Jag sökte i den s.k. "folkräkningen" 1900, som finns hos SVAR (och innehåller SCB-utdragen av husförhörslängder/församlingsböcker den 31/12 det året), efter Albert Vilhelm/Wilhelm född 1879. (Jag sökte alltså bara på förnamnet, eftersom de som bor i föräldrahemmet inte står med efternamn.) Tänkbara alternativ var då, förutom de som hette Jansson själva eller med en far Jansson, också de som stod utan efternamn, men med en far Jan/Johan/Johannes som skulle kunna ge ett patronymikon Jansson. För att göra en lång historia kort, så fann jag bara två tänkbara alternativ. En var en Albert Vilhelm född 1879 i Långasjö socken i Kronobergs län, med far Johan August Karlsson. Men han är väl mindre sannolik, eftersom den andre är gjuteriarbetare: Hemort: Åkers Styckebruk Hemförsamling: Åker Län: Södermanland Albert Wilhelm Jansson, f. 1879 i Åker, gjuteriarbetare Ogift Och så här ser det ut i "folkräkningen" 20 år tidigare, 1880: Hemort: Östra Skeppmora, Åkers socken Hemförsamling: Åker och Ärja Län: Södermanland Frans Erik Jansson, f. 1850 i Gåsinge, Södermanlands län, gruvarbetare h. Kristina Wilhelmina Sjöblom, f. 1857 i Åker, Södermanlands län s. Carl Erik, f. 1878 i Åker, Södermanlands län s. Albert Wilhelm, f. 1879 i Åker, Södermanlands län d. Emma Wilhelmina, f. 1880 i Åker, Södermanlands län Nu är det ju ingen garanti för att det är rätt Albert Vilhelm Jansson, även om det är stor sannolikhet för det. Det får kollas i Åkers kyrkoböcker om han var född den 21/11, och vart han tar vägen.
|
|