Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Kyrkoböcker   >   Husförhör och andra längder   >  
Församlingsböcker i Göteborg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6012) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 10.27
Hej,

Jag undrar om det är något visst system i Församlingsböckerna?
Är personerna införda efter inflyttning, rote eller något annat.
Ganska många sidor att traggla igenom :)

Söker i Gbg Haga och Oscar Fredrik efter min farfarsmor (har inte hennes dödsdatum eller Farfarsfars omgiftesdatum)
Han dog 1936 i Haga men bodde Galateagatan innan och det är väl Oscar Fredrik?

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6013) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 11.05
I Göteborg är det i varje fall så att du först får gå till fastighetslängden (i Oskar Fredrik är det serien AIIc) och där slå upp "adressen" (alltså rote och tomtnummer). Där finns sedan alla som bor där (åtminstone hushållsföreståndaren), med hänvisning till sidan i församlingsboken (serien AIIa).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6015) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 11.24
Hej och tack för svaret.

Men det finns ingen AIIc avfotograferad på AD-online Oscar Fredrik tyvärr. Inte i Haga heller.
Får väl leta igenom hela Haga och Oscar Fredriks dödbok och vigselböckerna då .

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6016) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 13.04
Galateagatan ligger vid Mariebergs kyrkogård, så det är Karl Johans församling!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6017) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 13.26
I Karl Johan finns fastighetslängderna i AIIb.

Jag ser nu att också Haga har fastighetslängderna i AIIb.

I Haga dödbok 1936 borde det finnas en hänvisning till sidnumret i församlingsboken. Och kan du följa honom bakåt tills han flyttade in i Haga, så kan du ju sedan använda Karl Johans utflyttningslängd.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6018) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 13.49
Tack igen,

Jag hade äntligen hittat i "Göteborgs gatunamn" att Galateagatan låg i rote 3 i Majorna. Så byttes församling 1928 till Karl Johan och där är andra rotenummer. Typiskt:)

Fff är begravd på Mariebergs kyrkogård med andra hustrun (i hennes förre mans familjegrav) trångt om saligheten där.
Men han står i Haga dödbok 1936 och hans andra hustru finns kvar på Galateagatan till sin död 1958. Jag tror aldrig han flyttade från Majorna, men hade droskskjuts i Haga som extraknäck tror jag, för han var snickare men tidigare kusk.

Jag skall följa dina råd, så får jag se vad jag hittar.
Tack så länge - Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6019) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 14.12
Jag har för mig att man ändrade roteindelningen i hela staden 1928, om det inte rentav var då som indelningen i rotar slopades.

Hur som helst så hörde Galateagatan till Karl Johans församling även före 1928.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6024) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 22.25
Jag vet inte var du bor Eivor men rekommenderar verkligen ett besök på Mariebergs kyrkogård. Mycket intressant att gå omkring där. Kyrkogården är inte särskilt stor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6026) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 23.08
Hej Laila,

Jag bor mellan Stenungsund och Kungälv.

Men jag har varit på den kyrkogården och letat. Det var en höstdag med gnisslande järngrindar och en del sjökapteners gravar som fått slagsida. Ganska kusligt faktiskt. :)

Jag hittade den Lagerströmska familjegraven där fff ligger begravd med 2:a hustrun.
Men första hustrun är min ffm från Husaby och nu har jag gått igenom Haga dödbok 1900-1905 och får fortsätta i Karl Johan.
Hon finns inte med på skivan begravda i Sverige heller.
Håller på att fylla i lite uppgifter som fattas.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6030) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 17 januari 2010 kl. 22.40
Hej igen,

Nu har jag följt familjen genom flera församlingar (de flyttade ofta) och 1906 flyttade Alfred in ensam med sönerna till Oscar Fredrik.
Väldigt bra med församlingsböckerna och att man kan se uppe i högra hörnet vilka nummer det är.
Har inte hållt på med 1900-talet tidigare, men nu är det så mycket nytt filmat på AD-online så jag passar på.

Jag undrar då vad de röda siffrorna 1246 betyder? Hon finns inte på den sidan i Fb och jag misstänker att hon dött vid den tiden. Hon var 18 år äldre än fff.

kat

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6031) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 17 januari 2010 kl. 23.32
Det är ett rött streck över hela familjen, så "1246" gäller för dem alla. Det är den sidan som de har förts över till i den nya boken.

