Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Arkiv   >   Digitaliserade arkiv   >  
Arkiv Digital, SVAR/Riksarkivet och Ancestry/Genline - jämförelser
Här diskuteras skillnader mellan de tre leverantörerna av digitaliserade arkivhandlingar: Arkiv Digital, SVAR/Riksarkivet och Ancestry/Genline.

Lästips: Arkivkunskap, del 5: Arkivhandlingar på internet i Arkivguiden.
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Arkiv Digital, SVAR/Riksarkivet och Ancestry/Genline - jämförelser ... 2008-10-10 15.18 25
Arkiv Digital, SVAR/Riksarkivet och Ancestry/Genline - jämförelser ... 2009-10-03 15.00 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5002) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 03 oktober 2009 kl. 16.19
Nog har jag tittat i en sockenkatalog för att se vad det var för något men la dem åt sidan rätt så snart. Men det finns ortregister med sidhänvisningar i början eller i slutet av en husförhörslängd/församlingsbok. Orterna kan också vara ordnade i alfabetisk ordning. Finns säkert andra ordningar för att lätt kunna hitta i böckerna utan sockenkataloger. Har för mig att församlingar i Blekinge har numrering på gårdarn och samma nummer på gården går igen i olika böcker.

Själv kan jag klara mig utan sockenkataloger men de som tycker att de är bra så, med reservation för att jag nu inte har fel, har jag för mig att man kan köpa dem från SVAR så något abonnemang hos dem tycker jag inte behövs.

Skivorna kommer, hoppas jag, när dessa avskrifter av folkräkingar täckt hela Sverige. Får nog vänta på dessa ett tag till kan jag tro. Att betala ett abonnemang endast för uppdaterningarna. Nja. Väldigt tveksamt för min del.... Men om andra vill göra det så.

Vill minnas att Arkiv Digital i första hand vill täcka in Sveriges folkbokföring innan man på allvar börjar med att fotografera andra handlingar även om det på vissa håll börjat. Tittade på Arkiv digital precis och hittade Blekinge och Bohusläns båtmanskompanier så det borde vara på gång med flottans rullar men när det blir rikstäckande återstår att se.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5012) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 12.02
Blekinge och Bohusläns båtsmanskompanier gjordes på önskemål av mig för ganska många år sedan, beställde detta på CD. Det var när DigiArkiv och ArkivDigital (om de hette så, har glömt exakta namn för tillfället) inte var ett par. Det var grabbarna på ArkivDigital som gjorde detta åt oss på SVAR-projektet i Kallinge. Så det är inget "nytt" material och det lär nog ta ett tag innan Flottans rullor kommer på Arkiv Digital.

I dagsläget kompletterar SVAR och ArkivDigital varandra väl tycker jag i alla fall. Det jag tycker de båda ska satsa på i nuläget är material som ligger in på 1900-talet, så långt nu sekretessen tillåter. Allt det andra som läggs ut, det har vi i stort sett redan kommit åt på mikrokorten. En förnyelse med att lägga ut ovan önskat material vore det allra bästa, både för våra tre aktörer och för oss släktforskare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5014) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 12.40
Att jag nämnde Blekinge och Bohusläns båtmanskompanier var gjorda var att du i ett tidigare inlägg ovan nämnde att flottans rullor inte var gjorda. Vill påstå i och med detta att de delvis är gjorda även om resterande kan dröja något då Arkiv Digital prioriterar kyrkoböcker. Men när kyrkoböckerna är gjorda så...

När du skriver att de båda (SVAR och Akiv Digital) skall satsa på det som finns på 1900-talet fram till sekretessgränsen. Visst är det önskvärt att få materialet tillgängligt så långt fram i tiden det är möjligt. Och när du skriver "Allt det andra som läggs ut, det har vi i stort sett redan kommit åt på mikrokorten.".

Det som finns på mikrokorten är kvalitetsmässigt mycket sämre än det som fotograferats från orginalböcker med digitalkamera. Så det finns bara fördelar när en aktör som Arkiv Digtal fotograferar av de äldre orginalböckerna och gör detta tillgängligt för oss släktforskare. Hur många gånger tror du inte jag har åkt till ett landsarkiv och bett att få fram orginalböcker bara för stt det inte går att läsa på mikrokort av olika skäl?

