|
|
Av Laila Falk - Fredag den 06 mars 2009 kl. 11.43
|
Jag har en attest från 1809-09-26 skriven av Hans Georg Gädda. Den handlar om en soldathustru vars man är krigsfånge i Frankrike. Vilket krig kan detta vara? Hon flyttar till sjukhuset på Torp i Foss pastorat, en plats som jag ej kan hitta i detta pastorat. Vilket sjukhus talar prästen om?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 06 mars 2009 kl. 12.29
|
1808 och 1809 års krig som Sverige var inblandat i var emellan Ryssland och Sverige, ett krig som Sverige dock förlorade och därigenom fick avträda Finland till Ryssland. Hur Frankrike kommer in i detta vet jag inte riktigt. Sverige och Frankrike var inte i krig med varandra vid denna tid. Det kan bero på det fredsavtal som Ryssland och Frankrike slöt i Tilsit (nuvarande Kaliningrad) i juli 1807. I detta fredsavtal blev Ryssland och Frankrike allierade och eftersom Gustav IV Adolf inte tog avstånd från Storbritannien så förpliktade denna uppgörelse/fredsavtal ett anfall från Ryssland på Sverige. Krigsfångar som Ryssland tog i detta krig skickades förmodligen till Frankrike av ryssarna. Se detta som en tanke bara.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 06 mars 2009 kl. 13.35
|
Sverige var inte bara i krig med Ryssland 1808-09; också Danmark hade förklarat Sverige krig. Både Ryssland och Danmark var allierade med Frankrike då. Det var en del stridigheter i Norge (som då hörde till Danmark), dit svenska trupper gått in, och det är möjligt att han blev tillfångatagen då. Men Danmark (eller Ryssland) lär inte ha överlämnat svenska krigsfångar till Frankrike (som inte hade några egna trupper där). Troligare är att han tillfångatagits under pommerska kriget 1805-07, då en del svenskar hamnade i fransk fångenskap. Man får väl helt enkelt finna ut vilket regemente han tillhörde, och var det fanns under dessa krig.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 06 mars 2009 kl. 14.03
|
I Holmbergs "Bohusläns historia och beskrifning", del 2, sidan 183, står bland annat följande om Torp i Håby socken (som hör till Foss pastorat): "Under 1808-1809 års krig var på Torp, likasom på det närliggande Bråland, inrättade sjukhus för armén, och en stor jordhög vid gården förvarar benen efter 450 menniskor, hvilka då här afledo i fältsjukan. Bland allmogen är gängse en sägen om ett spöke på Torp. Det skall hafva varit en officer af dem, som här dogo 1809. Han lär stundom visa sig med hufvudet under armen; hvarföre, förmäler ej historien." Sjukhusets existens är väl något trovärdigare än spökets... (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 mars 2009 kl. 14.13.)
|
|
|
Av Laila Falk - Fredag den 06 mars 2009 kl. 14.06
|
Jörgen Det pommerska kriget skulle passa bra. Vet du var jag skulle kunna hitta uppgifter som vilka soldater som fanns vid bohuslänska regementen?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 06 mars 2009 kl. 14.10
|
Att Sverige var i krig med Danmark också vid denna tid stämmer. Och fransmännen hade fler allierade än dessa två länder. Att ryssen skulle överlämnat fångar till fransmännen i detta krig (1808 och 1809) var kanske en liten långsökt tanke. Det pommerska kriget verkar mer logiskt.
|
|
|
Av Laila Falk - Fredag den 06 mars 2009 kl. 14.35
|
Tack ni som hjälper till! Jag vet vad mannen heter,Petter Käck, och han står som soldat i husförhörslängen och anges som commenderad. Betyder detta att han var ute i fält? Sen är det en femårig lucka bland barnen. 1:a fött 1806 och nästa först 1811. Kan jag någonstans på nätet hitta Bohusläns regemente och vilka som fanns där under denna perioden?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 06 mars 2009 kl. 14.39
|
Soldaterna finner du i regementets rullor, som finns i flera serier på Krigsarkivet. Bland andra Generalmönsterrullor, som finns på nätet hos både Arkiv Digital och SVAR. Och jag ser nu att där finns rullor över både "Bataljonen i Stralsund 1807" och "Kommenderingen i Pommern 1808".
|
|
|
Av Laila Falk - Lördag den 07 mars 2009 kl. 00.10
|
Jörgen Jag har varit inne och tittat på dessa rullor. Hur skall jag veta vilken som är "Kommenderingen i Pommern 1808"?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 07 mars 2009 kl. 13.41
|
Om han var vid Bullarens kompani, så har jag hittat honom. Förnamnet står inte här, men det finns inte mer än en med samma soldatnamn inom varje kompani. Och rusthåll/rote nummer 3 var Torp i Naverstads socken, även om det inte framgår av just den här rullan. Vid mönstringen i Stralsund den 2 juni 1807 ingick han i vad som kallades Jägarekompaniet, som var sammansatt av soldater ur de ordinarie kompanierna. Och inom Jägarekompaniet står sedan soldaterna uppräknade under de kompanier de egentligen tillhör. Så här ser vänstersidan ut: Och högersidan: "Fången d. 17 sistl. April." Rullan ingår i Generalmönsterrullor, volym 634; det är den första rullan i den volymen. Det finns inga sidnummer, men det är bild 98 hos Arkiv Digital. (Ändrat av kontoinnehavaren den 07 mars 2009 kl. 14.00.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 07 mars 2009 kl. 14.23
|
I volym 633 av generalmönsterrullorna finns en rulla från mönstringen den 26 juni 1806 (inget sidnummer, men bild 394 hos AD). Där finns de uppgifter som saknas i Stralsund-rullan: Nummer 3 vid Bullarens kompani heter Peter Kjäck. Han blev antagen den 29 november 1803 (numret hade varit vakant vid föregående mönstring). Vid mönstringen 1806 var han 27 år, 5 fot och 8 1/2 tum lång samt gift. Och han var närvarande och blev approberad (godkänd) vid mönstringen, som ägde rum på Backamo. Ett år senare var han alltså krigsfånge... (Ändrat av kontoinnehavaren den 07 mars 2009 kl. 14.33.)
|
|
|
Av Laila Falk - Lördag den 07 mars 2009 kl. 14.40
|
Jörgen Jättemycket tack! Vi kan nu konstatera att det är rätt person. Det var väl kanske så att han när hustrun begär attest vistas på sjukhuset på Torp och hon åkte dit för att träffa honom.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 05 april 2009 kl. 23.33
|
Kan bara konstatera att man hittar fler som är fångna i Frankrike i samband med samma krig. Fann antecknat i Krokstad döda den 4/5 1810: "Fångne soldaten i Frankrike Anders Skölds son Johannes, avled i feber, 7 år och 10 mån, Siwetorp"
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 06 april 2009 kl. 01.05
|
Det var också en hel del andra soldater som stod som fångna i rullan ovan. Men jag kan inte ge några fler exempel på det just nu, eftersom jag sitter vid en dator utan bredband; det skulle ta hela natten att bläddra i rullorna...
|
|
|
|
|
|
|