Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Personnamn   >   Namnskick   >  
Soldat- och båtsmansnamn
Här diskuteras det militära namnskicket i allmänhet. Diskussionen gäller alltså inte enskilda namn eller personerna som bar dem.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14131) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jimmy Magnusson - Söndag den 15 september 2013 kl. 09.56
Någon som vet varför det var vanligt med byte av efternamn när man blev soldat ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14136) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 15 september 2013 kl. 12.03
Jag är inte så insatt när det gäller de indelta soldaterna men känner till en del om båtsmansindelning. Båtsmännen var indelade i endera rusthåll eller rotar. Såvitt jag känner till var roteindelningen det som gällde för soldater.

När en båtsman antogs blev han tilldelad det båtsmansnamn som hörde till rusthållet. Det innebar inte att man bytte bort sitt fadersnamn (patronymikon). Fadersnamnet var ju något man bar med sig hela livet från vaggan till graven. När någon blev båtsman så underlät prästerna för de mesta att föra in fadersnamnet i kyrkböckerna, vilket gör det svårt att forska bakåt, hitta födelse och föräldrar.

Efter avskedet behöll båtsmannen oftast båtsmansnamnet livet ut. Medan de som av någon anledning blivit utstrukna inte var så angelägna att skylta med namnet. Att den som blivit avförd på grund av rymning ville vara så anonym som möjligt är självklart.

Jag tycker mig har märkt att soldaterna var friare att själv välja namn och att namnet övertogs av sönerna i synnerhet om dessa valde den militära banan.

Läs mera om båtsmän och båtsmansnamn: Blekinge och Södra Möre båtsmän

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 september 2013 kl. 12.36.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14141) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 15 september 2013 kl. 17.06
Det var rotenamnet som avgjorde soldatens namn.

Här ett exempel från Sunne där soldaten fick namnet Bryggman då han bodde i Bryggegården under Byggegårdsroten men Backfeldt om han senare bosatte sig i Backa under Backaroten.

T.ex. Benard Ingemårsson Bryggman resp. Benard Ingemårsson Backfeldt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14142) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 15 september 2013 kl. 17.10
Ovanstående rote ska givetvis vara Bryggegårdsroten och inte Byggegårdsroten. Viftade till lite för snabbt på tangenten i föregående inlägg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14143) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 15 september 2013 kl. 17.52
Jag håller inte med dig där Sten. Det fanns gott om egenskapsnamn, djurnamn, militära termer och så vidare även bland soldater och knektar. Många var uppkallade efter roten/rusthållet men långt ifrån alla. Du kan läsa mer på sidan jag hänvisar till. Bland annat om hur namnet förändras under de århundraden det yngre indelningsverket varade: Blekinge och Södra Möre båtsmän
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14145) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 15 september 2013 kl. 21.49
Nåväl, det här gällde framförallt Värmland och Fryksdalen. Där har det varit konsekvent enligt vad jag skrev ovan. Den som bodde i t.ex. Torsby nordost om Sunne fick alltid namnet Thorsfelt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14146) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 15 september 2013 kl. 23.50
I Centrala Soldatregistret finns fem soldater för Torsby i Sunne socken upptagna.

AktnummerNamnFöddDöd
NV-00-0178-1790TORSFÄLT Jon1769040118200000
NV-00-0178-1801TORSFÄLT Jonas17740000
NV-00-0178-1805TORSFÄLT Erik17790000
VÄ-00-0020-1832TORSFÄLT Anders18160125
VÄ-00-0020-1859TORSFÄLT/THORST Johannes18370201

Som synes har det siste soldaten i listan bytt namn från Torsfält till Thorst.

Allt som allt borde det finnas 15-25 stycken soldater för roten under den tid som nya indelningsverket omspänner.

Sten har du kontrollerat soldatnamnen för roten från 1680 fram till 1790? Namnen på de kanske femton soldater som fattas i listan.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 september 2013 kl. 00.41.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14147) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Måndag den 16 september 2013 kl. 06.48
Vad jag sett var det Torsfelt som gällde även tidigare. Den Jon Torsfält som nämns efterträdde f.ö. en av mina förfäder Bengt Torsfeldt som stupade i första attacken i slaget vid Kärnakoski 1790. Jon hette f.ö. Pärsson innan han blev soldat. Torde väl finnas en hel del luckor i Soldatregistret.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14148) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 16 september 2013 kl. 08.19
Sten. Menar du tiden ända från 1680 och framåt? Att det finns luckor i Centrala Soldatregistret är det nog ingen som betvivlar. Frågan är hur många och hur stora luckor du har när det gäller soldaterna i Torsby. Namnbytet i slutet av 1800-talet tycks du inte ha observerat.

