Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Domstolshandlingar   >   Bouppteckningar   >  
Bouppteckningar, allmänt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4606) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 09 augusti 2009 kl. 21.15
Hej

I vilket arkiv finns bouppteckningar gjorda efter 1970? Min fråga berör i första hand bouppteckningar från Blekinge län.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4607) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niklas Hertzman - Söndag den 09 augusti 2009 kl. 21.27
Hej Christian !

Bouppteckningar innan 30/6 2001 finns på respektive arkiv. För Blekinge är det Landsarkivet i Lund (resp. häradsrätt, rådhusrätt eller tingsrätt). Efter den 1/7 2001 är det Skatteverket som har hand om bouppteckningarna.

Hälsningar
Niklas
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4608) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 09 augusti 2009 kl. 21.54
Tack

Om jag har fattat det rätt så är det nedanstående arkiv som gäller för Blekinge 1971-2001.

1 Arkiv SE/LLA/11710 Karlshamns tingsrätts arkiv Landsarkivet i Lund
2 Arkiv SE/LLA/11591 Karlskrona tingsrätts arkiv Landsarkivet i Lund
3 Arkiv SE/LLA/11697 Ronneby tingsrätts arkiv Landsarkivet i Lund
4 Arkiv SE/LLA/11587 Sölvesborgs tingsrätts arkiv Landsarkivet i Lund

Jag håller på att hjälpa en god vän att färdigställa några CD som ska vara färdiga innan evenemanget i Falköping. Jag tänkte de skulle vara lite pedagogiska, det vill säga visa vägen till de riktiga källorna.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4609) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niklas Hertzman - Söndag den 09 augusti 2009 kl. 22.00
Hej igen !

Ja, det borde stämma. Men du kan ju för säkerhets skull slå en signal till bouppteckningsavdelningen på Landsarkivet i Lund och fråga.

Niklas (igen)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5050) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Stig-Ove Wisberg - Onsdag den 07 oktober 2009 kl. 21.50
Register till adliga bouppteckningar, som faller under Göta hovrätts juridiska område, finns tillgängliga här. De är sökbara och för de som har ArkivDigital så kan man läsa dem under "Adliga Bouppteckningar"

Mvh
Stig-Ove Wisberg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5051) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 08 oktober 2009 kl. 00.57
Trevligt initiativ.

Jag blev nyfiken på vilken tid bouppteckningarna omspänner så jag sökte i Nationella Arkivdatabasen. Det enda jag hittade var SVAR:s förteckning över det som är mikrofilmat. Men jag kanske söker på fel sätt. En länk från din hemsida till NAD kanske inte hade varit så dumt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5052) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Stig-Ove Wisberg - Torsdag den 08 oktober 2009 kl. 08.04
Det tidigaste kommer från 1620. Perioden 1620 - 1736 handlar mest om testamenten, arvskiften, äktenskapsförord m.m. någon enstaka bouppteckning. 1737 - 1916 inkluderas även bouppteckningarna, som då blev obligatoriska.
Totalt är det 12685 poster. Jag vet inte om det finns något filmat av detta material överhuvudtaget tidigare.

/Stig-Ove
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5053) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 08 oktober 2009 kl. 12.57
Hej Stig-Ove

Vad som finns avfotograferat hos SVAR bör vara det som redovisas på den här sidan: http://www.nad.ra.se/archive_index.aspx?id=a6a86c04-a244-11d3-9e55-009027b0fce9&s=Balder

Vad som finns avfotograferat av Arkiv Digital hittade jag bland annat här: http://www.arkivdigital.se/sources/3665?volume_types=all

Arkiv Digital brukar ha en länk till NAD på sina sidor. Men inte i det här fallet.

Det vore en fin service till dina läsare om du tog med dessa länkar på din hemsida. Det kan ju tänkas att en del vill läsa handligarna på arkivet, låna (eller köpa) mikrofilm eller köpa cd-utgåvor av Arkiv Digital.

Mvh Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5054) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Stig-Ove Wisberg - Torsdag den 08 oktober 2009 kl. 13.18
Bra idé Christian, har fixat detta.

/Stig-Ove
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6876) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Cumner - Måndag den 19 april 2010 kl. 16.08
Var finner man en bouppteckning för en person som avlidit 1989 i Göteborg?

Mvh, Eva
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6877) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 19 april 2010 kl. 16.19
På landsarkivet.