Och att SVAR och Arkiv Digital skulle komplettera varandra. Kanske de gör i nuläget då det finns vita fläckar på Sverigekartan hos Arkiv Digital. Annars skulle jag vilja säga att de konkurrerar med varandra. Så varför tror du SVAR säljer mikrokorten och lagt ner uthyrningen av de äldre kyrkoböckerna på mikrokort om det inte vore för aktörer som Genline och Arkiv Digital. Även i den digitala världen konkurrerar de.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 oktober 2009 kl. 12.49.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 oktober 2009 kl. 12.50.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5018) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 16.37
Hej vi kanske ska bryta av med ett praktiskt exempel.

SE/LLA/13409 Torhamn AI:1 (1795-1810) Bild 91 / sid 81 (AD Online)

SE/LLA/13409 Torhamn AI:1 (1795-1810)  Bild 91 / sid 81


Det är en läshjälpsfråga i Anbytarforum som kan användas som exempel:

Anbytarforum » Läshjälp » Blekinge » Torhamn AI:1 p81

Jag han inte tyda varifrån Anders kommer. Det var ju det som var frågan. Jag kan inte heller jämföra med det som finns att läsa på Genline eftersom jag inte hittar sidan, jag har ju inget GID-nummer att gå efter.

Det viktigaste är naturligtvis att tyda vad det står. Men en jämförelse av bildkvalité är minst lika intressant.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5019) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 17.00
Hade du jämfört med Genline så hade du över huvud taget inte sett vad det stått på raden under Elin. Och visst är det otydligt.

Som jag kan tyda orten till så börjar det med "M" följt av en bokstav och "LL" ev. "KL" följt av en bokstav och avslut med "RY"

I Torhamn socken finns det en ort som heter MÖCKLERYD som då är en modern stavning. "C" och "D" kan ju tänkas ha fallit bort i handskriften ovan....

Fast om jag rätt....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5020) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 17.41
Hej Håkan

Jag håller med dig, det finns gott om borttappade D i Blekinge ;-) Jag får det också till Möklery!

Anders bör vara född omkring 1784 (14 år äldre än Blasius König på samma uppslag)

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5022) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 17.54
Jag tycker att det ser ut som ett namn som är skrivet ovanpå ett annat. Men jag avstår från att tolka något av dem... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5023) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 18.00
För att återgå till jämförelsen mellan "aktörerna"...

SVAR har slutat med uthyrning av mikrokort i de fall där de själva har publicerat motsvarande bilder på nätet.

Orsaken är naturligtvis att de flesta kunderna föredrar nätpublicering framför krånglet med att beställa kort, vänta på korten, beställa nya kort o.s.v. Det blir alltså så få kortkunder kvar att det blir en förlustaffär att hålla den verksamheten i gång - och riksdagen har ju beslutat att SVAR:s uthyrning ska vara självfinansierande.

Och nätpublicering hade SVAR gått över till även om det inte hade funnits något Genline eller Arkiv Digital. Man höll på med förberedelser för det redan när Genline startade, men drog ut så länge på sitt utredande att Genline hann att dra igång först. Och när SVAR väl kom igång med sin "Digitala Forskarsal", så bromsades deras publicering av kyrkoböckerna inte minst av Släktforskarförbundets aktiva motstånd (!) när de envist försvarade Genlines monopol.

Men när nu alla tre finns, så konkurrerar man naturligtvis med varandra.

Och i den konkurrensen är utan tvekan Genline det svaga kortet, alldeles oavsett bildkvalitet. Man har ju bara kyrkoböcker - och det som man felaktigt kallar för kyrkoböcker, alltså SCB-utdragen. Men snart har ju både SVAR och AD allt som finns hos Genline - inklusive de riktiga kyrkoböckerna för Genlines SCB-period, plus andra typer av handlingar. Och vad finns det då för behov av Genline, när man kan få samma sak - i bättre kvalitet dessutom - och mer där till på annat håll?

