|
Av Håkan Andersson - Lördag den 15 november 2008 kl. 20.25
|
Har följande uppgifter: Lars Juhlsson, född omkring 1720, gift 5/4 1752 i Lur socken med Mari Larsdotter, född 20/2 1720 i Berga, Lur socken (Föräldrar: Lars Gullbrandsson och Ingeborg Eriksdotter), Pater hade jordbruk, först i Berga i Lur socken och från slutet av 1750-talet i Äng, Skee församling Kända barn: Oleana, född 1753 10/4 i Berga, Lur socken Pehr, född 1755 26/2 i Berga i Lur socken Britta, född 6/1 1761 i Äng i Skee socken Ingeborg, född 20/2 1764 i Äng i Skee socken Vid vigseln var Lars Juhlsson från Kragenäs. Önskar föräldrar/förfäder till Lars och Mari samt kompletterande uppgifter om ovanstående familj.
|
|
|
Av Johan Wikrén - Torsdag den 29 oktober 2015 kl. 14.35
|
Hej Hans! Fick du något svar på din fråga om Lars Juhlsson och Maria Larsdotter? Lars var född 1729, Lur AI:1 (1759-1770) Bild 43 / sid 70 eller 1728 (dör 1773-04-02 i Elofseröd 45 år gammal), inte omkring 1720. Mari(n) var tidigare gift med Jakob Gullbrandsson och föddes 1772-06-13 (1720s födde hennes äldre syster som dog 1721). Lars och Marin hade även en son, Jacob, född 1758-07-01 i Äng, som jag härstammar ifrån. Mvh Johan Wikrén
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 29 oktober 2015 kl. 17.28
|
Det här var ju en gammal bekant... Jag hade tydligen ännu inte något svar när Håkan ställde sin fråga för sju år sedan, men det har jag fått senare, utan att jag då kom ihåg den här efterlysningen. Lars Julsson är son till Jul Olsson och Börta Persdotter i Ytterby i Svenneby socken. Och bevisen? I mantalslängden 1748 (daterad i november 1747; landskontorets exemplar, f. 126) står att Ola Julssons dräng Lars har flyttat från Ytterby till Kragenäs i Tanums socken. Att drängen är brodern Lars framgår av domboken vid höstetinget den 7 oktober 1747, där det sägs att han bor i Ytterby. Och i samma mantalslängd (alltså 1748; f. 120v) finns en dräng Lars på häradshövdingebostället Kragenäs. Och i domboksnotiser från såväl ST 1749 som ST och HT 1750 omtalas Juls och Börtas son Lars som boende på Kragenäs; vid ST 1750 står det dessutom inte bara att han bor där, utan uttryckligen att han är "på Kragenäs tjänande". Det är en lucka i mantalslängderna 1749-1751, men 1752 (daterad den 6/11 1751; Kammarkollgiums exemplar, f. 117v, SVAR-bild 126) finns hos häradshövdingen drängarna Johan, Lars och Lars Andersson. 1753 (den 4/11 1752; f. 122v, SVAR-bild 133) finns bara Johan och Lars kvar, men också upplysningen att förre drängen Lars är gift med enkan i Berga, Lurs socken. Den efternamnslöse drängen Lars året innan var alltså Julsson. Vad är det då för domboksnotiser? Jo, när Jul dog, så förlovade sig Börta med Jakob Nilsson från Ulekärr (officiellt förvanskat till "Ulvekärr") i Svenneby socken, men dog uppenbarligen innan vigseln. Sedan tvistar Julsbarnen med både Jakob - och varandra... Här finns de i domböckerna: VT 1747, sid. 87 § 32 och sid. 91 § 34 HT 1747, sid. 598 § 33-34 HT 1748, sid. 645 § 38 ST 1749, sid. 301 § 27-28 HT 1749, sid. 585 § 36 ST 1750, sid. 323 § 24 HT 1750, sid. 587 § - (Domböckerna finns i Tanums, Bullarens m.fl. häradsrätt AIa:38-41. VT, ST och HT = Kville och Bullarens vinter-, sommar- resp. hösteting.) Det finns f.ö. en flyttattest när Lars och Marin flyttar från Äng till Elofseröd 1769: Tanum HII:2, inget nummer, AD-bild 2690. (Ändrat av kontoinnehavaren den 29 oktober 2015 kl. 19.36.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 31 oktober 2015 kl. 13.04
|
Får tacka för ett intressant svar. Har inte haft en aning om förut varifrån de härstammar. Det är många församlingar jag letat i inom Norrvikens område utan resultat. Kville pastorat då utelämnat av någon anledning. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Johan Wikrén - Tisdag den 03 november 2015 kl. 11.11
|
Hatten av, Jörgen! Jag begriper inte hur du hittar din väg i domböckerna och mantalslängderna, jag får försöka lära mig det! Även om jag hade kunnat läsa domstolens och mantalslängdernas svåra text (vilket jag inte kan i det här fallen), hur har du hittat domarna? Har du läst domböckerna pärm-till-pärm, eller finns det något register? Mvh Johan (Ändrat av kontoinnehavaren den 03 november 2015 kl. 11.49.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 03 november 2015 kl. 18.54
|