Pärsson var Jons patronymikon. Ett patronymikon, fadersnamn, hade man med sig från vaggan till graven. Det har inte det minsta med soldatnamnet att göra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14170) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 22 september 2013 kl. 00.01
Det där med patronymikon, påstod jag inte att det hade med soldatnamnet att göra.
Där missförstod du mig. Jag menade bara att komplettera här som upplysning. F.ö. var det som sagt var i huvudsak Torsfeldt eller Torsfält som gällde från 1680 och framåt. Någon enstaka Thor eller Thorst kunde väl smyga sig in men i så fall först på slutet av 1800-talet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15217) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Björkman - Tisdag den 30 september 2014 kl. 10.52
Hel,
Jag undrar om någon vet om det fanns några Båtmanshemman i Sundborns församling på 1800- talet. Undrar också var namnet Geting, före sitt förnamn kommer ifrån.
Andra sådana tillnamn är Skött och Täkt, vad kan dom ha för betydelse?
Med vänlig hälsning,
Margareta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15218) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 30 september 2014 kl. 15.17
Margareta,
har du inte fler uppgifter om dom du letar efter? Det är omöjligt att hjälpa dig om man inte vet när, var och vem man ska leta efter.

Geting kan t. ex. vara ett gårdsnamn i Dalarna, det skrevs före förnamnet. Det kan också vara ett soldat- eller båtsmansnamn.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15219) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 30 september 2014 kl. 15.30
Margareta,
om jag har förstått det rätt så ligger det Sundborn du nämner i Dalarna? Det tycks inte ha funnits några kronobåtsmän i Dalarna. Se Hans Högmans hemsida.

Namnet SKYTT har jag sett stavas som SKÖTT och även hör det uttalas så.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15220) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 30 september 2014 kl. 16.45
Enligt Grill ("Statistiskt sammandrag af svenska indelningsverket" av C. Grill, utgivet i fyra delar 1855-1858), fanns inga båtsmän i Sundborn, endast soldater vid Dalregementet.

Skytt är ett soldatnamn i Sundborn, enligt Centrala Soldatregistret, närmare bestämt i Skäggheden (rote n:r 147 vid Rättviks kompani).

Skytt finns också som soldatnamn i andra dalasocknar: Hedemora (i samma rote också registrerat som Skött), Järna, Leksand, Mora, Orsa och Stora Tuna.

Geting finns som soldatnamn i Gagnefs, Husby, Transtrands och Älvdalens socknar, enligt samma register.

Täkt finns inte som soldatnamn vid Dalregementet (inte heller med stavningarna Täckt, Tekt eller Teckt), i varje fall inte i registret (men jag vet inte om alla soldater i Dalarna är registrerade än). Det kan ju vara ett gårdsnamn.

Om du vill gå vidare och ta reda på mer om de enskilda personerna som burit dessa namn, så är det bäst att starta en ny diskussion om varje person under Sundborn.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15228) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margareta Björkman - Torsdag den 02 oktober 2014 kl. 16.21
Hej,
Tusen tack för all hjälp! Nu kan jag leta vidare själv

Mvh Margareta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19067) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 07 augusti 2020 kl. 09.40
--- inlägget raderat / CA ---

(Ändrat av kontoinnehavaren den 07 augusti 2020 kl. 09.46.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19068) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 07 augusti 2020 kl. 09.43
Marta och Peters pojkar


Att det föddes sex barn i familj var inget ovanligt.
Att barn gavs samma namn som äldre avlidna syskon var vanligt.
Att alla barnen i en familj råkade bli pojkar förekom.
Att alla sönerna blev båtsmän förkom också.

Men varför fick en son namnen Peter Johan och nästa Johan Peter?
Jag kan inte se att det rör sig om bunden namngivning. Farfadern
bör ha hetat Nils och morfadern hette Anders.

Vissefjärda (G, H) AI:8 (1846-1857) Bild 170 / sid 159 (AID: v20303.b170.s159, NAD: SE/VALA/00426)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)