Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Arkiv   >   Digitaliserade arkiv   >  
Arkiv Digital
Här diskuteras frågor, synpunkter och förslag rörande Arkiv Digitals tjänster.

Men arkivhandlingarna på bilderna, och dess innehåll, diskuteras under andra rubriker.
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Arkiv Digital [äldre inlägg 1] 2008-10-23 00.16 25
Arkiv Digital [äldre inlägg 2] 2009-11-15 15.22 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5266) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ted Eriksson - Måndag den 16 november 2009 kl. 00.41
Bokmärkesfilen är inte skrivskyddad.

Jag provade f.ö. att lägga till ändelsen .adbm och öppna filen via importfunktionen (filformatet verkar vara detsamma) med exakt samma resultat.

Min fråga har vidarebefordrats till Arkiv Digitals programmerare. Återkommer när jag fått svar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6060) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Onsdag den 20 januari 2010 kl. 20.31
Jag läste ett inlägg på Proveniens att Arkiv Digital hade börjat en sida på Facebook.

Kan man få lite mer uppgifter om detta?

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6062) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 21 januari 2010 kl. 14.06
Facebook i all ära, men jag hade hellre sett att de hade etablerat sig i ett öppet forum. Som det här. Det blir lätt hysch-hysch om man håller till bakom stängda dörrar.

Inte för att jag tror att det blir så i det här fallet, men det finns ju andra ställen där man till och med låser om sig.

Jag tror det blir svårt att motivera exempelvis cirkeldeltagare att behöva registrera sig på Facebook för att få ta del av diskussioner och information. Själv har jag tillräckligt många ställen att bevaka så Facebook är inget jag tänker använda mig av.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6063) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Torsdag den 21 januari 2010 kl. 14.24
I inlägget står det att det finns 3 medlemmar.
Hur vet man det?

Jag blev efter påtryckningar av släkten, med i Facebook, men det är släkt och inbjudna vänner där.
Halvöppet kan man säga..
Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6064) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Torsdag den 21 januari 2010 kl. 16.09
Hej Eivor,

Du ser att det är tre medlemmar om du söker på "Arkiv Digital" som inloggad på Facebook. Jag ville ju bli fan (som det heter) till AD. Men så möts man av en sluten grupp.
http://www.facebook.com/group.php?gid=8952216083

Har du inga släktforskare som vänner på FB? Det är ganska många nu som intagit detta sociala nätverk. Jag har säkert 30 släktforskare minst i min lista.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6065) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Torsdag den 21 januari 2010 kl. 16.39
Hej Anders,

Jag såg nu att där var 17 medlemmar och en företagsgrupp.
Jag är ändå inte så förtjust i "slutna rum", så det får vara.

På facebook är det bara släkten i den gruppen jag tillhör och några andra bekanta.
Och ingen där är släktforskare :)
Det blir mest sporadiskt och att ge barnbarnen några presenter på farmville.
Tack för svaret, men det får räcka sålänge med AF och här.
Läser några andra öppna sidor också, där jag inte är medlem.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6066) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 21 januari 2010 kl. 16.42
Eivor, vi kan väl vara vänner ändå Utan att vi ska behöva gå med i Facebook. Jag tvivlar på att Rämma kommer med. Utan honom blir det nog rätt trist. Men för all del, jag kan ha fel. Han kanske redan är medlem.

Om det nu är Arkiv Digital som har skapat gruppen kan kanske Niklas eller någon annan på AD informera om hur det hela är tänkt att fungera.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6067) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ted Eriksson - Torsdag den 21 januari 2010 kl. 17.33
Uppskattningsvis 3 miljoner svenskar har konto på Facebook. Att då som företag eller organisation finnas representerad där ser jag inget negativt i - tvärtom. Att använda Facebook som enda kanal för information m.m. tycker jag däremot blir fel. Återstår att se vad Arkiv Digital gör av det hela (jag är inte heller medlem). Skapare av grupperna är f.ö. Magnus Näslund, programmerare på Arkiv Digital.

Som diskussionsforum fungerar Facebook ganska dåligt, däremot är det utmärkt för personliga kontakter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6068) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niklas Hertzman - Torsdag den 21 januari 2010 kl. 17.39
Hej på er !

Jag är ingen Facebookare, men måste väl ta mig i kragen snart ... (så det är möjligt att jag är ute och cyklar på en del saker)
Den gruppen som finns är rätt gammal och har inte varit aktivt på jättelänge om jag förstått det hela rätt. Jag tror att den startades av vår programmerare Magnus Näslund. Det är ju rätt lustigt för vi pratade om just detta i helgen och man kan ju undra om det var någon som satt och tjuvlyssnade.

Vi skall ta och kolla lite på detta och att visa sig på ytterligare ett ställe är bara bra. Självklart kommer det inte att hållas några dörrar stängda och det skall bli möjligt att ta del av eventuella diskussioner eller vad det nu är även om man inte har konto på Facebook.

