|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 18 mars 2010 kl. 21.20
|
Skam till sägandes blir det bara ett evenemang i Blekinge såvitt jag känner till, nämligen Blekinge Släktforskarförenings årmöte: Se Blekingerötter. Efter årsmöte, kaffe med dopp och föredrag blir det en informell pratstund om Blekingerötter. Om hur vi tillsammans ska kunna utveckla vår hemsida och göra den ännu bättre. Christian
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 19 mars 2010 kl. 21.10
|
|
Finns det fler släktforskarföreningar i Blekinge än Blekinge släktforskarförening?
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 19 mars 2010 kl. 21.56
|
|
Okej. En släktforskarförening av mer lokal karaktär. Om man tänker sig en släktforskarförening som Blekinge släktforskarförening som genom sitt namn upptar ett helt landskap så borde man egentligen sprida sig och ha sina medlemsmöten på olika orter i länet än på den ort som styrelsen har sitt säte. Kanske de gör också. Är själv inte insatt i deras verksamhet.
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 19 mars 2010 kl. 22.16
|
|
Ett långt namn på en förening. Tänker på den du nämner som huserar i Jämshög och Kyrkhult. Undrar bara hur det kommer sig att en förening är medlem i en annan förening. Att en förening är anslutet till ett förbund av något slag är en sak.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 19 mars 2010 kl. 23.23
|
Tja, man kan skulle köra med någon slags förkortning "FFFAFIJOKMO" ;-) Jag vet inte om det här är rätta stället att diskutera släktforskarörelsens organisation men det måste vara stadgarna i föreningar och förbund som reglerar sådant här. Det mest logiska är naturligtvis hierarkin föreningar, regionalförbund och riksförbund. Men det vore nog förmätet av BSF att kalla sig Blekinge Släktforskarförbund. Fast förkortat skulle det ju bli samma sak ;-) Jag tror inte vi ska underskatta privata initiativ. Jag vet ingen förening som har haft kraft nog att starta och driva ett forum som detta. Bara som ett exempel.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 20 mars 2010 kl. 21.41
|
Blekinge Släktforskarförening har fått en ordförande. Annika Gylling Otfors (Bengtasanna här i AGF) blev enhälligt vald vid dagens årsmöte i Kallinge. Även i övrigt följde mötet valberedningens förslag. Styrelsen i sin helhet kommer att presenteras på föreningens hemsida så snart protokollet från det konstituerande styrelsemötet blir justerat. (Ändrat av Xian den 20 mars 2010 kl. 21.49.)
|
|
|
|
|
|
|