Det går att beställa en kopia via Riksarkivets formulär: Beställning av bouppteckning upprättad före 1 juli 2001
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6878) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Cumner - Måndag den 19 april 2010 kl. 16.53
Tusen tack! :-)

Beställning är gjord!

Eva
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6912) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 27 april 2010 kl. 13.23
Av vilken anledning kan en son saknas i bouppteckningen efter sina föräldrar?

Så här ligger det till.
I en gemensam bouppteckning 1743 efter båda föräldrarna står "blev uppå samtliga sterbhusintressenters anmodan och i deras närvaro behörig bouppteckning förrättad", men den är undertecknad endast av en son och döttrarnas män samt en styvson till fadern. En gemensam son saknas, och han lever bevisligen vid den tiden (och långt därefter).
Samma år som bouppteckningen sker disputerar han i Lund(?) enl. herdaminnet, och året efter prästvigs han. Kan han ha fått ut arvet i förväg? Men borde inte det ha nämnts i bouppteckningen i så fall? I andra bouppteckningar, vid ungefär samma tid och plats, förekommer att det som ej ska tas upp i värderingen ändå skrivs in med motivering.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6914) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 27 april 2010 kl. 16.17
Jo, nog borde han ha nämnts även om han hade fått ut arvet i förväg, med en notering om att han redan fått det han fått.

Men det står att bouppteckningen förrättades "uppå samtliga sterbhusintressenters anmodan och i deras närvaro". Det står alltså inte "arvingar", utan "sterbhusintressenter". Kanske räknades han inte som "sterbhusintressent" om han redan hade fått ut sitt arv? Om han nu hade fått det...

Eller så var det oenighet bland syskonen - och "samtliga (hemmavarande) sterbhusintressenter" passade på att dela arvet när brodern var i Lund... :)

Men om han läste till präst, så borde det ju vara känt i bygden, så bouppteckningsförrättarna var knappast ovetande om honom. Kanske glömde de bara av att notera den som inte var närvarande?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6916) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 27 april 2010 kl. 16.58
Jag hade tydligen glömt ett litet ord, "vederbörande", i mitt citat ovan, men det ska väl inte ändra betydelsen....eller?

Det står så här (tar om det för säkerhets skull):
"blev uppå samtliga vederbörande sterbhusintressenters anmodan och i deras närvaro behörig bouppteckning förrättad efter..."

Ingen av "intressenterna" är heller nämnd på förstasidan, utan dom har enbart undertecknat i slutet av bouppteckningen. Det är väl heller inte så vanligt?
Den blivande prästen var säkert känd i bygden, han blev dessutom kyrkoherde och prost i samma församling senare. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6917) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 27 april 2010 kl. 17.49
Det var skillnad det... :)

Om ingen är nämnd i ingressen, så är ju inte den blivande prästen mer onämnd än de andra. Inte där i varje fall... :)

Det står visserligen "i deras närvaro", men han kanske hade han lämnat fullmakt till någon av de andra och därför räknades som "närvarande".

Hade de någon gård? Var det i så fall något eller några av syskonen som löste ut de andra?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 27 april 2010 kl. 17.52.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6918) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 27 april 2010 kl. 18.30
Nej, det står inte något om gården i bouppteckningen. Om man tittar i mantalslängden så verkar det som om mågarna har tagit över innan svärföräldrarna dog.
Lite lurigt är det där med, med gården...men vem har sagt att det ska vara lätt? :)
I mantalslängden 1742 - året innan dödsfallen - står att föräldrarna är "utan bruk", men i 1743 års mantalslängd står dom för 1/12 av gården. Nåja, jag vet ju iallafall att prästen levde och överlevde. Jag blev bara lite konfunderad när han inte fanns med på något sätt i bouppteckningen. Det var det där "samtliga" och "i deras närvaro" som gjorde att jag hakade upp mig, och att det annars brukar motiveras varför någon/något inte finns med eller tas upp till värdering.

