Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Kyrkoböcker   >   Allmänt om kyrkoböcker   >  
Kyrkobokföringshandlingar utanför kyrkoarkivet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8608) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 30 januari 2011 kl. 17.01
Med anledning av en diskussion om lösa lappar som upphittades vid en studiecirkel i Värmland, tänkte jag här starta en ny diskussion.

Skribent var Lennart Hjerpe-Norgren

"Nog kan man undra.För ett antal år sedan var jag med i en grupp som skulle göra en hembygdsforskning.Vi började i kyrkan med att se oss omkring,och längst up i klocktornet bakom några balkar fick vi se några underliga påsar fulla av damm, som vi av nyfikenhet öppnade.Där låg små lappar med anteckningar om födslar,dödslar och flyttningar.Från 1700-tal till 1890-tal.Om dessa någonsin blev införda i resp. kyrkböcker vet jag inte,jag flyttade från orten kort därefter. Troligen innehöll lapparnas text förhållanden som inte skulle ut i dagsljus.
Inte konstigt att en del personer bara försvann."

Skämt åsido gör man en sådan upptäckt ska man väl direkt lämna in det till berört arkiv, i detta fall Värmlandsarkiv, så att eventuella rekonstruktioner e.dyl. kan göras av saknade uppgifter.

I vart fall ska man väl ändå inte sälja det?

Mvh/Sten Magnusson DIS06438
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8609) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 30 januari 2011 kl. 22.08
Självklart ska man lämna in lapparna till berört arkiv. Men innan dess tycker jag att man ska fotografera av dem. Då kan dokumenten komma fler till del. Det finns ju trots allt en viss risk för att de kommer att samla damm på någon hylla i arkivet. Jag vet åtminstone ett företag som skulle vara mycket intresserade av att lägga ut dem på nätet.

Jag misstänker att det rörde sig om "kladdanteckingar" som fördes i de ordinarie böckerna. Inte något som skulle döljas för eftervärlden. I så fall hade man väl slängt dem. Men det är väl något som en studiecirkel skulle kunna ägna sig åt att reda ut.

Jag var själv med om att göra ett "fynd" i en vedbod. Eftersom det rör sig om icke arkiveringspliktigt material från tidigt 1900-tal så finns det stor risk för att landsarkivet gallrar ut handlingarna. Men självklart lämnade vi in materialet efter avfotografering. På så sätt hoppas jag att det ska komma fler till del.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8662) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Måndag den 14 februari 2011 kl. 07.36
Jag är inte säker på om detta platsar här då det finns i en av Gästriklands Husförhörslängder Torsåker AI:16a (1817-1836) Bild 3 (ortregistret), men där finns en text med röda bokstäver överst på sidan. "Obs! De över den urspr. texten fastsatta lapparna få ej lossas."

Nog kan det väl tänkas att det förekommit mycket kladdande på lösa lappar som var tänkt att skrivas in i böckerna senare, men att de antingen förkom eller man glömde bort det?

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8663) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Måndag den 14 februari 2011 kl. 08.18
Här en länk till ett par diskussioner om bl.a. upphittade påsar med lösa lappar i som jag trodde gällde Sunne kyrka men som visade sig vara Högeruds kyrka. Som jag uppfattade saken visste inte uppgiftslämnaren vad som hänt med lapparna.

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/74025.html?1215842630
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/25296.html

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10835) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Onsdag den 30 november 2011 kl. 08.29
Jag kan väl tillägga att uppgiftslämnaren nämnde det här ytterst kortfattat på Högerudsdiskussionen och att kontroll om innehållet i lapparna överförts till kyrkböckerna skulle ske. Om så är fallet får man dock inget bekräftelse på.

Mvh/Sten Magnusson DIS06438
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)