långdragna tvist om gården och rusthållet som Perssönerna har med Kjerstins andre man Anders Vettlesson efter hennes död). Om bara Ola varit förmyndare, så kunde det ju lika gärna ha varit för att han var barnens fasterman, men då hade det ju inte funnits något skäl till att också Matts varit förmyndare. Men har du sett i klartext någonstans att Kjerstin är Olas syster, eller är det bara den slutsatsen som du dragit av att också Matts var förmyndare?

Också Guri Persdotter i Möre finns med bland syskonen, och du säger att hon lever 1742 enligt mantalslängden. Det måste då vara hustrun till Anders Jacobsson, som dog omkring 1727. Guri gifte sedan om sig med Hans Johannesson, som finns med hustru i mantalslängden 1742. Eftersom han brukar styvbarnens odelsjord då, så är det väl sannolikt att hustrun fortfarande är Guri. Men var har du sett att hon är syster till Ola Persson? Jag kan inte se några av hennes arvingar i Olianas bouppteckning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19625) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta d'Aubigné - Torsdag den 23 september 2021 kl. 08.39
Vet inte om detta kan vara till någon nytta.

Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) AIa:19 (1725-1728) Bild 3450 / sid 787 (AID: v278372.b3450.s787. Wätle Toresson på Trätteland des hu Kerstin Persdr skall vara halvsyster till en dräng vid namn Olof Mattsson som befinner sig på främmande orter..arf i jorden i Möre.. säkerhet hos Anders Jakobsson ..dess syskonebarn Engelbrekt Olufsson i Kanebo Christe Pärsson på Hud.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19626) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lennart Andersson - Torsdag den 23 september 2021 kl. 11.29
Skall se om jag kan sätta mina slutsatser och tankar på pränt!

I målet 1726 (Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) AIa:19 (1725-1728) Bild 2200 / sid 537 §43) anges i klartext att maken till Guri Persdotter i Möre var Salig Anders Jacobsson.
I samma mål hänvisas också till ett brev daterat 1712 i vilket Olof Mattisson nämns med anledning av hans arv i 1/3 Möre. Detta arv har Guris man senare förvärvat.
Likaså nämns Guri Persdotter i målet Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) FII:1 (1722-1728) Bild 297 / sid 54 §19 i samband med en arvsregistrering efter hennes avlidna man Anders Jacobsson, Möre.

1727 finns i domboken ett mål (Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) AIa:19 (1725-1728) Bild 2580 / sid 612 §32) där Mattis Persson i Åbrott namnger sin halvbror Olof Mattsson, som sedan länge vistats i utrikes. Osäkert om han fortfarande är i livet.
I målet hänvisas till brevet 1712. Vidare Mattis Pärsson och dess broder samt en syster …. änkan Guri Persdotter.

När det gäller Kerstin Persdotter så finns det 1723 ett mål i Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt (O) AIa:16 (1715-1724) Bild 3900 / sid 777 §48 där Wettle Thorsson och hustrun Kerstin Persdotter i Trätteland hade instämt sin svåger och broder Matts Persson i Åbrått.
Att Matts Persson i Åbrott var broder till Olof Persson i Trätteland är väl belagt.

Jörgen, jag håller med om att inga av Gurins barn eller barnbarn nämns i bouppteckningen. För att få det att stämma har jag antagit att alla har avlidit före 1795!

För syskonen Perssöners/döttrars halvbroder Olof Mattsson har jag inte lyckats få fram vem fadern är. Även namnet på modern är för mig obekant, hon gifte ju om sig med Per Siversson.
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)