Tack så länge, det dyker säkert upp fler frågor så småningom. Jag "frossar" i bouppteckningar just nu. Tack AD för det!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7495) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 24 september 2010 kl. 16.18
Förekom det att barn från ett tidigare gifte inte togs med vid en bouppteckning? Barn som var i livet när bouppteckningen gjordes.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7524) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 26 september 2010 kl. 11.54
Christian,
vems barn i ett tidigare gifte är det som saknas? Den dödes eller den efterlevandes?
Jag vet inte riktigt hur det hanterades när barnen var avvittrade vid ett nytt giftermål, det kan ju hända att det på något sätt påverkat om dom finns med eller inte.
Men man vet inte alltid med äldre bouppteckningar, 1700-tal och äldre, ibland står det bara "arvingarna" utan någon tillstymmelse till vilka dom är eller hur många. Jämför med bouppteckningar gjorda vid samma tid och plats, det kanske kan ge en uppfattning om hur det hanterades?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7527) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 26 september 2010 kl. 12.58
Hej

Det är den avlidne mannens barn från ett tidigare gifte som jag saknar:

Medelstad härad 1791-013
År 1790 den 3 november infann sig undertecknade uppå begäran av änkan Catharina Nilsdotter i Allatorp att uppteckna och värdera kvarlåtenskapen efter dess avlidna man båtsmannen Anders Ahlberg och densamma dela emellan dess trenne efterlämnade barn sonen Ola Andersson 12 1/2 år, dottern Ingeborg Andersdotter 7 1/2 år, dottern Anna Andersdotter 3 1/2 år gammal. På barnens vägnar inställde sig bonden beskedlige Jonas Andersson i Allatorp att bevaka de omyndigas rätt, förrättningen företogs i följande ordning:

Bouppteckningsingressen är hämtad från Björn-Åke Peterssons avskrifter.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7580) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 14.41
Kan det vara så att boet blivit skiftat i samband med den förra hustruns bortgång och de inte tas med för den sakens skull? Eller satt föräldrarna i orubbat bo fram till båda föräldrar var döda? I detta fall även styvmodern. Men barnen borde kanske varit omnämnda från tidigare äktenskapet skulle kanske varit med i bouppteckningen ändå. Ett par snabba funderingar jag fick.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11649) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 27 mars 2012 kl. 23.19
Hur tolkar man åldersangivelser på omyndiga arvingar i en bouppteckning? Är det åldern vid arvlåtarens bortgång eller är det åldern när bouppteckningen upprättas.

I nedanstående exempel är bouppteckningen upprättad 1784. Båtsmannen död 1777 enligt militära uppgifter. Dödbok saknas och sonen Jöns har inte återfunnits i födelseboken.

Listers häradsrätt FII:4 (1780-1785) Bild 686 / sid 1337


Listers häradsrätt FII:4 (1780-1785) Bild 686 / sid 1337 (AID: v157195.b686.s1337, NAD: SE/LLA/10038)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11651) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 28 mars 2012 kl. 13.48
Hej Christian!

Nog tycker jag att det borde vara åldern vid bouppteckningens upprättande, men... :)

Enligt mtl skulle Jöns Spilhök ha haft fler barn. 1774 hade han sönerna Abraham och Per samt dottern Karin.
Abraham finns i födelseboken CI:2 sidan 289, född 1763-10-18. Karna är enligt CI:3 sidan 23 född 1767-02-08. Per har jag inte hittat, och inte någon Jöns heller.

Är det samma Jöns Spilhök med hustru Elin som gifter sig i Jämshög 1753-04-29 (CI:2 sidan 13), så stämmer inte namnen riktigt. Enligt vigselnotisen så heter dom Jöns Nilsson Spilhök och Elin Abrahamsdotter.
Vid vigseln kallas Jöns för "unge karlen", så han kan väl inte ha varit båtsman så länge då. När antogs den Jöns som dog 1777?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11652) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 28 mars 2012 kl. 14.37
Jöns Nilsson Spillhök antagen 1749 avsked 1774
Anders Nilsson Spillhök rymde från tjänsten 1775
Jöns Jönsson Spillhök antagen troligen 1776

Jöns Jönsson d.ä. f omkring 1726 båtsman Jöns Lustig för Holje
Jöns Jönsson d.m. f 1748 båtsman Jöns Spillhök för Fågleboda
Jöns Jönsson d.y. f när? blev han också båtsman?