Och om det finns behov av både SVAR och Arkiv Digital beror ju helt och hållet på vad man väljer att publicera för handlingar. AD har ju utan tvekan en fördel i bildkvaliteten, så länge som SVAR envisas med att hålla fast vid svartvitt även vid nyskanning. Men så länge man är ensamma om några typer av handlingar, så finns ju behov av SVAR också.

Och det lär ju inte vara något problem för någon av "aktörerna" att hitta något som den andre saknar. Det finns ju så oändligt mycket mer än bara kyrkoböcker att ingen någonsin lär bli 'färdig'.

För min del är det framför allt mantalslängderna som motiverar mitt SVAR-abonnemang. Det gäller också för Båhuslän, där AD också har mantalslängder. SVAR har nämligen Kammarkollegiets (Riksarkivets) exemplar, medan AD har landskontorets/länsstyrelsens (landsarkivets); och de äldsta längderna finns bara i det förstnämnda arkivet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5024) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carin Olofsson - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 18.00
Det är GID 1778.29.58900 för dem som vill jämföra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5026) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 18.45
Jag kan hålla med om att det ser ut som ett namn som är skrivet ovanpå ett annat. Möklery i så fall överst:

mokleryd.jpg


Jag tror det behövs ett patronymikon för att komma vidare.

Enligt frågeställaren i Anbytarforum hade Anders patronymikonet Olofsson. Nu släpper jag den här frågan.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 oktober 2009 kl. 21.07.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5028) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 19.42
Såväl Genline som SVAR satsar på "1900-talsmaterialet". SCB-utdrag för födde, vigde och döde, även om Genline vill påskina något annat.

Hur kommer respektive aktör göra med församlingsböckerna? De är ju reproducerade endera på mikrofilm/mikrokort eller skannade. En del böcker är ännu inte reproducerade i någon form.

AD Online kör ju sitt eget race.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10274) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 27 augusti 2011 kl. 19.14
Sitter och funderar hur det går för våra tre aktörer. SVAR, Genline och Arkiv Digital. Har någon av dem fått minskat antal kunder till förmån för någon annan aktör.

Vad är det som skulle få mig att vara kund hos Genline, t.ex., när Arkiv Digital har mycket bättre kvalitet på sina bilder? Ekker hos SVAR?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10658) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Timmy Brolin - Tisdag den 08 november 2011 kl. 11.50
Som jag ser det så är egentligen alla tre aktörerna helt fel ute...
Arkiven är allmänna handlingar och tillhör svenska folket. Att ta betalt för att få tillgång till dom, och dessutom hävda någon form av upphovsrätt på de digitala kopiorna är bara fel från början till slut. Det är på snudd att det strider mot riksarkivets uppdrag (att göra arkiven lätttillgänliga för alla utan kostnad).

Arkiven bör göras fritt tillgängliga för alla i digital form, utan att någon försöker hävda att den har någon upphovsrätt på bilderna.
På sikt lär det vara där vi hamnar eftersom "information wants to be free", och det finns inga formella hinder för en sådan utveckling. Frågan är bara om det kommer att göras av riksarkivet, på frivillig basis, eller både och.

Om digitaliserade arkiv gjordes fritt tillgängliga för alla så hade man med hjälp av frivilliga krafter kunnat utföra det gigantiska arbetet att skriva av alla bilderna så att de dessutom blir sökbara. Lite i stil med projekt Gutenberg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17082) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 07 januari 2017 kl. 00.43
Arkivguidens jämförelse av bildleverantörerna Arkiv Digital, SVAR/Riksarkivet och Ancestry har nu äntligen uppdaterats. Den hade varit pinsamt inaktuell länge...

Jag dessutom har utökat informationen. Tidigare fanns det bara en allmän beskrivning under respektive bildleverantör av vilka handlingar man har, men nu har jag lagt till en lista med de viktigaste källtyperna, där man kan se vad som finns.

När man ser alla "Ancestry: Inga" i den listan, och samtidigt vet att de trots allt har kunder, så kan man bara konstatera att TV-reklam fungerar... :-)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)