Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Södermanland (socknar O-Ö)   >   Västra Vingåker   >  
Kerstin Persdotter, född 1801
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1876) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson (Zou) - Fredag den 14 november 2008 kl. 19.42
Hej,
nu har jag dammat av ett av mina mest omöjliga fall igen, bara för att återigen konstatera att det här fixar jag nog inte själv :).
Därför undrar jag om någon skickligare person skulle kunna hjälpa mig att hitta föräldrarna till min mystiska Kerstin Persdotter. Egentligen borde det inte vara så svårt, det finns tydliga födelse,- och ortangivelser i alla husförhör, men det har ändå inte gått.
Det här är vad jag vet om henne;

Kerstin gifter sig 1826 med Lars Petersson, även han född 1801. Lars är son till soldaten Peter Andersson Brandt (född 1758, Lännäs) och Brita Jonsdotter (född 1759, Stora Mellösa).
Vid bröllopet den 26/3 1826 kommer båda från Stora Kulltorp (AI:8a s.145), men att hitta Kerstin innan dess har jag verkligen gått bet på. Vid det husförhöret finns ingen anteckning om inflyttning och i husförhöret dessförinnan finns hon inte i Kulltorp, vilket däremot blivande maken gör.

Efter att ha flyttat till och från Ö. Vingåker med maken, lever hon under åren 1856-70 i Råmerå, Målke rote, mellan 1871-90 på Äng under Sjöholm, Målke rote och Näs distrikt. Hon avlider 1890.
Under alla dessa år anges hon som född 18/2 1801, W.W, ett datum som även anges vid Stora Kulltorp.

Med hjälp av Vingåkers hembygdsförbunds register har jag samlat ihop alla tänkbara kandidater och har också gått igenom födelselängden i original.
Det har gett mig en hel liten hög med tänkbara Kerstin Persdöttrar:
1801-01-11, K.P född i Grindstugan. Per Persson, Kerstin Persdotter.
1801-02-01, K.P, född Spånga Kvarn, Per Persson, Anna Larsdotter.
1801-02-20, K.P, född Malmberg, Per Persson, Kerstin Larsdotter.
1801-03-26, K.P, född Vads ST, Per Farendal, Anna Ersdotter.
1801-09-06, K.P född Lasstorp, Per Nilsson, Ingrid Persdotter.
1801-09-09, K.P, född Malmbergs ST, Per Persson, Kerstin Ersdotter.
1801-09-25, Stina, född Torsbro, Per Ersson, Greta Larsdotter.

Av alla dessa tror jag mig ha kunnat stryka de två översta, men resten har jag tappat bort i husförhören och inte kunnat följa.

Ytterst tacksam för all hjälp!
Hälsningar // Anna

(Ändrat av Zou den 14 november 2008 kl. 21.26.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1974) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Tisdag den 18 november 2008 kl. 16.00
Anna.

Det här låter som en ganska avlägsen möjlighet, men jag lämnar den ändå som ett tips.

I AI:7A sid. 152, Stora Kulltorp står längst ner på sidan drängen Olof Ersson, född 1801-02-18(!). Närmast över honom står pigan Kerstin Persdotter född 1803-09-20. Hon kommer 1822 från sid 172 och står inte som bertflyttad. På sid 172, Rude finns hon. Där finns också de två första faddrarna när Din Kerstin Persdotter döper sitt första barn.

Jag misstänker alltså att prästen vid överflyttningen av data från AI:7A till 8A har tagit drängen Olof Erssons födelsedatum och skrivit in det på Kerstin Persdotter.

Det existerar i alla fall en Kerstin med fader Per född i Baggetorp, som liggar i grannskapet, 1803-09-20. En hypotes värd att pröva?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2000) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson (Zou) - Torsdag den 20 november 2008 kl. 19.51
Hej Per,
ett väldigt stort tack för din hjälp, som jag tror har löst hela gåtan med Kerstin.

Jag kände igen husförhöret från Stora Kulltorp som du nämnde, jag har själv sett hennes namn på en rad och sen födelsedatan 1801-02-18 i raden under och blivit väldigt snopen. Innan jag hann se att datumet stod på drängen trodde jag att det var rätt Kerstin. Att det var prästen som var boven i dramat hade jag aldrig kunnat föreställa mig :). Just eftersom detta 1801-02-18 alltid återkom, även i Östra Vingåker, har jag trott att hon åtminstone var född 1801.

Peter Farendahl var den kandidat jag trodde mest på, men hans dotter Kerstin försvinner för mig 1819 då hon flyttar till Vingåker från Skedevi. Ingen inflyttningslängd, dock finns en bou efter hennes föräldrar, som kan bevisa om hon är rätt kandidat. Min Kerstins make Lars var soldatson och en av deras döttrar får samma namn som Peter Farendahls hustru. Det var väl mina starkaste skäl till att hålla på Farendahls dotter.

