Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Hjälpesten Västergård
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20152) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Robbie Pennington - Måndag den 18 april 2022 kl. 21.55
Hej
Finns Hjälpesten Västergård fortfarande - jag kan inte hitta gården på kartor?
Mvh
Robbie
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20153) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 18 april 2022 kl. 23.08
Det är bara huvudnamnet Hjälpesten som ingår i dagens fastighetsbeteckning. Av de fyra jordeboksgårdarnas namn hittar jag bara Erikgsgården på dagens karta.

Sedan har det varit många sammanslagningar av gårdar, så dagens gränser mellan Hjälpesten, Vidingen och Evenröd stämmer inte längre med de gamla.

Västergården har nummer 4 som första siffra i fastightesbeteckningen. Hade åtminstone det... Men nu ser jag att fastigheter vid Eriksgården har nummer på 4, så det är väl ingen ordning på det heller numera.

På den ekonomiska kartan från 1938 ser vi alla jordeboksgårdarna:

Västra delen (till höger på kartan).
Östra delen (till vänster på kartan).

Och om vi jämför med dagens karta, så är Västergården vid markeringen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20154) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Robbie Pennington - Tisdag den 19 april 2022 kl. 12.51
Tack Jörgen

Jag har försökt fastställa var Mammas morbror ,Karl Engvall Ottosson f. 1998-01-23 (Kville (O) C:3 (1895-1913) Bild 560 / sid 52 (AID: v233268a.b560.s52, NAD: SE/GLA/13296)) bodde, alltså själva husen - han var på Hjälpesten så gott som hela sitt liv; när han dog var han på Vidingen 7:10 och var antagligen redan där på 60-talet när jag var ung.

Mamma tillbringade sina somrar som tonåring på Hjälpesten, delvis för att hjälpa till med familjen, och senare när jag var barn var det många besök på Engvall på 50- och 60-talet, men jag kan inte få huset som jag ser på Eniro att gå ihop med huset som jag har i minnet - inte att det spelar så stor roll egentligen...

Tack igen

Robbie
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20155) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 19 april 2022 kl. 17.46
Han finns som (stat)dräng hos Toreld på Hjälpesten Vg från vigseln 1921 t.o.m. den församlingsbok som går till 1941 (Kville AIIa:6, uppsl. 355, app.arkivdigital.se/aid/v29684a.b1080.s355; AIIa:10, uppsl. 423, app.arkivdigital.se/aid/v209486.b1290.s423), utom några år som torpare under Vidingen Botolfsgård i början på 1920-talet (AIIa:8, uppsl 835, app.arkivdigital.se/aid/v29686a.b880.s835).

Men i AD:s register över befolkningen 1950 (som bygger på mantalslängden) finns han med familjen på Vidingen 7:10 (app.arkivdigital.se/aid/r1.p6133279), och de sägs också ha varit skrivna där 1946. Han står som jordbruksarbetare, så det är alltså ingen gård.

Vidingen 7 är en sammanslagning av 4 Nord-Vidingen Kristensgård och 6 Nord-Vidingen Östensgård. Och enligt det alfabetiska registret hos Lantmäteriet (bild 14/24) avstyckades Vidingen 7:10 från 7:3 1943, så det var väl då de flyttade dit.

dagens karta går det också att se en flygbild med gränser.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)