Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Södermanland (socknar A-N)   >   Brännkyrka   >  
Johanna Arvida Paulina Söderberg Pettersson (1884-1965)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11422) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Gullström-Linder (Margareta) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 16.47
Hej!
är det någon som kan hjälpa mej förstå varför Johanna Arvida Paulina Pettersson, född Söderberg 1884-11-15 i Gävle, ligger med sin familj i samma grav som Adolph Magnus von Brömssen f. 1912-10-04, riktigt var han är född har jag inte funnit men kan vara Hedvig Eleonora?
De är ihopflyttade 1973 i graven. 1974 avlider sonen till Johanna Arvida Paulina o hamnar i samma grav.

Såhär ser det ut i graven;
Adolph Magnus von Brömssen, Ingenjör, född 1912-10-04, avliden 1948-05-25
Johanna Arvida Paulina gift Pettersson född 1884-11-15, avliden 1965-01-15
Oskar Hjalmar Pettersson (maken till ovanstående) född 1879-12-17, avliden 1967-02-13
Sigfrid Valentin Karlsson född 1884-02-14, avliden 1973-07-28
Ture Oskar Hjalmar Söderberg (son till Johanna Arvida Paulina o Oskar Hjalmar Pettersson) född 1912-09-27, avliden 1974-01-26
samt
Tyra Katarina Karlsson född 1891-08-02, avliden 1982-09-15.

Jag har ingen aning om vad de kan ha gemensamt som gör att de ligger tillsammans.
Är det någon som vet eller kan räkna ut varför?

De har blivit flyttade till den aktuella graven 1973 både von Brömssen o Johanna Arvida Paulina o hennes make..... vad har de för gemensam faktor???
Källan är Sveriges dödsbok 1947-2006= att Johanna Arvida Paulina dog 1965 i Farsta.

Angående graven o dess "invånare" har jag ringt Skogskyrkogården i Stockholm.
Övrigt från Rotemansarkivet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11433) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 21.23
Har du sett på gravstenen att de verkligen ligger i samma grav, så att det inte bara har blivit fel i något register?

Det finns ju två Karlsson också (makar?). Den förste av dem dog 1973, samma år som den påstådda flytten. Kan det vara det som spökar (om uttrycket tillåts... :-))? Kanske blev det någon sammanblandning av gravarna i registret i samband med hans begravning?

Var står det att de har flyttats? Och varifrån skulle de ha flyttats?

Om von Brömssen dog 1948 och flyttades 1973, så skulle man alltså ha flyttat en kista 25 år efter begravningen. Är det ens möjligt?

Och förekommer det över huvud taget att man håller på och flyttar runt begravda personer på det här viset? Jag har inte hört talas om något annat fall - men å andra sidan finns det säkert mycket som jag inte har hört talas om... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11437) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Gullström-Linder (Margareta) - Tisdag den 21 februari 2012 kl. 16.39
Ja som du ser ovan är det två Karlsson o ja jag tror de är makar. Ja det ska vara så att Brömssen flyttades dit 1973 o Johanna Arvida Paulina o hennes make. Vi vet ju inte... kanske hans kista stod i nån sorts mausoleum eller vad kallas det... kanske inte va nedgrävd i jord? Vad vet jag?? Ingenting....;)
Von Brömssen skall ha flyttats från Lidingö. De andra vet jag inte.
Nä jag vet också att det är jättesträng att störa griftefriden. Så det är så himla underligt....
Å jag fattar inte vad de har gemensamt heller???
Johanna Arvida Paulinas mor, Johanna Jansdotter 1853 var född i Axberg Örebro. Så var också denne Sigfrid Valentin Karlsson. Han var född 1884 samma år som Johanna Arvida Paulina föddes i Gävle. Kan det vara den gemensamma nämnaren? Men VAR kommer von Brömssen in i bilden??????

