Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Maria Nilsdotter, död i Tjärnö socken 1821
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20417) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Åke Öster - Söndag den 25 december 2022 kl. 11.11
Jag håller på med underlag 1815-29 för "Dödpinnen 9" i Tjärnö församling. När kyrkobokföringen tar slut får man ibland puzzla med bouppteckningar.
1821-03-12 dör Hans Perssons i Korsnäs tredje hustru, Maria Nilsdotter. Hon efterlämnar en BOU TBKV 39:483 som leder till Kville.
Med hjälp av ytterligare 3 BOU
Kville häradsrätt (O) FII:6 (1817-1822) Bild 281 / sid 555
Kville häradsrätt (O) FII:4 (1790-1794) Bild 144 / sid 283
Kville häradsrätt (O) FII:8 (1829-1834) Bild 419 / sid 833

har jag fått följande familjebild.

C:\Users\akeos\OneDrive\Bilder\Nilsbarnen.jpg


Min fråga: Var är Nilsbarnen födda? och möjligen ; Vem var Nils?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20418) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 25 december 2022 kl. 12.02
Föräldrarna är troligen Nils Olsson och Gjertrud Larsdotter på Nordre Röd.

Jag återkommer när jag kikat lite närmare på det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20420) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 26 december 2022 kl. 14.00
Jag har inte hittat något mer än de uppgifter jag redan hade. Marias och hennes syskons namn stämmer med mantalslängdernas namn på barnen till Nils Olsson och Gjertrud Larsdotter på Nordre Röd (som dessutom har en son Christian, som kan ha dött ung), men några bevis för att det är rätt familj har jag alltså inte.

Nils och Gjertrud är gifta enligt mantalslängden 1753. 1766-1773 har också de underåriga namn i mantalslängderna, och då har de följande barn: Sönerna Ola, Christian och Anders; döttrarna Maria, Anna och Laurina. Och ser man när de blir betalande, så bör Ola vara född omkring 1752 och Maria omkring 1757. Resten hinner inte bli betalande innan familjen försvinner från Röd.

Men som vuxna framgår att Anders är född omkring 1759 (55 år i mantalslängden 1815), och Laurina omkring 1765 (46 år 1812).

Marias födelseår stämmer alltså inte med det i Tjärnö hfl, men kanske Kville-prästen förväxlade Marias och Annas födelsedatum när han skrev ut attesten? Anna ska ju enligt ordningen i mantalslängderna vara född mellan Maria och Laurina.

1773 har Nils fått en underårig styvson Jon, men saknar inte hustru året innan. Gjertrud lär då alltså ha dött omkring 1772, och så har Nils gift om sig redan innan nästa mantalsskrivning, med en enka som har en son från förra giftet.

Att Nils är omgift stämmer ju också med att Maria har en halvbror Johan. Och 1799 flyttar Johan Nilsson, 25 år (alltså född omkring 1774), från Fagerbacka i Kville socken till Korsnäs i Tjärnö socken (Skee HII:3; app.arkivdigital.se/aid/v205188.b1520).

1776 är familjen borta från Röd. Två år senare dyker det upp en passande familj på Myren: Ola Nilsson med fader Nils, moder Johanna och broder Anders. 1780-1781 finns där också en piga Maria. Johanna är alltså Nilses nya hustru - om det är rätt familj. Det är i vart fall den Ola Nilsson som är bror till Maria på Korsnäs.

Maria och hennes helsyskon är systerbarn till Johan Larsson från Lössgård, enligt hans bouppteckning den 29/6 1802 (Tanum m.fl. HR 28:1003; app.arkivdigital.se/aid/v65846.b503.s1003). Maria sägs där vara "gift med en karl vid Strömstad, vars namn är obekant". Om Johan är bror till Gjertrud på Röd, så är alltså saken klar, men några bevis för det har jag inte.

Laurina Nilsdotter och hennes man Ola Persson omnämns f.ö. i diskussionen Per Andersson (född ca 1730), Könnestorp Ödegård.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20421) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Åke Öster - Måndag den 26 december 2022 kl. 18.32
Tack för detta.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)