Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Skede (Skee)   >  
Olof Olsson i Mardal, 1731-1784
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1892) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 15 november 2008 kl. 20.38
Har följande uppgifter:

Olof Olsson, född 1731, död 1/3 1784 i Mardal, Skee församling
gift med
Maria Olsdotter, född 1730, död 4/4 1801 i Mardal, Skee församling

De hade jordbruk i Mardal, Skee församling.

Kända barn:

Karin,
Maria,
Hans, född 10/1 1761

Önskr kompletterande uppgifter om ovanstående familj samt föräldrar/förfäder till Olof och Maria.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 november 2008 kl. 23.19.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1916) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 16 november 2008 kl. 00.19
Hej Håkan.

Detta är bara anteckningar utan källor, men jag hoppas de kan leda dig på rätt spår och vara en hjälp i sökandet. Lät det stanna vid anteckningar, då dessa inte är släkt till mig.

Enligt mina anteckningar ( ej framforskade av mig ) är Olof Olsson f. 1722-08-21, Mardal, Skee. Hans far är Oluf Andersson f. omkr 1682, Mardal, Skee, var bonde på Mardal, d. 1732-12-03, Mardal och hans mor är Kari Mattisdotter f. 1691 ?, Strängen, Skee, d. 1750-05-31 på Mardal Nordgård.

Olof Olssons hustru Maria Olsdotter f. 1730-09-16, Pilegården, Näsinge, har en far som heter Oluf Clementsson f. 1709-03-02, Pilegården, Näsinge, och hennes mor är Maria Christoffersdotter f. 1709-12-05, vars far och mor i sin tur är Christoffer Hansson f. omkr 1662, d. 1732-01-30, Mosstorp, Lommeland och Gunnil Mattesdotter f. omkr 1673, begravd 12 maj 1743, Lommeland. Christoffer Hanssons far är Hans Arnesson f. omkr 1640, Källviken, vars far heter Arne Haraldsson f. ? d. ?

Obs, Jag vet inte om detta stämmer men det är ju ett spår du kan kolla upp.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1920) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 16 november 2008 kl. 08.50
Hej Carina

Det var mycket på en gång och jag bockar och tackar för uppgifterna. Skall kolla upp dessa.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1937) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 16 november 2008 kl. 13.57
Hej igen Carina.

Kikade på Släktdatas hemsida och tog fram uppgifter på Olof Clementsson,

Hans föräldrar var Clement Tollesson och Britta Olofsdotter i Pilegård och flera barn stod antecknade till dessa två, födda vid 1700-talets tidigare del.

Det finns en Clement Tollesson som avlider 9/1 1726 i Pilegård i en åler av 60 år 2 mån. Han skulle således vara född enligt åldersuppgiften i November 1665. Var och när avlider Britta?

Det finns också en Tolle Halvardsson som avlider den 21/9 1712 i Pilegård, ålder okänd. Är han far till Clement?

Undrar bara om du har fler uppgifter om ovanstående personer?

Hälsningar

Håkan

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 november 2008 kl. 14.18.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1945) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 16 november 2008 kl. 17.02
Har kikat lite till och jag ber om ursäkt att jag missade Clement Tollesson och hustru Britta Olofsdotter. Det är rätt Clement Tollesson, har också anteckning att han dog i Pilegård den 9/1 1726, fast med födelseår 1663 ??? och är far till Olof Clementsson. Hans hustru har jag antecknad som Börta Olsdotter men har tyvärr varken födelseplats, födelsedatum eller dödsår på henne. Tyvärr har jag inte mer på dom. Men det är ingen tvekan om att det är samma personer.

Denna Tolle Halvardsson som avlider i Pilegård, kan ju eventuellt vara en mycket tänkbar fader till Clement Tollesson. Tycker att Tolle är ett lite ovanligt namn.

Det verkar till att vara en intressant släkt.

mvh
Carina

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 november 2008 kl. 17.04.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1947) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 16 november 2008 kl. 17.29
Hej Carina

Kan också nämna att Clement Tollessons hustru ibland nämns som Britta Olofsdotter och ibland som Börtha Olofsdotter i registret.

Och det är som du skriver. Tolle är ett litet ovanligt namn i dessa trakter.

Hälsningar

Håkan
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)