Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Arkiv   >   Digitaliserade arkiv   >   Arkiv Digital, SVAR/Riksarkivet och Ancestry/Genline - jämförelser   >  
Arkiv Digital, SVAR/Riksarkivet och Ancestry/Genline - jämförelser [äldre inlägg 2]
Föregående sida
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1203) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 14.56
Man kan ju dra en nylonstrumpa över datorn när man läser i genline.Så kanske det blir färg.:)
Det var ett aprilskämt i Göteborg en gång när det bara fanns svartvit TV, och många gick på det.
Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1205) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 15.18
Jag har inte använt mig så mycket av SVAR vad gäller kyrkoböcker, men jag tror att deras bilder över lag är bättre än mikrokorten/Genlinebilderna. Däremot tycker jag att SVAR har genomgående väldigt varierande kvalité, oavsett om dom skannat själva eller inte eller om det är skannat direkt från dokument/böcker eller film. Det är vanligt med suddiga bilder och också för ljusa eller för mörka bilder. Andra nackdelar med SVAR är trögheten i att ladda deras sidor, och det gäller allt; vanliga sidor, bilder och sökresultat. Det kan också vara svårt att hitta det man vill ha p.g.a. att sökmöjligheterna verkar vara väldigt begränsade/"felkonstruerade", åtminstone i vissa fall....och åtminstone enligt mig. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1210) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Olle Andersson - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 17.25
Jag hade en kurs förra hösten och då gjorde jag en jämförelse mellan ArkivDigital och Genline.
Filen (3 MB) kan hämtas här

Olle
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1213) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Daniel Berglund - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 19.15
Här är ett annat exempel från de tre aktörerna.

Pjätteryd C:1 p.201 - bilden från Genline

Pjätteryd C:1 p.201 - bilden från SVAR

Pjätteryd C:1 p.201 - bilden från Arkiv Digital
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1215) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 19.42
Lite mer jämförelser, båda bilderna är från Vinnerstad C:1 sidan 101 (maskinpag), den första från Genline och den andra från SVAR. SVAR-bilden är skannad i Utah.

genline

SVAR

På SVAR-bilden ser man också den där suddigheten jag skrev om tidigare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1217) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 20.11
Motsvarande bild från Arkiv Digital.

vinnerstad
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1521) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 20 oktober 2008 kl. 20.12
Den här rubriken har lagts upp och inlägg har flyttats hit från Digitaliserade arkiv: Genline - Arkiv Digital och Digitaliserade arkiv: Mest och bäst.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3124) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 22.02
Medlemserbjudande.

Sveriges släktforskarförbund har slutit avtal med AD Online och Genline om rabatterade abonnemangsavgifter för sina medlemsföreningars medlemmar.

Hos AD Online kostar ett rabatterat helårsabonnemang 1095 kronor. Hos Genline 1395 kronor.

I släktforskarförbundets Förbundsnytt kan man läsa att "SVAR ännu inte kommit till skott". Använder man klarspråk torde det innebära att förbundet inte har lyckats förhandla sig fram till ett avtal.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4780) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 05 september 2009 kl. 23.23
På Genlines sida Genline FamilyFinder Användarguide kan man läsa om följande nya innovation/funktion.

kvalite

Är det något som vet vad som menas med normal, högre respektive hög bildkvalité?

I förhållande till vad?

Om inte så får jag väl fråga dem när de kommer till stan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4781) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 05 september 2009 kl. 23.55
I stället för "bildkvalitet" borde det stå "bildupplösning", för det är vad det handlar om.

Se under rubriken "Förbättrad läsbarhet" den 7/2 2009 på sidan Nyheter hos Genline.

"Normal bildkvalitet", alltså låg upplösning (för att bildfilen inte ska bli för stor och ta för lång tid att ladda ned), innebär ju att de digitala bilderna inte blir lika tydliga som originalen. Men originalen i det här fallet är ju inte kyrkoböckerna, utan de mormonfilmer som Genline har digitaliserat.

Och om mormonfilmerna inte håller hög kvalitet, så kan naturligtvis inte heller de digitala bilderna ha hög kvalitet. En hög upplösning kan ju inte trolla fram sådant som inte syns på mormonfilmerna - den försämrar bara inte bilderna ytterligare som en låg upplösning gör.

Summa summarum: Normalinställningen är sämre än de redan skraltiga mormonfilmerna, och den "förbättrade läsbarheten" är bara bättre än den försämringen. :)

Att generellt tala om den höga upplösningen som "hög bildkvalitet" är m.a.o. inte helt med sanningen överensstämmande...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4784) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 06 september 2009 kl. 11.56
Det är alltså samma produkt som tidigare men i bättre förpackning.

Allting går att sälja, kom och köp ...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4785) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 06 september 2009 kl. 12.21
...konserverad gröt. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4789) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 07 september 2009 kl. 14.31
Då "nedgraderas" alltså de "normala" bilderna till "blädderbilder"? Genline tyckte alltså att deras bilder inte höll måttet. Eller var det kunderna som inte tyckte det.

