Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Arkiv   >   Digitaliserade arkiv   >  
GID Converter - översätt Genline-nummer till klartext
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7088) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Lördag den 22 maj 2010 kl. 18.18
Nu finns en tjänst på Scangen som gör det enkelt att översätta och "avkoda" ett GID-nummer till klartext.

http://gidconverter.scangen.se/

Man kan göra en sökning direkt i webbläsarens adressfält (URL:en) genom att hänga på GID-numret, t ex

http://gidconverter.scangen.se/1212.32
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7336) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Tisdag den 17 augusti 2010 kl. 10.06
Jag tycker det finns en hake i Gid Converter. Man kan inte få fram vilken sida eller specifik volym det gäller. F.ö. verkar det vara ganska bra. Sedan är det väl lite tillkrånglat att man ska behöva ett konverteringsprogram när de kunde använt den aktuella volym- och sidnumreringen direkt.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10267) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Lördag den 27 augusti 2011 kl. 07.50
Det är nu över ett år sedan detta program nämndes första gången. Jag undrar nu om man har tänkt uppdatera det så att det går att få fram hela volymbenämningen dvs. förutom församling, volymnummer och tidsperiod även sidnummer. F.n. är det väl knappast klartext att bara få fram själva volymen?

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10270) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Lördag den 27 augusti 2011 kl. 09.13
Finns denna information allmänt tillgänglig någonstans? Om svaret på det är JA så kanske GID Converter kan utvecklas, annars blir det tyvärr NEJ.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10271) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Lördag den 27 augusti 2011 kl. 16.22
Som jag tolkar det framgår det tydligt på den hemsida som ovanstående länkar går till.

Text längst ner på sidan: "Där finns bara en version 1.0 och den ger inte mer än vad som framgår ovan. "Skriv den första siffran, eller de två första siffrorna i GID inklusive punkten (.)
Exempel: 2009.50 eller 2009
(det går i nuvarande version inte att söka på den tredje siffran i GID)".

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10272) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 27 augusti 2011 kl. 16.44
Vad är det som framgår tydligt av det du citerar?

Frågan var om det tredje talet i GID-numret (alltså sidnumret) är offentligt publicerat någonstans, d.v.s. utan att man sitter och bläddrar i volymerna som abonnent.

Genlines hemsida finns bara de två första talen i numret, d.v.s. församling och volym.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10279) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 28 augusti 2011 kl. 08.04
Vad jag förstår av det inlägg som Anders skrev 22 maj 2010 är det Scangen (inte Genline) som utvecklat programmet. Om inte ber jag om ursäkt. Min poäng var enligt mina föregående inlägg att det förvisso är bättre om det framgår vilken församling/volym/tidsperiod det gäller men för att få fullständig klartext skulle det väl vara bättre om man kunde söka på fullständigt GID-nummer och få det konverterat?

Exempelvis kunde man väl söka på numret 487.20.33400 som är det fullständiga numret och då direkt se att det står för Gräsmark A I:16B 1846-1850 sid 653.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10283) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Söndag den 28 augusti 2011 kl. 11.35
Sten,

Jörgen har förstått problemet. Alla är överens med dig att det vore bättre "om man kunde söka på fullständigt GID-nummer och få det konverterat" men om inte den tredje siffran finns offentligt tillgänglig så att den går att konvertera kan inte heller Scangen, dvs jag, inte programmera GID Converter till att göra denna utökade konvertering.

Ambitionen är att OM den informationen blir tillgänglig på något sätt så kan det bli aktuellt med en version 2 av GID Converter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10293) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 28 augusti 2011 kl. 16.06
OK! Det var bara en synpunkt som jag framförde, men då torde vi kanske kunna enas? Nåja det torde väl kunna förbättras så småningom? I och för sig kunde ju Genline haft ett bättre system men det är väl en annan sak?

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12000) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 10 juni 2012 kl. 00.45
Jag hittade en diskussion i det andra forumet som jag skulle vilja ha hjälp med att tyda:

http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=44&post=795543#POST795543

Är det någon som kan översätta GID 638.6.36000 och GID 2247.31.79400 till något som går att förstå?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12001) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 10 juni 2012 kl. 09.06
GID 638.6.36000 ska enligt den s.k. klartexten motsvaras av Skaraborg 638.6 Husförhör Järpås 1812 1823. Mer klartext än så får man inte.