Något domboksregister finns inte - vad jag vet i varje fall... Jag har läst domböcker på jakt efter upplysningar om släktingar och andra från Svenneby socken, och också bekantingar från Kville och Bottna. Och om jag går igenom en dombok igen något eller några år senare på jakt efter någon viss uppgift, så kan det vara fler namn som jag känner igen och reagerar på och noterar uppgifter om, eftersom de kan ha dykt upp som släktingar till andra bekantingar när jag läst andra domböcker (eller bouppteckningar) efter att jag läste den här förra gången... Och när du skrev ditt inlägg i torsdags, så kände jag igen namnet Lars Julsson. Kan det möjligen vara...? Ja, det var det! Jul Olsson är f.ö. barnbarn till nämndemannen Gunnar Larsson och hans hustru Marta Hansdotter i Ytterby. ---------- (Jag observerade inte först att du hade lagt till en ny fråga i ditt inlägg. Så ett litet tips är att skriva till nya upplysningar eller frågor i ett nytt inlägg i stället för att redigera det första, så är det mindre risk att andra missar det.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 03 november 2015 kl. 23.18
|
Har i nuläget inga argument emot att Jul Olsson inte skulle vara barnbarn till Gunnar Larsson och Marta Hansdotter i Ytterby. Men vad heter generationen dem emellan. Kan det vara en son till Gunnar Larsson vid namn Olof Gunnarsson eller kan det vara en dotter vid namn Gunnarsdotter i efternamn? Har studerat inläggen angående nändemannen Gunnar larsson och hans hustru Marta Hansdotter i Ytterby men får inte ihop det. Antingen har jag missat helt eller så framgår det inte hur.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 04 november 2015 kl. 00.15
|
Föräldrarna till Jul och hans syskon Hans och Anna Olsbarn är Ola Gunnarsson och Börta Hansdotter. Jag återkommer senare med mer om dem, men det blir då i den andra diskussionen som jag länkar till ovan. Det passar bättre där, eftersom det handlar om Gunnars och Martas barn och barnbarn.
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 22 april 2017 kl. 20.47
|
Har ikväll ytterligare läst inlägg om Lars Juhlssons släktled bakåt men har en fundering på varifrån hans mor kommer. Antingen har man inget skrivit om detta eller så finns uppgiften och jag har missat den helt.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 23 april 2017 kl. 10.56
|
Nej, du har inte missat något. Jag vet inte varifrån Jul Olssons hustru Börta Persdotter kommer. Men jag vill gärna veta det, så om du finner henne, så hojta till.
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 02 juli 2019 kl. 10.57
|
Följande har jag kring Maria Larsdotter, hennes föräldrar och syskon Hämtat från den numera avlidne Ingemar Lantz i Sannäs forskningar. Familjen bosatt i Berga i Lur socken. Lars Gulbrandsson 1676-8/9 1756 Fader:Gulbrand Larss.,Kahogen,Svarteborg Ingeborg Eriksdr. 1682-2/3 1748 Fad:Erik Siversson,Rämne,Skee Vigd:?/7 1704 Skee Barn: Erik G.m. Ingeborg Halvardsdr.,Äng Olof G.m. Kirstin Persdr.,Mardal Anna G.m. Anders Persson,Nygård Jacob 1708 G.m. Sigrid Amundsdr.,Hoveröd Chirsti G.m. Ola Hansson,Björnim Maria 20/2 1720-16/2 1721 Gunilla 20/2 1720-2/10 1720 Maria 13/6 1722 G.m. Jacob Gulbrandsson,ibm? Gunilla 20/4 1725 Vet man något om Ingeborg Eriksdotters förfäder i Rämne? Lars Gulbrandssons far, Gulbrand Larsson, uppges bo i Kohagen i Svarteborg socken. Känns som det är namnet på ett torp. Under vilken gård skulle detta eventuella torp ligga?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 02 juli 2019 kl. 15.35
|
Den 7/4 1728 begravdes husmannen Gulbrand Larsson från Kåhougen i Svarteborgs socken (C:1, s. 580; app.arkivdigital.se/aid/v382.b295.s581). Det står inte hans ålder. Den ende Gulbrand jag hittar i 1728 års mantalslängd i Svarteborg är i Örmjält, men han är kvar kommande år. Förklaringen kommer i 1733 års längd, där fullständigt namn står för första gången: Han heter Gulbrandsson, och där står (också för första gången) att han bor på Kåhougen. Det är alltså sonen som tagit över. Men om det är denne Gulbrand Larsson som är farfar till Maria Larsdotter har jag ingen aning om. Finns det någon källa angiven, så att man kan kolla uppgiften?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 03 juli 2019 kl. 15.14
|
Det finns ingen källa angiven i det material som jag har. Fick materialet från Lantz runt år 2000 när han levde och det var utformat i form av gårdsgenealogier över Tanum och Lur församlingar. Arbetet med att vidareutveckla detta arbete har tydligen fortsatt men en uppdaterad version har jag inte kommit över ännu. Kanske kommer på sikt.
|
|
|
|
|