|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 03 september 2009 kl. 00.16
|
I just Jämjö-fallet så finns det en "huvudserie" (CI) och "duplettserie" (CII). Kanske har C-serien nyligen delats? Hur som helst har förmodligen C ändrats till CI rätt nyligen, eftersom AD har beteckningen C på volymerna 1-5 och CI på 6-8; det verkar m.a.o. att ha ändrats mellan deras fotografering av de olika volymerna. Annars har jag sett på många håll att det inte finns någon C-serie, utan bara CI, även om det inte finns någon mer C-serie (i varje fall ännu inte i förteckningen). Förmodligen hänger det ihop med att kyrkan inte längre har hand om folkbokföringen. Födelse- och dopböckerna från folkbokföringstiden har då ändrats från C till CI, och de rena dopböckerna därefter (från halvårsskiftet 1991) ska få en egen serie. Den sistnämnda borde ju bli CII, i varje fall om den inte finns från tidigare. Men ta en titt på Sävedalen, där de nya dopböckerna har beteckningen CX - utan att det finns någon CII-IX. Samma sak med vigsel- och begravningsböckerna (E och F). Har man bestämt sig för att ha samma serienummer på de nya böckerna över hela landet, och dragit till med ett högt nummer för att vara säker på att det inte redan är upptaget någonstans? (Det är alltså bara de rent kyrkliga förrättningarna som registreras i kyrkoböckerna numera. Cirkeln är sluten skulle man kunna säga; så är det ju för det mesta i de allra äldsta kyrkoböckerna också.) (Ändrat av Jts den 03 september 2009 kl. 00.20.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 03 september 2009 kl. 00.29
|
Jag ser nu att man har CX, EX och FX i Jämjö också. Undrar om man hade det när jag tittade i förteckningen för en liten stund sedan? Det börjar nog att bli lite sent... God natt!
|
|
|
Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 27 augusti 2011 kl. 08.25
|
Om man ska vara lite petig följer ju inte arkivschemat för kyrkoarkiven det "Allmänna arkivschemats" uppställning. Se http://www.arkivguiden.net/ag08/ag08008.shtml#02 Mvh/Sten Magnusson
|
|
|
|
|