Likadant med GID 2247.31.79400 som motsvarar Örebro 2247.31 Födde Järnboås 1806 1835.

Jag menar att om nu detta konverteringsprogram skulle vara fullvärdigt borde hela det s.k. GID-numret kunna konverteras. Med det följer givetvis att de nummer som finns på Genlines sida är offentligt publicerade med samtliga siffror som ingår i resp. nummer. Nu kanske situationen har blivit annorlunda p.g.a. att Genline numera ingår i Ancestry?

Motsvarande beteckningar i Arkiv Digital är Järpås AI:4 (1812-1823) Bild 1 resp. Järnboås C:5 (1806-1835) Bild 10, båda från första uppslaget. En sak jag tycker är konstig med den senaste boken är att det i programmets blå fält överst står Järnboås C:5 Ver:a (1806-1835) Bild 10. Det kanske har blivit någon miss?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12002) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 10 juni 2012 kl. 10.16
Jag fortsätter att göra inlägg här eftersom jag inte vet vilken socken jag ska flytta till. Här är dessutom lättare att se hur förädiskt Anbytarforum kan vara. Inte minst med sina gamla GID-nummer.

Min utgångspunkt är en husförhörslängd från Södra Möckleby på Öland

Södra Möckleby AI:4 (1861-1878) Bild 77 / sid 69 (AID: v24112.b77.s69, NAD: SE/VALA/00365)

Rad 22: Inh gifte dr And Lennartsson född 1807 18/2 i Hjerpås
Rad 23: Hustru Maja St Anders född 1810 5/4 i Jernboås

Att hustrun heter Andersdotter framgår av dopnotisen när sonen Anders Gustaf föds 1835

Södra Möckleby C:3 (1824-1860) Bild 37 / sid 67

I diskussionen i Anbytarforum kan man läsa: "Maja Stina föddes i Järnboås, Örebro län 5/6 1810 GID 2247.31.79400"

Det finns mycket riktigt en Maja Stina född det datumet i Järnboås. Oäkta född med en mor som heter Stina Andersotter och en fader vid namn Erik Larsson (!)

Järnboås C:5 (1806-1835) Bild 230 (AID: v53330a.b230, NAD: SE/ULA/10503)

Men det finns en notering om att dottern skulle vara död 1810 (!) Här finns dödnotisen:

Järnboås F:3 (1806-1831) Bild 36 (AID: v53340.b36, NAD: SE/ULA/10503)

Så min fråga är: Var och när är Anders Lennartsson och hans hustru födda?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12004) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 10 juni 2012 kl. 10.32
Varför använda GID-nummer som man ändå inte begriper ett dyft om när man får se numret när man istället kan använda församlingsnamn, volymbeteckning och sidhänvisning som källhänvinsning för dem som vill använda detta. Det senare borde framgå även hos Genline.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12009) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 10 juni 2012 kl. 12.11
Det var ju bl.a. det jag fick skäll för på det andra forumet när jag en helg i september började gå igenom flera frågor med syfte att utesluta ev. samband med min egen släkt. Det visade sig i efterhand att det fanns samband i minst två fall. Vad gäller GID-nummer som källhänvisning tog dåvarande redaktören upp detta redan 2004-03-31.
Se inlägget 2012-03-31 10:52

Det är ju också därför jag menar att det egentligen är meningslöst med ett konverteringsprogram vare sig det gäller Genline, SVAR eller AD.
Vet man inte var man ska söka eller vad frågan gäller kan man ju inte det. Det är bl.a. därför jag vänder mig mot en släktforskning där man inte lämnar de källhänvisningar som krävs, vare sig det är på Internet eller i bokform.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12016) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 10 juni 2012 kl. 16.07
Glömde skriva att det var september 2009 jag menade. Det är ju snart tre år sedan och att jag började skriva så mycket med början strax före midsommar det året berodde väl närmast på den blöta sommar vi fick däruppe i Fryksdalen.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)