Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Tekniska hjälpmedel   >   Övrig teknik   >  
Kamerastativ på arkiven
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10662) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Timmy Brolin - Tisdag den 08 november 2011 kl. 13.47
Riksarkivet har som de flesta nog känner till förbud mot användandet av kamerastativ i forskarsalarna.
Är det någon som kan förklara varför man har ett sådant förbud?
När jag frågade arkivarien på plats så kunde han inte komma på någon anledning till varför man har det förbudet. "Det bara är så".

Det kan ju knappast vara för att skydda handlingarna. Risken för att skada handlingarna lär ju utan tvekan minska om folk får använda stabila stativ istället för att balansera ovanför handlingarna med en digitalkamera. Vad händer med handlingarna om man tappar en kamera på dom från 70cm höjd?

Den enda anledningen jag kan komma på till att riksarkivet förbjuder stativ är att skydda sitt monopol på att sälja tillgång till digitala kopior av arkiven på internet. Ett monopol som ArkivDigital på något sätt ändå lyckats bryta.
Hur har arkiv digital fått tillstånd att använda stativ? Eller kör dom frihandsfotografering som alla andra?? (Hemska absurda tanke...)

Är det någon som känner till en mer rimlig anledning till varför stativ är förbjudet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10665) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 08 november 2011 kl. 15.24
Jag tror inte att man från Riksarkivets sida är ute efter något monopol. Efter vad jag erfarit så har det varit en del missöden när man har använt ett löst trebensstativ (tripod). Men att utifrån detta döma ut alla stativ känns inte rätt. Jag förstår för övrigt inte hur man kan få bra bilder med ett sådant stativ.

Senast jag besökte ett arkiv fick jag erbjudande om att låna deras reprostativ. Det bästa vore naturligtvis om arkiven kunde utrusta ett antal forskarplatser med sådana stativ. Det är ju ändå glest med besökare i forskarsalarna nu för tiden.

Jag tror inte det är så att Arkiv Digital har lyckats bryta något monopol. Det är nog så enkelt att de har fått sin utrustning godkänd. Något som jag tror även andra kan få. Men jag vet ju inte vad som står i reglemantet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10666) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Timmy Brolin - Tisdag den 08 november 2011 kl. 16.42
Nej, jag förstår inte heller hur man skulle kunna ha nytta av en tripod för att fotografera av handlingar. Lurigt att få kameran riktad nedåt med ett sådant stativ.. Folk har alltså försökt sig på det?!

Själv har jag ett för ändamålet specialbyggt stativ som man spänner fast i bordet. Funkar kanon, och tar liten plats.
Hur stor möjlighet tror du det finns att få sitt stativ godkänt av personalen på plats? Det känns som att den lokala personalen förmodligen inte vågar gå emot de generella reglerna.

Om det är instabila stativ/tripods man är orolig för så kan man ju bara skriva att stativ måste godkännas av personalen på plats så att de är hyggligt stabila. Eller så förbjuder man lösa stativ. Men den allra bästa lösningen är ju helt klart som du säger att arkiven själva har några ändamålsenliga stativ som man kan få låna på plats. Det finns ju helt klart ett behov!
Att helt förbjuda stativ känns så enormt kontraproduktivt, då det istället innebär att folk riskerar att tappa kameran på handlingarna.

Trevligt att du fick låna deras stativ. Något sådant var inte på tal när jag var på Krigsarkivet rätt nyligen. Jag fick fotografera på frihand, och inget annat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10667) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 08 november 2011 kl. 20.11
Ett aber är naturligtvis att det inte tycks finnas stativ av den typen du beskriver på marknaden. Det kanske vore en nisch att satsa på ;-) Det verkar inte finnas något alternativ till trebeningen såvida man inte släpar med sig ett riktigt reprostativ.

Möjligheten att få använda ett eget stativ beror nog på vem man frågar. Frihandsfotografering är inget alternativ för min del. Men det blir mest lokala arkiv för mig i fortsättningen. Där är de inte lika kitsliga. Men å andra sidan vill de ha en kopia av allt jag fotograferar. Det kallas visst samarbete ;-)

foto
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10668) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Timmy Brolin - Tisdag den 08 november 2011 kl. 21.05
Såhär ser min ut:
A

B

C


Man köper en vanlig enhandstving, och kompletterar med en liten U-balk i aluminium som man skruvar fast ett kamerafäste i. Det blir till och med hopfällbart.
Jag fick tipset av en annan släktforskare.

Den kan vibrera lite om man använder utlösaren på kameran. Det löser man genom att använda kamera med extern utlösare, eller genom att lägga 1-2 sekunders fördröjning på utlösaren.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10670) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 09 november 2011 kl. 10.09
Med fotreglage till fjärrutlösaren undviker man skakningsoskärpa och får båda händerna fria till annat. Man hinner dessutom med fler bilder än man skulle göra utan pedalen.

Tänk om det hade funnits en intresseorganisation som kunde ta fram ett ändamålsenligt stativ tillsammans med Riksarkivet. Ett enkelt, billigt och säkert stativ. Det borde finnas ett stort intresse för ett sådant. Inte minst bland släktforskare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10673) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Timmy Brolin - Onsdag den 09 november 2011 kl. 12.09
Bra idé!
Kanske något som arkivguiden eller ssf kunde ta tag i?
Egentligen borde en enskild forskare kunna göra det..
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10761) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 17 november 2011 kl. 14.40
På Riksarkivet finns (åtminstone) tre stycken forskarplatser med kamerastativ. Stativen är försedda med normalgänga och en förutsättning är givetvis att man har en kamera som går att skruva fast. Ett stort problem är de dåliga ljusförhållandena. Bilderna går att använda för eget bruk men duger knappast i professionella sammanhang. Man får givetvis inte använda blixt vid fotograferingen.

Jag har inte lyckats få fram någon bild från forskarsalen där stativen syns. Det är kanske någon annan som har vägarna förbi och som samtidigt kan ta reda på fakta när det gäller stativen. Det vore givetvis också intressant med några avfotograferingar.

Arkivguiden har knappast resurser att ta tag i det här, men det kan naturligtvis inte jag svara på. Jag är tveksam när det gäller förbundet, men försöka duger. Prova med att tala för saken i Anbytarforum och/eller Förbundsforum om du har tillgång till dessa fora. Man måste nog ligga på när det gäller de olika arkiven.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10787) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Timmy Brolin - Söndag den 20 november 2011 kl. 19.06
Kul att höra att det finns stativ på ett av arkivet.

Visst är det bra om man dessutom kunde få bra ljusförhållanden. Men det viktigaste med ljuset är egentligen att det är jämnt och någorlunda vitt. Så länge belysningen är jämn så kan man kompensera svagt ljus med längre exponeringstid och få hyffsat resultat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11234) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 11 januari 2012 kl. 00.00
Hej Timmy.

Har du varit i kontakt med Sveriges Släktforskarförbund angående stativ på arkiv? Har du i så fall fått någon respons?

Christian
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)