Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Personnamn   >   Djurnamn   >  
Namn på kor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6942) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 05 maj 2010 kl. 19.57
Det var inte lätt att hitta någonstans att skriva det här, men jag litar på att forumvärden lägger det rätt....om det hamnat fel. Djurnamn kanske borde ha en egen rubrik? :)

Jag hittar bara mer och mer intressant i gamla bouppteckningar, och nu har jag till och med hittat namn på kor år 1753 i Småland.
Kossorna hette Bleka, Dåsta, Svana och Sånna, och så hade dom en stut som hette Späten.
Vissa av namnen kan man nog tänka sig att det var "beskrivningar" på djuren eller hur deras teckning såg ut, men..... Vad sägs om den lilla kvigan Mandela? Hur fick hon sitt namn?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6945) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Onsdag den 05 maj 2010 kl. 22.01
Ja, det är intressant det här med djurnamn. I mina förfäders bouppteckningar från 1800-talet har kossorna följande namn: Grimla, Lilla Grimla och Blomma ;-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6946) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Onsdag den 05 maj 2010 kl. 23.18
År 2009 var det mest populära konamnet "Rosa". 15.000 kor hade det namnet.
Såg ett inslag på TV för ett tag sedan att det bedrivs släktforskning även på kor. Stamtavlor då antar jag.

Kanske man kan roa sig med när antavlorna börjar bli kompletta.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6948) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 05 maj 2010 kl. 23.43
Då var det klart, Lotta; djurnamn har fått en egen avdelning - men under ämnet Personnamn...

Jag ändrade först Personnamn till Egennamn, men det var ju inte så lyckat; ortnamn är ju också egennamn, och de finns på annan plats. Så det fick bli Personnamn igen.

Men "djuren är ju också människor"... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6949) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Torsdag den 06 maj 2010 kl. 00.06
Mu....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6967) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell - Söndag den 09 maj 2010 kl. 11.00
Det är ju trevligt med djurnamn i bouppteckningar. Man kan riktigt se dem framför sig. I min barndom tilltalade bönderna i regel sina djur med namn vid utfodring, mjökning och påselning. Här några exempel från en bouppteckning i Gåsinge By, Sörmland 1757.

Hästar: Stämil, Boman, Stiärnrosen.
Oxar: Kutter, Erick.
Kor: Målka, Pälkoo, Krusa, Berka, HagFrun, Förstinna, Ankine, Rökoo, KåhLisa, Kajsskoo.
Kvigor: Kyndella, Äppelros, Stälsa, Giöga.
Kvigkalvar: Blåmstra, Fagerros, Krusbålla.
Tjur: Jan.
Tjurkalvar: Måhlaren Stiärnoxen, Ahln.

Nog hade bönderna mera fantasi när det gällde namn på djuren än på sina egna barn.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6968) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Söndag den 09 maj 2010 kl. 12.44
Hej,

Namngivningen på barn var ju ofta bunden till far- och morföräldrarnas namn. Det blev många Anders, Lars, Anna. Olof m.m.

Kossorna fick kanske mer namn efter utseende och jag undrar om det inte var kvinnorna som gav korna namnen. Det var ju dom som mjölkade.

Men en tjur som hette Jan - på 1700-talet :)

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6970) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell - Måndag den 10 maj 2010 kl. 12.30
Jan hade säkert en behagligare tillvaro än Erick.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6971) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Måndag den 10 maj 2010 kl. 17.00
Jag är inte så hemma bland nötkreaturen.
Är inte oxe och tjur samma sak? Eller är oxen kastrerad och får jobba, medan tjuren är avelsdjur?
Sedan vet jag inte var gränsen går mellan kvigor och kvigkalvar?

Ingen lämplig kandidat i "Bonde söker fru" :)

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6972) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 10 maj 2010 kl. 19.33
En oxe är en fullvuxen kastrerad tjur. En ej fullvuxen oxe kallas stut.
En kvigkalv är en kalv av honkön, och en kviga är en fullvuxen kvigkalv som ej har kalvat. En kviga som har kalvat kallas ko. Nu rörde jag till det ordentligt, tror jag...åtminstone för mig själv...

Undrar hur många av dom där 15 000 Rosa-korna som bodde i samma besättning? Det är inte kul längre med konamn, eftersom alla kor i samma besättning kan få ett och samma namn, men olika nummer. Oftast får dom bara ett nummer och inget namn alls. Stackrarna!
Inte kan det vara så kul att släktforska på korna heller nuförtiden. Det blir nog anförluster lite överallt, med samma tjurfar till massor av kalvar.

Jag döpte förresten en tjurkalv till Olle efter seminören (heter det så?) en gång. Han uppskattade mitt tilltag....seminören alltså. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6973) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Måndag den 10 maj 2010 kl. 19.51
Tack för utredningen om kor och tjurar, Lotta.
Det finns många termer att hålla reda på i djurvärlden.
Inseminering måste vara veterinäryrkets baksida (i dubbel bemärkelse)

Är det din man som heter Olle? eller har du haft tjurar och kor? :)
(vet inte om du skämtade)
Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6974) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 10 maj 2010 kl. 19.59
Jag har haft tjurar och kor, och det var en riktig tjur som fick namnet Olle. Efter en riktig seminör - inte veterinär - som också hette Olle. Min man var inte inblandad alls... :)

Jag sa ju att jag rörde till det!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6975) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Måndag den 10 maj 2010 kl. 22.21
Jag är van vid Göteborgare och dom brukar ha omskrivningar om det mesta, så man är alltid lite tveksam.:)

Det var väl inte så rörigt..

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6985) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 12 maj 2010 kl. 21.25
6 inlägg (den 11/5 kl. 22.33, samt den 12/5 kl. 9.48, 12.50, 13.20, 18.24 och 19.50), som inte handlade om namn, har flyttats till Fikarummet: Chatt om Ditt och Datt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7035) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell - Lördag den 15 maj 2010 kl. 19.15
I bouppteckningen 1763 efter min farmors morfars morfar, kyrkoherden Per Almrot i Gåsinge, Sörmland finns följande namngivna kreatur:

Oxar: Krusbjörn, Pelloxen, Stiärnoxen, Brunsman.
Stutar: Bergman, Baron.
Kor: Hagfrun, Valbor, Grefwinnan, Sommarlöf, Pährlan, Siöros, Fählgås, Marsko, Krusa, Rosöga, Stiärnros.
Tjur: Hiertoxen.
Ungtjur: Öfwersten.
Kvigor: Fagerros, Jungfrudocka, Humblan, Rosenstiärna, Molica, Ringöga, Wälkommen, Thorilla, Hagros,

Fählgås och Molica verkar egendomliga. Att fälas (färdas, uttalat med tjockt 'l') var ett vanligt uttryck för att vara bråkig och bullersam. Kanske anspelar namnet på ett sådant beteende. Att kalla en tjur för oxe är väl närmast ärekränkande.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)