Och sidan 1246 för nästa tidsperiod (1908-1917) finns (enligt arkivförteckningen) i AIIa:33.

Och där finns de mycket riktigt överst på sidan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6032) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 18 januari 2010 kl. 11.29
Tack Jörgen.

Jag vandrar vidare i böckerna i Göteborg. Är nu 1914 i Annedal och hon lever än :)

Lättare med bönder som satt på sina gårdar i generationer.
De här är rena nomaderna..

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6033) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 18 januari 2010 kl. 13.34
Och nu skall jag avsluta detta med att jag funnit henne intagen på sjukhus 1915 och död i Oscar Fredrik 1916.

Lönar sig att leta - länge - och jag har lärt mig mycket om församlingsböcker m.m. Det blev Bingo :)

Tack för hjälpen - kram Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6034) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 18 januari 2010 kl. 14.39
Det känns väldigt skönt när man finner det man letar efter. Man får mycket hjälp på detta forum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6035) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 18 januari 2010 kl. 14.59
Ja, det är bra att kunna fylla i sina antavlor med saknade uppggifter, Laila.

Lättare på 1700-talet då det inte fanns så mycket folk :)
Ibland behövs det lite hjälp också även om man försöker själv så länge det går.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6037) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 18 januari 2010 kl. 15.39
Ja, Göteborg är inte enkelt att leta i, som som tur är finns alltid Jörgen där för att bistå och lotsa vilsna själar genom församlingarna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6039) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 18 januari 2010 kl. 18.13
Själavandring kan man ju kalla det..

Eivor (som ofta går vilse)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6050) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 18 januari 2010 kl. 22.30
Det gäller Karl Johans församling i Göteborg.
Jag har en Carl Andersson arbetskarl f.1820
Har hittat honom i HFreg:8 sid 8 1851-1854
och där står V:54,60
Vad betyder detta,hur går jag vidare,har försökt på alla sätt.
Tacksam för hjälp.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6052) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 19 januari 2010 kl. 10.50
Hej Arne,

V brukar betyda vaccinerad.

Om det inte är Vasa församling.

Ha en bra dag- Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6053) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Joel Vogler (Joel) - Tisdag den 19 januari 2010 kl. 11.02
V är i detta fallet den romerska siffran 5 som betyder att Carl Andersson finns i 5:e roten. Man skall alltså titta i Karl Johan AI:17, och minsann, där finns han med sin familj först på sid 54 och sedan på sid 60.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6054) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 19 januari 2010 kl. 11.19
Inte en siffra rätt *skrattar*

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6057) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 19 januari 2010 kl. 22.47
Joel.
Ett stort tack.
Vad lätt det blev helt plötsligt.
Det som står på sidan 54 förstår jag ej, men det gör inget.
På sidan 60 står det jag letat efter.
Carls hustru Sofia dog och då flyttade Carl och barnen till Styrsö i Göteborgs södra skärgård.
Där gifte han om sig och fick flera barn.
Det första jag vet om Carl är att han var dräng på Halleby i Jörlanda. AI:8 sid 25 1841-1844.
Men var tusan är han född, det måste ju vara någonstans, en uppgift jag har är Uddevalla, hittar honom ej där.
Jag har letat i många Socknar, men icke sa nicke.
Det är en gubbe som vill att jag skall leta efter hans förfäder, men jag är nog inte den rätte för detta.
Nu har jag i alla fall skrivit av mig lite, och det känns bra för mig.

Eivor.
Förlåt att jag inte tänkte på dig, när jag hörde ditt skratt smyga sig över Fläskedeberga.

Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6059) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 20 januari 2010 kl. 20.25
Hördes det ända dit? :)

Jag såg att familjen fanns i Halleby i näst hfl också, men inga födelseuppgifter på Carl.
De vigdes inte i Jörlanda heller.
Vad duktig du är som kärnar smör själv.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6061) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 20 januari 2010 kl. 21.28
Eivor.
Carl och Sophia vigdes i Solberga 27/1-1846. Sophia var piga i Ödsmål. Carl torpare i Halleby.

Eivor, bliv inte orolig, jag hörde dig inte, jag bara skojade.

Det är så lätt att kärna smör med EL-vispen.
Det var värre förr när man satt och vispade i en stor lerkruka. så jädra tålamodsprövande för en pojke.
Mvh.Arne
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)