Det skulle vara intressant med en jämförande studie av alla varianter. SVAR, AD Online, Genline och Genline Super.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4791) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 07 september 2009 kl. 17.42
Här är en jämförelse mellan Genline (hög bildkvalité) och AD Online.

Compare

Värt att notera är att Genline skriver Asarum: Husförhör 1813-1824 medan AD Online anger SE/LLA/13008 Asarum AI:5 (1813-1818). AD Onlines beteckning stämmer överens med vad som står i Nationella Arkivdatabasen.

AD Online har till skillnad från Genline tagit med det maskinskrivna register som finns i början av volymen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4812) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 18 september 2009 kl. 00.04
Vi fick en "läshjälpsfråga" på Osthyveln

75 procent

Bilden är förminskad till 75 % av sin ursprungliga storlek. Bilden från AD Online håller normal bildkvalité. Genlines bild är inställd i läget för "hög bildkvalité och förbättrad läsbarhet".

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4814) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 18 september 2009 kl. 08.42
Skall vi sätta lite pengar på att Arkiv Digital kommer att slå ut Genline när den förstnämnda blir klar (om de blir det) med sin fotografering av handlingar på arkiven?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4818) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 18 september 2009 kl. 11.19
Arkiv Digital kommer aldrig att bli färdiga med sin avfotografering av arkivhandlingar Det är det som är en del av deras styrka att de också satsar på att fotografera andra handlingar är kyrkböckerna. Genline satsar på att sälja sina bilder en gång till nu uppförstorade. En del läsbara bilder blir kanske lättare att läsa, de oläsliga bilderna blir inte läsliga hur mycket man än förstorar upp dem.

Det finns flera studiecirklar här i stan som har gått över till AD Online. Jag bedömer att Arkiv Digitals koncept är förmånligt för cirkeldeltagarna och därmed för hela cirkeln. Jag vill inte gå in på detaljer, det vore för mycket reklam. Syftet är givetvis att värva nya kunder. Genom att visa vilken kvalité man har att erbjuda.

Genline satsar på Bygdeband och Familjeband. Är det någon som vet hur de projekten har fallit ut?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4823) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 18 september 2009 kl. 15.58
Det skulle vara intressant att få veta hur kundstocken har utvecklats hos Genline sedan Arkiv Digital har gjort sitt intåg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4888) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 23 september 2009 kl. 01.39
Litar Genline på att den egna produkten står sig i konkurrensen? I så fall borde man väl våga att hålla sig till sanningen i sin marknadsföring. Gör man då det?

På sidan "Om oss" hos Genlines "nya satsning" Familjeband inleds texten så här:
"Genline AB, företaget bakom idén med släktforskning på Internet, påbörjade år 2000 sin marknadsaktivitet efter flera års utvecklingsarbete i projektform. Med snabb datakommunikation och egenutvecklad scannerteknik har Genline skapat den enda kompletta digitala plattformen för modern och lättillgänglig svensk släktforskning på Internet.

Genlines digitala bildarkiv är idag komplett till 99,99 % när det gäller de historiska kyrkböckerna från kyrkbokföringens start på 1600-talet fram till ca 1897. Detta innebär att bildarkivet innehåller mer än 32 miljoner sidor ur de svenska kyrkböckerna! Det är originalsidorna som fotograferats, indexerats för släktforskning och digitaliserats för Internetanvändning. Att bygga detta bildarkiv har tagit cirka fem år.

Du som forskar med Genline kan själv se vad som står skrivet i kyrkböckerna."
Låt oss ta detta punkt för punkt:

· "Genline AB, företaget bakom idén med släktforskning på Internet, påbörjade år 2000..."

Delvis sant, delvis osant. Naturligtvis var det också många andra som hade idéer om släktforskning på internet, men Genline var först att omsätta sin idé i praktiken - och den idén är den samma nu som för 9 år sedan (en evighet i dataåldern): Att digitalisera de gamla svartvita mormonfilmerna.

· "...har Genline skapat den enda kompletta digitala plattformen för modern och lättillgänglig svensk släktforskning på Internet."

Osant. Inte ens om man hade haft det som påstås i nästa mening hade det varit någon "komplett digital plattform", eftersom det finns så många fler källor än kyrkoböcker för släktforskaren.

· "Genlines digitala bildarkiv är idag komplett till 99,99 % när det gäller de historiska kyrkböckerna från kyrkbokföringens start på 1600-talet fram till ca 1897."

Osant. Från 1860 och framåt har man bara SCB-utdragen för födda, vigda och döda - och det är inte några kyrkoböcker, utan befolkningsstatistiska handlingar. Visserligen innehåller de personuppgifter ur kyrkoböckerna, men bara avskrifter och det bara av en del av uppgifterna.

· "Det är originalsidorna som fotograferats, indexerats för släktforskning och digitaliserats för Internetanvändning."