Det finns en "mystisk" födelse här: DDSS

Det kan naturligtvis vara Jöns Jönsson d.ä. som är far till denne Jöns. Hans hustru Brita Persdotter är omkring 46 år vid det här laget. Tio eller elva barn kan väl gå på ett ut. Jöns är förvisso ett vanligt namn i det här trakterna men gav man två söner samma namn? Eller är det prästen som har blandat ihop korten?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 28 mars 2012 kl. 14.55.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11653) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 28 mars 2012 kl. 20.12
Har jag förstått dig rätt att Jöns Jönsson d.m. är son till Jöns Lustig i Holje och att J J d.m. är den som blir Jöns Spilhök i Fågleboda och dör 1777?
Det är lite för många Jöns i farten för min smak. :)

Om så är fallet så finns en Jöns Jönsson, ogift, i Holje med modern "Bereta" i mantalslängden 1775. Den bör vara skriven i slutet på 1774. Men var är Jöns Jönsson d.ä. Lustig då? Han finns inte med.
Och Jöns Jönsson d.m. kallas för Jöns Lustig för att han var son till Jöns Lustig i födelseboken 1776 när sonen Jöns föds?
Och då har den stackaren Jöns Jönsson Spilhök blivit båtsman i Fågleboda, gift sig, fått barn och dött inom - knappt - ett par år.

Typiskt nog saknas både mantalslängder, vigsel- och dödböcker för dom åren i Jämshög.

I mtl 1780 finns varken Jöns Jönsson, hans mor eller Jöns Lustig med i Holje. Däremot finns en båtsman Per Lustig, ogift.

Nu ger jag upp för idag. För mycket Jönsande. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11654) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 28 mars 2012 kl. 22.18
Jo du har förstått mig rätt när det gäller alla Jönsarna.

Att Jöns Jönsson d.ä. Lustig inte är med mantalslängden kan bero på att han var i aktiv tjänst fram till maj 1774.

"Och Jöns Jönsson d.m. kallas för Jöns Lustig för att han var son till Jöns Lustig i födelseboken 1776 när sonen Jöns föds?"

Det är bara en ren spekulation från min sida. Det borde inte vara så. Om det inte är prästen som har strulat till det. Han kanske också hade problem med att alla tvunget skulle heta Jöns.

En bouppteckning efter Jöns Jönsson d.ä. Lustig skulle kanske kunna skingra dimmorna. Ett problem där är att båtsmännen i Jämshög ofta lade bort båtsmanssnamnet efter avskedet.

Men frågan är när Jöns Jönsson d.y. var född. Det fanns fler Jöns Jönsson som blev båtsmän. Kanske rentav någon som passar in åldersmässigt.

Jöns Jönsson Lustigs efterträdare hette Per Kristoffersson Lustig. Någon måtta får det vara på jönseriet

(Ändrat av kontoinnehavaren den 29 mars 2012 kl. 00.15.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11662) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 30 mars 2012 kl. 08.17
Hej Lotta.

Jag hittar ingen bouppteckning efter Jöns Jönsson d.ä. Lustig så det känns svårt att komma vidare. Hur pass troligt är det att det är åldern vid bouppteckningens upprättande som gäller. Varför upprättas bouppteckningen så långt efter dödsfallet? Är det för att änkan tänker gifta om sig? Det är knepigt när det inte finns några kyrkböcker.

Tack för all hjälp - Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11663) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 30 mars 2012 kl. 10.08
Om sonen Jöns var "på niionde året" när fadern dog, skulle han ha varit född ca 1768-69. Om det är Jöns Jönsson d.m., son till Jöns d.ä. Lustig, som finns i mtl 1775, ogift med modern "Bereta", så stämmer det ju inte.

Om det är åldern vid bouppteckningens upprättande och Jöns och Elin gifte sig ca 1775-76 och fick sonen Jöns 1776 stämmer det mycket bättre. :)
Jöns är född 1776-04-07 i Holje, och fadern kanske antogs som båtsman efter det och flyttade till Fågleboda?

I bouppteckningen står att man "inställde sig i Kärrabol". Var det för att Elin var född där och hade flyttat tillbaka dit när Jöns dog, eller var det för att hon flyttat dit och skulle gifta sig igen med någon därifrån?
Två av Jöns faddrar 1776 kommer från Kärrabol, Ingeman Jönsson(s hustru) och Sven Jönsson. Är det bröder till Elin?
Är hon kanske dotter till bonden Jöns Ingemansson från Kärrabol som begravs 1754-11-03, 48 år gammal? (Jämshög CI:2 sidan 345)


Det stör mig fortfarande att Jöns Lustig inte finns med i mtl 1775. Det kan inte stämma att det var för att han fortfarande var aktiv båtsman, eftersom han finns med hela tiden före det året. Från 1759 (lucka ner till 1742) finns han nämnd via hustrun, "Båtsman Lustigs hustru", och från 1767 t.o.m. 1774 finns han själv nämnd, "Båtsman Jöns Lustig, hustrun" med underåriga barn.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)