Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Ord och uttryck   >   Övriga ord och uttryck   >  
Giftig rot
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13832) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 09 maj 2013 kl. 11.48
Av en slump hittade jag en mystisk rot i Förkärla CI:1 fol. 8. Roten kallades "Oa Rot" enligt prästen som skrev. Är det ett dialektalt namn i Blekinge på någon känd rot?

Så här står det:
”Sepult. d. 19 Maii Ola Jakobsson på Hassle
Sepult. d. 19 Maii Lars Jakobsson på Hassle
Sepult. d. 19 Maii Båtsm. Jon Jonsson Öhrn på Hassle.
Desse 3ne Männer Ihiälåto sig
af en Roth som de kalla Oa Roth
Om Söndags aftonen d. 12 Maii 1717
på Öijan Bohlie(?), då dhe skulle reesa
dijt och upptaga Ett stoo, och straxt
wid Hassle strand stupade, och der död-
de, af förgiftet som war i förbem:te
Roth”.

förkärla
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13833) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 09 maj 2013 kl. 14.10
Hassle är givetvis Hasslö. Öijan Bohlie(?) skulle kunna vara skäret Örnabalen. Vad det kan ha varit för rot har jag ingen aning om. Varför de åt av roten kan man fråga sig. Den kanske hade en behagligare effekt i måttligare mängd.

Örnabalen: http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/_s2kx001/118212d1/p4/0000401a.pdf
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13834) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 09 maj 2013 kl. 14.48
Kan inte "Bohlie" vara Bollö?
Ett sto på ett litet skär låter lite farligt... :)

Att alla tre samtidigt "stupade" av giftet är ju också lite märkligt. Om det hade varit en helt okänd växt så hade det varit förståeligt, men dom visste tydligen vad det var eftersom dom hade namn på den.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13835) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Joel Vogler - Torsdag den 09 maj 2013 kl. 16.05
August Lyttkens "Svenska växtnamn" från 1900-talets början är en bra källa att ösa ur när det gäller lokala namn på växter. Men någon oarot har jag inte lyckats hitta där.

Emellertid har jag en fundering: Skulle det möjligen kunna handla om odört? Det är en mycket giftig flockblommig växt som en okunnig mycket väl skulle kunna förväxla med någon av de ätliga flockblomstriga växterna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13836) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 09 maj 2013 kl. 16.33
Är det verkligen möjligt att tre vuxna karlar sätter i sig roten av något som tydligen luktar väldigt illa, som odörten uppges göra? Jag börjar undra om det verkligen var roten av något dom åt. Varför skulle dom gräva upp rötterna och äta?
Det bör ju vara någon växt som ser aptitlig ut i mitten på maj.

Jag har iallafall hittat något som kallas oabär - odon! :)
Men dom ska ju inte vara särskilt giftiga...

SAOB:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/171/241.html#ODON-RIS
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13837) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 09 maj 2013 kl. 18.07
Bollöarna består av två öar. Norra Båldön och Södra Båldön på kartan:

http://diginpast.se/ostkanten/kartor/swe/hass.html

Skulla man kunna tänka sig att öarna kallades Västra och Östra Båldön en gång i tiden?

Bål betyder ju bland annat stor eller mycket stor. Ordet var vanligt förekommande i olika sammansättningar så sent som för femtio år sedan. Hur det är med den saken nu för tiden vet jag faktiskt inte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13838) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 09 maj 2013 kl. 18.50
I Karl Jakob Nilssons bok "Ord och talesätt från Sydöstra Blekings strandbygd och skärgård" hittar jag inte något matnyttigt. Han nämner visserligen ett prefix oa- men det tycks enbart ha samband med fiske med not/nät.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13839) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 09 maj 2013 kl. 19.52
Kan inte "Öijan" betyda ö? Bollöarna verkar inte ha varit bebodda? Kanske Hasslöborna lät sina djur beta där?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13840) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 09 maj 2013 kl. 20.34
Jo så skulle det kunna vara. Det finns två öar i inre skärgården som heter Tvegölja och det lär betyda Tvillingöarna:

http://diginpast.se/ostkanten/kartor/swe/lose.html

Mig veterligen har Bollöarna aldrig varit bebodda. Att man hade djuren på bete på obebodda öar är helt säkert. Förr var det både hästar och kor. Numera är det bara får. Korna färjade man. Hur man gjorde med hästarna vet jag inte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16719) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Roger Johansson - Söndag den 21 augusti 2016 kl. 11.01
Om man studerar vad prästen skrev kan man få en antydan om att det inte ska vara oa utan oda. Det finns ett gammalt dialektalt blekingeord som är odaa som betyder dålig/dåligt (ur boken Blekingska dialektord). Det finns säker flera stavningar oda, odaa osv.
Detta kan innebära att de åt en dålig rot, kan ha varit en förväxling mot en ätlig eller att den var angripen av t.ex mögel eller svamp, något som toxinerade dem.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 21 augusti 2016 kl. 11.46.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)