Johanna Arvida Paulina kommer till Stockholm o bor på Östermalm där också denne von Brömssen bor, men de har olika adresser. Jag har funderat på, OM Johanna Arvida Paulina möjligtvis kan ha varit piga eller barnflicka/hembiträde i familjen o då hon var föräldralös redan som 8 åring, uppväxt på barnhem, möjligtvis kunnat "rört" vid von Brömssens hjärta o kanske varit anställd i familjen hela livet??? o på det viset blivit nåt av en "familjemedlem"?????

Men HUR får jag belägg för mina funderingar????

Mvh,
Margareta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11438) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Gullström-Linder (Margareta) - Tisdag den 21 februari 2012 kl. 16.45
Hedvig Eleonora var det de bodde o dit kom J a P men som sagt på annan adress. Ja de ligger i samma grav, ja det är säkert.. har pratat med dem på kyrkogården o de står i samma grav Skogskyrkogården omr 15 nr 362, familjegrav./Margareta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11440) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Gullström-Linder (Margareta) - Tisdag den 21 februari 2012 kl. 17.19
Ja så är det... Johanna Arvida Paulina Söderberg o Sigfrid Valentine Karlsson är kusiner.. deras mödrar Johanna Jansdotter född 1853-12-05 o Christina Jansdotter född 1846-07-03, båda födda i Axberg är syskon. Då är frågan... VAR kommer von Brömssen in i spelet???/Margareta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11441) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Gullström-Linder (Margareta) - Tisdag den 21 februari 2012 kl. 18.05
JAP´s son Ture Oskar Hjalmar är född 1912-09-27 i Hedvig Eleonora o von Brömssen är född 1912-10-04 i Hedvig Eleonora.
von Brömssens familj flyttar vad jag förstår 1914 till Ringv. 12, Hornsg. 81 se Rotemansarkivet. Varför är det två olika adresser??

JAP med familj flyttar 1917 till Ringvägen 137.

von Brömssen dör 1948.

Är det så här??? att pojkarna varit grannar o blivit bästa vänner o von Brömssen har begärt att få ligga i kamratens grav en gång... sen dör inte Ture Oskar förrän 1974.... o då har de flyttat samman alla när Sigfrid Valentin dör.. kanske Ture Oskar Hjalmar o Tyra Katarina ordat detta 1973.. kanske Ture Oskar Hjalmar var sjuk o visste att han snart skulle ända sitt liv... o Tyra Katarina var gammal o de ordnade allt då Sigfrid valentin dog. Tyra Katarina dog 1982.

Så fick de två vännerna vila tillsammans för alltid.

Jaa så tror jag att det är/var!!!

Margareta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11442) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 21 februari 2012 kl. 20.04
Det är inte lätt att veta var von Brömssen/Brömsen är begravd. Olika bud överallt. :)

Enligt FinnGraven.se finns han på Lidingö kyrkogård.
Sök på "Adolf Magnus von Brömssen".

Och enligt Hittagraven.stockholm.se finns han på Skogskyrkogården.
Skogskyrkogården.
Han är gravsatt där 1973-07-17.
Samma datum är också Johanna Arvida Paulina och Oskar Hjalmar Pettersson gravsatta.

Du får ringa till Lidingö kyrkgårdsförvaltning, Margareta, och fråga om han ligger där också. Något lurt är det onekligen... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11445) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 21 februari 2012 kl. 20.50
Att det är två adresser (Ringvägen 12 / Hornsgatan 81) beror på att det är en hörnfastighet.
I Högalids församling (utbruten 1925 ur Maria Magdalena)

Zinkensdamm


T-bana Zinkensdamm tvärs över Hornsgatan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11446) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 21 februari 2012 kl. 22.48
Jag tror det går att krångla till det ännu mer

Det finns tydligen två Adolf Magnus von Brömssen begravda i samma urngrav på Lidingö. Enligt finngraven.se (Och CD:n Begravda i Sverige)

Urnor är kanske lättare att flytta. Om man inte väntar för länge vill säga. Och så gäller det ju att ta den rätta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11447) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 22 februari 2012 kl. 10.00
Dom som finns på Lidingö kyrkogård enligt finngraven.se:
Adolph Magnus, gravsatt 1951, är far till Adolf Magnus född 1912, Edit Hilda Margareta är hans mor och Brita och Sven Adolph är hans syskon. Allt enligt Riddarhusets CD.