Annars måste jag säga att den Kerstin du hittade verkar vara helt rätt.
Dennas mamma är Kristina Olsdotter, *1780 (Skedevi?), dotter till Olof Nilsson (1748, Skedevi-1835, Baggetorp) och Brita Olsdotter (1758, Skedevi-1821, Baggetorp).

Fadern är Petter Lundgren, *1778, Sävstaholm, som sorgligt nog bragtes/bragte sig om livet när dottern bara var en månad gammal. Han var son till Petter Lundgren (1730-1813, Dammen) och Stina Jaensdotter Holmberg (1742-1807, Dammen). Tyvärr står ingen födelseort på någon av dom, men med så pass ovanliga namn ska dom nog gå att hitta ändå :).

Kristina gifte om sig (första äktenskapet varade bara ca 2 månader) med en Olof Olofsson, därav alla faddrar med patronymikonet Olofs-. Jag letade efter faddrar med efternamn Pers-, eftersom jag ville hitta syskon till henne.
Men efter allt trassel med denna Kerstin ska jag gå igenom de bouppteckningar som finns innan jag vågar lita på att det är rätt, men det verkar väldigt lovande:)

Tusen tack igen!

Mvh // Anna

(Ändrat av Zou den 20 november 2008 kl. 19.57.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2003) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Torsdag den 20 november 2008 kl. 21.33
Ja, jag känner mig också ganska säker å att det är rätt, men ville inte ta ifrån Dig nöjet att själv göra alla de nödvändiga kontrollerna efter allt besvär Du har haft.

Man skall nog inte döma skrivaren alltför hårt. Det måste ha varit ett oändligt och ganska tröstlöst arbete att på mindre än ett år föra över allt till den nya boken. Det rör sig om nära tusen sidor i en stor socken som V. Vingåker. Usel belysning, fjäderpennor och dåligt bläck kan inte ha gjort det lätt.

Jag har en gång råkat på ett annat fel av samma slag. Där hade man överfört en kolumn i taget. När skrivaren kom till datumkolumnen på en familj med många barn gjorde han misstaget att skriva in husfaderns födelsedatum även på hustrun. Sedan förde han över alla barnens datum med ett stegs förskjutning, ungefär som när man drar i ett blixtlås fel. Alla fick rätt födelseår men fel datum detta följde dem sedan genom hela livet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2017) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson (Zou) - Måndag den 24 november 2008 kl. 15.01
:) det var omtänksamt av dig, man blir ju som ett barn på julafton när man äntligen hittar rätt. Och familjen verkar vara intressant, så det var värt lite väntan... det är vägen som är mödan värd, säger dom...
Känner mig dock som en riktig dummer som inte lyckades lösa det så enkla felet på så lång tid :). Men har man låst fast sig vid ett år eller datum, så har man...

Nej, jag har full förståelse för prästen, jag har själv gjort avskrifter av kyrkböcker och lyckats klanta till det trots belysning, dator och, inte minst, jag skulle bara skriva av. Jag är glad att prästen inte gav upp vid blotta åtanken på den enorma folkmängd som finns i Vingåker:). Sörjer bara att prästen inte skrev födelseort på folk förrän vid 1820-talet, det hade underlättat letandet i en sån stor församling.

När det gäller Kerstins familj kan jag för andra forskares skull (så att dom slipper all möda jag haft med denna familj:)) lägga till att kusken Petter Lundgren och pigan Stina Holmberg gifte sig den 19/9 1771, Östra Vingåker. Han kom då ifrån Sävstaholm, hon från Klastorp, Ö.V. I Klastorp fanns det ett antal Lundgrenare, bland dom trädgårdsmästaren Johan Lundgren (1716-1798, Ö.V) och Lars Lundgren *1754. Dessutom har jag sett Anders Lundgren i Skalltorp och en Lars Lundgren som försvinner till Eskilstuna. Det ska bli kul att se om dessa Lundgrenare hör ihop på något vis eller om det bara var ett namn som tilldelades tjänarna.

Kristin Olsdotters mammas familj har jag lyckats spåra till och med AI:3b s.36, Olstorp. Då kommer Olof Nilsson från Skäfva och inte från Skedevi, men det finns väl en logisk förklaring till det också :).

Det är allt jag har hittat, så om någon annan känner till dom vore det också väldigt välkommet :)

// Anna
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2021) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Tisdag den 25 november 2008 kl. 08.16
Då har vi en, om än svag, släktanknytning. Farfadern till Kerstin Persdotters styvfar Olof Olsson, som också hette Olof Olsson och var bonde i Rude, är en av mina anor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2037) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 26 november 2008 kl. 12.42
Intressanta och lärorika inlägg här ovan.
Mvh.Arne
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)