Delvis sant, delvis osant. Det är originalsidorna som fotograferats (av mormonerna) - men det är inte originalsidorna som digitaliserats (av Genline), utan mormonernas gamla fotografier.

· "Du som forskar med Genline kan själv se vad som står skrivet i kyrkböckerna."

Delvis sant, delvis osant. En icke ringa del av de fotograferade kyrkobokssidorna är svårlästa, och en hel del helt oläsliga.

- - - - - - - - - -

Då är frågan: Varför håller sig Genline inte till sanningen? För att medvetet vilseleda kunderna - eller för att man är så okunniga om den egna branschen (släktforskning och arkivverksamhet, inkl. de egna bilderna) att man faktiskt tror att det man påstår är sant?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 september 2009 kl. 01.44.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4927) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 27 september 2009 kl. 12.38
Det pågår en intressant diskussion i Anbytarforum

Jag nöjer mig med att länka till den och komma med några kommentarer. Än en gång en jämförelse mellan Genline och AD Online. Texten på Genlines bild är helt oläslig medan hela texten på AD Onlines sida är fullt läsbar. Där finns också ett exempel på hur det går att färgseparera AD Onlines bilder och på så sätt göra sidan läsbar för de som har starkt nedsätt syn. Detta går inte att göra med en "svartvit" bild från Genline. Det går inte att göra en oläslig bild läsbar genom att manipulera med ljus och kontrast. Inte heller med högre upplösning av den digitala kopian av en sådan bild.

Den metod att färgseparera AD Onlines bilder som beskrivs i diskussionen är omständing och kräver en del kunskaper i (digital) bildhantering. En klar förbättring vore om funktionen byggdes in i AD Onlines bildläsare till glädje för alla synskadade.

"Om Rekolids grafikfilm hamnat rätt i brytgränsen mellan svart och vitt blir en sådan bild bättre i Genline."

Uppriktigt sagt vet jag inte riktigt vad skribenten menar. "hamnat rätt i brytgränsen" tolkar jag som "råkat bli rätt exponerad". Men allt är inte svart eller vitt, särskilt inte i gamla kyrkböcker.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 27 september 2009 kl. 15.22.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4929) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Söndag den 27 september 2009 kl. 13.37
När jag började släktforska för vääldigt länge sedan, så satt jag på Landsarkivet i Göteborg.
Då fick man beställa in volymer och en arkivarie kom till bordet med originalböckerna, man beställt.

När jag läser i AD online, så får jag samma känsla, som när jag satt och bläddrade i originalböckerna.
De har ju ofta gulnade sidor och det känns mer "äkta" med färgen.

Har aldrig haft Genline eller läsapparat för de som satt med detta på arkivet tyckte jag bara var en svart massa.
Jag zoomar friskt i AD online också och är det för svårläst så ökar jag kontrasten i mitt program Xnview.
Sedan är det ju mina "domäner" som avfotograferats också, som tur är :)

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4989) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson - Fredag den 02 oktober 2009 kl. 16.37
Ju mer material som finns tillgängligt på AD online desto mindre kommer man att använda Svar och jag förmodar även Genline. Jag kan inte se några fördelar med Svar jämfört med AD online om man ser till läsbarheten.

Genom att forska via AD online kan jag äntligen läsa vad det står. Jag har nog sagt det tidigare, men jag säger det än en gång - för mig är AD online absolut bäst på marknaden.

Anneli
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4992) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Fredag den 02 oktober 2009 kl. 20.11
Fast SVAR har så många andra gobitar, bl a Mantalslängderna t o m 1820, Folkräkningen, Flottans rullor, Sockenkatalogerna och mycket mer. Så jag släpper inte SVAR i första taget.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4993) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 02 oktober 2009 kl. 21.59
Arkiv Digital är säkert en aktör som kan fotografera mantalslängderna och lägga in i sitt bestånd av bilder och även gå längre fram än 1820. Likaledes flottansrullor.

Sockenkatalogerna kan man säkert leva utan. Folkräkningen, antar att det är de SCB har fårr in från församlingarna vart 10:e år med början 1860 så finns det årgångar man kan köpa på CD från släktforskarförbundet, ett bestånd som kan utökas med nya årgångar med tiden. Så varför SVAR?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5001) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Lördag den 03 oktober 2009 kl. 15.00
Sockenkatalogerna är jättebra att använda, för Arkiv Digital har inte indexerat t ex byarna för alla församlingar. Så på det sättet hittar man vad man söker jättesnabbt. Prova får du se :-)
Folkräkningarna på SVAR:s digitala forskarsal blir uppdaterade med jämna mellanrum, det blir inte CD-skivorna vi har i våra datorer.
Flottans rullar finns inte just nu på Arkiv digital och jag tror inte man prioriterar dessa längder just nu.
Jag är absolut inte emot Arkiv Digital, har själv abonnemang och är väldigt förtjust i deras bilder, men jag ser SVAR:s digitala forskarsal som ett jättebra komplement, för än så länge har inte de inte något från mitt kära Blekinge.
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)