Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Uppland (socknar A-L)   >   Klara   >  
Niclas Lafrensen (1737-1807), hovminiatyrmålare
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15795) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Louise Ohlsén - Torsdag den 11 juni 2015 kl. 09.21
Hej!

Jag håller på att tyda miniatyrmålaren Niclas Lafrensens (f. 1737) bouppteckning från 1807. Han var hovmålare och aktiv i både Sverige och Frankrike.

Bouppteckning Niclas Lafrensen 1807

Jag har kommit en bit på väg men skulle behöva lite hjälp! Är det någon som skulle kunna tyda detta?

Detta är mitt försök:

År 1807 den 21sta December upprättades af undertecknade hof Auditeur och hof Notarie denna Boupteckning efter Kongl. Miniatur Målaren och Ledamoten av Kongl. Målare- och Bildhuggareakademien, herr Professoren Niclas Lafrensen, som den i denna månad aflidit: Närvarande härvid herr kyrkoherden C.L. Rydberg och Fabrikören G. Apiarie Executorer af herr Professorens den 4e i nämnda månad till förmån för ______________ Fabrikören Hans Apiaries dotter Jungfru Anna Apiarie, hushållerskan M. Brun och kokerskan Brita upprättade och den 19 därpåföljda
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15796) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 11 juni 2015 kl. 11.31
Hej Louise,
här kommer min tolkning. Kyrkoherden heter nog C. P. Rydberg, jämför med P i Professoren.

År 1807 den 21sta December
uprättades af undertecknade
Hof Auditeur och Hof Notarie den-
na Boupteckning efter Kongl.
Miniatur Målaren och Leda-
moten af Kongl. Målare och
Bildhuggare Academien, herr
Professoren Niclas Lafrensen, som
den _ i denna Månad afli-
dit. Närwarande härwid
herr Kyrkoherden C. P. Ryd-
berg och Fabrikören G Apiarie
såsom Executorer af herr Pro-
fessorens den 4de i nämde Må-
nad till förmon för afl. Fabri-
kören Hans Apiaries dotters Jungfru
Anna Apiarie, Hushållerskan Maria
M. Brun och Kokerskan Brita
upprättade och den 19 därpåföljde
i Kongl. Majt:s Nedre Borgrätt be-
vakade Testamente. Bemälde
Testaments Executorer jämte Brun
uppgåfvo Ägendomen hwil-
ken befanns, som följer:

Ändring:
rättade ett b till ett n.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 11 juni 2015 kl. 15.20.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15797) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Louise Ohlsén - Torsdag den 11 juni 2015 kl. 12.55
Tusen tack Lotta! Jag är imponerad! Så många timmar som jag har lagt ned på det här dokumentet...

Om du (eller någon annan) händelsevis vill kasta ett öga på bouppteckningens inventarium, de två sidorna som rör hans målningar, så vore jag evigt tacksam! Mitt försök finns nedan.

Inventarium Målningar Niclas Lafrensen

Transport
Målningar, m.m.
1 ( ??? ) Tafla i olja med figurer esquisse i förgyld ram _____________ 10
1 mindre ex ______________________________________________________________________ 4
1 ex i Gouache med ram och glas _______________________________________________ 8
Konung Gustav IV Adolf till häst i gouache _____________________________________ 6
Konung Gustav Adolf och Ebba Brahe (ex) _____________________________________ 4
En esquisse med 2 figurer _______________________________________________________ 4
Två (ex?) ( ??? ) ________________________________________________ 1.32
En man till häst Esquisse i gouache _____________________________________________ 4
En målare ( ??? ) _____________________________________________ 2
Ett conversations( ??? ) i aquarella _______________________________ 4
Två esquisser i olja _____________________________________________________________ 2
Konung Gustav IV Adolf portrait i miniatur _____________________________________ 12
(Ex som ???) _______________________________________________________________ 8

Inventarium Målningar forts.

Transport
1 portrait i miniatur
1 (???) ______________________________________________________1.16
24 diverse miniatur målningar (af?) (ej?) ( ) ________________ 4
1 litet hufvud i olja med bronze ram ________________________________________ 32
1 portefeuille med gravur ____________________________________________________ 6
1 (ex?) med hand teckningar __________________________________________________ 4
1 (ex?) med teckningar och esquisser i gouache, aquarella m.m. ___________ 6
1 partie gravurer i architecture ______________________________________________ 1
1 partie målningar (ex) _______________________________________________________ 16
1 partie ( ??? ) ritsaker _______________________________________ 5
Böcker
Ett litet partie, ( ??? ) _________________________ a ___________________2
Summa Inventarii
Afgår:
( ??? ) 0/8 procent
Boupteckningskostnad
Transport
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15798) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 11 juni 2015 kl. 13.30
Med lite frågetecken. :)
Det som avgår är fattigpenningar som var 1/8 procent av tillgångarna som alla skulle betala, och begravningskostnaden.

Målningar, m. m.
1 Större Tafla i olja med figurer esquisse i förgyld ram
1 mindre d[it]o
1 do i Gouache med ram och glas
Konung Gustaf IV Adolph till häst i gouache
Konung Gustaf Adolph och Ebba Brahe do
En scene ur Operan Gust. Adolph och Ebba Brahe
En Esquisse med 2 figurer
Två do smärre
En Man till häst Esquisse i gouache
En Målare verkstad do
Ett Conversations stycke do
En feste(?) i aqvarella
Två Esqvisser i olja
Konung Gustaf IV Adolps portraite i miniatur
Do som kronprins

1 Portrait i miniature
1 do i Chagrino foder
24 diverse Miniature Målningar ej Acheverade(?)
1 Litet hufwud i olja med bronze ram
1 Portefeulle med Gravurer
1 do med handteckningar
1 do med teckningar och Esquisser i gouache, aqvarella m. m.
1 partie Gravurer i Architecture
1 partie ritningar do
1 partie diverse ritsaker
Böcker:
Ett Litet partie, tillhopa

Afgår:
Fattigp. 1/8 procent
Begrafningskostnad
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15799) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Louise Ohlsén - Torsdag den 11 juni 2015 kl. 15.42
Fantastiskt Lotta. Tusen tack! Jag hade snöat in mig på att "do" skulle vara ex, men nu blev ju allt mycket klarare! "Feste" och "Acheverade" är ju två aber förstås, men jag gräver vidare.

Tusen och åter tusen tack!

Vänliga hälsningar
Louise
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15800) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 11 juni 2015 kl. 16.07
Acheverade tror jag är en försvenskning av det franska ordet achever som betyder avsluta. Och eftersom det står "ej acheverade" så kan det innebära att det var 24 miniatyrer som inte var färdiga/avslutade.

Feste kanske är skrivarens "förfining" av ordet fest? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15802) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 13 juni 2015 kl. 14.21
Den som är intresserad av att studera bouppteckningen närmare finner den i Nedre Borgrätten (den del av arkivet som förvaras på Stockholms stadsarkiv) FVI:19, f. 483.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)