Ture Oskar Hjalmar Pettersson är född i Maria Magdalena enligt församlingens födelsebok CIa:31 sidan 229.
Adolf Magnus von Brömssen är född 1912 i Hedvig Eleonora enligt CI:42 sidan 156.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11448) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 22 februari 2012 kl. 12.05
Adolf Magnus von Brömssen
f 1864-07-23 i Jakobs församling i Stockholm stad
d 1951-03-01 i Lidingö församling i Stockholms län

Allt enligt Sveriges Dödbok 5. Enligt samma källa heter han Adolf Magnus von Brösen (!)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11450) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 22 februari 2012 kl. 13.03
Och jag undrar fortfarande vad det står på stenen... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11453) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Gullström-Linder (Margareta) - Torsdag den 23 februari 2012 kl. 12.54
Jag har pratat med Skogskyrkogården. Adolf Magnus född 1912 är flyttad dit från Lidingö.

Se rotemansarkivet; Hans far o farfar hette också Aolf Magnus..Adolph Magnus... födda 1835 o 1864. Se Rotemansarkivet 1878-82 finns den födde 1835 stamfadern g.m Georgine Carolina Charlotta Koch, han var grosshandlare. Samt sonen Adolph Magnus född 1864.
Rotemansarkivet 1912-14 finns sonen Adolf Magnus född 1912.

Hm.... nää de ä inte födda i Hedvig Eleonora båda... men JAP kommer ditflyttandes iaf... så hon kan ha varit barnflicka/hembiträde i familjen iaf... så pojkarna kan ju liksom ha träffats o "vuxit" upp... Oj va spännande... men HUR ska man kunna fastställa.... De har väl antagligen varit skolkamrater i Maria skolan om de bott grannar.

Ja jag gissade att det var ett hörnhus med de 2 adresserna.

Kan man finna någonstans om JAP har jobbat hos von Brömssen??
Intressant är detta iaf!!;)
Margareta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11454) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 23 februari 2012 kl. 14.39
Margareta,
vet du var Oskar Hjalmar och Johanna Arvida ursprungligen var gravsatta? Dom dog 1967 respektive 1965, och på Skogskyrkogården blev dom inte gravsatta förrän 1973-07-17.

Finns det någon/några gravstenar?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11455) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Gullström-Linder (Margareta) - Torsdag den 23 februari 2012 kl. 16.14
Oskar Hjalmar o JAP bodde i Enskede, kyrkobokförd i Farsta när de dog. von Brömssen var också boende i Enskede när han dog.
Jag har försökt finna dödsorsaken för von Brömssen... men finner inget. Finns någon som kan finna det? Han dog 1948-05-25 o vem var han gift med? Gift 1942-06-21. Han var tydligen ingenjör./Margareta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11456) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Gullström-Linder (Margareta) - Torsdag den 23 februari 2012 kl. 16.20
Nä jag bor i Karlstad så jag kan inte kolla några gravstenar i Stockholm.... vart kan man hitta namn på elever i Mariaskolan ca 1920??/Margareta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11457) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 23 februari 2012 kl. 19.10
Margareta,
dom enda som kan ge dig ett svar på varför och varifrån Oskar, Johanna och Adolf Magnus flyttades till Skogskyrkogården är kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm. Dom kan säkert också tala om om det finns någon/-ra gravsten/-ar i samband med den aktuella graven, och eventuella inskriptioner.

