Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Arkiv   >   Digitaliserade arkiv   >  
Arkiv Digital, SVAR/Riksarkivet och Ancestry/Genline - senaste nytt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2483) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 07 januari 2009 kl. 16.21
Anders Berg har på sin hemsida Scangen lagt ut listor över nytillkomna volymer hos AD Online, SVAR och Genline.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2520) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Henrik Törnqvist - Lördag den 10 januari 2009 kl. 12.54
Christian: Fast det verkar inte som om listorna över nytillkomna volymer stämmer? Åtminstone inte om man ser till Genline och SVAR?

Håkan: Rötter hade också ett efterlysningsforum (hur man ska definiera ett forum låter jag vara osagt när jag tittat på de båda sidorna) redan 1996.

Med vänlig hälsning,

Henrik Törnqvist
Örebro

- - - - - - - - - -

Forumguidens kommentar:

Repliken till Håkan avser ett inlägg (den 7/1 kl. 21.45) som är flyttat till Övriga ämnen: Flora av forum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2523) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 10 januari 2009 kl. 14.00
Hej Henrik

Vad jag kan se så fungerar länkarna till Anders sidor. Fungerar inte uppdateringarna så är det inte så mycket jag kan göra åt den saken. Mer än att be Jörgen ta bort länkarna till SVAR- och Genline-sidorna.

Det tål nog att diskuteras vad ett forum är. Forum har funnits sedan antikens dagar, ja ännu längre. För mig är ett forum ett ställe där alla kan få komma till tals och fritt få framföra sina tankaroch åsikter. Fritt i dubbel bemärkelse. Dels utan censur, dvs ordet ska vara fritt. Och så helst utan kostnad för användarna. Att det måste till regler för att ett forum ska fungera är en annan sak. Men det betyder inte att deltagarna får nagelfaras för att få vara med. Det är tveksamt om "interna forum" kan kallas forum, de borde kanske heta något annat.

Internet har vänt upp och ned på mycket. I dag är det mycket enkelt att skapa virtuella mötesplatser. Begreppen förändras. Jag betraktar inte efterlysningssidor som forum. Men jag gjorde nog det 1996. Ska vi räkna med dagens efterlysningssidor på nätet och i föreningstidningar så finns det betydligt fler forum i släktforskarvärlden.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 10 januari 2009 kl. 14.07.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2536) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 10 januari 2009 kl. 17.27
Diskussionen om forum fortsätter under Övriga ämnen: Flora av forum, dit ytterligare tre inlägg (den 10/1 kl. 15.16, 16.16 och 16.32) har flyttats.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2542) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Henrik Törnqvist - Söndag den 11 januari 2009 kl. 10.23
Hej Christian!

Du har givetvis rätt i att länkarna fungerar, men däremot verkar det inte som om det sker någon "automatisk" uppdatering av volymerna hos Genline och SVAR - det var bara det jag reagerade på.

Jag är ganska insnöad i mina egna uppfattningar vad gäller datortermer. Forum för mig (i detta fall) är diskussionsforum och sidor där man gör efterlysningar genom en slags gästboks-funktion eller att man mailar in sina frågor/svar räknar jag inte dit. Men alla har vi olika definitioner...

Med vänlig hälsning,

Henrik Törnqvist
Örebro
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2650) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Fredag den 16 januari 2009 kl. 02.38
Ooops! :)

Det bidde ett litet fel så Genlines volymer har inte uppdaterats som de ska. Har själv inte reagerat då jag trodde det inte kommit några nya, men ser nu att det kommit en hel del av 1900-talsvolymer senaste dagarna.

Det hela är nu fixat och nu finns alla nyinkomna volymer i listan på

http://scangen.se/?go=genline_nyavolymer.php

SVAR och AD Online har fungerat hela tiden.

Tack Christian för länkarna och Henrik för uppmärksamheten.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7206) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 15 juni 2010 kl. 17.35
Hittade en artikel på www.di.se med följande rubrik

"Rusning i Genline efter miljonbud"

Och artikeln inleds med

"Aktietorgsnoterade bolaget Genlines aktiekurs har rusat efter ett miljonbud från världens största nätbaserade släktforskningsföretag Ancestry.com."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7207) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carin Olofsson - Onsdag den 16 juni 2010 kl. 11.48
Direktlänk till artikeln:
http://di.se/Artiklar/2010/6/15/209087/Rusning-i-Genline-efter-miljonbud/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12071) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Fredag den 15 juni 2012 kl. 19.57
Riksarkivet har en för mig överraskande nyhet. Man har nämligen digitaliserat och lagt ut arkivet från Stockholmsolympiaden för 100 år sedan.

Se här: Stockholmsolympiadens arkiv

Här finns bl.a. resultat från spjutkastning, diskus, stavhopp och tresteg.

Rekommenderas för den idrottsintresserade.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12072) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Fredag den 15 juni 2012 kl. 20.07
Glömde lägga till källa för den sida jag kikade på. Det var Stockholmsolympiaden 1912, Diverse tävlingsprotokoll, SE/RA/730226/A II/1, bildid: A0060562_00006, sida 4 (SVAR).
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)