Hälsningar
Niklas Hertzman
Arkiv Digital
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6069) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Torsdag den 21 januari 2010 kl. 17.59
Nu har det blivit en rejäl anstormning efter att jag tog upp frågan på Proveniens! Just nu 22 medlemmar "and counting" och gruppen har nu öppnats av Magnus Näslund.

Häng med! :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6070) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Torsdag den 21 januari 2010 kl. 19.19
Never....
Eivor

(Ändrat av kontoinnehavaren den 21 januari 2010 kl. 20.21.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6071) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Torsdag den 21 januari 2010 kl. 20.38
Never. (vad än det betyder)
Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6072) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Torsdag den 21 januari 2010 kl. 21.52
Magnus Näslund och Niklas Hertzman hade ett väldigt tålamod med mig för några år sedan
när jag började med Arkiv Digital, det glömmer jag aldrig, tack så mycket.
Jag önskar eder framgång i allt vad ni företar eder.
Facebook skiter jag i.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6073) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Fredag den 22 januari 2010 kl. 09.53
Det är frivilligt Eivor... :)

Alla gamla kändisar du ser där har inte skaffat konto på Facebook bara för den här gruppen utan har funnits där en längre tid.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6075) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Fredag den 22 januari 2010 kl. 13.13
Och är ett perfekt ställe att samla ihop nuvarande levande släktingar, rena rama släktträffen!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6078) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 22 januari 2010 kl. 19.37
Iofs Annika, men jag träffar dem hellre IRL
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6079) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Fredag den 22 januari 2010 kl. 22.09
Christian.
Vad har det nu tagit åt dig,du skriver så konstiga ord.
ETL, Enklast Tänkbara Lösning, det känner jag till.
Men vad betyder IRL och Ijofs.
Det har väl inte varit för mycket brännevin.
Jag har haft fyra Rådjur som springer omkring i min trädgård, dom är så rara, men nu är dom bara tre.
Hoppas det inte är den satans vargen som har bitit sönder det fjärde.
Jag funderar på att göra en vargfälla.
Dom som tycker om dom som plågar andra, dom tycker jag ej om.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6080) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Fredag den 22 januari 2010 kl. 22.27
Jo, men många av släktingar är så långt bort som man kan inte träffa dem IRL! Så då är det kanon att träffas så här och så kan man bestämma att till sommaren då träffas ha en trevlig stund i trädgården, med grillning, fika, ja du/ni vet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6081) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 22 januari 2010 kl. 22.28
IRL = In real life = i verkliga livet

IOFS = I och för sig

Fast Christian får rätta mig om jag fattat fel.

Och rådjuren springer omkring i trädgårdarna där jag bor också. De är tre till antalet. Såg spår av dem så sent som idag. Spår efter klövarna...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6083) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 22 januari 2010 kl. 23.44
Hej Arne

Jag tänkte bara skoja till det? Jag tycker man ska skriva så folk begriper. Det skrivs så mycket konstigheter inte minst i Facebook. Jag har tjuvtittat ;-) Jag tycker det är väl mycket SBT nu förtiden. Eller SBR som man sa förr i tiden.

Nej, i kväll har jag inte tittat i flaskan. Man måste vara skärpt när det är "På spåret" på teve.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6087) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 23 januari 2010 kl. 18.15
Skulle vara intressant att få veta hur långt fram i tiden man tänker sig fotografera domböckerna, när nu tiden medger detta

Bouppteckningarna, skall de fotograferas fram till runt år 1900?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6632) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 20 mars 2010 kl. 00.55
Alla kan prova AD Online gratis under lördag-söndag 20-21/3.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6784) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 11 april 2010 kl. 09.46
Angående bouppteckningar är dessa redan avfotograferade bl.a. för Fryksdals nedre tingslags häradsrätt 1737 - 1900.
Socknar/församlingar: Gräsmark, Sunne, Lysvik, Västra Ämtervik, Östra Ämtervik.

Ett annat exempel från Sunnerbo häradsrätt där nu tiden 1758 - 1900 tydligen är klara.
Socknar/församlingar: Agunnaryd, Angelstad, Annerstad, Berga, Dörarp, Göteryd, Hallaryd, Hamneda, Hinneryd, Kånna, Lidhult, S. Ljunga, Ljungby, Markaryd, Nöttja, Odensjö, Pjätteryd, Ryssby, Torpa, Traryd, Tutaryd, Vittaryd, Vrå.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6793) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 11 april 2010 kl. 12.40
Hej Sten

Har sett att de fotograferar bouppteckningarna fram till år 1900 på andra geografiska områden också än de du anger. Får anta att de stoppar där i nuläget. Men det finns bouppteckningar även efter 1900 så man får se om dessa kommer.

Väntar på att domböckerna skall fotograferas för det är en del mål som jag vill läsa i dessa.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8476) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Onsdag den 29 december 2010 kl. 10.41
AD-online är gratis för alla dagarna 28-30 december.

Eivor
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)