Hur kommer Mariaskolan 1920 in i bilden, och var ligger den?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11458) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Gullström-Linder (Margareta) - Fredag den 24 februari 2012 kl. 09.19
Som sagt... jag har pratat med Skogskyrkogården.
Jo pojkarna måste ha gått på Mariaskolan på söder under sin uppväxt. De bodde på Ringvägen båda två o då går man på Mariaskolan har jag förstått.....men var kan man se inskrivna där ca 1920 som var den aktuella tiden de bodde där.. o om de är födda 1912 så bör ca 1920 vara en bra tid att kolla.... tycker jag.;)/Margareta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11459) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 24 februari 2012 kl. 10.34
Adolf Magnus, f. 1912, var gift med en dotter till Sigfrid Valentin och Tyra Katarina. När Tyra K. dog var hon skriven på Utansjövägen i Enskede hos von Brömssen. Tyra bodde sannolikt hos sin dotter, eftersom dottern var bosatt på den adressen 1980.

Adolf Magnus dog i en flygolycka 1948, enligt Riddarhusets CD.

Att dessa personer finns i samma grav på Skogskyrkogården tror jag inte har något alls med någon gammal vänskap sedan pojkåren mellan Adolf Magnus och Ture Oskar. Det beror nog snarare på att familjerna var släkt - kusiner och genom ingifte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11461) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Gullström-Linder (Margareta) - Fredag den 24 februari 2012 kl. 14.40
Åh Lotta!!! I love you!!!! Wohoo!! DÄR gav du mej orsaken.... eller vad som band dessa samman....!! Fast visst kan det fortfarande vara så att de var vänner sen pojkåren..;) kanske träffades Ture Oskar Hjalmars kusin o AMvB genom honom!!!! Hahahaha!! KAN faktiskt vara så...

Å tusen tusen tack för din hjälp Lotta!!!

Nu skall jag kolla mer efter helgen....
Vet du var man skulle kunna finna ev. uppgift om möjligen JAP arbetade i familjen Brömssen då hon kom till Stockholm? eller vet du var hon gifte sej med Oskar Hjalmar Pettersson. Han var född 1879-12-17 i Arboga o de gifte sej 1910.
JAP flyttade in till Sthlm 1905 från Södertälje till Hedvig Eleonora förs. Linnegatan29/Sibyllegatan 18.
Sen till Kvarngatan, Maria,sen till
Katarina Bangata, sen till Hammarbyg. 5A, sen till Ringvägen 137.
Sen vet jag inte mellan där o Farsta där hon bodde då hon dog.

Men dottern ligger inte i samma grav som de övriga? Hon kanske blev omgift då ju maken omkom i så unga år förstås.

Jag är sååå tacksam för all hjälp att lösa detta. 1000 tack alla som bidragit. Nu kan jag skriva min historia om JAP!!!

Med vänlig hälsning!!
Ha en god helg!!
Margareta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11462) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 24 februari 2012 kl. 14.54
Oj, vilken reaktion det blev! :)

Oskar Hjalmar Pettersson och Johanna Arvida Paulina Söderberg gifte sig i Engelbrekts församling 1910-12-03 (Engelbrekt EI:5 sidan 138 och nummer 138 i AD). Båda var då bosatta på Birger Jarlsgatan 106.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14090) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ulla Nilsson (8isse8us) - Fredag den 30 augusti 2013 kl. 20.55
Adolph Magnus von Brömssen, morbror till mig f ö. Omkom i en flygolycka 1948. Var gift med Eva Carlsson som numera bor i USA med sin döttrar, Lottie och Bettan (mina kusiner). Eva ville ha sin mans urna flyttad till sin familjegrav d v s familjen Carlsson och det gjordes 1973 efter tillstånd fr Kyrkogårdsförvaltningen. Kvar i graven finns min morfar Adolph von Brömssen 1864-1951, min mormor Greta v B,1882-1968, Sven v B (morbror)1914? -1968 Brita v B dog 1935. Adolph jr 1912-1948, flyttades 1973. Min mamma Karin Österlund född v B 1917-2013 finns i Minneslunden vid Lidingö Kyrka.

Nils v B på kyrkogården i Solna, 1999. Det var 5 syskon och barn till Greta och Adolph som nu är alla döda. Alla tillhörande huvudmannaätten.
Huvudmannen, hans son och sondotter finns i Stockholm
Ulla Nilsson, Stockholm
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)